Tutorial / Hulp PowerPulsar Set-Up

Mumble

Nieuwkomer
Lid sinds
28 april 2007
Berichten
16
Locatie
België, Berlaar
Laten we eerst even opsommen wat ik in mijn bezit heb:

* CreamWare PowerPulsar kaart met 15 DSP's / 2x Z-LINK / 1x 26 Pins Connector

- Aan de 26 Pins connector kan een slang aangesloten worden met verschillende ingangen en uitgangen

1x Midi In - 1x Midi Out - 1x Through
1x Dig In - 1x Dig Out
1x Left In - 1x Left Out
1x Right In - 1x Right Out

* Scope 4.0 Software

* Plug-Ins (lijst uit all keys file)

- Pulsar Software
- STS-3000
- Modular 2
- Synthesizer Package 1
- Synthesizer Package 2
- Effects Package 2
- Effects Package 1
- STS-2000P
- VolksZämpler SFP
- Scope Fusion Platform
- Main Studiotools Package
- Mixer Package 1
- MINIMAX
- SPLAttacker
- Modular III
- GrenzfrequenzSynchrotron
- SB404
- SPL16
- ARP02
- Vectron
- Sampler
- STS-3000
- STS-5000
- STS-2000P
- Poison
- SCOPE 4.0 Software

* Luna 2496 Box / 8 Channels / Z-LINK

* Cubase SL

* Evolution MK-361C keyboard

* Traktor DJ Studio 2.6

* SoundBlaster Live Audigy

* P4 3Ghz met 2GB Ram Geheugen


Ik heb geen enkele hardware in mijn bezit, uitgezonderd het keyboard, en wens eindelijk eens aan de slag te kunnen met de Creamware PowerPulsar kaart en de Scope 4.0 Software + Plug-Ins.

Een hele poos geleden heb ik mezelf traktor DJ studio aangeschaft hier in België. Heb dit gekocht bij Key Music in Sint-Niklaas. Probleem was dat ik slechts 1 geluidskaart had en bovendien had ik interesse in Reason. Eens in de winkel en ik uitlegde dat ik alleerst een platform wenste waar ik mijn bestaande legale CD's en legale MP3's kon mixen en beatmixen zei men mij dat de Traktor DJ Studio daar voldoende voor is. Vervolgens begon ik over Reason en kreeg daar een demo van voorgeschoteld. Nu, ik ben een complete - Don't know How - op dit gebied, maar toch heeft de verkoper me kunnen overtuigen om na te denken over de CreamWare PowerPulsar Software + kaart, want ik had nog steeds een extra geluidskaart nodig voor de Traktor DJ Studio. Bovendien was het volgens hen een stuk flexibeler dan Reason en de mogelijkheden enorm.

Wel, ze hadden gelijk. Ik heb alle bovenstaande artikelen aangekocht, ze hebben het zelf geïnstalleerd op mijn PC en toen ik thuis kwam en hiermee aan de slag wenste te gaan door eens eerste indrukken op te doen besefte ik dat dit boven mijn kennis ging. Ik zit nu al jaren met dit platform. Soms denk ik om het boeltje gewoon te verkopen en het op te geven, want gebruiken doe ik het haast niet vanwege de moeilijkheidsgraad en bovendien begin ik te vermoeden dat je met alle mogelijkheden die het platform bied nog steeds andere hardware nodig hebt of ben ik hierin mis?

Ondertussen heb ik een andere PC gekocht en moet ik het allemaal zelf opnieuw installeren en merk hierin dat het fout loopt. Ik installeer alles en als ik dan Cubase opstart krijg ik melding dat XTC mode niet werkt en dat de VST plug ins niet geladen kunnen worden. De Traktor DJ Studio krijg ik niet gezet op beide kanalen van de Scope kaart, enz.

Ik kan zo nog verder gaan, maar laten we even samenvatten waarop het nu neer komt.

Ik zoek iemand of meerdere personen die me willen helpen met:

* Installatie en instellingen van alle paketten (Cubase SL, traktor DJ Studio en PowerPulsar kaart + Scope Software)
* Gebruik / manieren om pakket onder de knie te krijgen + kennis van de Plug-Ins (wat ze doen en gebruik ervan)
* Totale implemantie van het geheel (Scope met Cubase laten samenwerken, Traktor DJ Studio in orde krijgen)
* XTC mode: wat is het juist? VST Plug_ins in Cubase, etc. De kleine weetjes.

