Tutorial / Hulp PowerPulsar Set-Up

In SFP heb ik de volgende routing gedaan. Zie screenshot hieronder. (kan ik geen figuur toevoegen tussen mijn tekst hier?)

Op 1 en 2 van de Z-Link zitten nu mijn speakers. Ik heb echter de windows geluiden routing moeten wegdoen, want ik kon blijkbaar geen routing naar 1 en 2 doen omdat daar al de uitgangen van de micromixer op zaten. Dus even die wiring weggedaan en uitgangen 1R en 1L van de mixer gekoppeld aan 1 en 2 van de Z-Link. Vervolgens uitgangen 2R en 2L van de mixer gekoppeld aan 7 en 8 van de Z-Link, want hierop hangt nu mijn hoofdtelefoon om de song in de cue lijst te kunnen horen en vervolgens te syncen men beat van masterkanaal.

Zoals gezegd, heb het nog niet kunnen testen, want ik heb een midi keyboard met controller mogelijkheden. Nog nooit geprobeerd eigenlijk, maar hoe kan ik bijvoorbeeld het wheel op het keyboard linken aan de crossfade functie in Traktor DJ Studio? Vermoed dat je in Cubase ook zulke 'links' kunt maken of ben ik verkeerd?

By the way, ik weet dat dit niet de meest effectieve routing is...meer dan waarschijnlijk. Ik zou bijvoorbeeld het cue kanaal best rechtstreeks kunnen sturen naar de Z-Link zodat ik het masterkanaal over eenzelfde mixer kan sturen als de mixer waar de windows geluide toekomen. Op dit moment ga ik dat echter niet doen, want een opname verrichten waarin toch eventueel plots een windows geluid in voorkomt is niet aangenaam, maar voor de toekomst, wanneer ikzelf wat beter weg geraak met het systeem, bied het andere mogelijkheden....effects etc.
 

Attachments

  • sfp.jpg
    sfp.jpg
    46,6 KB · Bekeken: 99
Wat betreft die ASIO source, je kunt ook op het getal klikken en dan slepen met de muis om het aantal kanalen in te stellen. Dit werkt hetzelfde met dingen als midi kanalen en aantal voices selecteren in Creamware synths dus da's wel handig om te weten.
Verder zijn de ASIO modules gewoon drivers, dus die moet je idd eerst laden voordat deze beschikbaar zijn in andere programma's. Zelfde met de midi en wav modules.

Wat betreft de routing:
je zou ook voor de master i.p.v. de direct outs op de STM1632 die je nu gebruikt, gewoon de mix outputs kunnen pakken, en dan de wav source aansluiten op een vrij stereokanaal op de STM. Dan komen het geluid van windows en je master geluid van traktor dus allebei uit de mix out, en alleen de cue uit z'n eigen direct out.
Je kunt het windows kanaal dan gewoon muten als je bang bent voor onverwachte geluiden (je hebt toch wel al je system sounds uitgeschakeld he? :))
De micromixer heb je niet nodig, of je moet een zelfde contructie willen maken zoals in mijn default project met de micromixer achter de STM. Maar dit doe ik alleen maar om eventuelen windows geluiden niet door eventuele master effecten op de STM te laten lopen.

wat betreft die midi aansturing van traktor. Ik zie in dat screenshotje van traktor al een menu voor "hotkey/midi setup" dus ik zou daar eens kijken. Hier zul je dan de scope midi driver moeten selecteren als je het keyboard via de Scope midi ingang hebt aangesloten (als je USB gebruikt zou dit apart beschikbaar moeten zijn als midi input).
 
dat van die midi moet ik nog even van naderbij bekijken. Heb op dit ogenblik wat toetsenbord controls en mouse controls ingesteld, gewoon om de basics te testen.

Nu, ik zou een mix willen opnemen in Cubase. Mijn idee was om de master uit te sturen naar een niew blok, een ASIO Dest blok en deze dan op een spoor of track in cubase in te stellen. Probleem....ik heb die blok ASIO Dest in het project ingevoegd...de wiring van de STM mix uitgangen naar de ingangen van de ASIO Dest.

Start vervolgens Cubase op en wil dan die ASIO daar inladen....mocht ik deze echter vinden, want vind daar alleen Creamware Play/rec in terug. Zal waarschijnlijk ergens moeten instellen dat ik de ASIO scope wens, net zoals in Traktor, maar nergens komt deze voor in de dropdown menu's. ideetje waar ik deze zou moeten vinden? En ja, heb daar degelijk de manual voor geraadpleegd...zowel van Cubase als van Scope, maar toch komt ASIO Scope nergens in voor. Traktor zag deze mogelijkheid wel meteen....of is het omdat Traktor openstaat en hier gebruik van maakt dat Cubase deze niet vrij krijgt? Thinking out loud.

