Korg M3 vs Korg Oasys

RedHat

Stamgast
Lid sinds
13 september 2002
Berichten
299
iemand tijd en goesting om de Korg M3 in detail te vergelijken met de korg Oasys qua specs only?

de objectieve (grote?) verschillen tussen beide...
 
Prijs?
 
Here is my little comparison between the M3 and the OASYS. ( thanks to martinhines )



HARDWARE DIFFERENCES

M3:
-- Custom sound chip based on HD-1 design
-- Radias chip (on EXB-Radias board)
-- 320x240 Color LCD Touchscreen (5 in. diagonal??) w/ XY mode
-- x amount of RAM to run OS and software
-- 256MB of compressed Sound ROM
-- 64MB of Sample RAM, expandable to 320MB
-- Control surface elements (keys, buttons, sliders -- no knobs)
-- audio inputs (2 analog [1/4"], S/PDIF)
-- audio outputs (6 analog [1/4"], S/PDIF, optional Firewire)
-- no internal hard drive
-- no internal CD burner


OASYS
-- generic (more powerful) PC processing chip
-- 10.4 in. diagonal Color LCD Touchscreen
-- 1GB (or 2GB) of RAM to run and hold everything
-- 628MB of uncompressed samples (effectively loaded as if ROM)
-- 503MB (EXs 2 Concert Grand Piano) [in addition to the 628MB above]
-- 200MB to 1.5GB Sample RAM (depending what Instruments are loaded)
-- Control surface elements (keys, buttons, sliders, knobs)
-- audio inputs (4 analog [2 XLR-1/4", 2 1/4"], S/PDIF)
-- audio outputs (10 analog [1/4"], S/PDIF, optional ADAT)
-- internal hard drive
-- internal CD burner

FEATURE DIFFERENCES
These hardware differences create some feature differences:
1. Instruments:
-- M3: 2
-- OASYS: 6
The M3 is fixed with the ESD sample synth and Radias synth engines. The OASYS is limited by only what Korg develops which currently includes the HD-1 Sample synth, AL-1 Analog Synth, CX-3 Modeled Organ, STR-1 Plucked String Model, LAC-1 Legacy MS-20 EX and Legacy PolySixEX.

2. Polyphony:
-- M3: 120 voices (fixed)
-- OASYS: 172 [HD-1], 96 [AL-1], 48 [STR-1] (dynamically allocated)

3. User Interface:
Given its larger screen, for similar functionality, there are less numbers of screens to navigate in the OASYS when compared to the M3. Some of this is compensated for with the M3's PC/Mac editor (cool). The M3 does have the new XY mode (also cool), but the OASYS supports similar X-Y control via its Vector Joystick (though not as cool).

4. Sampling:
-- M3: 320 MB
-- OASYS: 1GB (all instruments loaded) to 1.5 GB (no EXs instruments)

5. Audio Track Recording:
-- M3: none
-- OASYS: 16 audio tracks

6. Simultaneous Effects Processing:
-- M3: 5 insert, 2 Master, 1 Total
-- OASYS: 12 insert, 2 Master, 2 Total

7. Audio Routing :
The OASYS has better audio routing capabilities

8. Karma:
Identical (with the exceptions due to the OASYS greater number of effects slots and more complex audio routing)

New M3 Features:
Having said all of the above, there are some new features on the M3 that are better than the current OASYS implementation:
-- Midi Sequencer: better resolution on the M3 and Cue List (OASYS owners are expecting similar enhancements to the OASYS sequencer)
-- PC/Mac Editor: Similar to the X-50/micro-X, this is definitely cool since the editor runs as a VST/AU/RTAS plugin


Bottom Line, I think the new M3 is a great replacement for the Triton Series since it leverages many things from the OASYS. Assuming the prices are somewhat similar to Triton prices, I can see a lot of people buying this (i.e. people who want a workstation).
 
compressed sound ROM tov uncompressed...

wat moet ik mij daarbij voorstellen geluidsgewijs?

betekent dit dat op een kwalitatief monitoring systeem thuis je verschil zal horen/onderscheiden in kwaliteit wanneer een identieke sound gespeeld wordt op de oasys of op de M3?

het verhaal gaat dat de oasys een ongekende audiokwaliteit uitspuwt. ik heb het geluk gehad de oasys een uurtje te mogen bepotelen en was idd overdonderd door het fantastische geluid. natuurlijk was dit op een monitorsystem anders danmij thuis en natuurlijk kan ook de compositie en geluidskeuze etc meegeholpen hebben om tot zo'n conclusie te komen...

persoonlijk vind ik de M3 specificatiegewijs maar een heel klein broertje wezen tov de oasys. en die witte knoppen etc maken hem nu niet moedersmooiste IMHO. maja da kan mj nie echt schelen.
 
