Cubase, of toch Ableton?

Ewel, divinio kijk eens wat er in je sig staat:D
Tis allemaal goed de dag van vandaag (denk ik),
en er zijn ondertussen wel veel topics over de beste daws
Grtz en Peejz ofzo

Lees mijn signature ook ff dan Canis. ;)

Wat betreft gebruikers vriendelijkheid zie ik de lijst met DAW's overigens als volgt:

1. Ableton (direct, no nonsense)
2. Cubase (meer functionaliteit en dus ook meer complexiteit in combinatie met floating windows)
3. Logic (zaken als external instruments zijn erg omslachtig geimplementeerd, andere zaken zoals audio bewerking in de arrangement gewoon slimmer in cubase)
 
Vroeger altijd veel met Cubase gewerkt, in de tijd van SX1 en SX2. Vooral recorden en mixen, niets echt produceren vanaf scratch. Nu ben ik daar toch al een tijdje wel mee bezig en dan vind ik Cubase toch zeer omslachtig werken. Experimenteren met verschillende plugins en effecten enzo is gewoon een hell omdat je hele scherm constant volgepropt staat met allerlei kaders, en je bent ook beperkt tot 6 pre-fader effects. Wil nu lukken dat ik er op mn kick alleen al 7 nodig heb, en dan zitten er nog geen filters of ander gefreak op ...
In live ben je onbeperkt kwa effecten en hun volgorde, en blijven ze allemaal mooi geordend op hun eigen plaats zitten. ALLEEN dat punt al is echt :halleluja!
Bespaard me uren werk en gevloek!

Cubase is op audio bewerkings gebied misschien iets uitgebreider, maar alle functies die ik ècht nodig heb zitten ook in live, en dan nog een stuk intuïtiever.In live kan je ook gewoon lineair werken, doe ik constant, is niet volledig hetzelfde als in Cubase maar de algemene lijnen zijn zeker hetzelfde. Dat andere scherm met die clips gebruik ik bijna nooit. Ieder zijn manier he.
Om nog maar te zwijgen over de drumracks en al de zotte dingen die je daarmee kan doen :okdan:

Uiteindelijk komt het er op neer dat ik in Live veel creatiever kan zijn dan in Cubase, en daar gaat het om. In het begin voelt de overstgap een beetje vreemd, maar dat went heel snel. Zoek maar eens een paar filmpjes op via youtube hoe mensen hun live gebruiken, je komt echt zotte dingen tegen waar je in Cubase nooit op moet hopen.
 
Ik heb ook lang met Cubase gewerkt, en sinds een maand of 2-3 ben ik over op Ableton Live en wou dat ik dat jaren geleden had gedaan. Behalve dat het geschikter is voor loop-based werken, vind ik het een TOP-optie dat je iedere clip kunt toekennen aan een MIDI noot/controller en dus on the fly nummers in elkaar kunt jammen. Cubase zal ongetwijfeld voor de pro meer opties hebben, maar voor mijn manier van werken is Live absoluut de koning op dit moment.
 
of een programma creatief is ligt toch echt aan de gebruiker , misschien dat andere
programma's meer speelhulpjes hebben of een loop functie dat meer op de voorgrond
wordt gezet door de ontwerpers of het gebruik van kleurtjes etc...
 
Ben ik het niet mee eens, de workflow van een programma is voor mijn creativiteit erg belangrijk ik wil niet eerst tachtig parameters instellen...ik wil 3 klikken en dan mijn synth kunnen aansturen.

Wat ik ook zo geweldig aan Ableton vind zijn de dummieclips en de legato functie.
 
Wat ik ook zo geweldig aan Ableton vind zijn de dummieclips en de legato functie.


Ik heb nog een pak te ontdekken blijkbaar in Ableton :geslaagd:



Wat ik me nu afvraag is hoeveel Cubase mensen nu beginnen te twijfelen na het lezen van deze post...


.
 
Ik hoop geen.

Ze moeten pas gaan twijfelen als ze de demo downloaden en uitproberen ;).
 
Wat ik me nu afvraag is hoeveel Cubase mensen nu beginnen te twijfelen na het lezen van deze post...


Wie weet.. ;) Maar ik ben een Cubase man en ik twijfel niet hoor. Ik heb wel een tijdje met Live gespeeld en ik weet wel wat ik (niet) mis. Voorts vind ik het opvallend dat de term "inspirerend" vaak voorkomt als mensen lovend over Live spreken. Voor mij hoeft een DAW niet inspirerend te zijn, is onbelangrijk voor mij. Ik kan geïnspireerd raken als ik op een piano of synth speel, of met een gitaar om m'n nek. Dan ga ik dat vervolgens tracken, en daarna mixen. Daar is Cubase een verdomd goeie DAW voor.
 
Voor mij hoeft een DAW niet inspirerend te zijn, is onbelangrijk voor mij. Ik kan geïnspireerd raken als ik op een piano of synth speel, of met een gitaar om m'n nek.


