Welke modular moet ik kiezen?

Wat een gemiep weer.
VCO is gewoon smaakgebonden. Net zoals je een semi-modular wel of niet handig vindt.

Ik zou dit eerder een bijbehorende 'afwijking' noemen als je met modulars aan de slag gaat. Dat je er te diep op in gaat en je druk kan maken om zulke kleine details. En dan zou je bijna zeggen dat modulars een grote aantrekkinskracht heeft op nerds.
 
Origineel geplaatst door fuse
En dan zou je bijna zeggen dat modulars een grote aantrekkinskracht heeft op nerds.

Ik vind er eigenlijk niets aan, modulars.....:D
 
Origineel geplaatst door Baal-Zebub
Ik heb eens een Arp 2600 direct vergeleken met een Doepfer A-100. En ik vond de Doepfer warmer en krachtiger dan de Arp klinken. Sterker nog de Arp 2600 vond ik heel erg tegenvallen kwa klank.

Sja dan zal het wel een kewsite van smaak zijn

Origineel geplaatst door Baal-Zebub
Ik heb een Roland System 100 (semi modulair) en die klinkt echt heel mooi, mooiere vco's vcf's vca's kortom dikke vete bak.

De 100 is niet zo erg modular vind ik meer richting de MS serie maar klinkt inderdaad lekker.

Origineel geplaatst door Baal-Zebub
Ik heb zelf een aantal Doepfer Kasten en het grote nadeel is dat ze zo klein zijn. Probeer maar eens lekker aan de knoppen te draaien als de hele kast vol zit met kabels, dat gaat haast niet.
Tip: twee sequenser modules met controler module vormen echt een hele vete sequenser.

Hoe bedoel je?

Origineel geplaatst door Baal-Zebub
Het leuke van een modulair systeem is dat je de beste modules van elke fabrikant in je systeem kan stoppen.

Ja maar eurorack kan alleen maar bij mekaar dus (doepfer, analogue solutions, analogue systems, plan-b en voxglitch)

Of fracrack modulars (Blacet, Wiard, Metalbox en paia).

En dan hebben we nog Modcan en Cynthia wat bij mekaar past in een rack.
Overigens maakt Blacet ook wat modules in Motm formaat.


Origineel geplaatst door Baal-Zebub
Maar zoveel mensen zoveel meningen.

Juist.
 
Origineel geplaatst door fuse
Ik zou dit eerder een bijbehorende 'afwijking' noemen als je met modulars aan de slag gaat. Dat je er te diep op in gaat en je druk kan maken om zulke kleine details. En dan zou je bijna zeggen dat modulars een grote aantrekkinskracht heeft op nerds.

Nou dan moet jij toch wel een flink modulair systeem hebben he. :D
 
citaat:
Origineel geplaatst door Baal-Zebub
Ik heb zelf een aantal Doepfer Kasten en het grote nadeel is dat ze zo klein zijn. Probeer maar eens lekker aan de knoppen te draaien als de hele kast vol zit met kabels, dat gaat haast niet.
Tip: twee sequenser modules met controler module vormen echt een hele vete sequenser.


Hoe bedoel je?

De knoppen zitten zo dicht bij elkaar dat je er moeilijk aan kan draaien. Het is dus geen performance synth waarbij je makkelijk aan de knoppen kan draaien. Zoals de Minimoog bijvoorbeeld, daar zit veel ruimte tussen de lekker grote knoppen, duidelijk ontworpen om aan te draaien. De Doepfer modules zijn meer ontworpen om zoveel mogelijk functies in een kleine module te stoppen. Wat goed is voor de prijs/kwalitijd verhouding, maar wat ten koste gaat van de bespeelbaarheid.
Wiard heeft dat heel mooi opgelost.
 
Ik wou weten wat je bedoelde met dat sequencer gebeuren.
En ik blijf er bij dat Doepfer niet top kwaliteit is voor een lage prijs.

