Coole analoge poly synth uit de 80's

KatieMusic

"Why! ..."
Lid sinds
24 september 2016
Berichten
1.827
Locatie
Garden of Earthly Delights
Wat vinden jullie een coole analoge poly synth uit de 80's?
Ik zit nl. wel eens te denken aan een Roland Juno-106, een Korg PolySix of een Korg Mono/Poly. Maar ik ken ze niet heel erg goed. Wie heeft er een? En wat vind je er van (anno 2018 )? En zijn er misschien goede alternatieven voor?

Of heb je een andere analoge poly synth uit de 80's waar je heel erg tevreden mee bent?

En als je helemaal niets in vintage ziet, met welke nieuwe / meer recente analoge poly synth ben je dan heel erg blij?

[De Roland MKS-80, de Oberheim OB-X(a) en de synth's van Sequential Circuits heb ik niet in overweging.]
 
Ik heb een Juno-60. Ik vind vooral de basjes erg fijn uit dit apparaat, maar hij kan zoveel meer. Zoals pads enz. Hij heeft karakter. Hij heeft een heel herkenbaar geluid (sweet dreams/de lift enz.) maar je kunt zoveel meer dan dat. Ik zou deze nooit meer weg willen doen.
Maar is hij zijn geld waard? Ik heb hem 8 jaar geleden voor een fijn bedrag kunnen kopen, de prijzen die er tegenwoordig voor gevraagd worden vind ik ver overdreven. Hij is het misschien wel waard, maar hé het is een oldtimer. Die neem ik iig niet meer mee on the road.
Dan neem ik net zo graag de Basstation 2 mee (maar die is monofoon).

Wil je echt poly en nieuw? Onder de 1000 euro heb je de Minilogue (4 voices) en de Deepmind 12. Ik heb ze alleen in de winkel eens geprobeerd. Zeker fijne dingen, maar ik zoek iets meer 'karakter'.
just my 5ct
 
Zo zie je maar... smaken... verschillen... ik was zojuist aan het typen dat ik de Jun0 60 en 106 zo ongeveer de meest overgewaardeerde synths aller tijden vind - zeker als je ziet wat er tegenwoordig voor wordt gevraagd. Ze klinken - in mijn oren - echt als een vlakke, natte krant... het enige wat ze redt is de chorus; die is leuk, maar na een tijdje wordt ik daar ook helemaal kriegel van.

Mijn spreekwoordelijke duit in het zakje: een mooie analoge polysynth is de A6 Andromeda - wel lastig om echt te programmeren. En ik ben erg tevreden met mijn Modal 002 en 008 - alhoewel die laatste op een gegeven moment misschien toch moet wijken voor mijn nieuwe eurorack-verslaving.
 
Ervaring met alledrie genoemde synths, waarvan ik de Mono Poly hier nog heb staan. Misschien is de MP niet echt een polysynth te noemen, meer een parafone synth. Heel gaaf ding, met de typische 'dunnige', karakteristieke klank die heel bruikbaar is. Maar misschien is een Juno op een Polysix dan een betre optie voor echt polyfoon spel. Er zijn nog zat toffe 80's polysynths te vinden, zoals de Jx3p, Jx8p en Jx10 maar ook de Bit one/99..
 
Ik ben helemaal happy me een Oberheim Matrix 6.
Krijg er veel mooie organische sounds en bassen uit. Wel een nieuwe firmware erin en dan gaat programeren via lemur prima. de m6 is niet zo duur en beperk als bv een juno 106 alhoewel de interface natuurlijk zuigt.
 
mijn Crumar Bit99 is een fraaie 80s poly, warme pads-volle bass uiterst geschikt voor oa Italo Disco
 
Alle juno's gehad.....leuke bakken.....maar in mijn oren net zo kazig als een 808.
Ik bedoel dat ze een beperkte klank mogelijkheid hebben, die je al miljoenen keren heb gehoord. Nies mis mee, maar dat zoek ik niet in een synth.

Poly 6 heerlijke treurige korg sound, MonoPoly heel fijne weirde bak met lekkere brede sound.

De Bit's ook allemaal gehad. Kut interface maar heerlijke dikke italo sound.
Ook de alesis Andromeda gehad.......dat was denk ik de mooiste analoge poly bak die ik ooit heb gehad, alleen begind de interface raar te doen.

Pas m'n juno 6 verkocht.....had het wel gehoord.

Maar nu wil ik een nieuwe analoge poly, maar dat is een lastige. De nieuwe bakken hebben veel meer mogelijkheden, maar in mijn oren missen ze karakter en vintage is volgens mij zwaar overpriced.
 
