Hulp nodig bij: Yamaha 01-V dgital mixer

Wat ik even niet snap is de opmerking 'blij dat er iemand over begint'.

Vraag het dan!

Maar goed, 48Khz verhaal. Je kunt ook de 01v als slave instellen van je Audigy en dan op 48Khz mixen.
Dat betekend dat je alles moet resamplen naar 44.1 als je het op een CD wilt fikken, mja tis niet anders.
Het zijn gewoon de stumpers van Creative labs die de fout gemaakt hebben om een chipset te nemen die geen 44.1 clock ondersteunt. De Audigy 2 overigens wel (naar verluid).

Zoek je een alternatieve geluidskaart. Gebruik eerst de zoekfunctie want er is al erg veel over gepost.

En die spdif kabel. Een gewone tulp tulp lukt ook wel, maar de betere muziekwinkels of audiozaken hebben wel zo'n kabel. En die speciale verloopkabel voor de achterkant van je Audigy naar spdif moet je bij de zaak kunnen kopen waar je die kaart ook hebt gekocht. Anders moet je daar nooit meer terug gaan want dan is hun service naadje IMO.
 
Origineel geplaatst door Backdrop
OK 'k hebt ff gecheckt:

allereerst op [pan/routp4] zet je omni out 3 op bus1 (met datawieldraaien +enter
anders onthoudt ie het niet) en omni out 4 op bus 2.

dan kan je nu op [pan/routp2] kiezen waar het signaal naar toe gaat, zet linker
kanaal op bus 1 en het rechter op bus2 en selecteer voor beide niet de st bus.

nu hoor je dus niets als er iets op die twee kanalen binnenkomt.

nu twee kabeltjes van omni out 3 en 4 naar de soundcard analoog in en van soundcard
digitaal uit naar 01V digitaal in.

zet nu in [pan/routp4] de spdif channel flip aan (is niet noodzakelijk maar vind ik
handig zodat je de soundcard output verder kan bewerken met eq+dynamics).

als het goed is hoor je nu het alleen het signaal uit de computer.


en de wordclock syncen: [setupp1] ST in digital


Okey sorry maar ik ben even verward nu, Ik heb op de audigy pci kaart ook een
goud kleurig digital out 3.5" inch output zitten en op de livedrive zitten alleen Spdif in & out...
Moet ik nou de 3,5" goudkleurige jack op de pci kaart hebben of alleen de Spdif out op de live drive
en die verbinden met de spdif in van de yamaha.

Thx alvast
 
Wat ik even niet snap is de opmerking 'blij dat er iemand over begint'.
Vraag het dan!

Fuse heb je absoluut gelijk in, maar kreeg via een routing truck op de geluidskaart alles aan de praat zonder rondzingen.
Heb deze week een compressor/limiter aangeschaft en wilde het signaal van mijn geluidskaart er ook door heen pompen.
En toen liep ik weer tegen dit probleem aan.
Enne, een van mijn grootste manko's is het lezen van manuals :stupid
 
Goed okey okey ik word schijtziek van die creative card audigy hij is vanaf vandaag te koop ik stap over om een

RME Hammerfall kaart de specs zijn super intressant en volgens mijn leveranier behoort deze kaart ook tot
proffesionele geluidskaarten uiteraard dat wist ik al.

De vraag is nu welk type sluit het beste aan op de volgende configuratie:

Yamaha 01V digital mixer
Roland XV 5050 synth module
Roland MC 303 groove boxje
EMU esi 2000 Digital sampler 128 mb
Boss VT-1 Voice transformer
Effect modules etc etc etc

Ik dacht zelf aan de RME DIGI9636 Hammerfall Light....
Maar is dit ook met ondersteuning worldclock om te syncen met de yamaha 01v???
Of benodig ik dan ook nog wat anders????

Enkele Specificaties:\

2 x ADAT digital I/O, based on RME's reliable Bitclock PLL
1 x SPDIF digital I/O, based on RME's reliable DIGI96 technology
1 x ADAT Sync In (9-pin D-type) for sample accurate transfers
1 x Breakout cable for coaxial SPDIF operation
Zero wait state PCI Busmaster interface with additional burst FIFO (130 MB/s transfer rate in both directions)
No drop out problems at high PCI bus load
New hardware design: 36 mono channels in block mode, organized in 32 bit ASIO double buffers
ASIO poured in hardware! The result in speed and performance is 0 (zero!)% CPU load when using ALL 36 channels!
130 MB/s transfer rate for record and playback results in only 7% PCI bus load when using all 36 channels
New Enhanced Zero Latency Monitoring, now operational even with different sample rates at input and output
S/MUX poured in hardware: 8 channels 96 kHz/24 bit for record and playback

...and numerous other features found already in the DIGI96 series cards - for a price that can't be beaten!
 
RME=Okay

3 dingen:

- je kan de 01V gewoon aan de rme syncen via de spdif of de adat ingang. De 01V heeft jammergenoeg geen aparte wordclock in/uit.