Wat en hoe heeft Wiard mooi opgelost?
 
Je hebt mij niet horen zeggen dat Doepfer top kwaliteit is. Het heeft wel een goede prijs/kwaliteit verhouding. Maar dat hebben meer fabrikanten.

De A-155 sequenser is opzich niet bijzonder maar met de A-154 en nog een A-155 plus nog wat modules (Quantisizer/sample&hold/switch ect.) Heb je toch een leuk sequensertje.
Je kan met een A-154 twee A-155 modules aansturen.
 

Attachments

  • a-154.jpg
    a-154.jpg
    136,8 KB · Bekeken: 146
Wiard heeft de knoppen boven en de patch kabels beneden. Ruimte om te draaien!!!
 

Attachments

  • case4sml.jpg
    case4sml.jpg
    17,5 KB · Bekeken: 152
Ooow zo bedoel je met wiard.
Deze modules worden officieel niet meer gemaakt maar het idee is gewoon van Aries overgenomen.
Wiard doed alleen nog maar dingen samen met John Blacet.
Dus frackrack modules wat voor mij betreft de koning is in prijs/kwaliteit verhouding.

Die doepfer module is een beetje moog sequencer en sequential controle idee.
 
Op de ModularSynthDotCom@yahoogroups.com mailing list kwam een interessant verhaal voorbij, wat hier wel bij past denk ik.

> --- In ModularSynthDotCom@yahoogroups.com, "bryun"
> wrote:
> >
> > Hey all, I just joined the group as I am looking into building
> > my own modular synthesizer. However, I am 17 and I am working minimum
> > wage so I am looking for a system that is affordable, and I know
> > it'll be a slow process to get all of the modules I want with my
> > small budget. I'm not stupid and not new to synthesizers as I have
> > been playing analog monosynths for a while now. So basically, my
> > question is, which sort of modular synthesizer should I look into?
> > Some just seem too expensive to deal with at all, with basic modules
> > such as VCO for 200$+. Right now I am leaning towards dotcoms deal,
> > which is that you send them 100 a month and they send you a kit each
> > month, so that by the end of the year you have a working modular
> > synthesizer, albeit a very minimal one. This may be my only route
> > right now, but are there any other good modular synth dealers I
> > should look into? And what is the opinion on the dotcom modulars? Are
> > they any good? I know they're not going to be as good as a Serge but
> > I would like to know if they are a good choice for my first system.
> > Thanks a lot,
> > Bryun

