Welke synth moet ik kiezen?

Feedback Utrecht en, vooral, Rotterdam hebben veel meer staan. In Oost-Nederland is het nogal behelpen bij mijn weten, maar in Amsterdam zou meer moeten zitten, dacht ik. Eindhoven ook trouwens.

Ion: chorus zit erbij, maar is niet zo bijzonder. Midi werkt gewoon, alleen is er iets met NRPN <=> sysex of zoiets (zie hier, vanaf halverwege de pagina). Ik ben daar absoluut geen expert in, maar 'm aansturen via Cubase en andere synths is in ieder geval geen probleem!

Juno: je kunt ook overwegen iets goedkopers te nemen (bijvoorbeeld een Micron of gewoon iets heel anders), dan houd je weer geld over voor een Juno erbij. :)
 
Feedback Utrecht en, vooral, Rotterdam hebben veel meer staan. In Oost-Nederland is het nogal behelpen bij mijn weten, maar in Amsterdam zou meer moeten zitten, dacht ik. Eindhoven ook trouwens.

Ion: chorus zit erbij, maar is niet zo bijzonder. Midi werkt gewoon, alleen is er iets met NRPN <=> sysex of zoiets (zie hier, vanaf halverwege de pagina). Ik ben daar absoluut geen expert in, maar 'm aansturen via Cubase en andere synths is in ieder geval geen probleem!

Juno: je kunt ook overwegen iets goedkopers te nemen (bijvoorbeeld een Micron of gewoon iets heel anders), dan houd je weer geld over voor een Juno erbij. :)
Thanks.

Nee dank je, ga toch voor de Ion, of hij moet me in het echt tegenvallen. Maar dat lijkt me niet. Heb aardig wat demo's beluisterd en youtube filmpjes gecheckt. Het ding bevalt me erg goed. Lekkere bediening, lijkt me. Iets wat bij de Micron allemaal wat omslachtiger is, vind ik zelf.

Leden, bedankt voor de hulp. Ik ga de Ion eens in de winkel proberen en dan zie ik het wel weer verder.

EDIT: Shit. 1 Ding nog. Ik zie de Alesis Ion nergens online staan in de 'toetsen' afdeling van elke Nederlandse muziekwinkel die ik zo maar kon verzinnen, inclusief Feedback. Vreemd.. Waar kan ik 'm vinden? Of staat ie er gewoon niet meer op?
 
Laatst gewijzigd:
moiii
ik wil een synthesizer kopen, maar ik weet niet welke vandaar dat ik iets in deze thread post. Ik zag net filmpjes van die minimoog, zoiets lijkt me vet, maar dan liefst voor een paar honderd euro haha.

Wat ik precies wil:

draaiknoppen, drukknoppen, schuifjes, als het maar niet digitaal moet met zo'n klein schermpje en van die knopjes om instellingen digitaal in te veranderen enzo. Gewoon dat je een knoppie verandert en dat het geluid dan veranderd. Analoog dus???

Er hoeven geen presets op te zitten.

Ik geloof dat sommige synthesizers maar een toets tegelijk kunnen laten klinken, maar dat moet ik ook niet, dus hij moet wel akkoorden kunnen.

Verder gewoon verschillende trillingsvormen zaag en sinus en alles en ook dat je meerdere oscillatoren tegelijk kunt aan en uit doen, want dat vind ik dus ook gaaf klinken.

Ik wil het ding gaan gebruiken voor lekkere electro deuntjes of electro basloopjes enzo.

IK heb nu een x-board met proteus, maar dat heb ik nooit aan de praat gekregen dus toch liever gewoon een hardware ding i.p.v. dat geklooi met software.

Zo das een heel verhaal. Hopelijk weet iemand iets vets voor weinig geld (tweedehands???)

De groeten van Hans :doei:
 
Laatst gewijzigd:
Synth kiezen

Synth kiezen

:doei: Hallo iedereen

Ik ben nieuw op dit forum sinds enkele weken geleden. ik ben sinds enkele weken geleden begonnen ben met muziek (Hardcore) te maken. Ik heb al veel gelezen maar ik zit toch nog met enkele vragen zoals welke synth ik moet kiezen.

Ik werk momenteel enkel met software (FL Studio 7)

Omdat ik nu al de melodietjes enz met mijn toetsenbord moet doen zoek ik een synth (veel handiger :))

Ik zou hem vooral gebruiken om rauwe en donkere melodietjes te maken en ook om typische Hardcore kicks enz te maken. Mijn budget ligt rond de 500€ max 600€. Ik weet nog niet veel van alles wat met synths enzo te maken heeft , ik heb al wat geken, maar ik weet echt niet welke te kiezen...
 
moiii
ik wil een synthesizer kopen, maar ik weet niet welke vandaar dat ik iets in deze thread post. Ik zag net filmpjes van die minimoog, zoiets lijkt me vet, maar dan liefst voor een paar honderd euro haha.

Wat ik precies wil:

draaiknoppen, drukknoppen, schuifjes, als het maar niet digitaal moet met zo'n klein schermpje en van die knopjes om instellingen digitaal in te veranderen enzo. Gewoon dat je een knoppie verandert en dat het geluid dan veranderd. Analoog dus???