Korte noot over Traktor DJ Studio. Iemand kennis hiervan hoe ik hiermee kan werken net als normale Turntable Setup? Bedoel hiermee dat ik graag wens te weten hoe ik ermee kan werken met mijn bestaande configuratie. Ofwel over channel A en Channel B van Scope Platform ofwel combinatie van SoundBlaster Live Audigy en Scope Kaart. Kan op dit huidige ogenblik nooit gebruik maken van beide kaarten. Ofwel het ene, ofwel het andere.

Zo, ik ga het hier bij laten. Ik besef maar al te goed dat mijn vraag zeer ruim is en misschien zelfs onmogelijk, maar in de winkel is de support zeer ondermaats, daar men zelf weinig met het geheel heeft gewerkt of misschien zelfs gewoon niet. Ik bied mijn oprechte waardering voor éénieder die me echt kan en wil helpen, want net als jullie heb ik een passie voor muziek, maar ontbreekt het mij aan goede kennis dewelke ik zeer graag wens op te doen.

Met dank,
Gunther.
 
Die xtc melding krijg je omdat scope al draait als platform, cubase zegt dan eigenlijk
dat je cubase niet kan gebruiken in xtcmode. Dat kan pas nadat je creamware uitzet, en daarna
cubase opstart, dan start cubase op zijn beurt creamware weer op,
je kunt dan als het ware je creamware plugins als een vstplug behandelen.
Maar dat xtcmode zou ik nog even achterwege laten voorlopig, verdiep je eerst maar eens in het scopeplatform zelf.
Als je traktor wil gebruiken en dus de verschillende outputs op de cwmixer wil aansluiten, dan zorg je er eerst voor
dat traktor in asio modus loopt, en daar dan even de uitgangen toewijzen.
Zodra je dat gedaan hebt kun je ze op de cwmixer aansluiten via je asio source.
Die asio source kun je vergroten in creamware door er met rechts op te klikken en dan even
de uitgangen expanden..
Die soundblaster heb je dus helemaal niet meer nodig, zou ik ook niet gebruiken als je creamware hebt.
Ben je nog van plan traktor aan te sturen met turntables ala final scratch, dan kun je het beste je luna box gebruiken,
daar heb je dan 8 ins, je moet dan wel pre amps gebruiken voor je turntables, of anders een free device (kom ff niet op de naam) in cw gebruiken wat zo'n pre amp emuleert.
 
treurig verhaal. kom je binnen omdat je traktor op je audigy wil draaien, loop je een tijd later die winkel uit met een 15 dsp pulsar met allerlei toeters en bellen. scope kan een prima systeem zijn, maar niet iets dat je adviseert aan iemand die absoluut beginner is qua produceren en wel eens wil weten wat Reason nou eigenlijk is.

reken op behoorlijk verlies als je die scope weer verkoopt. mocht je wel willen doorzetten met je scope (prachtig geluid daar niet van) schaf dan die 4.5 upgrade aan. en inderdaad vind iemand die t systeem kent en jou (indien nodig tegen redelijke betaling) laat zien hoe t werkt. dat kun je in een paar uurtjes echt wel leren. gooi de handleidingen van scope gewoon bij t oud papier zou ik zeggen daar heb je niks aan.

xtc modus kun je volgens mij beter niet aanvinken bij het installeren. als die actief is gebruik je maar een beperkt (zei het makkelijk toegankelijk) deel van het systeem. het is veel handiger om zelf te kunnen routen in de mixers. dan pas komt scope tot zn recht.
 
Origineel geplaatst door vipal
treurig verhaal. kom je binnen omdat je traktor op je audigy wil draaien, loop je een tijd later die winkel uit met een 15 dsp pulsar met allerlei toeters en bellen. scope kan een prima systeem zijn, maar niet iets dat je adviseert aan iemand die absoluut beginner is qua produceren en wel eens wil weten wat Reason nou eigenlijk is.

reken op behoorlijk verlies als je die scope weer verkoopt. mocht je wel willen doorzetten met je scope (prachtig geluid daar niet van) schaf dan die 4.5 upgrade aan. en inderdaad vind iemand die t systeem kent en jou (indien nodig tegen redelijke betaling) laat zien hoe t werkt. dat kun je in een paar uurtjes echt wel leren. gooi de handleidingen van scope gewoon bij t oud papier zou ik zeggen daar heb je niks aan.

xtc modus kun je volgens mij beter niet aanvinken bij het installeren. als die actief is gebruik je maar een beperkt (zei het makkelijk toegankelijk) deel van het systeem. het is veel handiger om zelf te kunnen routen in de mixers. dan pas komt scope tot zn recht.

Mja, heb daar evenveel fout aan als de winkel die me het verkocht, maar op zich heb ik er geen spijt van. Ik lees nu een boek over Cubase en ik merk dat het me degelijk interesseert. In belgië heb ik echter nog geen duidelijk forum ontdekt waar ik met mensen in contact kan komen die ook een Scope kaart hebben met Cubase.