- de 01V werkt niet op 96 Khz dus dat is een feature van de kaart die je niet kan gebruiken.

- Als je nu alleen zo'n RME kaart erbij koopt kun je nog steeds maar 1 stereo kanaal digitaal heen en weer sturen en analoge outputs heeft de RME light niet dus eigenlijk schiet je er zo niet veel mee op. Zul je toch een adatkaart voor de 01V moeten erbij moeten kopen dan kan je 10 digitale kanalen heen en weer sturen. Bovendien omdat de RME zo'n lage latency aankan, kan je je computer gebruiken als realtime FX of VST instruments (vanaf P111 500 mhz).
 
LOL!
Ik wordt schijtziek van die kaart. Kopen?

De 01v heeft (volgens mij) geen wordclock hoor. Maar dat hoeft ook niet perse. Gewoon de 01v als master instellen en die RME als slave. Geen enkel probleem. En RME heeft ook een iets goedkopere Adat kaart (Digi 96/8) die het ook goed doet en als je niet een 2e adat aansluiting nodig hebt kun je dat geld voor iets anders besteden.
 
Waaaaaaaaaaaaaaaaaah :confused: :confused: :confused:

Te koop:

Yamaha 01V € 1500
Creative Audigy platinum incl. remote control € 250

================================


Ik word er helemaal gek van hahahaha, ik heb gedaan wat je zei backdrop
Omni3 naar bus 1
Omni4 naar bus 2

[pan/rout pagina2]

bij kanaal 13-14 <vierkantjes 1 en 2 geselecteerd (zwart gekleurd nu dus) en knop je (st) uitgedaan doorzichtig nu...
Op poorten Omni3 en Omni4 Tulp stekkers gestoken naar 3,5"inch jack op de lijn ingang soundcard.
Op soundcard Spdif Out naar Yamaha Spdif In gedaan gesyncd op 48Khz helaas.

Maar ik kan nu geen geluid meer opnamen via wavelab 4.xx wat gaat er nu fout?


----------------------------

Welke geluidskaart raden jullie me nu aan om te kopen zodat de yamaha dus gesynced kan worden op 44.1khz
en waarmee ik ook met de sPdif aansluitingen kan werken op de yamaha....

Please help jongens ik raak verward door al die informatie :)
 
kanaal 13/14 is dus je soundcard output, die moet je wel naar de st sturen.
het kanaal waar je instrument op aangesloten zit moet je naar bus 1&2 sturen
 
Bijvoorbeeld mijn Roland XV5050 zit op kanaal 1 hier zet ik dus onder pan/rout kanaal 1

de vierkantjes 1 en 2 aan en zet ik het knopje st aan of uit ?
......we zijn er bijna uit......
 
Stereo kun je snel aan/uit zetten door op twee kanalen de select knop tegelijkertijd in te drukken.
Dan krijg je een speciaal menutje te zien.
 
okey dan, het lijkt allemaal te werken en ik kan inderdaad me instrumenten nu sturen naar kanalen 1&2
dus wat dat betreft werkt het joehoeeeeee eindelijk he? hahaha

Er rest me nog maar 1 vraag op dit moment en dat is over die geluidskaart me budget geeft me ruimte tot ongeveer
€ 400 hebben jullie ideeen, ik wil het liefst alles op 44.1khz houden zodat ik niet alles hoef te converteren van 48khz naar 44.1 khz.

Het liefst is de geluidskaart ook geschikt om games af te kunnen luisteren zonder daar een simpele soundblaster voor nodig te hebben.

Kom maar op met die tips ..... :halleluja
 
01v en effect sends / returns

01v en effect sends / returns

voordat ik m'n definitieve besluit maak een 01v aan te schaffen, nog een laatste set vraagjes:

1. hoe ziet je signaalpad er op een 01v uit als je externe effecten wilt aansluiten, zoals je dat bijv. op een analoge tafel doet met een (mono) aux send en een (stereo) return?

ik heb de pdf manual reeds doorgelezen en als ik het goed begrijp stuur je een kanaal naar een vd 4 OMNI OUTs, die gaat je effectapparaat in en diens ouput laat je terugkomen op bijv. kanaal 13/14 (een stereopaar). Echter, als je een kanaal naar OMNI 1 stuurt, is dat dan onafhankelijk van de main mix (dus chan. 1 zowel naar main-mix als naar omni-out x), en zo ja, kan je dan ook nog de hoeveelheid effect send (dus de uitsturing naar de OMNI OUT) bepalen? Oftewel kan je daarmee bepalen dat bijv. kanaal 1 een beetje en kanaal 2 en 3 veel en heel veel audio uitsturen naar OMNI OUT x?

2. zijn er nog beperkingen aan het optionele MDY-8 analog input board qua EQ, send etc. ten opzichte van channels 1-16?
 