Compressed ROM: volgensmij was dat ook een feature op de Trinity (niet op de Triton). Ik las toen dat dat een techniek was om bij minimaal geheugen en zo optimaal mogelijke audio kwaliteit te waarborgen.
 
compressed sound rom heeft bij gebruik een operating system bewerking nodig teneinde de informatie te extraheren.

Gebruik heeft dus altijd zijn invloed op de machine capaciteit. Hoogwaardige kwaliteit die telkens voor gebruik eerst uit elkaar moet worden gehaald, minder geheugen vraagt en meer system resources.

Het artikel hierboven is door mij hier neergezet omdat erom gevraagd werd.

Ik houd toch maar mijn oasys, een beest van een machine waar je voorlopig jaren mee zoet bent.

Het apparaat heeft een heel karakteriserend geluid waardoor je hem direct herkent, dat zal echter wel veranderen op termijn als ook andere partijen dan korg aan de sound ontwikkeling gaan doen.

Het zal Pro Studio's en vakmatige Sounddesigners erg veel tijd schelen door gebruik te maken van de oasys, en daar is het ook voor bedoeld. Dat kun je mede aan de prijs stelling zien.

Het is te idioot voor worden, dat je soms excuses leest als , wel ik wacht nog even over een tijdje is ie duizenden euro;s gezakt. Geloof maar van niet.

Elfrabo heeft recent geluiden van de oasys beschikbaar gesteld, daar heb je een goede indruk van wat de machine kan als je de mp3 's beluisterd. De sound is echter in werkelijkheid veel en veel mooier.

Opmerkingen van ik vind wel dat alle sounds op elkaar lijken in deze thread is waarschijnlijk een gevol van de smaak van elfrabo.

De conclusie die daar getrokken word als zou dat het gevolg zijn van het gebruik van een synthesizer, slaat natuurlijk nergens op.

Al eens eerder heb ik gezegd, dit is ( de oasys ) een apparaat dat je eerst een aantal weken of maanden moet hebben alvorens te doorzien wat hier eigenlijk allemaal mee kan. Als het je verteld wordt zeg je : dat kan niet.
Daar ligt nu ook juist volgens mij het grote probleem. Het merendeel van de leveranciers weten er gewoon niet genoeg van, en dat is jammer want dan weet de koper ook niets.

Tijd reserveren om aan de oasys machine te mogen zitten heeft slechts nut voor de sounds, niet van de mogelijkheden.

Het is een stukje high technology, zowel op sound niveau als op Operating system niveau. Ook opmerkingen alsdat de machine te duur is daar ie op 44.1 hz werkt is een compleet lachterje.

Sommige maken meer verhalen om aan te tonen waarom ze het apparaat niet zouden kopen, als onderbouwen dat het duur maar wel heel erg mooi is, qua sound , mogelijkheden, design, bediening, intuitieviteit, i/o/ mogelijkheden en ga zo maar door.

Ik denk dan ook dat de m3 een vervangende machine is voor de triton series, zodat kopers e door een acceptabele instapprijs aan een betere machine mogen ruiken met wat faciliteiten van de oasys, teneinde op termijn juist meer daarvan ( oasys faciliteiten ) te willen hebben.

Een volkomen logisch verklaarbare strategie.

Bedenk echter dat alle geleende oasys faciliteiten of wat er ook maar op lijkt, zodanig gestript is als gevolg van de totaal afwijkende m3 basis t.o.v. het oasys ontwerp, dat vergelijk niet veel nut heeft.

Een sound in de m3 met dezelfde naam als in de oasy klinkt als een totaal andere wereld.
 
Laatst gewijzigd:
de manuals zijn natuurlijk wel vrij beschikbaar. en wat voor manuals! zo'n kloefers van boeken. dat zegt eigenlijk al genoeg.

ik heb in dat uurtje oasys wel heel wat opgestoken hoor. als er 1 ding is wat me is bijgebleven is het wel gemak van navigatie.

dus op zich was het een plezier om rond te toeren ine oasys!

en dan heb ik nog niet eens omgezien naar de karma2 etc, de sampling faciliteiten en editing.

hoe meer mogelijkheid tot experiment dit beestje heeft hoe meer ik er naartoe getrokken wordt.

buiten de karma2 mogelijkheden moet ik wel zeggen dat er niks is dat ik niet via men andere gear kan verwezenlijken, zker niet als ik er men tassman, Reaktor en tellow tools Independenc tegenaangooi.

maar de integratie van al dat moois tot 1 groot, overzichtelijk apparaat lijkt me zo aantrekkelijk. niet teveel gezeul met allerei verschillende interfaces, kabel madness, kortsluitingen ;{ etc.

en bovenal een schitterende geluidskwaliteit over de ganse lijn!
 