Ik voel er absoluuts niets voor om deze set-up te verkopen. Enige en zware minpunt is dat ik heel de software kan leren, maar dan kan ik nog steeds geen noot spelen, want het lijkt me dat je toch enige handigheid moet hebben met een keyboard en een stukje moet kunnen spelen en notenkennis bezitten. Of ben ik hierin echt mis?

Ik hoop erop dat sommige info het me allemaal wat duidelijker maakt, maar tot op heden blijft de info redelijk achterwege. Lijkt me toch zo dat ik niet de enige kan zijn die een Scope geluidskaart en Scope software combineer met Cubase?

Gunther.
 
Nee hoor je bent zeker niet de enige.
Je hebt jezelf in 1x in het diepe gegooid om het zo te zeggen, maar op zich is dat niet erg. Ik heb op een gegeven moment hetzelfde gedaan. Enige ervaring die ik had was met ReBirth en Fasttracker, ik had geen idee van MIDI of wat dan ook. Toch een Creamware Pulsar gekocht (destijds nog iets van 3000 gulden voor betaald) en Cubase VST 5. In het begin snapte ik er natuurljk ook weinig van maar gaandeweg toch heel veel van geleerd.

By the way ik kan ook geen keyboard spelen, dat is volgens mij zeker niet vereist als je voornamelijk gesequencete muziek maakt (alhoewel het natuurlijk wel iets kan toevoegen) zolang je maar een muzikaal gehoor hebt.

Ik zou Reason voorlopig even helemaal vergeten, met Cubase + Scope kun je alles wat Reason kan en meer en met betere kwaliteit. XTC mode zou ik ook vergeten. Dit is een manier om je Scope plugins als VST plugins te draaien binnen Cubase, maar dat kan soms nogal buggy zijn en niet alle plugins werken ermee. Daarnaast heeft het gebruiken van de Scope software omgeving zelf het voordeel dat je een goed idee krijgt van signal-flow en aansluitingen tussen verschillende bronnen.
Zie de Scope als het hart van je studio, en de rest (Cubase, Traktor, eventuele hardware) plugt hierop in. Het is trouwens geen goed idee om de Scope en de Audigy tegelijkertijd in je computer te houden. Dus weg met die Audigy alsjeblieft.
Met eventuele technische vragen m.b.t. tot het gebruik van Scope en Cubase kun je me mailen of PM'en, maar ik denk dat het wat veel gevraagd is om specifieke plugins of werking van programma's uit te leggen. Daar zijn handleidingen voor. Je zegt dat je ook al "jaren" met dit platform zit, en dan vind ik het toch wel enigszins vreemd dat je in al die tijd blijkbaar zelf erg weinig te weten bent gekomen. Nou wil ik je hierop niet direct aanvallen want ik weet de precieze toedracht niet, maar bedenk wel dat er, zeker in het begin, een hele hoop eigen onderzoek bij komt kijken. Dus veel lezen op het web in in magazines als Sound on Sound is ook altijd erg verhelderend.

Als het je allemaal net ff te moeilijk is, of je wilt gewoon simpeler beginnen, vergeet dan Scope en Cubase en verkoop die spullen (of leg ze in de kast). Koop vervolgens een goedkopere geluidskaart (er zijn zat goede kaarten voor rond de 200 euro bijvoorbeeld, maar geen Soundblasters alsjeblieft!) en ga beginnen met Reason.

kijk ook zeker op www.planetz.com/forums voor de meest uitgebreide Scope community op het internet. Met specifieke problemen en vragen m.b.t. tot Creamware en Scope kun je daar heel goed terecht.

Succes!
 
Origineel geplaatst door King of Snake
Nee hoor je bent zeker niet de enige.
Je hebt jezelf in 1x in het diepe gegooid om het zo te zeggen, maar op zich is dat niet erg. Ik heb op een gegeven moment hetzelfde gedaan. Enige ervaring die ik had was met ReBirth en Fasttracker, ik had geen idee van MIDI of wat dan ook. Toch een Creamware Pulsar gekocht (destijds nog iets van 3000 gulden voor betaald) en Cubase VST 5. In het begin snapte ik er natuurljk ook weinig van maar gaandeweg toch heel veel van geleerd.

By the way ik kan ook geen keyboard spelen, dat is volgens mij zeker niet vereist als je voornamelijk gesequencete muziek maakt (alhoewel het natuurlijk wel iets kan toevoegen) zolang je maar een muzikaal gehoor hebt.

