Online studio monitor vergelijking

Acidfever

There's no "I" in denial.
Lid sinds
12 Maart 2004
Berichten
9.055
Geen idee of dit al eens is gepost maar ik kwam gisterenavond een zeer interessante studio monitor vergelijking tegen.

Het gaat om een vergelijking van (op dit moment) 53 studio monitors waarbij de plaatsing/setup, ruimte, mic posities en gebruikte mics en opname apparatuur exact identiek zijn. Ook gebruikt men uiteraard hetzelfde nummer voor vergelijking.

Uiteraard spelen ruimte, plaatsing en nog een aantal factoren een rol in de prestaties van een monitor maar dit geeft wel een redelijke goede impressie van de karakteristiek van een elke monitor. Als je een aantal monitors kent dan herken je hun karakteristiek ook echt duidelijk!
Ik vind het echt een geniale manier van een eerste indruk krijgen van wat een monitor doet en je hoort de onderlinge verschillen extreem goed. Jammer dat een aantal merken niet in de test aanwezig zijn.

Bij het luisteren kwamen voor mij de Event Opal en De Neumann KH 310A als duidelijke winnaar naar voren. Helaas beiden wel knetterdure units.

Directe link naar soundcloud (makkelijker switchen tussen de verschillende monitors).

Embedded soundcloud: https://soundcloud.com/sonic-sense-pro-audio/sets/studio-monitors

P.S. Dit topic is niet bedoelt als plaats om de manier van testen te bekritiseren. Het is volledig bekend dat dit niet de meest optimale manier van testen is echter geeft het wel de mogelijkheid om te vergelijken zonder 53 units je studio in te slepen.

Gaarne de discussie beperken tot de monitors dus. :)
 
Laatst gewijzigd:
Thnx voor de post! leuk. maar om dit goed te kunnen beoordelen moet je weten op welke monitor de mix is gemaakt.
Zou dat heel toevallig misschien zowel de neumann als de event zijn?
 
Thnx voor de post! leuk. maar om dit goed te kunnen beoordelen moet je weten op welke monitor de mix is gemaakt.
Zou dat heel toevallig misschien zowel de neumann als de event zijn?

Dat heeft er dus niets mee te maken. je hebt de originele mix als uitgangspunt en waar deze mix mee tot stand is gekomen doet er niets toe. Het had ook 2 minuten pink noise kunnen zijn maar daar kunnen wij als mens weinig mee vergelijken omdat het voor ons klinkt als noise en we geen aanknopingspunten hebben die we bij een stuk muziek wel hebben (zoals een klck, een vocal of een hi-hat). Dat is het territorium van analyse software. :)

Door de weergave per monitor te beluisteren kun je beoordelen hoe dat origineel over de verschillende modellen klinkt. Uiteraard zit daar eventuele kleuring van ruimte en microfoons in maar die variabelen zijn bij elke monitor gelijk. Je hebt zelfs te maken met het karakter van je koptelefoon of de monitor waar je het zelf mee beluisterd maar ok dat is gelijk.

Het is een indicatie van het karakter, geen beoordeling van de mix zelf en als je een aantal van de monitoren in de lijst kent zul je de karakters heel goed herkennen.

Het kan een prima hulpmiddel zijn om voordat je gaat luisteren/ testen al een aantal modellen uit te sluiten omdat ze simpelweg niet tot je smaak behoren.
 
psies, prima bruikbaakr om 3/4 van alle bomen te kappen waardoor je het bos niet meer ziet
 
Ik vind nu even de VXT8 het straightste klinken de focal opal die zo gehyped wordt door menige klinkt echt 4 keer mooier dan het orgineel. Dat kan dus niet. FAILE
 
Hoewel je er geen discussie over wilt toch even een kant tekening
Stel jij hebt schrelle speakers en je luistert naar netraule speakers in de demo, dan kunnen deze afschreven worden als te helder, sterker nog, je kan doffe speakers precies goed vinden en deze klinken in jouw ruimte, wanneer ze er zelf daadwerkelijk staan... Te donker
Zelfde voor gebrek aan/aangezet hoog/mid/laag, hebben we het nog geeneens over akoustiek. Je kan dus hoogstens zeggen (binnen de beperkingen van je eigen monitoren) dat de een relatief helderder klinkt als de ander, heb jij 5.25" monitoren kan vallen de 8" sowieso al af omdat je die al niet meer full range hoort. Je kan er dus eigenlijk niks mee.
 
sorry er mocht geen discusie dus edit
 
Ja, maar niet iedereen heeft rechte speakertjes, dat is het punt snappie ;)
Als jij met je logitech PC speakertjes hiernaar luistert, wat voor conclusie kan je dan trekken?
Heeft geen laag? Bonkerig laag? Geen mid? Veel mid?
 