Antwoord #1
-----Original Message-----
> From: ModularSynthDotCom@yahoogroups.com
> Sent: Wednesday, June 22, 2005 5:50 PM
> To: ModularSynthDotCom@yahoogroups.com
> Subject: [ModularSynthDotCom] Re: Looking for affordable modulars...
>
>
> Hi,
>
> I know its been a while since this was originally posted but hears my
> spin.
>
> Firstly, I have owned many modular over the past thirty years. Buchla,
> Serge, Roland (700), Korg (3200), Digi, Doepfer, every ARP modular
> ever made, even PAIA, and many more. I currently own two Moogs (IIIc
> and an Model 25) and a s.com. I sold my Doepfer once I got the s.com.
> While Doepfer does offer a "crazy" selection of modules, this (and the
> rather lame build quality) is what was frustrating with Doepfer. And
> since the methods for sound generation are very unique to Doepfer it's
> difficult to predict what the outcome of your patch will be till you
> hear it. That can mean that basic synthesis will be counter-intuitive.
> More of a trial and error approach.
>
> And getting your fingers in between the patch cables to twiddle knobs
> because the modules are so small and so compacted with "endless
> possibilities" it is impossible to even make delicate adjustments with
> everthing in the way, even other other knobs get in the way of the one
> you're adjusting. And the sounds are not that spectacular anyway,
> relatively speaking, but that is subjective. I find I create the same
> complex sounds with my s.com as I could with my Doepfer.
>
> By the way, IMO the Buchla is the most interesting in terms of sound
> quality. It is very unique and has an ethereal quality about it, even
> with simple patches.
>
> It was the build quality and bad access to the modules once patched
> that drove me crazy with my Doepfer and prompted me to find an
> alternative. Understand I use my modulars both for recording and for
> live, so access and ease of use is a very important consideration. So
> even though my s.com is twice the physical size of my Doepfer, even
> with a smaller module count, I can do as much and do it easily in
> real-time. Ok ... so it's seven feet tall. But you have to see peoples
> faces at a live show. hehe.
>
> For myself the only great modulars built today are the s.com, the new
> Buchla, and MOTM. Oh yes and the new semi-modular Macbeth M5 if you
> like the 2600 thing. The other great thing is that MOTM and the s.com
> (and vintage Moog as well) use the same module sizes and are
> electrically compatible. Also if you need a patch cord all you need is
> to buy a guitar cable from any music store. Ever try to find a high
> quality cable with 1/8" plugs on it?
>
> Doepfer is what we call proprietary, which means it is designed with
> only using Doepfer products in mind, and compatibilty is a non-issue
> for them; powering, module sizes, patch cords are all somewhat unique
> to Doepfer, and you have to custom build cables and power-supply bits
> to make it work with anything else other than old ARP products, the
> Concussor, and the RS Integrator. That's a problem and shortsighted on
> their part. The "keep it simple dummy" rule is one that is lost on
> Doepfer. For instance they are the only current manufacturer that uses
> a +12v,-12v,+5v power supply scheme. And the form factor is eurorack
> ... eurorack! Grrr....
>
> The other thing is Roger Arrick, the guys at MOTM, and even Don Buchla
> are very accessible, communicate all the time, and really care about
> making their customers very happy. Roger is probably the best at this
> out of the three. That was the thing that really sold me on s.com
> modulars.
>
> Doepfer WAS a great entry level system with some advanced features for
> a while, but these newer manufacturers are much better at keeping it
> simple and pure, at all levels, and modular synthesis is all about
> purity anyway. Never again will I buy Doepfer. It's an old dog with
> too many tricks, and nothing but tricks and gimicks, and not enough
> real power, just lots of (cheap) jacks and toooooo many possibilities
> to be practical. Besides, all the gee wiz bang things Doepfer's do can
> be duplicated with any of these other synths given enough modules and
> a good working knowledge of how to design a patch anyway. In reality,
> all those "possibilities" present too many options and tends to slow
> you down trying to use them all or some or one. IMO the peopole who
> love Doepfer are people who want to do as little patching and real
> synthesis as possible, that's why a module that does sixty'gizillion
> things is appealing to them. Honestly, if that's what you want, go buy
> a Nord "modular". ok ... I'm kidding here ... sort of. You want a
> complex waveform generator, then synthesize one using a bunch of
> oscillators, noise, and maybe even a s&h, and I bet you can come up
> with "endless possibilities" too.
>
> For you, I'd say go with the s.com and I'm sure you'll be really
> satisfied in your investment, which for you is going to be a huge
> percentage of what you earn over the next couple of years.
>
> Just my perspective, one drawn from owning just about everything over
> thrity years. I think that counts for something.
>
> John LeVasseur
>

Antwoord nummero 2:
Date: Wed, 22 Jun 2005 20:40:27 -0400
From: "vogelscheiss"
Subject: RE: Re: Looking for affordable modulars...

I think most of those comments are less than universal, John. It's a little
boring to me to hear Doepfer slagged, but at least you come by your slagging
honestly, if few of the actual arguments strike me as more than marginally
airtight.