Ik zou Reason voorlopig even helemaal vergeten, met Cubase + Scope kun je alles wat Reason kan en meer en met betere kwaliteit. XTC mode zou ik ook vergeten. Dit is een manier om je Scope plugins als VST plugins te draaien binnen Cubase, maar dat kan soms nogal buggy zijn en niet alle plugins werken ermee. Daarnaast heeft het gebruiken van de Scope software omgeving zelf het voordeel dat je een goed idee krijgt van signal-flow en aansluitingen tussen verschillende bronnen.
Zie de Scope als het hart van je studio, en de rest (Cubase, Traktor, eventuele hardware) plugt hierop in. Het is trouwens geen goed idee om de Scope en de Audigy tegelijkertijd in je computer te houden. Dus weg met die Audigy alsjeblieft.
Met eventuele technische vragen m.b.t. tot het gebruik van Scope en Cubase kun je me mailen of PM'en, maar ik denk dat het wat veel gevraagd is om specifieke plugins of werking van programma's uit te leggen. Daar zijn handleidingen voor. Je zegt dat je ook al "jaren" met dit platform zit, en dan vind ik het toch wel enigszins vreemd dat je in al die tijd blijkbaar zelf erg weinig te weten bent gekomen. Nou wil ik je hierop niet direct aanvallen want ik weet de precieze toedracht niet, maar bedenk wel dat er, zeker in het begin, een hele hoop eigen onderzoek bij komt kijken. Dus veel lezen op het web in in magazines als Sound on Sound is ook altijd erg verhelderend.

Als het je allemaal net ff te moeilijk is, of je wilt gewoon simpeler beginnen, vergeet dan Scope en Cubase en verkoop die spullen (of leg ze in de kast). Koop vervolgens een goedkopere geluidskaart (er zijn zat goede kaarten voor rond de 200 euro bijvoorbeeld, maar geen Soundblasters alsjeblieft!) en ga beginnen met Reason.

Succes!

Om even te antwoorden op je opmerking. Ja, heb dit systeem al jaren, maar telkens ik de moed vond om mezelf erin te verdiepen, kon ik vrij veel info vinden over midi en de plug-ins etc, maar bitterweinig tot eigenlijk niets van bijvoorbeeld opstellingen of beter gezegd routing in SFP. Bedoel daarmee, dat het een hoop plug-ins zijn waar je blijkbaar veel mee kan, maar moet ik rechtstreeks in de plug-ins de noten van keyboard spelen of hoe werkt het geheel? Maak ik in cubase wat noten aan en stuur ik die door een plug-in? En zo ja, hoe doe je dat dan? Kan dit wel vinden dat dat kan in boek van Cubase, maar natuurlijk handelt het boek enkel over cubase en kom ik wederom vast te zitten bij het Scope Fusion Platform.

Ik heb al eens gedacht om wat te zitten spelen met het systeem en ja, dat werkt, wat wiring uitvoeren en gewoon luisteren wat er gebeurd. In veel gevallen gebeurde er niets als ik een toets indrukte van het keyboard en soms kwam er wel geluid uit. Mijn gedacht van simpel was een standaard sequense sound te kunnen maken zoals je bijvoorbeeld hier kan vinden:

http://www.sytrus.com/

Ga hier naar "MP3 Demos" en de zaken die me enorm bevallen zijn de Demo Song - Preset Demo 06 - Preset Demo 08 - Preset Demo 16 - Preset Demo 20

Dat dacht ik wat te proberen, maar hoe begin ik eraan? Het inzicht van hoe en waar Plug-Ins te schakelen en dit dan te combineren met een werkmethode in Cubase.

Hoop dat dit wat duidelijker is nu je ongeveer weet waar ik van hou.
 
ok op zich staat die allemaal redelijk goed uitgelegd in de Scope manual onder "integrating your recording software" of zoiets. Er zit zelfs een stukje speciaal over Cubase bij (VST weliswaar maar dat werkt hetzelfde als de nieuwere versies).

Hier een screenshot van mijn standaard setup

project.jpg


Linksboven zie je de Midi I/O en drivers. Signaal begint altijd bij een "source" module en eindigt bij een "destination". De Pulsar midi source en destination representeren de hardware midi aansluitingen op de kaart. Sluit jij dus je midi keyboard aan op de midi input van je kaart, dan zal dit signaal bij Pulsar midi source uitkomen (de namen van de modules kunnen iets verschillen afhankelijk van wat voor kaart je hebt).
De sequencer midi source en dest. zijn representaties van de midi software driver. Om midi van je keyboard in Cubase te krijgen sluit je dus de Pulsar midi source aan op de sequencer midi destination. In Cubase verschijnt de midi driver als "Creamware MIDI in/out"
Om midi van de sequencer naar bijvoorbeeld een hardware synth te sturen sluit je de sequencer midi source aan op de pulsar midi destination.