Er hoeven geen presets op te zitten.

Ik geloof dat sommige synthesizers maar een toets tegelijk kunnen laten klinken, maar dat moet ik ook niet, dus hij moet wel akkoorden kunnen.

Verder gewoon verschillende trillingsvormen zaag en sinus en alles en ook dat je meerdere oscillatoren tegelijk kunt aan en uit doen, want dat vind ik dus ook gaaf klinken.

Ik wil het ding gaan gebruiken voor lekkere electro deuntjes of electro basloopjes enzo.

IK heb nu een x-board met proteus, maar dat heb ik nooit aan de praat gekregen dus toch liever gewoon een hardware ding i.p.v. dat geklooi met software.

Zo das een heel verhaal. Hopelijk weet iemand iets vets voor weinig geld (tweedehands???)

De groeten van Hans :doei:

Ofwel: zo'n 'traditionele' synth, zonder moeilijk gedoe, maar gewoon lekker draaien aan die knoppen en vette sounds maken. Minstens twee oscs, en ik neem aan dat je wel midi wilt (anders valt er niks te sequencen m.b.v. je computer of zoiets). Toch?

Dan blijft er dus nog lekker veel over. :P Zonder midi: misschien een SH van Roland? Een Jen? (ik noem maar een dwarsstraat...) Een Yamaha CS15? (of andere) Of toch iets moderns, met midi en (helaas?) toch digitaal, zoals een JP8000, MS2000(b), AN1x, Nordlead - of iets dergelijks. Allemaal erg direct bruikbaar via het frontpanel, zonder geklauter door menu's en schermpjes, maar alle met eigen pro's en cons (bijvoorbeeld dat men oud spul vaak wat lekkerder vindt klinken, maar minder functionaliteit en minder betrouwbaar; en natuurlijk dat elke synth een andere sound heeft). Misschien dat je nog wat beter kunt specificeren wat je precies zoekt?

Trouwens: "moiii" => in Finland geweest? :)
 
ja want duurder is natuurlijk altijd beter....

Juist! Want zoals Dione ooit al uitlegde:

Dione schreef:
en die saw : tja,ligt er aan welke....de melodie in "Depth of Bass" (samen met Dr. Z-Vago) is een overstuurde unison zaagtand uit de Alesis Andromeda,gestapeld met een zaagtand uit de Moog Voyager RME door een Culture Vulture en Presonus ACP-8 compressor/gate...dan samen door een Drawmer MX 30 compressor en voorzien van effect uit een Lexicon PCM 90 en MPX 550,natuurlijk voorzien van EQ in de Soundcraft Ghost en dan in de hele mix gecompressed door een Focusrite Mixmaster...

En met minder gaat gewoon eigenlijk ook niet! :D
 
Maar.. Is die Ion wel zo geschikt voor Boards of Canada achtige sounds? Dacht dat het meer een trance ding was?

Ik vind de Ion er prima voor geschikt! vooral een beetje aanklooien met die ontstemming parameter (even vergeten hoe deze ook al weer heet)
Een mooie VA synth en heel divers.
 
Ik vind de Ion er prima voor geschikt! vooral een beetje aanklooien met die ontstemming parameter (even vergeten hoe deze ook al weer heet)
Een mooie VA synth en heel divers.
En inmiddels bijna nergens te vinden kom ik helaas achter. Bleh. Zo kan ik 'm niet testen.
 
Onhandig!

Je zou kunnen proberen een oproep te plaatsen of je bij een lid in de buurt die 'm heeft een keer mag langskomen om te kijken/proberen (koffie en gevulde koeken meenemen natuurlijk) - of anders gewoon een sprong in het diepe kunnen wagen. Uiteindelijk zijn er van alle boeiende synths die ooit gemaakt zijn nog maar een paar te beluisteren in winkels (i.e., de pas nieuwe), dus dit houd je toch. Maar als je tweedehands koopt ben je je geld niet echt kwijt: een beetje scherp inkopen en je verkoopt je synth gewoon weer voor de aankoopprijs, mocht-ie niet bevallen. :) (waar ik overigens niet van uitga)
 
Onhandig!

Je zou kunnen proberen een oproep te plaatsen of je bij een lid in de buurt die 'm heeft een keer mag langskomen om te kijken/proberen (koffie en gevulde koeken meenemen natuurlijk) - of anders gewoon een sprong in het diepe kunnen wagen. Uiteindelijk zijn er van alle boeiende synths die ooit gemaakt zijn nog maar een paar te beluisteren in winkels (i.e., de pas nieuwe), dus dit houd je toch. Maar als je tweedehands koopt ben je je geld niet echt kwijt: een beetje scherp inkopen en je verkoopt je synth gewoon weer voor de aankoopprijs, mocht-ie niet bevallen. :) (waar ik overigens niet van uitga)
Heb 'm maar gewoon besteld (Musik Produktiv). Echter nog één vraagje :)

Heb 'm besteld met de accept giro betaling methode. Echter, heb nog geen mail of iets dergelijks gekregen waar ik mijn bankrekening nummer in moet vullen. Neem aan dat dat dus gewoon via de normale post komt?

