avalon vt747 of andere compressor

En eigenlijk zie ik hier meer van die antwoorden staan waarvan ik denk? daar klopt niks van

- een compressor om te kleuren? pfff (hoe transaparanter hoe beter juist)
- waarom een compressor om de mixbus? pfff (pop mixing 101)

en zo kan ik nog wel ff doorgaan denk :S

by the way, zowel de Red 3 als de Avalon 747 zijn fantastische compressors, die juist op de mainbus tot z'n recht komen!
en niet om te kleuren, maar om te mixen/blenden/lijmen op een suptiele manier, waardoor je mix niet meer als een groep van individuen klinkt, maar meer als een geheel (een final product)
 
Wat is volgens jouw het verschil tussen kleuren en mixen/blenden/lijmen?
 
Kom op fuse, die vraag weet je toch wel zelf te beantwoorden :) dat is een makkelijke voor jou als proffesioneel mastering bedrijf. (of noem jij alles kleuren ;)
 
Ben gewend om altijd door te vragen. Maar dat is hier dus duidelijk verspilde moeite omdat je waarschijnlijk niet kan velen dat iemand jouw red meh vindt.
Misschien ook wel wat blase maar het is gewoon niet mijn ding. Dat is mijn ervaring en meer kan ik er echt niet van maken hoor.
 
Nee verspilde moeite is het zeker niet, maar het mooie aan de Red is, dat als je hem suptiel gebruikt op de mainbus, en alleen even laat triggeren door de peaken van kickdrum/snaredrum (met een vrij trage attack en een redelijk snelle release), dan merk je dat de rest van je instrumenten netjes met de groove volgen, en dat de vocalen en instrumenten ook netjes in het geheel gaan zitten (ook 3d gewijs), dus als een final product, en niet meer alles gestapeld los in je mix.
Daarnaast heeft de Red ook nog een dual transormer stage (de oude versie dan) die zorgt voor de nodige karakter/kleurende toevoeging.
 
En eigenlijk zie ik hier meer van die antwoorden staan waarvan ik denk? daar klopt niks van

- een compressor om te kleuren? pfff (hoe transaparanter hoe beter juist)

Daarnaast heeft de Red ook nog een dual transormer stage (de oude versie dan) die zorgt voor de nodige karakter/kleurende toevoeging.

Daar klopt niks van he 8)
 
Ik geloof niet dat ik zin heb om met jouw in discussie te gaan (je lijkt me niet erg vriendelijk zo aan je antwoorden te merken). sorry
 
Dat probeerde ik dus ook subtiel te vragen.
Probleem is dat muziek via termen proberen uit te leggen niet altijd goed werkt. Mensen bedoelen hetzelfde maar zeggen het anders of vice versa. Dus dan kan je beter proberen voorbeelden te gebruiken van wat je bedoeld. (dus audiofiles)
Zowieso kun je als de draad doorleest de ook zien dat compressors ook vaak om hun specifieke vervormingen (het zij kleuring,mengen,smeren of whatever) worden gebruikt ipv 'standaard' compressie functie.
 
Dat probeerde ik dus ook subtiel te vragen.
Probleem is dat muziek via termen proberen uit te leggen niet altijd goed werkt. Mensen bedoelen hetzelfde maar zeggen het anders of vice versa. Dus dan kan je beter proberen voorbeelden te gebruiken van wat je bedoeld. (dus audiofiles)
Zowieso kun je als de draad doorleest de ook zien dat compressors ook vaak om hun specifieke vervormingen (het zij kleuring,mengen,smeren of whatever) worden gebruikt ipv 'standaard' compressie functie.

Eh ja het is alleen wel zo dat je de werking van een mixbus compressor moeilijk kan laten zien met audiofiles, omdat als je de mixbuscompressor bypassed je hele mix uit elkaar valt (als je een track mixed met buscompressor), en als je een mixbus compressor inschakelt op een gemixte track zonder buscompressor, dan krijg je niet het zelfde gewenste effect.

Maar voor een hoop andere testen kan je dat zeker wel doen idd.
 
Dat probeerde ik dus ook subtiel te vragen.
Probleem is dat muziek via termen proberen uit te leggen niet altijd goed werkt. Mensen bedoelen hetzelfde maar zeggen het anders of vice versa. Dus dan kan je beter proberen voorbeelden te gebruiken van wat je bedoeld. (dus audiofiles)
Zowieso kun je als de draad doorleest de ook zien dat compressors ook vaak om hun specifieke vervormingen (het zij kleuring,mengen,smeren of whatever) worden gebruikt ipv 'standaard' compressie functie.

Ik vind het wel interessant om te discussiëren over definities, hier de mijne:

- transparant zijn

= geen signature sound hebben, enkel doen wat een compressor doet: instrumenten op elkaar drukken, dus gaatjes lijmen (bv. API 2500)

- kleuren, smeren, mengen

= niet volledig transparant zijn, wel lijmen, maar een signature sound hebben, zoiets waarvan je zegt: dat is kenmerkend voor die compressor, bv. bas fixeren (bv. SSL), mid naar voor brengen, ... (ook de API 2500, beetje multi-inzetbaar)

Inderdaad moet je bij een compressor die kleurt je mix afstemmen op wat die compressor met de mix doet.
Maar na verloop van tijd kan je dat zelf al voorspellen, zonder in de compressor te mixen.
 
Als transparante compressors geen signature sound hebben waarom zijn er dan zoveel transparante (mastering) compressors?
En klinken die niet allemaal hetzelfde dan?
 