Als we verder kijken zien we van links naar rechts een ASIO source module. ASIO is het protocol waarmee digitale audio van en naar Cubase gestuurd wordt. Door te dubbelklikken op een ASIO module kun je het aantal kanalen instellen (in mijn geval dus 16 kanalen, of 8x stereo). In Cubase device setup onder "VST multitrack" kun je nu de ASIO SCOPE driver selecteren (dus geen ASIO multimedia of DirectX).
Om alle in en output kanalen in Cubase beschikbaar te maken ga je naar "VST connections"
Op zich heb je meestal maar 1 stereo input nodig als je niet meerdere instrumenten tegeljkertijd opneemt, dus dat kun je laten staan. Onder outputs moet je handmatig bussen toevoegen die overeenkomen met het aantal ASIO kanalen wat je in Scope aangemaakt hebt. Dit ziet er dan zo uit:

vst.jpg


nu kun je bij audio tracks onder "out" kiezen uit die bussen, waardoor je dus in Scope losse audiostreams kunt mixen.

De Z-link source in het Scope project is waar de Luna I/O box aangesloten zit en de PS analog source is waar ik mijn electrische gitaar inprik. Dan krijgen we dus een mixer waar vervolgens de mix out is aangesloten op een aantal andere modules. Ten eerst een ASIO destination, om audio weer terug te sturen naar Cubase (ander kun je niks opnemen). Dan heb ik er nog een micrmixer achter gezet maar dat hoeft op zich niet. Dit heb ik gedaan zodat alle standaard windows audio (via de wav.source) niet door eventuele master effects op de grote mixer lopen (als ik bijvoorbeeld even pauze heb tijdens het muziek maken en een liedje op winamp wil luisteren). Als laatste komt dit weer uit op de Z-link destination. Dit zijn dus de uitgangen van de Luna I/O, want hierop zit mijn versterker en dus mijn speakers aangesloten. Verder ook nog een wav destination, voor opname in een audio editor zoals Wavelab. (de WAV source en dest. is de standaard Creamware audio driver die door windows en andere software als "Creamware play/rec" gezien wordt. Deze werkt afzonderlijk van de ASIO driver)
 
ok stel we will een synthesizer bespelen en hiervoor midi opnemen via Cubase...
Ik heb hier een Minimax aangesloten:

synth.jpg


zoals je ziet kun je vanuit de sequencer midi source meerdere draadjes trekken. Alles wat midi moet krijgen uit de sequencer moet hierop aangesloten zijn. De audio outputs van de Minimax zijn uiteraard aangesloten op de mixer.
In Cubase maak je nu een midi kanaal aan en selecteer je de Creamware MIDI in/out voor zowel input als output:

synthcubase.jpg


Selecteer nu de track (of zorg dat 'ie record enabled is, de rode knop moet dus branden) en speel op je keyboard. Als het goed is zou je nu de synth moeten horen.
 
allereerst wil ik zeggen dat de kaart die je uiteindelijk gekozen hebt 1 van de meest professionele kaarten is die er op dit moment (nog steeds) op de markt is, helaas hoort daar ook een stijle complexe leercurve bij die veel mensen niet echt doorkrijgen. Ik zou toch volhouden en doorgaan en vooral veel proberen en lezen op http://www.planetz.com/forums.
Je kan nog jaren vooruit met deze kaart (werkt ook op vista 32 namelijk).

de manier waarop king of snake werkt is een vrij gangbare, ik zelf heb mijn project meer gericht op cubase zelf, aangezien ik daar in afmix (omdat ik daar full automation in heb) en ik alles via adat gekoppeld heb hier. dan ziet je project er iets anders uit, daarnaast heb ik in mijn default project standaard 2 keer de minimax opgenomen plus 1 keer de prodessey en 1 keer de vinco compressor. Deze zijn standaard geroute in asio sporen en staan altijd direct beschikbaar in elk cubase project wat ik heb.

de layout ziet er dan als volgt uit kwa opzet in creamware (cubase output definitie is ongeveer gelijk zoals beschreven door king of snake).

quifsterScope.jpg
 
Wel, ik weet natuurlijk niet of ik de manual heb die jullie bedoelen. De mijne is een boekje waarop 'installation guide' staat. Bovenaan een blauwe balk en de rest is een grijze vage tekening van een logo ofzoiets. Op de eersta bladzijde onderaan vind ik Maart 2002 version 3.1 terug.
Ik had al eens naar winkel gebeld of er echt niets anders bij zit, want vond de uitleg zeer beperkt. Daar was het antwoord natuurlijk 'nee' want ze hadden de doos zelf open gemaakt om alles eerst te controleren, daar men blijkbaar in het verleden meer problemen had met onvolledige inhoud van een doos. Zo zat bij mij de aansluitingslang er inderdaad niet origineel bij. Heb daar een 2 maand op moeten wachten alvorens deze toch geleverd werd.