P.S........De windows sounds staan gemute. :P En nu we het daar toch over hebben. In windows is alles normaal, maar als ik een mp3 ofzo afspeel en het geluid wordt wat scherper dan begint het geluid kleine krakjes te vertonen die net hoorbaar zijn. In games is dit effect nog erger. Iemand idee waaraan dat ligt?

Moet eerlijk bekennen dat ik stilletjesaan wat begrip begin te krijgen voor het systeem en wat me enorm bevalt is dat je enorm veel mogelijkheden hebt...niets is fout, maar het kan altijd beter...die indruk heb ik momenteel. Hou van het experimenteren, maar zonder wat goede raad, draaide ik vroeger in rondjes zonder iets te bereiken. Merk dat ik voor mezelf rustig de lat verder en hoger leg, maar dat het plots allemaal niet teveel is. Maar ja, niet euforisch worden, denk ik dan....there's still a long road to follow. Ik zou die hulp moeten beantwoorden, maar een virtueel biertje kan ik niet geven. Zucht.....die beperkingen van het internet toch.

Gunther.
 
voor zover ik weet is het niet mogelijk om meerdere programma's tegelijkertijd van ASIO gebruik te laten maken. Dus Traktor en Cubase tegelijk onder ASIO zal niet lukken. Volgens mij kun je in Traktor ook wel je set opnemen, of gebruik anders een wave editor (zoals Audacity, is goed en gratis) om op te nemen en laat die gebruik maken van de creamware play/rec (wav source/dest) driver terwijl Traktor de ASIO gebruikt.
 
Is er geen mogelijkheid om traktor direct binnen te krijgen in Cubase (dit is toch sequenzer of ben ik mis?) Is er geen blok binnen SFP dat de sequenzer voorstelt of ben ik daar helemaal verkeerd in? Dacht dat ik ergens iets had gelezen dat het mogelijk was om je sequenzer ook als blok te laden in een SFP project.
 
het blok dat de sequencer voorstelt is in dit geval je ASIO module (in combinatie met de midi modules).
Je zou dus voor Traktor de wav driver kunnen gebruiken en voor Cubase de ASIO en dan de wav met de asio verbinden (evt. via een mixer). Maar op die manier verlies je wel je multiple outs van Traktor (aangezien de wav driver slechts 1 stereo kanaal heeft in tegenstelling tot de ASIO driver die meerdere channels ondersteunt).
 
Ben hier nog wat aan het 'klooien' met de syths en samplers. Heb voor de fun even het software midi keyboard geladen in SFP...dat vervolgens gerout naar de minimax en van daaruit naar de mixer die op zijn beurt de z-link aanstuurt voor het geluid over de speakers. Als ik wat keys aanklik hoor ik het geluid van de minimax. Nu, echt waar, ik begrijp echt niet hoe je sounds maakt zoals bijvoorbeeld de sounds die ik hoor op de website van 'Sytrus'. Hoe in godsnaam begin je daaraan?

Ten tweede, ik was wat aan het spelen met de STS-5000 sampler. Is het niet mogelijk om 'recording' uit te voeren? ik vind enkel de mogelijkheid om bijvoorbeeld 'wav-bestanden' te spreiden over het midi keyboard. Stel nu dat ik een song heb op CD waarvan ik iets zou wensen te gebruiken dan moet ik dit blijkbaar in wav-editor opnemen en dan vervolgens inladen op de sampler?

En dan komen we automatisch uit bij het volgende vraagteken. Iets dat in de praktijk meer dan waarschijnlijk het meest mijn interesse wekt, namelijk bestaande songs remixen. Het een ander kleedje geven. Ik kan dit moeilijk verwoorden, dus laat ik het met een voorbeeld illustreren. Stel, je hoort een song die je bevalt en je koopt dit op CD of MP3. Vervolgens luister je de song tot in detail en haal je stukken en frasen in je hoofd. Misschien is de tune maar flauw en wil je er zelf een meer levendige tune instoppen. Hoe doe je dat? Want stel nu dat je enkel de vocals van die plaat wil, dan zit je met een hele boel andere geluiden ermee tussen. Kan je die vocals eruit filteren of is dat gewoon onmogelijk? Hoe worden remixen van huidige platen dan gemaakt? Of hebben die 'remixers' toegang tot bronbestanden van de song, zoals bijvoorbeeld het audiospoor met enkel de vocals?