Als transparante compressors geen signature sound hebben waarom zijn er dan zoveel transparante (mastering) compressors?
En klinken die niet allemaal hetzelfde dan?

Heb je wel een punt.
't Gaat 'm hier over het gebruik van de term 'signature sound', dat had ik misschien ook moeten definiëren.

Transparante compressors onderling verschillen enkel in compressiekarakter / algoritme als je wilt. Dan zit je op het gebied van dynamiek, diepte, ... .

Op gebied van klank zijn transparante compressors voor mij hetzelfde: ze laten de frequentiebalans en verhoudingen in je mix met rust.

'Sound' beschouw ik in de zin van klankkleur, maar je zou 'sound' inderdaad ook kunnen zien als de gehele stempel (klankkleur + dynamische ingreep) die een compressor achterlaat op je mix.
 
Dat is inderdaad een leuke discussie. Wat is kleuren, zou ik willen zeggen..

Ik denk bij kleurende compressie meteen aan compressors die niet alleen de dynamiek maar ook het signaal zelf expres vervormen. Door transformators, FET's, buizen, of emulaties daarvan. 1176 dus, Neve 33609, Fatso. Of verzagdigde tape of simulaties daarvan (hedd, fatso). Of aan compressors die door sidechain filtering of door het ontwerp frequentieafhankelijk comprimeren (747, Fatso, verzadigde tape, multiband etc).

En niet-kleurende compressors? VCA's worden geroemd om hun lage vervorming. Soms werden er wel tien parallel gezet om ruis en vervorming omlaag te krijgen. SSL dus, en alle klonen daarvan (Smart, Roll, etc). Het signaalpad van een SSL is (expres) zo kort en simpel dat hij bijna niet kán vervormen. Maar als je de timing zó kort instelt dat hij lage tonen gaat volgen... Ik zou de SSL iig zeker niet bij de kleurende compressors indelen.

In de praktijk is er natuurlijk een groot grijs gebied. Wat zit er aan electronica om het regelelement (fet, VCA, diodes, buis, LDR etc) heen? Is de compressor goed ontworpen, gebouwd en intern goed afgeregeld? Er zijn mensen die beweren dat ze verschillende soorten soldeertin kunnen horen. Oude dbx-en met VCA kunnen soms vies (lekker) vervormen.. En er zijn veel hybride compressors die het allebei kunnen, bijv. 747, fatso.. en als je bij een buizen / trafo compressor netjes in het lineaire gebied blijft kan hij prachig schoon klinken. Mijn 747 moet je behoorlijk pushen om buizenvervorming te horen. Maar dat komt ook omdat het menselijk oor dat soort vervorming prettig vindt. En omdat we al zeventig jaar naar vervormde muziek luisteren en het dus gewend zijn. Grappig genoeg was dat meestal niet expres: er was gewoon niks beters. Sterker nog: er werd ontzettend veel moeite gedaan om de buizenschakelingen NIET te laten vervormen. En trafo's waren een noodzakelijk kwaad/goed: ze waren om te ontkoppelen, impedantie aan te passen enzovoort. En nu vinden we ze opeens mooi klinken, terwijl ze bedoeld waren om onhoorbaar te zijn. Als je bedenkt dat verschillende types microfoonkabel duidelijk anders kunnen klinken kun je wel nagaan wat er ongelooflijk veel variabelen zijn met alle componenten, kwaliteiten daarvan, printlayouts, etc..

Het ontwerp van het timing circuit heeft mijns inziens veel meer invloed op de klank van een compressor dan algemeen wordt erkend. Bijvoorbeeld: attack 10ms. De compressor wacht dus 10ms met ingrijpen? Nee, hij doet er 10 ms over om de veroorzaakte compressie te bereiken. Als het signaal nog hetzelfde is (niveau, fase, freq) als aan het begin van die 10ms tenminste. Maar volgens wat voor curve gebeurt dat? Lineair? Hol? Bol? Wat voor kromming? Bij welke frequentie? En het is niet één frequentie maar een hele mix. Oneindig complex dus. Hetzelfde geldt voor release. In die timing excelleert overigens het ontwerp van SSL vind ik. In de rol van 'regelversterker' dus om een hele mix wat compacter en op niveau te houden, tenminste.

En dan is er nog de detectie van het signaal. RMS? Peak? Gelijkrichten voor of na summing van L en R? Dat bepaalt het gedrag van een compressor bij stereo of mono componenten van je mix. En de van de dynamiek afhankelijke stereoverbreding of versmalling die daar uit voortkomt, hoort dat bij kleuren?

Ik vind vervorming toevoegen op de plek waar de dynamiek wordt beperkt, bij signaalpieken dus, helemaal niet zo verkeerd - het 'idee' van dynamiek wordt zo in stand gehouden, terwijl op de meters blijkt dat dat het dynamisch bereik echt kleiner is geworden. Dit dus bij compressors die aan de ingang of bij het regelelement zelf vervormen. Sommige zogenaamde buizencompressors (Summit TLA50) regelen eerst, en gaan dan pas een buisje door, als het signaal al geprocessed is..
Vervorming (kleuring) kan dus vreemd genoeg nog een puristische achtergrond hebben. Daarop zijn hele FM zendlijnen gebaseerd. Zolang de puristen het maar niet weten..

Sorry voor bovenstaand telefoonboek maar ik vind het erg interessant..
Marc
 
Laatst gewijzigd:
alles wat een ding een te onderscheiden karakter geeft is kleuring denk ik
 
Back
Top