Ik heb een Juno6, erg leuk ding, met name vanwege de lekker ruime en stevige user-interface, en het feit dat alle parameter-ranges zodanig zijn uitgekozen dat vrijwel alles wat je instelt een goede klank oplevert (erg brede sweetspot dus). De klank is ook fijn, maar zoals al aangegeven heb je de chorus wel nodig om em ECHT lekker te laten klinken.

Als het je puur om de klank gaat kun je tegenwoordig met plugins echt wel dezelfde juno sound tevoorschijn krijgen, vooral na bewerking en in een mix.

Als het je gaat om de user-interface of ben je collector/handelaar, dan weet je wat je te doen staat :)
 
Ik vond de ax60 een gaaf ding. Hele organische sound en ook leuke interface om te programmeren.
Verder vond ik een kawai sx240 erg koel (maar minder leuke interface) en de alpha juno met programmer is ook echt een dikke synth.

Hou er wel rekening mee dat een vintage synth onderhoud nodig heeft en dat dingen soms anders werken dan je denkt. Sommigen zijn niet als master keyboard te gebruiken vanwege all-note-off midi messages, geen onderscheid tussen midi kanalem of hebben helemaal geen midi.
 
Toen ik de boutique ju-06 had gekocht wilde ik erg graag een echte 106, voor de extra voices, de fijne klank en natuurlijk het vintage gehalte (je bent gearjunkie of je bent het niet). Uiteindelijk vond ik de prijzen die ervoor gevraagd worden het niet waar om voor zo'n oud beestje te gaan en heb ik de boutique laten staan voor de sound. Daarnaast een flinke investering gedaan in een prophet rev2 (8voice), waar ik erg tevreden over ben. Hele andere klank dan de juno (wat scherper), maar heerlijk om te programmeren, goeie vintage sounds en daarnaast heel breed inzetbaar. De rare sequencer is ook erg leuk, waarbij je 4 (als ik me niet vergis) parameters min of meer kan parameterlocken, zoals dat ook op elektrons werkt.
 
Het mooie van de bakken die je noemt is dat als je ze koopt het inderdaad aderlatingen zijn, maar je kunt ze dan in feite bijna voor niks een maandje op je gemak testen en dan weer doorverkopen voor vrijwel dezelfde prijs.

Ik heb de 60 altijd mooier gevonden dan de 106, en ik vond het dan ook redelijk vreemd dat Roland de 106 wilde emuleren. Ja - de 106 heeft glide en unison, beiden niet echt heel echt bruikbaar. De 60 heeft de optie om env > pwm te routeren, en glide en unison kun je er met de Tubbutec upgrade bij krijgen (en juist dat soort dingen zijn voor een Boutique ook niet moeilijk).
 
Gister weer mijn POLY 61 aangesloten - 1982 zo simplistisch minimaal - mooie bijna gewarblede strakke VHS video sound - dikkere sound dan een Poly 6 en 800 vind ik (niet zo wee-ig gruitig meer strakker meer power) maar ook chord memory en arpeggiator en waarschijnlijk de goedkoopste 80s analoge poly die je kan vinden nog denk ik? :koffie: Hier een foto van de Poly 61 in het ochtendgloren:

Poly61small.png
 
Ik vind van die oude analoge bakken eigenlijk alleen de Oberheim OB-X (en zusjes/broertjes) nog steeds erg vet. Helaas onbetaalbaar tegenwoordig. Alle andere 'classics' zijn leuk in de bediening maar vind ik qua klank eerlijk gezegd weinig interessant en vaak gedateerd/overused.
 
Wat vinden jullie een coole analoge poly synth uit de 80's?
Ik zit nl. wel eens te denken aan een Roland Juno-106, een Korg PolySix of een Korg Mono/Poly. Maar ik ken ze niet heel erg goed. Wie heeft er een? En wat vind je er van (anno 2018 )? En zijn er misschien goede alternatieven voor?

Of heb je een andere analoge poly synth uit de 80's waar je heel erg tevreden mee bent?

En als je helemaal niets in vintage ziet, met welke nieuwe / meer recente analoge poly synth ben je dan heel erg blij?

[De Roland MKS-80, de Oberheim OB-X(a) en de synth's van Sequential Circuits heb ik niet in overweging.]

Zo te zien aan je openings post wil je controle. Dan zou ik voor deze drie gaan of evt een AX60, Poly61 (maar niet voor de snelle bediening, wel voor de sound!). of een Juno60. Die heeft veel meer mojo dan 106 alleen geen midi (via kenton dcb-midi te fixen)

Het argument over gedateerde sounds, tja, dat ligt in mijn optiek altijd aan de gebruiker en niet aan het apparaat.
 