Je kan er juist heel veel mee Raphie. Namelijk een ontzettend goed beeld krijgen van welk karakter je het meeste aanspreekt (en zoals je weet speelt persoonlijke smaak een hele groot rol bij de keuze van een monitor).

Anderzijds heb je de originele track als uitgangspunt, je weet dus hoe die klinkt en die track kun je gebruiken als referentie. Uiteraard moet je nog gewoon zelf gaan luisteren maar je kunt op deze manier prima bepalen wat je gaat aanspreken en wat niet. Je vergelijkt de karakteristieken van de monitors met elkaar.

En nogmaals, als je een aantal in de lijst aanwezige modellen een beetje kent hoor je exact terug wat je verwacht. Je kan er dus wel degelijk iets mee, heel veel zelfs. :)
Het is geen "Wat is de beste monitor" vergelijking maar een "Wat zijn nu eigenlijk de verschillen" vergelijking. En die verschillen zijn nogal enorm......

Ik hoor zo bijvoorbeeld meteen dat de Adam A serie me totaal niet aanstaat, net als in real life. Ook hoor ik waarom ik mijn KRK's heb verkocht destijds.

P.S. Je moet er natuurlijk wel met iets van enige referentie naar luisteren. Ik heb dat met mijn Sennheiser HD600 gedaan omdat ik heel goed weet hoe deze koptelefoon klinkt.
 
Dan begrijp je het concept toch niet Raphie.
Je beoordeelt de speakers niet op zichzelf, maar hoe ze zich verhouden ten opzichte van elkaar en hoe de gebruikte referentietrack op je eigen goed gekende monitors klinkt. Je hoort zo goed hoe het karakter bij iedere speaker verschilt.
Ik heb een aantal speakers uit deze vergelijking zelf op proef gehad in mijn ruimte en ik herken hun karakter allemaal in deze test. Zeker wel bruikbaar dus, al is het maar om ruw te weten wat mogelijk het best bij je smaak past.
 
Ja, maar met een HD600 kan je het laag bijv al niet beoordelen
Het enige wat deze test doet, is je een idee geven BINNEN HET BEREIK VAN JOUW WEERGEVER hoe de speakers zich onderling verhouden (waarbij je dan ook nog eens door alle manco's van je eigen weergave heen moet prikken) je kan er dus geen speaker mee selecteren omdat de speaker die je op basis van deze test uitsluit, zo maar eens de speakers kunnen zijn die wanneer daadwerkelijk in jouw ruimte het beste klinken. ;)
 
Dat is theoretisch geneuzel natuurlijk. Niet onwaar maar ook niet praktisch,
Luister er eens n paar en kijk of je iets over ze kan zeggen tov van elkaar.
Lukt wel toch?
 
Raphie het kan wel . je moet alleen niet gaan luisteren ...oohhhh deze klinkt goed.. dat is het dus niet. als een monitor precies het zelfde klinkt als het orgineel is de monitor goed. niet mooier niet slechter, hetzelfde. klinkt een bass sound dof in jouw set klinkt hij mooier via een ander monitor dan is het dus faile..
 
Ik heb niet idee dat je zelf hebt geluisterd en eventueel bekend met met de sound van de in de test aanwezige modellen anders had je namelijk echt een andere conclusie getrokken.
Nogmaals, het is GEEN vervanging van zelf een monitor demo-en. Het is echter wel een effectieve optie om 53 sets te luisteren (helaas niet meer en helaas ontbreken er wat merken) en te kijken welke sets je eens wilt gaan demo-en.

Met de HD600 kun je overigens prima over het laag oordelen, heeft zijn -3dB punt op 16Hz zitten....flink lager dan de gemiddelde studio monitor.
 
Nee, niet mee eens, laten we het vergelijken met fotografie, zet eens een roodfilter op je lens en ga eens foto's maken en zeg dan iets over welke er het meest natuurlijk uitziet.
Maak dan eens met dezelfde instelling een foto zonder filter, het verschil tussen de foto's is de kleuring van jouw weergave die er altijd bovenop ligt.