Nu, ik ga mijn audigy eruit gooien. Ik ben een zeer intens gamer en gebruik die kaart om te gamen, maar op zich heb ik die niet nodig, want heb een 2.1 setup van Logitech - Z2300 - http://www.logitech.com/index.cfm/products/details/NL/NL,CRID=2173,CONTENTID=9372#Specifications - waarin de kaart haar mogelijkheden toch niet echt kwijt kan en bovendien speel ik eigenlijk maar één spel, namelijk World Of Warcraft, maar dat gezegd zijnde ging ik proberen mijn speakers op de LunaBox aan te sluiten. Dit ga ik echter niet meer doen, want kan zo enkel de satellieten met hun RCA connector aansluiten op de LunaBox. Mocht er echter een een omvormer zijn van een RCA aanluiting naar een jack connector, dan kan ik het geheel echter wel aansluiten op LunaBox, want de jack sluit eerst de externe volumecontroller aan dewelke met een D-Sub kabel naar de subwoofer gaat en hiervandaan vertrekken er 2 RCA connectors naar respectievelijk de linkse satelliet en rechtse satelliet.

Nu enkel nog een manier vinden om een hoofdtelefoon aan te sluiten om het 'cue' kanaal te kunnen luisteren in Traktor DJ terwijl de muziek speelt om deze sync te krijgen met elkaar.

Trouwens, het midi keyboard. Wat is de beste en meest aangeraden manier om dit aan te sluiten? Ik kan kiezen tussen midi out of een USB connectie.

Laatste opmerking. In een vorig antwoord van me verwees ik naar de site van Sytrus - http://www.sytrus.com/ - want hier vind ik dat waar ik naartoe wens te gaan. Trancy en Uplifting muziek. Maar hoe wordt dit eigenlijk gedaan, hoe creëer je zo'n sound? Worden er daar noten gespeeld op het keyboard of werkt het compleet anders dan ik mezelf voorhoud? De reden waarom ik dat vraag is omdat ik dan weet wat me te doen staat. Lessen keyboard gaan volgen.
 
de manuals staan in pdf op je installatie cd.

om eerlijk te zijn denk ik aan je reacties te zien dat je echt hulp nodig hebt van iemand die je op weg kan helpen, misschien dat er iemand in je omgeving is die daadwerkelijk zo'n creamware omgeving aan je uit kan leggen.

wat betreft je sound vraag van sytrus, dat kan met praktisch elke VA synth. Dat heeft niets met creamware te maken.

wat betreft traktor dj studio, dat configureren in creamware vereist nogal wat handigheid, en extra investering kwa outs routing. In jouw geval zou ik een behringer BCD2000 aanschaffen (nieuwe versie, dus niet versie 1 !!!), die hardware controller is voorzien van traktor en je hebt daar 2 audiokaarten standaard in plus een controller om je mixen in door te laten lopen. En het is nog spotgoedkoop ook (zeker als je voor traktor zelf een creamware 15 dsp hebt gekocht, dan is zo'n BCD peanuts kwa kosten).
 
Origineel geplaatst door Mumble
Wel, ik weet natuurlijk niet of ik de manual heb die jullie bedoelen. De mijne is een boekje waarop 'installation guide' staat. Bovenaan een blauwe balk en de rest is een grijze vage tekening van een logo ofzoiets. Op de eersta bladzijde onderaan vind ik Maart 2002 version 3.1 terug.
Ik had al eens naar winkel gebeld of er echt niets anders bij zit, want vond de uitleg zeer beperkt. Daar was het antwoord natuurlijk 'nee' want ze hadden de doos zelf open gemaakt om alles eerst te controleren, daar men blijkbaar in het verleden meer problemen had met onvolledige inhoud van een doos. Zo zat bij mij de aansluitingslang er inderdaad niet origineel bij. Heb daar een 2 maand op moeten wachten alvorens deze toch geleverd werd.


