[Q&A] Peter Forrest

Status
Er kan niet meer gereageerd worden.

Hanz

Anonieme Analogist
Lid sinds
17 januari 2003
Berichten
13.797
Locatie
Mijn eigen kleine universum
Q&A Peter Forrest
az1.jpg
az2.jpg


Onlangs hadden de leden van Synthforum.nl de gelegenheid vragen te stellen aan Peter Forrest.
Peter is vooral bekend als de schrijver van "The A-Z of analogue synthesisers", een tweetal boeken dat in brede kring wordt gezien als dé analoge synth-bijbel.

Peter heeft een groot aantal publicaties op zijn naam staan, waaronder bijdragen aan de publicaties Home & Studio Recording, Music Technology, The Mix, Future Music en Music Mart. Zijn foto's zijn gebruikt in diverse commerciele en educatieve multimedia pakketten. Samen met zijn vrouw Joanna startte Peter in 1985 het bedrijf Susurreal, waarmee hij de afgelopen jaren diverse projecten heeft ondernomen, zoals het opstarten van één van de eerste privé-studio's in Engeland en het opzetten van de jaarlijkse VEMIA veiling (Vintage Electric Musical Instrument Auctions), die sinds 1995 wordt gehouden. Op VEMIA wordt (zeldzame) oudere electrische studioapparatuur geveild, waaronder synthesizers, versterkers, microfoons en drummachines. Tot de klanten van VEMIA behoren o.a. Brian Eno en leden van Oasis.

De vragen en antwoorden zijn hieronder te lezen:

Welke synthesizer zou je nog wel eens willen hebben? [fuse]

Een Andromeda, een Yamaha VL1... en in m’n dromen, een Yamaha VP1.

Welke synth heb je na aanschaf zo snel mogelijk weer verkocht? [Yawgmoth]

Nou, sinds ik de VEMIA veiling houd, blijven sommige dingen hier niet lang staan, zelfs als ze érg leuk zijn. Ik koop vaak iets, probeer ’t even, geef ze een onderhoudsbeurt en verkoop ’t weer door.
Maar goed, ik vond de Nord Lead niet zo leuk, op de één of andere manier. Die zou dus sowieso niet lang zijn gebleven.

Hoe zie je de nieuwere VA digitale synths? Voegen ze iets toe aan de synthesizerwereld? [fuse]

Ja, ze voegen zeker iets toe, absoluut. Ik vind de MS2000 leuk, bijvoorbeeld, en ik zou graag een Nord Modular bezitten.

Er bestaan 2 soorten vintage synth kopers:
Mensen die de klassieker in producties gebruiken in producties en verzamelaars. Als je nu ziet dat de onderhoudskosten steeds hoger worden en dat kwalitatief goede (virtuele) alternatieven beschikbaar komen, denk je dan dat het eerste klanttype zal verdwijnen, waardoor alleen verzamelaars overblijven op de vintage synth markt?
[stekke]

Ik denk dat dit al gebeurd is, tot op zekere hoogte. Maar muzikanten met geld en de contacten om spullen gemaakt te krijgen zullen nog altijd het origineel willen. En “gewone mensen” die nu worden opgevoed met software als Oddity of impOSCar zullen, wanneer ze ouder worden, het origineel willen bezitten en bespelen.

In dat geval, denk je dat de prijzen nooit meer zo hoog zullen worden als 24 maanden geleden?
(gezien de steeds hogere kans op onrepareerbare technische problemen)
[stekke]

Sommige synths zijn gemakkelijker te fixen dan anderen. Misschien zullen die juist langzaam in prijs stijgen vanwege het makkelijkere onderhoud? De anderen zullen dan misschien steeds minder beschikbaar worden, en dus óók langzamerhand duurder worden... ;) Ik denk niet dat de prijzen van oude synths nog veel zullen dalen, misschien met uitzondering van dingen als de TB-303, die absurd in prijs is gestegen en ook weer zal dalen. En natuurlijk, iemand met een moeilijk te repareren synth die overlijdt verliest een behoorlijke hoeveelheid geld.

Gezien het perspectief van verminderde gear verkopen, denk je dat de vraag naar en aanbod van nieuwe échte analoge synthesizers nog wel winstgevend is? [stekke]

Er worden tegenwoordig meer modulars verkocht dan ooit! Aan de andere kant zie ik geen grote winstmarge in een nieuwe analoge synth. Ik verwacht dat de Voyager het goed heeft gedaan voor Moog, maar dat was een fikse investering en een behoorlijke hoeveelheid werk – en natuurlijk hoge consumentenprijzen – voor uiteindelijk een kleine winst. Zoiets als de Evolver, die gedeeltelijk analoog is, dat zou misschien de toekomst kunnen zijn.