In de filmpjes van zowel de M3 als de Oasys, zag ik de scene selectie en de combinatie van de zwarte pads (onder lcd screen) voor erg ruimtelijke creativiteit voor bijv. de wat minder getalenteerde toetsenisten onder ons. Ik zeg in een filmpje van ik meen de Oasys een demo'tje met het stapelen van single noten onder een zwarte pad en wanneer je dan op de zwarte pad drukte kreeg je een samen gestapeld akkoord van jouw desbetreffende gekozen single noten. Op deze manier kun je heel mooie akkoorden maken. En zo waren er nog wat functies. Ik zou dit graag eens terug zien in een apparte stukje cear ala padkontrol 2 of zo, meer functies en expressie mogelijkheden tav. de pads.
 
Origineel geplaatst door paulifra
Al eens eerder heb ik gezegd, dit is ( de oasuys ) een apparaat dat je eerst een aantal weken of maanden moet hebben alvorens te doorzien wat hier eigenlijk allemaal mee kan. Als het je verteld wordt zeg je : dat kan niet.
Daar ligt nu ook juist volgens mij het grote probleem. Het merendeel van de leveranciers weten er gewoon niet genoeg van, en dat is jammer want dan weet de koper ook niets.


Ik moet meteen aan Oorsuizen denken 8o)
 
Origineel geplaatst door paulifra

Het is te idioot voor worden, dat je soms excuses leest als , wel ik wacht nog even over een tijdje is ie duizenden euro;s gezakt. Geloof maar van niet.

Tja, maar dat is wel de realiteit. Na verloop van tijd zal die prijs echt gaan zakken en zal de Oasys op de 2ehands markt te vinden zijn. Dat vind ik een goede reden om te wachten totdat ding goedkoper is.

Ik denk dan ook dat de m3 een vervangende machine is voor de triton series, zodat kopers e door een acceptabele instapprijs aan een betere machine mogen ruiken met wat faciliteiten van de oasys, teneinde op termijn juist meer daarvan ( oasys faciliteiten ) te willen hebben.

Een volkomen logisch verklaarbare strategie.

Een sound in de m3 met dezelfde naam als in de oasy klinkt als een totaal andere wereld. [/B]


Natuurlijk is dat een volkomen verklaarbare strategie. De OASYS heeft een wereldnaam opgebouwd zo onderhand. Iedereen kwijlt om daar een stukje van te krijgen. Ik verbaas me ook dat Korg hem geen OASYS LE heeft genoemd, zoals dat in de traditie gebeurt bij Korg. Of de M3 echt totaal anders klinkt, tja, gissen lijkt me. Een Pc1x klinkt ook exact hetzelfde als de PC2x, heeft exact dezelfde sampleset en kost de helft minder. Alleen zijn daar de mogelijkheden van ingeperkt.

Het zal er wel niet interessant zijn, maar die M3 vind ik er uitzien als een stuk goedkoop speelgoed. Doe mij maar het design van de OASYS, Trinity of Triton. stuk professioneler dan dat my first sony uiterlijk.
 
ja de design van de m3 vind ik ook tegenvallen.

het ziet er zo goedkoop uit hé.

nochtans, ik heb de foto's en filmpjes es heel goed bekeken, en de bouwkwaleit/gebruikte materialen is wel degelijk zeer ok hoor.

het is die witte look (vnl de knopjes) die hem er zo cheeeep cheeep laten uitzien.

hij heeft niet de look een 3000 euro machiene te zijn... maar uiterlijk telt gelukkig niet :geslaagd:
 
trouwens de oasys is al lichtjes in prijs gezakt. dacht ik.