Suffice it say I'd offer counter-arguments to most everything you said. I
don't find Doepfer's build quality poor, I don't think .com's module
selection is adequate, I don't think patching with Doepfer is an experience
that's at all unique to Doepfer nor do I find it unpredictable or at
counter-intuitive in the least nor uniquely demanding of trial-and-error, I
can't see that there's anything unique about its method of "sound
generation" at all, I don't find it very difficult to get my fingers in
where they need to go, nor do I find the .com's size to eliminate problems
in that respect though I can see that bigger might be better for live use, I
don't find the .com to sound "better" than the very good-sounding Doepfer,
simply different, Doepfer's 1/8" jack standard is shared with at least as
many other makers as .com's if not more -- Analogue Systems, Analogue
Solutions, Blacet, Wiard, Paia, Arp, Plan B, Buchla (for non-banana
functions), etc., the whole power supply issue is something the whole
industry could get its act together on, euroracks predominate in music gear
and are available for MOTM, .com, and the rest, Dieter Doepfer is if
anything even more accessible than Roger Arrick, and finally, not every
synthesizer user feels that bone-simple is the best solution, for instance
.com doesn't even offer a VCADSR or a range switch on its ADSRs, nor a
clock-divider to complement its sequencer, nor any of a host of fairly basic
functions. Even my Cwejman S1 Mk2 has VC DADSRs.

I have both -- a 44-space case of .com equipment and a goodly amount of
Doepfer I've had for 6 years, and I can honestly say I don't prefer the .com
over the Doepfer. But I do think the .com is a solid investment and a
rewarding piece of gear. If you're looking for something to use for the
next 30 years, the .com is a good choice. Nevertheless, I suspect that
within the next 10 years software-based synths will finally completely
capture the analog qualities and interface issues that elude them and the
giant synth will become a somewhat less coveted thing. John's right about
everything he says, but he's also speaking for an idiosyncratic perspective,
valid as it is, and Doepfer isn't I'd recommend people overlook.

--Chuck
 
For myself the only great modulars built today are the s.com, the new
Buchla, and MOTM. Oh yes and the new semi-modular Macbeth M5 if you
like the 2600 thing. The other great thing is that MOTM and the s.com
(and vintage Moog as well) use the same module sizes and are
electrically compatible. Also if you need a patch cord all you need is
to buy a guitar cable from any music store. Ever try to find a high
quality cable with 1/8" plugs on it?

Daar kan ik mij best aardig in vinden 8o)

Hoewel de module sizes van .com en MOTM niet helemaal overeenkomen en ook de power requirements niet voor alle modules hetzelfde zijn.
 
Als ik ook een duit in dit zakje kan doen:

Ik vind s.com erg mooi spul en eigenlijk helemaal niet duur.
Het liefst kocht ik zo'n mooie houten behuizing met 44 spaces, maar ik heb er helaas geen ruimte voor.
MacBeth M5 ook geweldig; heb ik nachten van wakker gelegen, maar eveneens te groot voor m'n bescheiden woning. De ervaringen die ik met Macbeth heb zijn overigens postief. Je moet soms wel een half jaar wachten, maar dat is het m.i. wel waard.

Ik heb uiteindelijk voor de Cwejman S1 gekozen omdat ie gewoon super flexibel, degelijk en 'uitgerijpt' is qua design en geluid. (bovendien binnen een week geleverd; dat maak je niet vaak mee)
Ik heb ook een erg groot zwak voor Doepfer; veel mensen beoordelen de geluids & bouwkwaliteit van Doepfer nog steeds op de allereerste serie modules uit '96. Er is een hoop gebeurt sinds die tijd: Het eerste filter (A-120) was idd niet veel soeps en de A-121 ook niet spectaculair. Maar de laatste jaren zijn er echt hele mooie filters van Doepfer gekomen:
A-101-1 (vactrol; steiner parker-based)
A-106-1 (MS-20 based)
A-108 (6/12/24/48 db)
Zijn echt allemaal top filters, met ieder een eigen geluid.