Wat is de meest indrukwekkende ontwikkeling die synthesizers naar jouw mening hebben doorgemaakt? [BananaWorld]

De variëteit aan synthese methoden; programmeerbaarheid; keyboard bespeelbaarheid (met name polyfone aftertouch en release velocity) en natuurlijk MIDI – ik ben oud genoeg om te weten hoe het was vóór MIDI...

Is er een toekomst voor nieuwe analoge synthesizers? Of is het onmogelijk de al bestaande instrumenten te overtreffen of verbeteren? [RedTitan]

Ik weet zeker dat er nog nieuwe analoge ideeën mogelijk zijn – en niet alleen in de modulaire wereld. Bijvoorbeeld, wat denk je van meer uitgebreide en intuitievere filtering (met meerdere bands, bijvoorbeeld, die je middels sliders op het frontpaneel verschillend kunt beinvloeden met bijv. velocity of aftertouch)!

Als je de opdracht zou krijgen om de beste oude analoge synth te combineren met een nieuwe digitale synth, welke zou je kiezen en waarom? [dsil]

Polyfoon: de Prophet T8 en de Yamaha VP1. Expressiviteit!
Vreemd: EMS VCS3 en de Nord Modular.
Monofoon: ARP 2600 en GMedia Oddity (als ik dat mag zeggen!).

Als synth-veteraan, wat is je ongezouten opinie over de ontwikkelingen van software synths in tegenstelling tot hardware synths? [Bass]

Tja, ik dacht dat ik altijd hardware zou verkiezen boven software, maar ik kwam er achter dat ik eigenlijk Oddity prettiger vond werken dan m’n Odyssey. Hoewel de Odyssey net een onderhoudsbeurt heeft gehad hebben de sliders van de Odyssey toch verschillende hoeveelheden kracht nodig om te verschuiven, om maar eens wat te noemen; de programmeerbaarheid van de Oddity is een grote plus, het lijkt altijd wel moeilijker om een patch terug te vinden op de Odyssey dan op vergelijkbare synths.
Ik denk uiteindelijk dat er voor beiden plaats is op deze wereld!

Heb je nog leuke verhalen over grote vintage synths, of rare vragen? [JohnnyBusca]

Mijn favoriete verhaal gaat over iemand die me later heeft besodemieterd, dus vertel ik het graag...
Het gebeurde misschien 12 jaar geleden, misschien zelfs langer. Er stond een grote Moog modular op een conservatorium. Iemand kwam daar achter, en bleef zeuren dat ze ‘m moesten verkopen.
Dat konden ze eerst niet, maar later haalde hij ze over om ‘m te ruilen met zijn DX7. Hij reed erheen, nam de Moog mee en gaf ze z’n DX7. Thuis aangekomen kreeg hij de Moog echter niet aan de praat. Hij belde het conservatorium op en eisde dat de ruil ongedaan zou worden gemaakt. Dus: hij bracht de Moog terug en nam z’n DX7 mee naar huis.
Nu werd ik zo’n 18 maanden geleden gevraagd de Moog eens te komen bekijken, het apparaat stond nog precies zoals het 10 jaar geleden was neergezet. We startten de synth, en het werkte meteen praktisch perfect. Zelfs geen krakende potmeters... verbazingwekkend. Het is een Moog Modular 3C uit 1969/1970, als nieuw. Ik hoop dat de betreffende persoon veel plezier heeft met z’n DX7; het conservatorium heeft de Moog weer in gebruik genomen. Geweldig!

Welke synth heeft de beste, en welke heeft de slechtste interface? [Yawgmoth]

Best: VCS3? Prophet T8? CS80?
Slechtst: DX7, Microwave?

Op dit forum hebben we een thread over rare toepassingen voor je synth gear. Ik vraag me af wat de raarste toepassing ooit voor jouw gear is geweest? [Yawgmoth]

Ik verhuurde mijn oude BBC mixer (met oplichtende quadrant faders, een 12-kanaals mixer die meer dan 300 kg weegt!) aan een TV productiebedrijf voor een vreselijke Engelse serie genaamd “Sex, Chips and Rock&Roll”. Ik heb er trouwens wel eens aan gedacht een oscillator te gebruiken als mollenverschrikker in onze tuin, maar heb dat plan nooit uitgevoerd.

