Online studio monitor vergelijking

Stond hier eerst heel skeptisch tegenover maar het valt toch op dat ieder merk zijn eigen "sound" heeft... :halleluja

Val blijkbaar eerder voor de Mackie of Event sound... Adam en Yamaha vallen ook goed mee...
 
Wat me is opgevallen is dat ik met mijn hoofdtelefoon (DT990) veel beter de verschillen kon horen tussen de verschillende monitoren dan door mijn eigen monitoren (RP5, eerste versie), zeker als het om het laag gaat. Dat klopt helemaal met de praktijk, want ook dan zet ik als ik de verschillen goed wil horen vaak mijn hoofdtelefoon op.

Ik hoor heel duidelijk waarom ik voor de RP5's gekozen heb (afgaand op de G2 en G3 opnamen uit deze test) ipv voor de HS50m. Het hoog vind ik aangenaam, maar er mist teveel laag om een goede balans over het hele spectrum te hebben.

Wat me, zowel luisterend via de monitoren als hoofdtelefoon opvalt is dat de VXT8 een mooie balans lijkt te hebben. Wat me ook opviel is dat ik over de Adam's maar moeilijk een oordeel kan geven. Bij geconcentreerd luisteren is al het detail er wel, maar je moet eerst door een bijna reverb-achtige waasje heen. Ik ben dus erg benieuwd of dat aan de optelsom van de karakters van de Adam's en mijn eigen afluistering ligt, of dat dat er daadwerkelijk inzit.

En voor de sceptici: natuurlijk lukt het niet om de verschillen exact te kunnen horen op de punten waarop je eigen afluistering te kort schiet. Ik vind het in ieder geval een leuke vergelijking.

Jammer dat er niet nog een paar andere Dynaudio's en Focal's in de vergelijking zaten, daar ben ik nu wel benieuwd naar.
 
Back
Top