2dehands heb ik em gevonden voor 4900 euro...

niet echt weinig.

vergeet niet, dat ook deze machiene na verloop van tijd ingehaald zal worden door de specs... al kan dat nog tijdje duren, hence de prijs.

het is simpel, tegen de tijd dat de oasys betaalbaar wordt, is ie wss al voorbijgestreefd. en zo gaat dat.

wil je iets inovatief, dan kost het je een fortuin. je kan wachte en sparen etc tot hij betaalbaar wordt, maar tegen dan is er wel weer een ander inovatief hebbeding.

op die manier krijg je nooit iets in huis. ;)
 
OT: ik heb niks in huis. ik kan niet kiezen dus ik koop nooit iets.

ikzou dolgraag de cintiq 21 (21 inch penbased supenauwkeurig 'touchscreen') willlen kopen maar het ding kost 3000 euro.

kan ik niet betalen.

tegen de tijd dat ik em kanbetalen is wss multitouch de nieuwste snuf. dan wil ik natuurlijk die... maar kan ik dan weer niet betalen...

ik heb niks in huis dus.
 
Origineel geplaatst door RedHat
OT: ik heb niks in huis. ik kan niet kiezen dus ik koop nooit iets.

ikzou dolgraag de cintiq 21 (21 inch penbased supenauwkeurig 'touchscreen') willlen kopen maar het ding kost 3000 euro.

kan ik niet betalen.

tegen de tijd dat ik em kanbetalen is wss multitouch de nieuwste snuf. dan wil ik natuurlijk die... maar kan ik dan weer niet betalen...

ik heb niks in huis dus.

Boeiend! ;)
 
Origineel geplaatst door RedHat
trouwens de oasys is al lichtjes in prijs gezakt. dacht ik.

2dehands heb ik em gevonden voor 4900 euro...

niet echt weinig.

vergeet niet, dat ook deze machiene na verloop van tijd ingehaald zal worden door de specs... al kan dat nog tijdje duren, hence de prijs.

Dat was dan mijn oasys,bijna had ik de oasys verkocht,maar op het laatste toch ingezien,dat dit toestel alles te bieden heeft aan technologie op dit ogenblik.(Ok,veel definities zijn dan denkbaar).Maar op dit moment,het beste op synth gebied.En ja natuurlijk zal dit toestel binnen enkele jaren op technologisch gebied voorbijgestreefd zijn.Maar dan nog zal je er muziek mee kunnen maken.Waarom wordt er weer zoveel oude synth gear gekocht?Dat is oude technologie.
Je kunt niet gebruik maken van de technologie om beter muziek te maken.Je hebt wel meer mogelijkheden,beter klanken,goedkoper,enz.Maar of dat je een betere muzikant ga worden?Denk het niet.Dat is andere kennis dan alleen maar je synth kennen.
 
Origineel geplaatst door sinew1958
Dat was dan mijn oasys,bijna had ik de oasys verkocht,maar op het laatste toch ingezien,dat dit toestel alles te bieden heeft aan technologie op dit ogenblik.(Ok,veel definities zijn dan denkbaar).Maar op dit moment,het beste op synth gebied.En ja natuurlijk zal dit toestel binnen enkele jaren op technologisch gebied voorbijgestreefd zijn.Maar dan nog zal je er muziek mee kunnen maken.Waarom wordt er weer zoveel oude synth gear gekocht?Dat is oude technologie.
Je kunt niet gebruik maken van de technologie om beter muziek te maken.Je hebt nu wel meer mogelijkheden,beter klanken,goedkoper,enz.Maar of dat je een betere muzikant ga worden?Denk het niet.Dat is andere kennis dan alleen maar je synth kennen.
 
Origineel geplaatst door sinew1958
Dat was dan mijn oasys,bijna had ik de oasys verkocht,maar op het laatste toch ingezien,dat dit toestel alles te bieden heeft aan technologie op dit ogenblik.(Ok,veel definities zijn dan denkbaar).Maar op dit moment,het beste op synth gebied.En ja natuurlijk zal dit toestel binnen enkele jaren op technologisch gebied voorbijgestreefd zijn.Maar dan nog zal je er muziek mee kunnen maken.Waarom wordt er weer zoveel oude synth gear gekocht?Dat is oude technologie.
Je kunt niet gebruik maken van de technologie om beter muziek te maken.Je hebt wel meer mogelijkheden,beter klanken,goedkoper,enz.Maar of dat je een betere muzikant ga worden?Denk het niet.Dat is andere kennis dan alleen maar je synth kennen.

o maar ik vind het zelf goed dat je de oasys hebt bijgehouden!

mensendie zoiets terug verkopen, bekijk ik toch even skeptisch :dubbel: no offence.

gelukkig heb ik een zeer zware comp staan: reaktor 5, max/msp/jitter (sinds kort), tassman 4.0, ableton live 6.0...
:halleluja

natuurlijk speelt het niet zo handig als op een oasys. ;)

maar voor de computer musicus zijn het gouden tijden :okdan:
 
Back
Top