Zo, denk dat het tijd is om te gaan slapen. Hopelijk kan iemand me helpen met deze vragen, want deze zijn toch wel eerder meer specialisatie...alhoewel....een synth geluid maken om bijvoorbeeld te gebruiken in een remix van een bestaande song is waarschijnlijk meer basic stuff.

Om duidelijk te maken wat ik echt supersounds vind.......hier een voorbeeld wav geluid dat ik super vind.
 

Attachments

  • sample 1.zip
    460,3 KB · Bekeken: 100
Ben hier nog wat aan het 'klooien' met de syths en samplers. Heb voor de fun even het software midi keyboard geladen in SFP...dat vervolgens gerout naar de minimax en van daaruit naar de mixer die op zijn beurt de z-link aanstuurt voor het geluid over de speakers. Als ik wat keys aanklik hoor ik het geluid van de minimax. Nu, echt waar, ik begrijp echt niet hoe je sounds maakt zoals bijvoorbeeld de sounds die ik hoor op de website van 'Sytrus'. Hoe in godsnaam begin je daaraan?
Ben hier nog wat aan het 'klooien' met de syths en samplers. Heb voor de fun even het software midi keyboard geladen in SFP...dat vervolgens gerout naar de minimax en van daaruit naar de mixer die op zijn beurt de z-link aanstuurt voor het geluid over de speakers. Als ik wat keys aanklik hoor ik het geluid van de minimax. Nu, echt waar, ik begrijp echt niet hoe je sounds maakt zoals bijvoorbeeld de sounds die ik hoor op de website van 'Sytrus'. Hoe in godsnaam begin je daaraan?

Gast, je springt wel een beetje van de hak op de tak... maar goed...
Sounds maken met synths is weer een verhaal apart, dat is echt iets waar je je in moet gaan verdiepen, in synthese etc.
Je moet gewoon veel gaan spelen met die synths, dan kom je ervan zelf achter wat ze kunnen etc.
Je schudt niet zomaar ff een dikke (eigen) sound uit je synth.. daar gaat heel wat getweak aan vooraf.. je kan natuurlijk presets gebruiken, maar ja, dan kom je er nog niet achter hoe je zo'n sound eigenlijk maakt.


Ten tweede, ik was wat aan het spelen met de STS-5000 sampler. Is het niet mogelijk om 'recording' uit te voeren? ik vind enkel de mogelijkheid om bijvoorbeeld 'wav-bestanden' te spreiden over het midi keyboard. Stel nu dat ik een song heb op CD waarvan ik iets zou wensen te gebruiken dan moet ik dit blijkbaar in wav-editor opnemen en dan vervolgens inladen op de sampler?


Het is zeker mogelijk om recording uit te voeren op de STS, anders zouden er ook geen ins op dat ding zitten, ik neem soms zelfs m'n tracks op in de STS om het binnen creamware te houden.
Het is wel zo dat je even wat handelingen moet verrichten, je zorgt er eerst voor dat er een nieuwe program geladen word bijvoorbeeld op kanaal 1 in je sampler. Daarna klik je op ''keygroups'' onderin je sampler. Dan popt de keygrouplist op, daar staat dan nog niets in, je klikt mer rechts op het lege vlak en kiest voor ''new'', dan komt een klavier in beeld.
Linksonder in ''keygrouplist'' klik je op ''options''. Daar zou het gene moeten komen te staan wat je op wil nemen.
Wat je doet is, je klikt met rechts op het grijze vlakje op kanaal 1, en kiest voor ''new stereo''of ''new mono'', en daar kun je vervolgens kiezen uit 16, 24, of 32 bit. Daarna verschijnt er een windowsschermpje metr de vraag waar je de sample of track, whateva, neer wilt zetten op je HDD.
Vervolgens klik je linkssonder op ''sample editor'', daar kun je hetgene recorden wat je wil. (mits je de ins hebt aangesloten natuurlijk)

En over dat ''remix'' verhaal; als je een remix maakt voor iemand, dan krijg je meestal de opname op sporen, of iig de acapella (mocht er tekst in zitten) en wat samples van de diverse sporen.
Als je ongevraagd een soort van remix wil maken van een bestaande track, dan zul je het met die bestaande track moeten doen, en de bruikbare stukken eruit halen.
Maar als je op die manier gaat werken, dan kun je beter met bijvoorbeeld ableton of een andere softsequencer de audio gaan knippen en plakken, want als je dat met je STS wil doen dan werkt dat een beetje omslachtig. Ikzelf gebruik de STS dan ook al jaren niet meer, hoogstens om er een keer een track in te recorden, maar zelfs daarvoor pak ik meestal wavelab ofzo. Als je er eenmaal veel mee bezig bent, dan kom je erachter wat je zelf het handigste vind.