Nogmaal leuk om te kunnen zeggen dat een krk bijv iets helderder klinkt als een neumann, maar of dat neutraal of juist too much is, weet je alleen wanneer je ze beiden daadwekelijk in je ruimte hoort
 
Vermits het onmogelijk is om zulke boel speakers naast elkaar te testen( hun grote aanwezigheid beinvloedt de weergave al van een paar) en wat Raphie zegt ook klopt, val ik opnieuw in dezelfde gedachten. Tof, maar o zo onjuist als referentie. Zeker voor bij je thuis.
Het is gewoon onmogelijk om te vergelijken zoals we dat allen graag willen kunnen doen.
Zeker als je dan mogelijk ook nog andere stijl muziek luistert. Veel te veel factoren.
Het is ook,te traag, je zou met een klik een loop van een kort stuk moeten kunnen a-b en om de verschillen te horen. En dan nog dit: je eigen speakers al eens mono ge a-b 't? Al de mijne klinken verschillend tov de andere. Plots denk,je " ik verdoe mijn tijd, kan beter wat muziek gaan maken of luisteren :)"
 
Nee, niet mee eens, laten we het verbelijken met fotografie, zet eens een roodfilter op je lens en ga eens foto's maken en zeg dan iets over welke er het meest natuurlijk uitziet.
precies je kan toch zien of het ene rood filter percies zo slecht / goed uitziet als die je eerst had. Oke het is je hersens uitschakelen. precies het zelfde en precies het zelfde is 1
bij jouw gaat het fout als je zegt meest natuurlijke .. je denk verkeerd.
 
Heb je al geluisterd? Je kunt theorie spuien wat je wilt maar meerdere mensen die bekend zijn met meerdere modellen in de test herkennen duidelijk de karakteristiek van een bepaalde monitor.
Je kunt het er niet mee eens zijn en dan houden we het er op dat JIJ het er niet mee eens bent. Anderen zijn het er wel mee eens en die hebben geluisterd en zelf hun conclusie getrokken.....

Ik kan je in ieder geval verzekeren dat als je met een goede kwaliteit afluistermiddel deze vergelijking gebruikt en je een shortlist maakt je bij luisteren in de winkel of met een demopaar je niet bedrogen voelt.
Ik heb zo bijvoorbeeld de originele file getest via mijn 8050a (zelfde speaker als de 8050b e 8250a uit de test) en dit zit er gewoon heel erg dichtbij en de karaktertiek is spot on.......

Ik zeg je 1 ding.....schakel je scepticisme even uit (wat ik ook moest doen toen ik de vergelijking zag) en besteed even een uurtje aan luisteren. De theorie houd bijzonder genoeg geen stand. :)

Daarmee wil ik de discussie verder afsluiten. Het is jouw mening versus de mening van mensen die aandachtig hebben geluisterd en daarmee is verdere discussie zinloos.
 
Discussie is niet zinloos, ik reik je hand door te zeggen dat je relatieve verschillen kan horen. Maar dat die relatieve verschillen niks zeggen over hoe die units in het echie bij jou uitpakken.
Door units op basis van deze test alvast van je shortlist te schrappen doe je je zelf vééls te kort.
Dat is alles wat ik zeg.
 
Discussie is niet zinloos, ik reik je hand door te zeggen dat je relatieve verschillen kan horen. Maar dat die relatieve verschillen niks zeggen over hoe die units in het echie bij jou uitpakken.
Door units op basis van deze test alvast van je shortlist te schrappen doe je je zelf vééls te kort.
Dat is alles wat ik zeg.

Door 100% op de theorie die je denkt te beheersen te vertrouwen doe je jezelf wellicht juist te kort. Nogmaals, ik ken een aantal van de monitors in de test erg goed en heb er 1 momenteel hier in mijn studio staan, de vergelijking met de praktijk blijft voor 90% overeind. Die laatste 10% is wat je uit luistertests moet halen.
Met deze test kun je luisteren of het karakter van een monitor je ligt, niet of het gehele plaatje je bevalt. Dit gaf ik al aan in de start post.

Nogmaals: heb je ook echt daadwerkelijke aandachtig geluisterd of ben je direct na de uitleg van het concept gaan typen op basis van je mening?
 
Back
Top