Re: 01v en effect sends / returns

Re: 01v en effect sends / returns

Origineel geplaatst door jes303
voordat ik m'n definitieve besluit maak een 01v aan te schaffen, nog een laatste set vraagjes:

1. hoe ziet je signaalpad er op een 01v uit als je externe effecten wilt aansluiten, zoals je dat bijv. op een analoge tafel doet met een (mono) aux send en een (stereo) return?

ik heb de pdf manual reeds doorgelezen en als ik het goed begrijp stuur je een kanaal naar een vd 4 OMNI OUTs, die gaat je effectapparaat in en diens ouput laat je terugkomen op bijv. kanaal 13/14 (een stereopaar). Echter, als je een kanaal naar OMNI 1 stuurt, is dat dan onafhankelijk van de main mix (dus chan. 1 zowel naar main-mix als naar omni-out x), en zo ja, kan je dan ook nog de hoeveelheid effect send (dus de uitsturing naar de OMNI OUT) bepalen? Oftewel kan je daarmee bepalen dat bijv. kanaal 1 een beetje en kanaal 2 en 3 veel en heel veel audio uitsturen naar OMNI OUT x?

2. zijn er nog beperkingen aan het optionele MDY-8 analog input board qua EQ, send etc. ten opzichte van channels 1-16?

1. Je kunt kanalen als send of insert naar de aux sturen, kost je wel een bus. Maar als je (net zo als ik) 2 kanalen voor multieffectenbak (MPX) en 2 voor compressie (autocom) gebruikt ben je al heel flexibel. De returns gaan dan in kanaal 13,14 en 15,16 (of als je extra analoge inputs hebt 20 tm 24, dat is dan slimmer, zie ook punt 2).
Je kunt ook de insert aan meerdere kanalen toewijzen, die worden dan wel gemixed uitgestuurd, dat kan soms wel handig zijn. Je kunt ook van een input een insert én send tegelijkertijd gebruiken (insert is altijd 100% en send kun je het nivo regelen) en dan ook nog de 2 FX proccessors. De insert en send komen uiteraard via de return terug die je buitenom routeert, de globale FX komt altijd op de stereo mix terug. (en ook op de FX zit een EQ sectie (en jammer genoeg geen compressie)).

2. Als je extra analoge inputs erbij prikt kun je 8 inputs aan maar heb je geen -10, +4db switch, geen compressie en maar, EQ's (ipv van 4). Je kunt niet naar de auxen 'senden' maar wel naar de 2 effecten kanalen. Dit geldt ook voor de Adat uitbreiding. Het is dan ook slimmer om die extra 8 kanalen te gebruiken voor inputs die geen of weinig bewerking nodig hebben.

En Jeffrey. Elke geluidskaart met een digitale spdif in/out of Adat kaart met goede ASIO drivers is in principe OK. Dus een soundblaster met digitale uitgang ook, als hij maar 44.1Khz aan kan. (Audigy II, Audiophile etc etc.)
En extra analoge IO's zijn ook handig maar als je je 01v aan je computer gaat hangen met analoge in/uitgangen is niet echt handig bezig.
En als je een adat uitbreding hebt kun je ook de spdif input als extra digitale input gebruiken, voor bijv een FX return want die input gaat direct naar de main mix.
 
Re: Re: 01v en effect sends / returns

Re: Re: 01v en effect sends / returns

Bedankt voor je uitgebreide info! Ik was inderdaad van plan m'n effect returns op de kanalen 17 t/m 24 te zetten middels de 8-input kaart. Wat ik nog niet helemaal begrijp:

1. Je kunt kanalen als send of insert naar de aux sturen, kost je wel een bus.

Wat bedoel je precies met "kost je wel een bus"?

maar heb je geen -10, +4db switch, geen compressie en maar, EQ's (ipv van 4).

Werk je dan gedwongen op -10 of +4 db? En hoeveel EQ's heb je precies (,)? 2?

Verder had ik het forum al doorgespit op 01v threads, en las iets over diens EQ's tov analoge tafel EQ's - met name lekkere mid sweeps. Ik heb zelf een maandje gespeeld met de 01v EQ en merkte al meteen dat je geen mooie sweeps kan doen zoals bijv. met m'n inmiddels verrotte mx-8000. Dat zal ik toch wel heel erg gaan missen denk ik. Is er een manier om dit toch te doen op de 01v, of zijn er bijv. speciale apparaatjes te koop die dit soort dingen kunnen - bijv. een los EQ kastje? En dan denk ik niet zozeer aan een warp factory, een sherman filterbank of een peavey spectrum filter, want dat klinkt toch weer anders dan zo'n semi-param. eq van een mengtafel...
 
Dat doe je dan toch softwarematig of met een speciale hardware.
Mixen met een 01v is inderdaad anders dan met een analoge tafels
maar de extra features van 01v zou ik niet willen missen8)
 
Back
Top