Ik heb een AX60 gehad net zoals de andere synths waarover gesproken word, maar ondanks de fijne bediening vond ik het maak een kille sound hebben. Ook de Polysix kan mij niet bekoren.

De monopoly is natuurlijk niet echt een polysynth.

Waarom geen JX-3p met programmer? Is meestall wel te vinden rond de 750euro voor de set
 
coole analoge poly s uit de 80s ... als je niet kijkt naar vco of dco .
ik zou ze in een rijdje zetten bv
monopoly
karakter 60 punten mogelijkheden 70 punten inzetbaarheid 60 punten
polysix
karakter 57 punten mogelijkheden 45 punten inzetbaarheid 65 punten
trident
karakter 90 punten mogelijkheden 20 punten inzetbaarheid 40 punten
juno60
karakter 70 punten mogelijkheden 62 punten inzetbaarheid 75 punten
jx8p
karakter 50 punten mogelijkheden 65 punten inzetbaarheid 65 punten
jp3p
karakter 62 punten mogelijkheden 65 punten inzetbaarheid 60 punten
esq-1
karakter 62 punten mogelijkheden 70 punten inzetbaarheid 65 punten
jx10 (stock)
karakter 48 punten mogelijkheden 65 punten inzetbaarheid 40 punten
Dx7 digitaal
karakter 42 punten mogelijkheden 75 punten inzetbaarheid 60 punten
alpha juno 2
karakter 42 punten mogelijkheden 65 punten inzetbaarheid 50 punten
jd800 digitaal
karakter 52 punten mogelijkheden 74 punten inzetbaarheid 60 punten
juno106
karakter 65 punten mogelijkheden 62 punten inzetbaarheid 70 punten
o M1000
karakter 55 punten mogelijkheden 60 punten inzetbaarheid 45 punten

het is natuurlijk altijd gebaseerd op je eigen mening waarvoor het apparaat hebt en persoonlijk houd ik wel van karakter en niet zo zeer van hoeveel een apparaat kan . dus meer specifiek voor iets of doel.
 
Laatst gewijzigd:
Weinig love voor de oberheim matrix range. Toch hebben die de meeste mogelijkhen van de meest genoemde synth. Is de enige uit de 80's met een mod matrix. En kost een flike duit minder dan bv een juno 60/106, jx3p. volgens mij ook de enige die filterfm doet en 2 part multimembraal is met apparte audio out per part. Dus kwa prijs moeilijk te beaten. De deepmind leek concurentie maar heeft door beperkte golfvormen en geen oscmix een veel beperktere klank als je de fx niet mee telt. Maar idd het is een moeilijke synth en de envelopes zijn niet het strakst. bediening is ook niet de beste. De rest van de bakken hier eerder genoemd klinken vaak zeer gedateerd door de beperkte mogelijkheden. Maarja wat verwacht je van een synth, das voor iedereen weer anders.
 
Ze klinken - in mijn oren - echt als een vlakke, natte krant... het enige wat ze redt is de chorus; die is leuk, maar na een tijdje wordt ik daar ook helemaal kriegel van.

de 106 produceert toch wel square & sub bassen af die behoorlijk vet klinken zonder chorus.
attack helemaal omlaag met een beetje release voor een mooi staartje, kan je lekkere house mee maken hoor :W
daaroverheen nog een paar minor/major7/9 akkoorden met pads opnemen en door een autofilter gesidechained halen en je kan lekker aan de slag


ik had mijn eerste 106 ingeruild voor een juno 6 omdat ik dacht dat ik iets misde (vooral de arp), na een maand ruilde ik hem weer terug.

het zijn allebij optisch mooie synths en ze hebben allebij die roland character, maar ze zijn kompleet verschillend kwa klank. je hoort wel meteen dat het juno's zijn, maar de juno 6 is veel grover en modderiger in de low-end. ik weet niet of dat nou juist het verschil tussen de DCO's van de 106 en de VCO's van de juno6 is, in ieder geval vind ik dat de juno 106 ietsje strakker is kwa geluid. je kan er vette bassen mee maken, volle, mooie pads en natuurlijk strings.

maarja ieder zijn ding he, voor sommigen is en blijft het maar een apparaat.
ik vind toch dat je als muzikant een connectie hebt met je instrument, en die had ik gewoon met de juno 106 ;)

ook vind ik dat je zo'n beslissing moeilijk kan maken door een synth ff 30minute te testen in een vreemd omveld. het beste is echt om hem thuis te hebben en in rust te bespelen, als hij een lach op je gezicht tovert is het een blijvert.

plaatje uit het internet:
276784760_33de3eb71d.jpg
 
Back
Top