8-bit muziek met hardware?

De Mirage, een van de eerste betaalbare samplers was 8-bits. Mijn Korg SDD-2000 digital sampler/delay draait in extended mode (4192 ms) op 8-bits. Lekker gruizig.
 
Voor mij is dat eenvoudiger. VST's zijn sowieso niet mijn ding, maar ik wil het wel eens proberen. Maar dan wil ik simpelweg kunnen spelen en opnemen.
 
Bericht door een moderator:
verplaatst


Soft of hard maakt niks uit, het gaat om de principes, en om de school - NES of C64 (6502 of SID, verschilt een hoop in compositietechnieken en trucjes).

Je voorbeelden zijn typisch NES, dus moet je met YCMK aan de gang - zie http://www.ymck.net/english/download/index.html

Met je MicroKorg kan dit prima; je moet alleen de geluiden heel simpel houden. Een NES heeft maar 5 sporen - waarvan 1 vast op ruis, 1 vast op triangle (met bitreductie), een paar op pulse/square. Als je je aan die regels houdt is het ook veel makkelijker dat soort geluiden te maken.
 
Weet iemand toevallig of je met hardware 8-bit muziek kan maken?
8 bit slaat alleen op samples die werden gebruikt in trackers op bijv. de Commodore Amiga... een chiptune (en dat bedoel jij eigenlijk (denk ik)) is niet per se 8 bits geluid maar maakt gebruik van een geluidschip.

om hardwarematig het geluid terug te brengen naar een ranzige quali zou je een quantizer kunnen gebruiken maar dan zit je al snel in de modular hoek te kijken...
je zou ook een hardware bitcrusher kunnen gebruiken (maar in principe is dat gelijk aan het bovenstaande)
 
Laatst gewijzigd:
Ik bedoel idd chiptune. Bestaat er geen hardware synth waaruit je de sounds van de NES kan halen? Met mijn Microkorg kan ik dit in zekere mate doen zoals Yoozer zegt, maar ik denk dat dit vrij beperkt is?

Ik ben één van de weinige, maar ik vind soft synths niet makkelijk en leuk werken. Al wil ik het misschien wel een kans geven.

Wat ik graag wil weten: hoe maakten de componisten van NES muziek hun tunes destijds? Software bestond toen nog niet.
 
maar ik denk dat dit vrij beperkt is?
nou ik zou eerder denken dat een microkorg meer kan dan een SID-chip bijv.

ik zou maar eens, als ik jou was, de SID chip bestuderen qua synthese structuur en daarna vertalen naar je microkorg, zo moeilijk is het helemaal niet...

Ik ben één van de weinige, maar ik vind soft synths niet makkelijk en leuk werken. Al wil ik het misschien wel een kans geven.
hehe frapant dat je dit zegt want de manier waarop ze destijds chiptunes maakten was aanzienlijk moeilijker dan dat jij nu met een softsynth zou kunnen doen... ik denk dat als de techniek er toen zou zijn geweest ze het concept VSTi met open armen zouden hebben ontvangen destijds... eg wel...
 
Ik zou niet weten hoe ik daaraan begin? Wat moet ik nu juist opzoeken voor de nodige informatie?

http://famitracker.shoodot.net/

Bestaat er geen hardware synth waaruit je de sounds van de NES kan halen?

Jawel, maar dat klinkt dan nog te hi-fi.

Een andere optie is om de MIDINES te halen: http://www.wayfar.net/0xf00000_overview.php of met een Gameboy en LSDJ / nanoloop aan de gang te gaan.

In feite was het niet raar dat de muzikanten op die platformen hun eigen compositiesoftware schreven, dus da's inderdaad nog wel een trap lastiger dan een groot scherm en een muis en weten waar je ergens in je compositie bent.
 
Ik heb zelf een gameboy met een cartridge met mGb, dit wordt aangestuurd met een arduinoboy.
Je kan dan gewoon je gameboy bespelen via midi :)
Dit kan erg goedkoop, een gameboy haal je voor een tientje op de rommelmarkt, de cartridge kost ongeveer 40 dollar en de arduinoboy moet je zelf inelkaar solderen,
deze kost ongeveer 60 euro.


http://code.google.com/p/arduinoboy/
 
om de synthese structuur van de SID-chip te bestuderen

http://refx.com/?lang=en&page=products/quadraSID/summary legt het je allemaal uit, want de GUI laat precies zien wat je wel en niet met de SID kan (je kunt nog meer, maar dat valt buiten de mogelijkheden van je MicroKorg).

Stap 1 is om geen enkel geluid meer te maken dat 2 oscillators gebruikt; slechts 1 oscillator per spoor toegestaan. Stap 2: vergeet effecten en DWGS. Stap 3: envelope > pulsbreedte.
 
Stap 3: envelope > pulsbreedte.
dan heb je het wel over een aantal specifieke geluidjes want lang niet alle sounds hebben dat in zich...

maar idd, 1 osc sound, waveforms mogen alleen Triangle, Zaag of Pulse zijn (de SID kan deze 3 ook mengen maar de manier waarop die dat doet kan je niet nadoen op je synths dus laat mengen maar helemaal achterwege). sommige SID sounds maken gebruik van een hele snelle waveform omschakeling, bijv. soms bij percussie hoor je een ruis tik en vervolgens een blokgolf maar dat is dus 1 en dezelfde OSC dus eigenlijk zou de synth die je gebruikt ook zoiets moeten kunnen (tenzij je drumsounds achterwege wil laten)
verder, arpeggio op de OSC zetten voor de broken chords (ofterwijl het accoorden truckje), neem daarvoor altijd 3 noten...
 
De typische Rob Hubbard lead. Valt me een beetje tegen dat je dat niet herkent :P
 
De typische Rob Hubbard lead. Valt me een beetje tegen dat je dat niet herkent :P
valt mij van jou tegen dat jij denkt dat ik die niet (her)ken, ik luisterde al naar SID tunes toen jij net 5 was ;)
maar lang niet alle sounds zijn de Hubbard lead nutuulk...
wat Rob ook veel deed was de pitch uit elkaar trekken, dus de LFO depth regelen met de ENV...
(leuk om te vermelden: LFO en pwm/pitch/filter-ENV qua sid tunes softwarematig)

waar je trouwens PWM ook mooi voor kan gebruiken is om HPF achtige sounds na te bootsen... klopt ook wel, filter het laag maar eens uit een blokgolf en kijk eens wat je (ongeveer) over houdt...
 
Laatst gewijzigd:
Back
Top