Ik vind de combi van A-110/111 VCO's evt. met de sub-osc A-115 prima voldoen
En zoals JB zegt; ICM met een extra A.Sol. of A.sys. VCO krijg je de nodige variatie & diepte
Die nieuwe VCO's van A.Sol. tracken prima en hebben een eigen slew.
Als je een handige VCO-bank zoekt voor je modular moet je ook eens naar de Vermona Perfourmer kijken; 4 analoge VCO's met midi interface in 19".

Een volgebouwd Doepfer rack is idd niet altijd makkelijk bereikbaar voor vingers & patchcords
Als je tussen iedere module 2-4 units ruimte laat en die opvult met blanks, verbetert dit al een stuk. doepfer's CV/gate op de systeembus spaart bovendien patchcords.

Een Cwejman - Doepfer combi is ideal omdat je met 2-4 patchcords snel & makkelijk een "vreemde" module aan de cwejman kan toevoegen die je geluid totaal kan veranderen.

Ik ben net als Mono-Poly ook dol op wiard (1200 serie) en blacet maar deze zijn zeker niet goedkoop. Mijn tip: als je blacet /wiard wil, beperk je dan tot de modules die direct invloed op je geluid hebben zoals VCO's en VCF's; Gebruik de control voltage moduless van doepfer; veel goedkoper en meer keuze; Een VC EG van Blacet kost het dubbele van doepfer.
De bouwkwaliteit en systeemstabiliteit van Blacet is zeker niet beter dan Doepfer; zet maar eens twee modules naast elkaar en kijk 's goed; Boemtsjak was hier laatst en bevestigde dit.

Kortom: Het is allemaal erg persoonlijk en het uiterlijk van een modular speelt ook een belangrijke rol (net als bij je relatie):
logisch toch, je moet er avonden lang tegenaan kijken.

vr. groet,
Joost
 
Hoe zit het met Cwejman - Doepfer combi mbt de voltage ranges? Ik lees doepfer 0-8 volt met adsr's en cwejman 0-5 volt, ook de VCA.. levert dat problemen op? Ik bedoel, die env van de cwejman is wel erg interessant, maar dus bijna niet bruikbaar om een exponentieele doepfer vca mee open te trekken (genoeg alternatieven, maar toch)

En bijvoorbeeld met reset inputs?
Ik heb wat voxglitch modules en daar werkt de reset input weer heel anders als bij de doepfer module (doepfer reset constant bij een hoog signaal, voxglitch reset bij het moment van laag naar hoog gang (schmitt-trigger als ik me goed herinner)

Het gaat mij niet om de machines op zich, maar om het gebruik. Heeft zoiets als hierboven beschreven je ooit gefrustreerd zeg maar, of vind je zulke dingen een rol spelen als je het nu nog een keertje moest doen?
 
Origineel geplaatst door levka
Ik ben net als Mono-Poly ook dol op wiard (1200 serie) en blacet maar deze zijn zeker niet goedkoop. Mijn tip: als je blacet /wiard wil, beperk je dan tot de modules die direct invloed op je geluid hebben zoals VCO's en VCF's; Gebruik de control voltage moduless van doepfer; veel goedkoper en meer keuze; Een VC EG van Blacet kost het dubbele van doepfer.
De bouwkwaliteit en systeemstabiliteit van Blacet is zeker niet beter dan Doepfer; zet maar eens twee modules naast elkaar en kijk 's goed; Boemtsjak was hier laatst en bevestigde dit.

De opbouw layout van een frackrack tov een eurorack scheeld niet veel.
Het zit al snel vol inderdaad maar ik blijf er bij dat het meeste frackrack spul net iets lekkerder klinkt.
En potverdorrie ik heb wel is van Peter Grenader een vco stabiliteits test gelezen waar Blacet als no. 1 er uit kwam.
Ken jij je niks meer herineren Joost of mischien Jeroen?
 
