Hulp nodig bij: Yamaha 01-V dgital mixer

DJ Jeffrey

Ingeburgerd
Lid sinds
14 november 2002
Berichten
90
Locatie
Montfoort, The Netherlands
Hallo,

Ik zit al een tijdje te dubben over instellingen en aanslutingen.......

Ik ben een trotse eigenaar van een Yamaha 01v digitale mixer maar heb hier nog wel wat vragen over
en hoop dat jullie mij op het goede spoor kunnen zetten.
Mijn eerste vraag is hoe sluiten jullie de lijn ingang en uitgang van je Soundcard op deze mixer aan
het volgende probleem doet zich voor ik heb vanuit me lijn uitgang een 3,5 jack naar 2 tulp stekkers
aangesloten op me mixer met een hulpstukje naar lijn 3 op de yamaha vanaf de yamaha heb ik 2 tulp stekkers
naar een 3,5 " jack naar me lijn ingang van me soundcard.

De lijn ingang van me soundcard heb ik aangesloten op de 10dBV (unbal) tulp ingangen van de yamaha 01v de rechter kant van de 2 inputs heb ik daarvoor gebruikt is dat wel goed want als ik iets probeer op te nemen krijg ik een een raar robotachtig geluid over me opgenomen muziek heen waar heeft dat mee te maken.

Ik vraag gewoon echt af hoe jullie de soundcard hebben aangesloten en met wat voor kabels want ik heb sterk het
idee dat met die tulp stekkers er gewoon wat fout gaat 2 kanalen open en zo er klopt iets niet bij mij .

Tevens zou ik graag wat willen weten over wat nou goede instellingen zijn voor compressie over een gehele track en dan met name instellingen die toegepast kunnen worden op de interne dsp effecte van de mixer zelf (limiter,ducking,compounder,compressor etc etc.)

Wat zijn nou bijvoorbeeld de juiste verhoudingen (treshold Attack Ratio Release enzovoort.)

Alle informatie is meer dan welkom ik zou er erg mee geholpen zijn :)

alvast bedankt groeten Jeffrey
 
Die tulpjes kun je ook op de monitor in/out doen. Die zijn eigenlijk voor losse CD/DAT bedoeld maar zo om te routen en heel makkelijk te gebruiken zo.

Maar investeer in een digitale verbinding. Dus als je geluidskaart geen spdif in/out heeft gewoon eentje kopen die het wel heeft. Geloof me, het maakt dag en nacht verschil. Adat kan ook, maar da's weer wat duurder en vetter.
Net zo geldt het voor midi van/naar je computer. Da's ook een must. Wat de 01v is ook een midi controller.

En die compressie over de eindmix nooit gebruiken. Nog niet eens als limiter. Da's zonde. Je kunt wel afzonderlijk compressie gebruiken en gebruik maken van library settings en daar een beetje kijken hoe en wat. (zelfde geldt voor EQ instellingen)
 
Thanks maar is die S/pdif verbinding zowel audio in als audio out dan of zie ik het nou verkeerd :confused:
 
Kijk eens goed op de achterkant van je 01v. Wat staat er bij die female tulpjes met gele binnenkantjes?
 
Creative Audigy Platinum ja ja ik weet het is een niet al te best geluidskaartje
maar ben aan het sparen voor een M-audio/Terratec of zoiets in die richting zou
ik graag wilen inbouwen maar dat komt wel wanneer ik me hele confguratie ga vernieuwen.
 
Origineel geplaatst door fuse
Kijk eens goed op de achterkant van je 01v. Wat staat er bij die female tulpjes met gele binnenkantjes?

Het gaat om de ingang van de creative audigy platinum werkt dat wel met elkaar dan dat is me vraag ik zit nu op me werk dus kan niet zo gauw even kijken wat er op die female tulpjes staat.

;)
 
Origineel geplaatst door DJ Jeffrey
Creative Audigy Platinum ja ja ik weet het is een niet al te best geluidskaartje
maar ben aan het sparen voor een M-audio/Terratec of zoiets in die richting zou
ik graag wilen inbouwen maar dat komt wel wanneer ik me hele confguratie ga vernieuwen.

Van Creative naar Terratec? LOL! (sorry hoor is niet lullig bedoeld)

Maar die Creative Platinum heeft toch gewoon spdif in/out in het frontje zitten?
Anders heb je een verloopkabeltje nodig die (inderdaad zoals je al afvroeg) in en uit gecombineerd heeft. Die stop je dan in het gaatje waar normaal je geluid uit komt. Maar dan ben je met je Creative gefixed aan 48Khz terwijl 44.1Khz makkelijker is tbv downsampling (en daarbij horende kwaliteitsverlies). Het werkt dan wel in ieder geval.
 