Ik zag ook dat je midi via een usbkabel wil doen.
Dat is mogelijk, echter creamware ziet alleen zijn eigen physieke ingangen, dus geen usb, wat je dan moet doen is een proggie downloaden genaamd: hubi's midi loopback device, dat is een virtuele midi patchbay als het ware, die je usb connect met de midipoorten van creamware.. werkt perfect.

Succes ermee.
 
Stel nu dat ik een song heb op CD waarvan ik iets zou wensen te gebruiken dan moet ik dit blijkbaar in wav-editor opnemen en dan vervolgens inladen op de sampler?

Als je gewoon een track van een cd wil halen ofzo, dan zou ik m niet opnemen in je sampler, je kunt hem dan het beste extracten in wavelab of in tig andere proggies en dan opslaan als wav.
Dat scheelt een hoop tijd iig.

grtz,
Wouter
 
Origineel geplaatst door wauxar
Gast, je springt wel een beetje van de hak op de tak... maar goed...


Ja, die bedenking maakte ik me ook vannacht. Maar als je zo wat aan het spelen bent met het systeem kom je automatisch aan enkele bedenkingen of vragen dewelke vaak niets met elkander te maken hebben...en je mag zeggen wat je wil, ik geraak toch eveneens aan de info die ik zoek...bijvoorbeeld jou uitzetting over de STS was uitvoerig en duidelijk en zo hebben we weeral iets bijgeleerd.

Dus wat die synths betreft, zit er een duidelijke filosofie achter dat meer met kennis en tweaken te maken heeft ipv gewoon een goed oor beschikken. Zal je raad opvolgen en info zoeken over synthese.

Bedankt,
Gunther.
 
Origineel geplaatst door Mumble
Dus wat die synths betreft, zit er een duidelijke filosofie achter dat meer met kennis en tweaken te maken heeft ipv gewoon een goed oor beschikken. Zal je raad opvolgen en info zoeken over synthese.

het is natuurlijk een combinatie van beide. Om goede synth sounds te maken is het ten eerste natuurlijk van belang dat je weet wat alle knopjes op een synth precies doen. Dit kun je leren door er gewoon aan te draaien en te luisteren wat er met het geluid gebeurd maar het is wel een stuk handiger als je van te voren weet wat een oscillator, een filter, een amplifier, een LFO, en een envelope is. Deze info zul je vast en zeker op het internet kunnen vinden (zo niet op dit forum)
Daarnaast moet je over een goed oor beschikken om deze technische kennis om te zetten in mooie en creatieve sounds. Uiteraard gaat dit niet van de ene op de andere dag. Net zoals je niet in een dag kunt leren gitaarspelen.

Onze resident pro sounddesigner Rob Papen is trouwens al een tijdje hard aan het werk aan een synth-programmeer dvd dus zodra 'ie daar mee klaar is is dat misschien een aanrader. Hij doet ook workshops maar ik weet niet of die op het moment gegeven worden.

w.b. die Sytrus demo's: bedenkt dat je daar meestal een aantal sounds over elkaar heen hoort, met ook nog een een flinke dosis effecten erover heen (chorus, delay, echo). Bedenk ook dat alleen een mooie synth sound met gave fx maar het halve verhaal is, want je moet er ook nog een goede melodie/sequence/ritme aanhangen wil het een beetje muziek worden.
 
Zo, heb het dit weekend allemaal wat laten bezinken. Er zijn inderdaad nog vragen, maar echt gestructureerd deze neertypen zou enorm omslachtig zijn. Zaterdagavond genoten van een concert van Beyoncé in het Sportpaleis van Antwerpen. Ja, heb niet echt een vast muziekgenre. Hou van veel, zolang het in mijn oren maar klinkt.

Nu, wat die synths betreft, denk ik om dat even opzij te zetten, want zoals je zelf zegt...er is inderdaad veel meer dan enkel dat. Maar wat bedoel je juist met die 'sequence'? By the way. Een ritme en dus een bijbehorend drumpatroon kan ik maken met bijvoorbeeld de sampler, maar ik ben echt geen crack in het keyboardspelen. Ik kan in cubase dmv van vakjes in te vullen eveneens een patroon creëren, maar ben ik dan nog zo vrij om iets 'eigen' te maken? Het lijkt me namelijk zo dat het vakjes vullen in cubase zo kunstmatig is en niet echt afwisselend....meestal kom ik op dezelfde patronen uit...kan ook aan mezelf liggen. En, niet elke drum is hetzelfde. Was dus opzoek of ik een drumklank....bijvoorbeeld een bass of kick drum van mezelf kan gebruiken? Van een sample of zelfs ééntje van een drumcomputer.