Wel lullig dat die kabel er niet bij zat, beetje slordig van de winkel lijkt me. De installation guide is niet de manual, die staat zoals Quifster al aangeeft op de cd als pdf, of anders kun je 'm ook downloaden


Nu, ik ga mijn audigy eruit gooien. Ik ben een zeer intens gamer en gebruik die kaart om te gamen, maar op zich heb ik die niet nodig, want heb een 2.1 setup van Logitech - Z2300 - http://www.logitech.com/index.cfm/products/details/NL/NL,CRID=2173,CONTENTID=9372#Specifications - waarin de kaart haar mogelijkheden toch niet echt kwijt kan en bovendien speel ik eigenlijk maar één spel, namelijk World Of Warcraft, maar dat gezegd zijnde ging ik proberen mijn speakers op de LunaBox aan te sluiten. Dit ga ik echter niet meer doen, want kan zo enkel de satellieten met hun RCA connector aansluiten op de LunaBox. Mocht er echter een een omvormer zijn van een RCA aanluiting naar een jack connector, dan kan ik het geheel echter wel aansluiten op LunaBox, want de jack sluit eerst de externe volumecontroller aan dewelke met een D-Sub kabel naar de subwoofer gaat en hiervandaan vertrekken er 2 RCA connectors naar respectievelijk de linkse satelliet en rechtse satelliet.

Tsja, zo'n setup is ook niet echt bedoeld om muziek mee te maken natuurlijk. Beter een keer gaan kijken naar een goedkoop setje actieve monitor speakers (genoeg dicussie daarover elders op dit forum) die je direct op de Luna box kunt aansluiten. Op zich valt er met een Creamware kaart nl prima te gamen alleen heb je niet die surround functies en zo natuurlijk (maar waarschijnlijk wel een stuk betere stereo geluidskwaliteit ;))


Laatste opmerking. In een vorig antwoord van me verwees ik naar de site van Sytrus - http://www.sytrus.com/ - want hier vind ik dat waar ik naartoe wens te gaan. Trancy en Uplifting muziek. Maar hoe wordt dit eigenlijk gedaan, hoe creëer je zo'n sound? Worden er daar noten gespeeld op het keyboard of werkt het compleet anders dan ik mezelf voorhoud? De reden waarom ik dat vraag is omdat ik dan weet wat me te doen staat. Lessen keyboard gaan volgen.

Je kunt ervanuit gaan dat de noten niet "live" gespeeld worden op het keyboard, maar dat alles (wel d.m.v. keyboards) geprogrammeerd is met sequencers. Keyboard lessen volgen is natuurlijk leuk maar niet per se nodig. Kennis van muziektheorie is dan misschien handiger maar met een goed gehoor en gewoon experimenteren kom je ook een heel eind.
 
Sorry dat ik even inbreek in dit draadje. Is het met heel dat scope ook mogelijk om audio en midi tussen verschillende programma's beginnen te routen? Energy XT bijvoorbeeld heeft geen rewire, dus link ik die aan Reason door Bidule in Energy XT in te laden (of ik gebruik midi yoke), maar 'k vraag met af of die scope dat beter kan (+ ook eeb midi clock om de boel te syncen, wan dat gaat niet met die midi yoke (of ik heb het nog niet gevonden)).
 
Origineel geplaatst door quifster


om eerlijk te zijn denk ik aan je reacties te zien dat je echt hulp nodig hebt van iemand die je op weg kan helpen, misschien dat er iemand in je omgeving is die daadwerkelijk zo'n creamware omgeving aan je uit kan leggen.

Ja, daar heb je inderdaad gelijk in. Daarom dat ik hier mijn zoektocht begonnen ben. Ben me ervan bewust dat alle begin moeilijk is, maar waar een wil is, is een weg.


Zo, ik heb deze dag gebruikt om PC te formatteren en alles opnieuw te installeren. Ik heb een routing gedaan om enkel de standaard windows omgeving + games te kunnen horen.



Je kan hierin zien dat ik wavesource 1 naar de minimixer stuur en van daaruit naar de Z-Link Dest 7 en 8. Heb beide Z-Link Dest gekozen, want alhoewel je aan de mixer kan zien dat er geluid binnenkomt krijg ik er niets uit. Ik heb een splitter gevonden, namelijk 2 RCA connectoren naar een Jack female connector. De ene RCA connector zit op output 7 van de lunabox en de andere RCA connector zit op output 8 van de Lunabox. In de female Jack connector zit de Jack aansluiting van de speakers. Doe ik hier iets verkeerd ofzo, want ik hoor niets. Weet dat het niet ideaal is, maar zie niet in waarom het niet zou werken. Bij de soundblaster steek ik de Jack connector ook gewoon in de output en dan had ik wel geluid. Vreemd. Of zou het kunnen zijn dat het signaal niet over de Z-Link kabel geraakt?
 
qua routing zou dit idd moeten werken (ik neem aan dat de A en B overeenkomen met 2 Z-link uitgangen op de Scope? Dus je hebt er dan natuurlijk maar 1 nodig).
Probeer het eens met een gewone rca-kabel naar een versterker of zo om het the checken, want als dat werkt dan zal het toch aan de splitter of zo liggen.