Origineel geplaatst door JohnnyBusca
Hoe zit het met Cwejman - Doepfer combi mbt de voltage ranges? Ik lees doepfer 0-8 volt met adsr's en cwejman 0-5 volt, ook de VCA.. levert dat problemen op? Ik bedoel, die env van de cwejman is wel erg interessant, maar dus bijna niet bruikbaar om een exponentieele doepfer vca mee open te trekken (genoeg alternatieven, maar toch)

Weet ik eigenlijk niet precies; nooit problemen gehad
ik kloot meestal maar wat aan
Gebruik ook met name de EG VCA -combi van de cwejman. Deze heeft een hele handige patchpoint layout om de ingebouwde filters te bypasssen (of iets parallel aan te zetten)

Origineel geplaatst door JohnnyBusca
En bijvoorbeeld met reset inputs?
Ik heb wat voxglitch modules en daar werkt de reset input weer heel anders als bij de doepfer module (doepfer reset constant bij een hoog signaal, voxglitch reset bij het moment van laag naar hoog gang (schmitt-trigger als ik me goed herinner)
Op de cwejman zelf valt weinig te resetten. EGs ext. triggeren/gaten gaat prima, maar doe ik toch ook meestal via midi. Via een doepfer A-165 trig modifier kun je de flanken van een puls evt nog omkeren indien nodig

Origineel geplaatst door JohnnyBusca
Het gaat mij niet om de machines op zich, maar om het gebruik. Heeft zoiets als hierboven beschreven je ooit gefrustreerd zeg maar, of vind je zulke dingen een rol spelen als je het nu nog een keertje moest doen?
Percies ! Door de lay-out is die cwejman juist zo handig flexibel in het gebruik. Het enige nadeel is dat de cv ins vrijwel alle zonder dedicated attentuators uitgevoerd zijn, maar daar gebruik dan A-133 polarizers van doepfer voor.

Nee ik heb vrij weinig frustraties met deze combi in de praktijk van alledag. Nergens spijt van
Het regelbereik van de EG's in de log VCA stand is wat weird, maar wel werkbaar.
Ik had ooit twee A.sys. RS-310 bbd's en daar werd ik wel knettergek van omdat het regelbereik van de modulatie pots veel te grof was; die heb ik dus maar verkocht
 
Origineel geplaatst door mono-poly
De opbouw layout van een frackrack tov een eurorack scheeld niet veel.
Het zit al snel vol inderdaad maar ik blijf er bij dat het meeste frackrack spul net iets lekkerder klinkt.
En potverdorrie ik heb wel is van Peter Grenader een vco stabiliteits test gelezen waar Blacet als no. 1 er uit kwam.
Ken jij je niks meer herineren Joost of mischien Jeroen?

Ja herrinner ik me nog wel, stond volgens mij op z'n webpage maar is nu weg
 
zijn er onder de lui die actief zijn in deze thread ook mensen die daadwerkelijk muziek maken met hun modulars?
zo ja hoe doen jullie dat, via samplen, daadwerkelijk aansturen via cv, via midi converters?
kortom behalve spelen, doen jullie er ook nog daadwerkelijk wat mee?
 
Laatst gewijzigd:
Origineel geplaatst door chielos
via samplen daadwerkelijk aansturen
:confused:

Via midi-cv kan altijd natuurlijk
Of via een analoge seq; is m.i. het leukst; kan dan ook via midiclock om een drumcomp sync te laten meelopen, of een apeggiator
 
Origineel geplaatst door levka
:confused:

Via midi-cv kan altijd natuurlijk
Of via een analoge seq; is m.i. het leukst; kan dan ook via midiclock om een drumcomp sync te laten meelopen, of een apeggiator

daar had natuurlijk een komma tussen moeten staan..
ik vroeg me af of jullie daadwerkelijk tracks maken mbv sequencers of klanken samplen en die bijv in de pc of via samplers weer gebruiken. (aangezien je geen geheugen hebt enzo)
 
Back
Top