Hoi Jeffrey,

Omdat de 01V spdif digitaal in en uit heeft en de Audigy ook ligt het voor de hand om die te gebruiken, 2 kabeltjes en klaar. Echter de 01V spdif output geeft alleen het totale mix signaal en de Spdif input wordt standaard naar de main mix gestuurd wat alleen maar feedback oplevert (dat metaal achtige geluid).

Veel flexibeler is het om je 01V Spdif input naar kanaal 13/14 te routen en 2 analoge assignable outputs als bus 1&2 te configureren. Op deze manier kan je per kanaal kiezen of het naar de main stereo mix, naar bus 1&2 (soundcard) of naar allebei wordt gestuurd.

Enige probleem is nog dat de audigy op 48 Khz werkt wat niet de CD standaard is en je dus zoals Fuse zegt je file moet converteren wil je het ooit op cd branden. En je moet de 01V wordclock syncen op de spdif in.

Ik zal vanavond even kijken naar wat compressor instellingen maar je moet niet teveel van de 01V compressors verwachten ze halen het zelfs niet bij zo'n goedkope Behringer unit.


Gr.
Bert
 
Jep ik heb inderdaad op de livedrive spdif in & out zittten net zoals op de yamaha
ook wat voor een kabel hang ik hieraan is dat een speciale of is dat gewoon een tulp
aansluiting naar tulp aansluiting....

Ik moet zeggen dat ik het allemaal verwarrender vind dan ik had gedacht en al helemaal
als het hier gaat over lussen naar bus 1 & 2 en totaal mix en ja das lachuh maar dat moet ik nog leren
:confused: ik snap daar nog niet zoveel van helaas, ik zal me boek er ook is bij pakken over het stukje
s/pdif eigenlijk zou het dan toch niet met dat metaal achtige geluid mogen komen of wel en hoe gaat dat
syncen van die world clock ziet de yamaha automatisch de creative of moet hiervoor iets gedaan worden.


Sorry voor mijn ontwetendheid, back to analogue please hahaha
 
Zou zeggen, ga voor de Adat uitbreiding en scoor zo'n RME kaartje (die staan hier nog 2e hands te koop).
Dan kun je ook de inputs van je 01v direct doorrouten naar je computer voor realtime effecten zoals bijv een goede compressor.
En geen last van digitale feedback. :)
 
In het ideale geval moet je voor spdif wel speciale kabels hebben, ik geloof met een weerstand van 70 ohm of zo.
In de praktijk werken gewone tulp-tulp kabeltjes ook.

Dat metalen geluid wordt veroorzaakt doordat het geluid dat uit je 01V de computer ingaat weer naar je 01V wordt gestuurd en weer de computer ingaat enz. Je hoort alles dus dubbel en omdat je computer wat tijd nodig heeft om het geluid te bewerken komt het er iets vertraagd uit (latency). Het geluid is hetzelfde als van een delay van enkele tientallen milliseconden met veel feedback.

Om deze loop te doorbreken kan je twee dingen doen:

1) Zet de monitoring uit in je audiorecorder. Nu kan je dus niet meer horen wat je computer opneemt en moet je maar gokken of het te hard staat e.d..

2) Doorbreek de lus door gebruik te maken van de Buss van de 01V.
Als voorbeeld een stereo synth op 01V input 1&2 die je wil opnemen:
synth -->01V inputs 1&2
dan stuur je het geluid i.p.v. naar de stereo bus naar bus 1&2 (pan/routing page 3 of zo)
Als je assignable output 1&2 hebt toegewezen aan bus 1&2 (setup page 2 ?) dan komt het geluid nu uit de eerste twee jacks van de vier aan de achterkant.
01V assignable 1&2 -->computer analog in
computer spdif out --> 01V spdif in.



Als je digitaal van je soundcard naar de 01V gaat moet je de 01V syncen. (setup-->clock setup--> auto navigate)
zet wel ff de master fader zacht want anders krijg je op volle sterkte ruis door je speakers.
 