Je kunt trouwens de mixer kanalen switchen naar stereo door op de "stereo" knop bovenaan het kanaal te drukken, want zoals je het nu hebt krijg je alleen mono geluid (of je moet het ene kanaal volledig links en het andere volledig rechts pannen)
 
Ja, het is gelukt. Was blijkbaar een slechte omvormer. Een andere geprobeerd en heb inderdaad muziek naar de speakers toe. Maar in de manual lees ik iets van oplichten van de ledjes vooraan op de lunabox. Er is alleen niet in duidelijk gemaakt of dit enkel is voor de inputs of ook de outputs, want momenteel zie ik geen enkele led knipperen. In de manual staat dat ze liefst groen moeten blijven met nu en dan een gele led. Rode led is uitgesloten. Ik vermoed echter dat men het hier heeft over input via RCA connectoren.

Tussen haakjes...keyboard USB of via midi kabel?

Het gaat een lange nacht worden. hehe. Je zou me moeten zien zitten. Leef weer helemaal op voor het scope gebeuren. Zal weer browen worden van het ene forum naar het andere. Hehe. Alvast bedankt voor jullie tijd die jullie in de berichten steken.

Mumble,...or in real Gunther.
 
Origineel geplaatst door Mumble
Ja, het is gelukt. Was blijkbaar een slechte omvormer. Een andere geprobeerd en heb inderdaad muziek naar de speakers toe. Maar in de manual lees ik iets van oplichten van de ledjes vooraan op de lunabox. Er is alleen niet in duidelijk gemaakt of dit enkel is voor de inputs of ook de outputs, want momenteel zie ik geen enkele led knipperen. In de manual staat dat ze liefst groen moeten blijven met nu en dan een gele led. Rode led is uitgesloten. Ik vermoed echter dat men het hier heeft over input via RCA connectoren.

Tussen haakjes...keyboard USB of via midi kabel?

Het gaat een lange nacht worden. hehe. Je zou me moeten zien zitten. Leef weer helemaal op voor het scope gebeuren. Zal weer browen worden van het ene forum naar het andere. Hehe. Alvast bedankt voor jullie tijd die jullie in de berichten steken.

Mumble,...or in real Gunther.

de leds zijn idd alleen voor de inputs dus dat klopt in elk geval.
Ik heb zelf geen ervaring met midi via USB maar op zich moet het niet uitmaken lijkt me. In elk geval goed te horen dat het geluid werkt, nu de rest nog :P
 
Wel, wat de rest betreft. Heb deze nacht wat aan het zoeken geweest om traktor te kunnen routen naar de scope. Ben er inmiddels uitgeraakt. Blijkbaar moet je eerst in SFP een ASIO Source blok laden alvorens je in traktor routing kunt uitvoeren. Als je dit niet doet, dan komt er in het dropdown menutje 'no connections' te staan. Toen ik echter een Scope Source laadde en in traktor DJ de routing wilde doen, kwam ik kanalen te kort. Kon blijkbaar maar kiezen tussen 2 kanalen, namelijk OUT 1L en OUT 1R. Wederom zoektocht gestart. De logische manier voor mij was om te dubbelklikken op de ASIO Source blok om te kijken wat ik kon instellen. Natuurlijk ben ik veels te vertrouwd met windows omgeving en toen ik op de '2' klikte verwachtte ik een dropdown menu met daarin het gewenste aantal kanalen. Er kwam echter niets en dat zette me op het verkeerde been. Om kort te zijn. Lang gezocht om er daarna achter te komen dat je zelf gewoon het gewenste kanalen moet intypen op je keyboard......ZUCHT.

Maar, heb nu een routing die perfect gaat werken. Moet nog wel testen, maar kom op een probleem waar ik zo meteen wel iets over zeg.

Dus, nu heb ik een ASIO Source blok met 4 kanalen, namelijk 1L 1R 2L 2R. In Traktor DJ Studio heb ik het linkse master kanaal gekoppeld aan de L1 van de scope, het rechtse aan de R1. Het cue of beter gezegd, monitor kanaal staat met het rechtse monitorkanaal op 2R en hetzelfde voor het linkse monitorkanaal dat gerout staat op 2L van de Scope ASIO.
 

Attachments

  • traktor dj.jpg
    traktor dj.jpg
    42,6 KB · Bekeken: 123
Back
Top