Je moet het net omgekeerd zien. Al de aandacht die je nodig hebt om je Cubase aan de praat te krijgen zoals je wil (27 menu's doorlopen en instellingen klaar zetten) is anti-productief. Als ik mijn brein moet gebruiken om na te denken kan die niet tegelijkertijd creatief zijn. Ik ben een man dus ik kan maar 1 ding tegelijk 8~

Dus geef mij maar de manier van Ableton. Sleur instrumenten of effecten op een spoor en zie wat het geeft. Geeft het niets dan smijt je er een andere op. Daarmee heb ik pas echt leren experimenteren en zien wat het doet met mijn geluid. Hét woord dat op ieders lippen staat toch?

Ik vind Cubase helemaal niet slecht hé! Maar ik denk dat je de basis vlugger onder de knie krijgt met Ableton (zeker als beginner). Ik heb vaak gedacht om ermee te stoppen met Cubase. Ik kreeg het gevoel dat het echt alleen aan mijn onkunde lag dat ik niets leuks kon maken. Gelukkig heb ik de sprong gewaagd naar Live want nu is het fun fun fun!

.
 
Wat ik me nu afvraag is hoeveel Cubase mensen nu beginnen te twijfelen na het lezen van deze post...


Ik twijfelde al voordat deze thread werd geopend. Wat dat betreft, heb ik nog veel te ontdekken in Live. Maar alles op zijn tijd...

Gebruik Cubase al zeer zeer lang, en weet mijn weg wel door al die editor-schermen enzo. Maar ik moet anderen in deze thread gelijk geven: ideaal is dat niet. Het zal voor mij waarschijnlijk de gulden middenweg worden: jammen en componeren in Live, afwerken (en evt. masteren) in Cubase...

Trouwens, ik hoor nog wel eens discussies over Live 6 en Live 7 en de verschillen ertussen. Ben even de details kwijt, maar ik meen me te herinneren dat er goede redenen zijn om Live 6 te verkiezen boven 7. Wie weet dat toevallig?
 
Ik zou niet weten waarom, ben wel benieuwd... Ze hebben geloof ik de engine veranderd (ik hoor geen verschil, dat wil niet zeggen dat er geen verschil is).

Ik zou niet zonder de nieuwe functies van 7 kunnen. Sidechaining, drumracks, macrocontrols en loops knippen tot een nieuwe midi-track ik zou niet zonder deze live 7 functies kunnen.
 
Waarom gebruik je geen demo versie ?

Ik gebruik zelf Cubase SX3.1 en Live 6.
Ik produceer in Cubase
Live gebruik ik om snel wat dingen uit te proberen en te combineren met
Reason 4.

Maar ik heb ook Stylus RMX wat ik veel fijner vind werken met Cubase.

Ik gebruik voor Minimal Live 6 en Reason en Cubase voor house, techno.

Maar dit is natuurlijk een persoonlijke keuze wat je precies wilt doen.
 
Ik twijfelde al voordat deze thread werd geopend. Wat dat betreft, heb ik nog veel te ontdekken in Live. Maar alles op zijn tijd...

Gebruik Cubase al zeer zeer lang, en weet mijn weg wel door al die editor-schermen enzo. Maar ik moet anderen in deze thread gelijk geven: ideaal is dat niet. Het zal voor mij waarschijnlijk de gulden middenweg worden: jammen en componeren in Live, afwerken (en evt. masteren) in Cubase...

Trouwens, ik hoor nog wel eens discussies over Live 6 en Live 7 en de verschillen ertussen. Ben even de details kwijt, maar ik meen me te herinneren dat er goede redenen zijn om Live 6 te verkiezen boven 7. Wie weet dat toevallig?

Ik dacht dat het juist andersom was. De soundengine van 7 is verbeterd ten opzichte van 6. En wat LeBonTon al zegt:

Ik zou niet zonder de nieuwe functies van 7 kunnen. Sidechaining, drumracks, macrocontrols en loops knippen tot een nieuwe midi-track
.

Alhoewel in 6 via een omweg ook al sidechain mogelijk was.
 
Je kan live ook rewiren in cubase.
 
De soundengine van 7 is verbeterd ten opzichte van 6.

Nee, het gaat niet over de engine (dat geloof ik verder wel.) Het gaat juist om specifieke (gebruiks)functies die in belangrijke mate beter en/of handiger zouden zijn in 6. Ik weet nog dat ik dacht: oh, daar moet ik wel even op letten nog, maar zoals gezegd ik ben even kwijt welke functies dat dan betrof.

Je kan live ook rewiren in cubase.

Klopt, zei ik ook al. Live staat na installatie gewoon in je device manager in Cubase.
 
In ieder geval begrijp ik wel dat als je eenmaal één van de programma's onder de knie hebt, niet zo snel overstapt naar een ander. Ik ben zelf begonnen met live en kan daar volledig mijn draai in vinden, zowel voor wat betreft intuïtief jammen als het meer dieper programmeren. Als jij cubase helemaal door hebt dan heb je waarschijnlijk jouw werkwijze daarop aangepast en werkt het voor jou op zijn manier ook intuïtief.
 
Back
Top