headroom vraag

olav

Stamgast
Lid sinds
30 augustus 2006
Berichten
178
Hallo,

Ik werk met cubase SX3 en heb heel vaak de term HEADROOM horen vallen op dit forum en dat HEADROOM heel erg belangrijk is om je plaat goed te kunnen afmixen.

Mijn vraag is hoe je het beste in de gaten kunt houden aldurende de voortgang van de plaat hoe het met je headroom zit, met andere woorden:

- Hoe houd je je HEADROOM in de gaten?
- Wat is geluidtechnisch gezien de beste manier om de HEADROOM aan te passen?

Een 2-tal beginnersvragen, I know, maar wellicht kan iemand me een beetje op weg helpen.
 
korte versie: zorg dat je master vu metertje niet in t rood komt.
 
Re: headroom vraag

Origineel geplaatst door olav


- Hoe houd je je HEADROOM in de gaten?


Analoog wil headroom niet meer zeggen dan de ruimte die je hebt om in het rood te gaan zonder te vervormen. Dus stel je hebt een sinus, die sinus blijft ook in het rood nog een sinus. Dit omdat de spanning van de mengtafel een bepaald plafond heeft. Boven dat plafond gaat een sinus bv. afgetopt worden op de maximum spanning van de tafel/kanaal/.

- Wat is geluidtechnisch gezien de beste manier om de HEADROOM aan te passen?

Digitaal, rood betekent direkt aftoppen van de golven. Je moet dus zelf de headroom gaan bepalen. Je vertrekt best vanaf de lage tonen (die hebben de hoogste amplitude in een mix). Zet bv. de Bassdrum fader (en al de andere)op -10 dBFS vooraleer je dat spoor begint de Eq'en/mixen. Nu heb je dus 10dB headroom, zo heb je genoeg ruimte om te boosten. Zie je dan achteraf dat je op de masterfader nog 3 dB (onder rood) over hebt kan je deze gewoon harder zetten.
 
als je het niet weet... vraag het max headroom

maxheadroom.jpg
 
@ Toon: bedankt voor je uitleg.

Daar ik vnl. met software werk (1 Nord Lead) mix ik intern in Cubase af, dus digitaal. Heb ik het goed als je je uitleg als volgt vertaal:

1) Nummer met verschillende sporen maken, oftewel arrangement, sounds en automatisering
2) Volume bastonen naar -10 db terugbrengen
3) overige sporen terugbrengen conform oorspronkelijke volumeverhoudingen
4) totaal evt naar 0 db verhogen

Bij voorbaat dank
 
En als je op zolder zit met schuin dak dan hebbie vaak ook minder headroom.
Da's dus altijd weer oppassen geblazen als je apparaten in/uit je rack moet prutsen.
Hoofdpijn krijg je er van. :W
 
vooral die balken zijn fijn, had mn bed er ooit onder staan, tot ik erachter kwam dat het opstaan niet zo goed ging.. :)
 
Origineel geplaatst door fuse
En als je op zolder zit met schuin dak dan hebbie vaak ook minder headroom.
Da's dus altijd weer oppassen geblazen als je apparaten in/uit je rack moet prutsen.
Hoofdpijn krijg je er van. :W


Bespeur ik hier een tikkeltje sarcasme Fuse?
 
Nee hoor. Eerder meligheid. (kent geen tijd)
Zowieso is m'n eigen zolder nog te klein (en te smerig) voor een familie illegale chinezen. :)
Maar wel ideaal voor LEGE DOZEN!
 
Origineel geplaatst door fuse
Nee hoor. Eerder meligheid. (kent geen tijd)
Zowieso is m'n eigen zolder nog te klein (en te smerig) voor een familie illegale chinezen. :)
Maar wel ideaal voor LEGE DOZEN!

:biertje:

'k zit inderdaad als trieste beginner op zolder met een akoestiek van de Notre Dame in de negatieve zin van het woord.
 
Ideaal....zolderkamers. Gewoon een gat in je schoorsteen maken en voila: instant basstrap. :D
 
Ik besteed er gewoon (nog) niet zo heel veel aandacht aan....

Maar om even terug te komen on topic, kan iemand aangeven of mijn bovengenoemde "procedure" op basis van het antwoord van Toon een beetje klopt?

Thanks...
 
tis altijd goed om bij elke stap
(effecten, mixer, output signaal, etc) je signaal level ten aller tijden onder de 0dB FS te houden...

Het is niet _altijd_ erg trouwens als je er boven komt.
Bijvoorbeeld cubase werkt intern met 32 bit floats, en die clippen niet boven de 0dB FS
(je kunt in principe zelfs tot meer dan +100dB FS gaan, maar dat trekken de VU meters niet... :)

Het clippen treedt in cubase pas op wanneer het signaal geditherd wordt naar
16 of 24 bits en naar de geluidskaart wordt gestuurd. Die kan geen hogere waarden
dan 0dB FS aan.

Bij plugins kan het ook mis gaan. Afhankelijk hoe iemand de plugin intern heeft ontworpen,
kan het zijn dat er clipping optreedt bij ingangs of uitgangs niveaus boven de 0dB FS
(maar als hij of zij het netjes heeft gedaan zou dat niet moeten optreden....)
 
Back
Top