Zo, denk dat het dat was. Ga nu eens kijken of ik iets kan vinden over opbouw en sporen van een complete song in cubase. Wat logischerwijs op welk midikanaal wordt gezet en hoe sporen te arrangeren, editen, enz.

By the way. Nu denk ik plots nog aan iets. Je hoort en leest vaak veel over midiclock etc. wat is dit juist?

En als ik een deuntje opgenomen heb, maar dit is totaal niet in sync met de beat...kan je dat dan aanpassen of moet je opnieuw opnemen?
 
Origineel geplaatst door Mumble
Maar wat bedoel je juist met die 'sequence'?

de sequentie van noten die gespeeld wordt.


By the way. Een ritme en dus een bijbehorend drumpatroon kan ik maken met bijvoorbeeld de sampler, maar ik ben echt geen crack in het keyboardspelen. Ik kan in cubase dmv van vakjes in te vullen eveneens een patroon creëren, maar ben ik dan nog zo vrij om iets 'eigen' te maken? Het lijkt me namelijk zo dat het vakjes vullen in cubase zo kunstmatig is en niet echt afwisselend....meestal kom ik op dezelfde patronen uit...kan ook aan mezelf liggen.

tsja wat ik al eerder zei, het ligt eraan wat je zelf lekker vindt. Er zijn zat zeer succesvolle producers, zeker in het "genre" electronische muziek, die echt niet of nauwelijks keyboard kunnen spelen, en die zich precies zo met "vakjes invullen" behelpen. Sterker nog, delen van de dance muziek zijn juist ontstaan uit het soort patronen dat uit oude analoge stepsequencers werd verkregen (zoals TB303). Als je hier voor jezelf geen voldoening uit haalt kun je uiteraard overwegen om je meer te gaan verdiepen in muziektheorie en eventueel keyboardlessen nemen, maar ook vakjes tekenen is een kunst :) Je zult met geen enkele methode "instant resultaat" krijgen.


En, niet elke drum is hetzelfde. Was dus opzoek of ik een drumklank....bijvoorbeeld een bass of kick drum van mezelf kan gebruiken? Van een sample of zelfs ééntje van een drumcomputer.

snap niet zo goed wat je vraag is hier...

By the way. Nu denk ik plots nog aan iets. Je hoort en leest vaak veel over midiclock etc. wat is dit juist?

midi clock is een midi signaal dat gebruikt wordt om verschillende apparaten qua tempo aan elkaar te linken. Je kunt bijvoorbeeld met Cubase een midi clock signaal uitzenden naar een externe synthesizer om zo de snelheid van de LFO's of arpeggiator te syncen aan het tempo in Cubase.


En als ik een deuntje opgenomen heb, maar dit is totaal niet in sync met de beat...kan je dat dan aanpassen of moet je opnieuw opnemen?

als je het als audio opgenomen hebt is het lastig, maar als je alleen midi hebt opgenomen is het natuurlijk een kwestie van noten schuiven naar de juiste plek, of quantizen (quantize zet automatisch noten op een "grid" met een in te stellen noot lengte, zoek maar even op quantize in je Cubase handleiding)
 
Met dat gedoe over die verschillende beats. Wel, als ik nu de vakjes inkleur dan krijg ik steeds dezelfde plop te horen die de beat voorstelt, maar stel nu dat ik hem meer wil laten kicken of juist net wat meer platter wil maken, hoe verkrijg ik dat in de vakjes inkleuren methode. Moet ik dat signaal op een bepaalde manier routen naar een effectenappararaat en zo ja, hoe pas ik die effecten dan toe enkel op de beat. Zo, hoop dat deze vraag beter en duidelijker was dan de vorige omschrijving.
 
ik weet niet wat je nu gebruikt om je beats mee te maken.
Met je vakjes inkleuren maak je alleen midi noten, maar waar stuur je deze vervolgens heen? Drumsynth? Sampler?
Scope en Cubase hebben beide wel basic software drumcomputers meegeleverd maar echt veel heb je hier niet aan. Je kunt denk ik het beste de Creamware STS samplers gebruiken. Hier kun je verschillende drumsounds inladen. Elke drumsound kan dan z'n eigen midi noot toegewezen krijgen, zodat je dus verschillende samples met verschillende toetsen op je keyboard kunt spelen.
 
Back
Top