Heb overigens wel een bevestigings mail ontvangen van de bestelling zelf.
 
Advies-vraagje voor een synth :

Ik maak muziek puur voor m'n lol voor mezelf.
Ik hoef er niet mee te showen of beroemd te worden, en het zal m'n kamer nooit verlaten - het is puur ontspanning :)

Ik heb een Electribe EMX, en ik wil er een synth bijkopen om de volgende redenen :

- Ik wil een makkelijkere manier hebben om de EMX (en software) aan te sturen, dus als midi-keyboard.
- Ik wil er leuke (electronische) geluiden uit kunnen halen.

Ik zat zelf dus te denken richting een klein synthje dat niet te veel ruimte in neemt (Heb laatst een microkorg geleend, erg leuk).
Maar nu gaat m'n vriendin zich er ook mee bemoeien - die bedenkt :eureka: dat ze dan wel weer d'r pianospel van 15 jaar geleden wil oppakken :)

Kortom, die wil een fullsize ding !
Daar heb ik geen problem mee, ik wou alleen maar voor een kleine gaan omdat ik dacht dat zij een groot bakbeest niet zou trekken ;)

Rest natuurlijk het punt : de roebels.
Voor mij is het af-en-aan hobby ("ik gebruik het als ik er weer eens zin in heb"), dus ik zat te denken zo rond de 600 euro (give or take).

Kortom iemand advies over een :
- niet al te dure
- full size
- leuk electr. woiiiiing apparaat voor electr. muziek, waar ik vast wel piano-geluiden uit kan krijgen via midi ofzo

:)
 
Nog één klein vraagje dan..

Als ik het geld heb overgemaakt naar Musik Produktiv. Hoor ik dan nog een melding te krijgen dat dat over is gemaakt, of moet ik nu gewoon wachten op het produkt en zeggen ze verder niets over het gestorte bedrag.
 
Giroverhaal: Geen flauw idee! Op zich is het zo dat als je 'acceptgiro' kiest, je met je bestelling een overschrijfkaart thuisgestuurd krijgt om mee te betalen. Dacht ik. Wel een raar idee bij zoiets duurs als een synth (bij een boek of cd kan ik me dit beter voorstellen...). Maar geen bedrijf zal klagen natuurlijk als je meteen betaalt. Als je een ontvangstbevestiging wilt van je betaling: ik zou er nooit op rekenen dat je die automatisch wel krijgt; gewoon die gasten even mailen met dit verzoek of - beter nog - bellen (dan weet je gelijk waar je aan toe bent). Of bedoelde je dit niet?

Laat even weten trouwens hoe-ie bevalt als-ie binnen is! :)
 
Maar nu gaat m'n vriendin zich er ook mee bemoeien - die bedenkt :eureka: dat ze dan wel weer d'r pianospel van 15 jaar geleden wil oppakken :)

Kortom, die wil een fullsize ding !

Fullsize ding = ??? Bedoel je met een compleet gewogen pianoklavier, of gewoon vijf octaven 'lichte' toetsen?

In het eerste geval zou ik een electronische piano kopen (inclusief pianogeluiden dus) plus een module van een VA-synth; leuke VA-synths met pianoklavier bestaan niet (zeker niet goedkoop). Of een midipianokeyboard met zo'n module, maar dan heb je ook nog iets met pianogeluiden nodig (maar er zijn wel supergoedkope midimodules ja; of Alesis Nanopiano bijvoorbeeld).

In het tweede geval voldoen een hoop synths - alhoewel die niet altijd vijf octaven hebben, wat me echter wel een mininum lijkt voor een pianist(e) om lekker te kunnen spelen. Dan dunnen je opties nogal uit opeens; zijn er überhaupt wel VA-synths met vijf octaven van onder de 600 euro tweedehands?! Virus C, Novation Supernova e.d. lijken me te duur. Natuurlijk kun je ook een rompler nemen, maar die hebben niet de interface om lekker te tweaken en te freaken. Dus die eerste vraag van dat klavier is wel belangrijk!

Handig trouwens, dat Synthwiki! :okdan:
 
Ik bedoel "iets dat ongeveer net zo veel toetsen heeft als een piano" ;)

Ik wil gewoon een leuke synth voor mezelf voor electronische vaagheid, maar dan met genoeg toetsen dat zij er ook nog op kan spelen.
 
Als je het splits (keyboard en synth) zijn er meer opties denk. Een keyboard controler heb je 2dehands al voor 50 euro en de eerder genoemde VA synths zijn wel voor minder als 550 euro te vinden.
 
Ik bedoel "iets dat ongeveer net zo veel toetsen heeft als een piano" ;)

Ik wil gewoon een leuke synth voor mezelf voor electronische vaagheid, maar dan met genoeg toetsen dat zij er ook nog op kan spelen.

Hoe definieert jouw vriendin 'genoeg toetsen'? ;)
 
Back
Top