Welke synthesizer verbaasde je het meest toen je ‘m voor het eerst hoorde? [BananaWorld]

Studio Electronics ATC1; Korg 800DV – dit jaar nog!; Yamaha VL1; Realton Variophon.

Wat is je favoriete soort hout voor zijpanelen van synths? [Fuse]

Hmmm... Walnoten?

Sander van AH hier... Hoe is het idee van de A-Z boeken begonnen? Vond je dat er niet toenertijd niet genoeg informatie beschikbaar was? Het moet nogal veel tijd hebben gekost om al die informatie te vinden! [Sander]

Hi Sander! Nou, ik begon met het schrijven van retro reviews voor het blad Music Technolog, en dat leidde tot het doen van een A-Z in episodes in dat blad. Heel amateuristisch, nog erger dan in de boeken! Maar ik had er veel plezier in.

Over de research voor je boek: heb je écht alle beschreven synths in je bezit gehad, of heb je sommigen geprobeerd in studio’s, bij vrienden etc.? In ieder geval: kon je echt iedere synth in detail uitproberen, om daar commentaar op te kunnen leveren, of heb je sommige synth slechts oppervlakkig geprobeerd, om een globale indruk te krijgen? Heb je in dat geval andere literatuur gebruikt om je kennis te vergroten? [Cheimoon]

Nee, ik heb sommige synths in de A-Z zelfs nooit GEZIEN. Anderen heb ik niet bespeeld, sommigen heb ik gezien en even 10 minuten kunnen bespelen, weer anderen heb ik jaren in bezit gehad. Ik heb geluisterd naar de mening van een boel andere mensen, en heb bladen en informatie van fabrikanten gebruikt voor feiten, data en specificaties.
Op dit moment zit ik in een kamer met 16 archiefkasten vol met handleidingen en service manuals, en meer dan 50 meter plank zuchtend onder bladen, boeken en archieven. De synth die ik bespeeld heb pik je er meestal meteen uit door de hoeveelheid persoonlijk commentaar die erbij vermeld staat.

Wat dacht je van het bijvoegen van een audio-cd met geluiden van iedere entry in de volgende bijgewerkte versie? [dekzster]

Dat zou geweldig zijn, ik heb daar vaak over nagedacht. Maar a) het is een berg werk en b) mijn pogingen zijn vaak tenenkrommend slecht.

Heb je ooit gedacht over het schrijven van “The A-Z of virtual analog synthesizers” en natuurlijk “The A-Z of drummachines and sequencers”?
Ik hoorde dat je aan dat laatste aan het werken was?
[reddread & BananaWorld]

Virtueel analoog, nee. Ik weet daar gewoon te weinig van af. Drums machines en sequencers – ik ben min of meer met een paar gasten daaraan bezig, maar dat staat bijna stil qua voortgang. Effecten – ik heb meer dan twee jaar gewerkt aan een ‘classic fx’ boek, en moet de research resultaten binnenkort eens bundelen in een boek.
Ik moet ook het A-M deel van het boek tot op zeker hoogte bijwerken in de komende jaren. Ik ben bijna door m’n voorraad heen, en er zijn behoorlijk wat nieuwe synth om bij te voegen. Andromeda, Voyager, de nieuwe Buchla, zoveel nieuwe modules en spullen van Analogue Systems, Doepfer, etc. .... en ik wil vermelden hoeveel beter de Korg 700 / 800 serie is dan ik me herinnerde!

Laatste vraag:
Als je nou ziet dat een boel vintage analoge synths in handen zijn van verzamelaars, denk je dat alle verzamelaars moeten worden opgesloten, tot op de onderbroek ontkleed, en hun synths eerlijk verdeeld onder échte muzikanten? Waarna de verzamelaars gedwongen worden om lege bierblikjes te verzamelen in plaats van waardevolle muziekinstrumenten...
(PS het ontkleden is puur voor de lol, al zou iemand een SH-101 onder z’n trui kunnen verstoppen...)
[Nolet]

Ik denk dat je misschien zelfs een Evolver of Microcon in je onderbroek zou kunnen verstoppen, misschien is totale ontkleding de beste oplossing. Alhoewel, als ik denk aan bepaalde synthverzamelaars... dat zou een slecht idee zijn (m.u.v. Cikira). En natuurlijk is de beste manier om lege bierblikjes te verzamelen: ze eerst leegdrinken! Proost!

Maar serieus: als synths niet worden bespeeld is dat vreselijk zonde.

Peter, hartelijk bedankt voor je medewerking!

Opmaak en vertaling: Hanz
 
Last edited by a moderator:
Status
Er kan niet meer gereageerd worden.
Back
Top