Bwaaaaaaaa.........., heerlijk al die info :)
Ben blij dat dit oderwerp eigenlijk ook een ter sprake komt.
Zit al maanden te pielen met een 03D en heb het zelfde probleem.
Heb net mijn eerste SPDIF kabeltje 'r tussen gestopt heb geen idee wat er allemaal gebeurd maar het werkt een sortement alhoewel ik geen ide hoe..??
Dit zijn draadjes daar heb je wat aan. Van mij mag tie eeuwig duren, zeker met de de uitleg van Backdrop!!
Krijg het geval dat ik het ooit nog eens gaat snappen....... ;)
Heb al maanden last van rondzingende bende maar had geen idee hoe ik het op moest lossen.
Bij deze mijn complimenten voor de duidelijke uitleg. SUPERB!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
 
pleaseee ik snap er geen balletje van kun je het proberen uit te leggen op een simpele manier,
Ik heb inmiddels 2 tulp stekkers aangesloten op coaxial aansluiting op de volgende manier in op out en andersom
ik heb gekeken onder het menu " pan/rout" tabblad 4 daar staat nu volluit:
===================================
Omni 1 Omni 2 Omni 3 Omni 4
Aux1 Aux2 Aux3 Aux4

coaxial - ch13-14 analog - flip X - Stereo cascade on-off (en dan een liggend balkje met 2 puntjes erin)
===================================

Kun je het misschien verduidelijkd uitleggen aan me ik ben er nog niet zo in huis
je hulp is zeer gewaardeerd van allemal overigens dus ook van fuse :)
 
OK 'k hebt ff gecheckt:

allereerst op [pan/routp4] zet je omni out 3 op bus1 (met datawieldraaien +enter
anders onthoudt ie het niet) en omni out 4 op bus 2.

dan kan je nu op [pan/routp2] kiezen waar het signaal naar toe gaat, zet linker
kanaal op bus 1 en het rechter op bus2 en selecteer voor beide niet de st bus.

nu hoor je dus niets als er iets op die twee kanalen binnenkomt.

nu twee kabeltjes van omni out 3 en 4 naar de soundcard analoog in en van soundcard
digitaal uit naar 01V digitaal in.

zet nu in [pan/routp4] de spdif channel flip aan (is niet noodzakelijk maar vind ik
handig zodat je de soundcard output verder kan bewerken met eq+dynamics).

als het goed is hoor je nu het alleen het signaal uit de computer.


en de wordclock syncen: [setupp1] ST in digital
 
01V compressor preset voor submix:

attack: 10 ms
release: 32 ms
ratio: 6:1
knee: 4
thres: mik op 5~6 db compressie
outgain: draaien tot het even hard is.

't werkt voor mij, maar nogmaals spijkerharde dance tracks krijg je er niet mee
 
Ik ga kijken of ik morgen de zooi kan om patchen word erg leuk allemaal al die trossen met spaghetti losgooien ow ow ow

maar wel super hulp backdrop
 
Kijk ook eens op www.yahoogroups.com voor de 01v mailinglist. Ze zitten al op ruim 1000 posts en geheid dat daar je vragen ook bij zitten. Of je kunt het daar vragen. Niet dat ik te lam ben om te antwoorden, maar denk dat je zo ook heel goed uit de voeten kunt.
De mogelijkheden van de 01v zijn er zooooo veel. (03d ook)
 
Uiteraard Fuse, Thnx voor de tip zal daar ook eens gaan speuren,
Maar zoals je wellicht gezien hebt zijn er meer mensen die baat hadden bij dit topic :)
wil niet zeggen dat ik de moeite niet wil nemen om meer informatie elders vandaan te halen..
maar waarom zou ik moeilijk doen als er zoveel helpende mensen hierop het forum te vinden zijn.

Ik heb overigens nog wel een vraag:

Ik heb me Yamaha worldclock laten syncen met me soundblaster en inderdaad ziet hij dus
een 48 khz in plaats van de 44.1 khz waar al mijn muziek in is gemaakt. Zijn er oplossingen voor
buiten dat het veranderen van de audio kaart.

Bovendien vertelde je fuse dat een overstap van Creative Audigy naar Terratec wellicht niet de beste is *D
waar moet ik nu op letten ik heb nog geen idee wat voor budget ik eraan geef dat is afhankelijk van het
banksaldo "ohoh" hebben jullie een goede tip erover en vor welke kaart ik zou moeten gaan.

"gaat wel een beetje offtopic" eventueel kun je me natuurlijk daarover PM private mail sturen.
alvast bedankt vamiddag ga ik kijken of ik de zooi kan om patchen, en ik had zelfs nog een vraag nou heb
ik dus gekeken naar Spdif kabels maar euhmmm zelfs bij www.musicstorekoeln.de hebben ze dit kabeltje niet?

Tips waar een spdif kabel kopen ?

alvast bedankt weer heren
 
Back
Top