Die verdomde koptelefoon...

mixen op headphones

mixen op headphones

Ik mix zowel met behulp van de koptelefoon als op de speakers. Ik vind dat je met de koptelefoon het laag dus juist wél goed kan beoordelen op "gerommel". Moet je wel een redelijke koptelefoon hebben natuurlijk. De hoeveelheid laag (de mix...) moet idd met de speakers worden beoordeeld, net zoals de plaatsing van het geluid (panorama) en hoeveelheid effecten (galm etc.). Koptelefoonvolume altijd zacht.
Om het -altijd- wat vreemde geluid (ten opzichte van freespace-response van geluid) van de koptelefoon te compenseren pas ik de volgende correctie toe (q=2,5):
28 Hz + 7,5 dB
2,5 kHz + 6,8 dB
20 kHz + 6dB

Met deze instellingen heb ik al een paar redelijke mixen inelkaar gedraaid, die later nog maar bescheiden bijgesteld moesten worden...
 
Denk dat iedereen het liefst op monitoren afmixed. Ik heb ook niet voor noppes Genelecs :D

Enig probleem kan weleens optreden wanneer je na twaalven wat in elkaar wil draaien. Voor nietwetenden, het kan resulteren in kortstondige superman-vluchten vanuit het raam naar de vijver... Dat is drie verdiepingen lager :W
 
Re: Die verdomde koptelefoon...

Origineel geplaatst door thegreatmuffin
Gisteren aan een trackie begonnen na een ingeving en daar moest ik vandaag maar even mee verder. Om nu niet iedereen gek te maken met het acidlijntje maar even een koptelefoon opgedaan. De drumpartij een beetje bijgesteld en een half uur later hoorde ik de kick eigenlijk niet meer. Vreemd, dus maar even de monitoren weer aanzetten.
Resultaat: veel te heftige kick, om maar niet te spreken van zere oren. De monitorfader van m'n mixer staat nog geen 1,5 cm omhoog.

Mijn vraag is nu of dit altijd zo is, ongeacht het prijskaartje van de koptelefoon. Misschien omdat je oren gewoon afgesloten zijn? Of kun je wel degelijk langer mixen zonder dat je ineens bepaalde geluiden niet meer goed hoord. Met m'n monitoren heb ik hier geen last van...

ja dit is idd altijd zo
op een hoofdtelefoon kun je niet deftig mixen
...althans er op het forum van die pipo's zijn die het tegendeel beweren

stel je gewoon eens de simpele vraag waarom men in een pro studio peperdure mainmonitors heeft staan ...en niet gewoon een setje hoofdtelefoons.

hoofdtelefoons zijn er hoofdzakelijk voor: muziekanten in een opname-ruimte, om je buren wat rust te gunnen, voor Dj's...enz
Je kan ze wel gebruiken om je mix eens full-stereo te beluisteren, maar niet om op af te mixen.

gr.Jzz
 
Re: Re: Die verdomde koptelefoon...

Re: Re: Die verdomde koptelefoon...

Origineel geplaatst door JazzMann
ja dit is idd altijd zo
op een hoofdtelefoon kun je niet deftig mixen
...althans er op het forum van die pipo's zijn die het tegendeel beweren

stel je gewoon eens de simpele vraag waarom men in een pro studio peperdure mainmonitors heeft staan ...en niet gewoon een setje hoofdtelefoons.

hoofdtelefoons zijn er hoofdzakelijk voor: muziekanten in een opname-ruimte, om je buren wat rust te gunnen, voor Dj's...enz
Je kan ze wel gebruiken om je mix eens full-stereo te beluisteren, maar niet om op af te mixen.

gr.Jzz

[sarcasme on]
God Jazz man als JIJ er toch niet was ik zou niet weten wat ik zou moeten, jij hebt echt overal verstand van!!
[sarcasme off]


Arv
 
misschien ligt mijn "pain in the ass gehalte" bij sommige mensen wat hoog...
...& mn formuleringen iets te gekruid.

maar om te zeggen dat'k overal verstand van heb is wel ver gezocht
... hoe een saaie boel zou het niet worden als iedereen elkaar hier op DSF gewoon gelijk zou geven.., dan blijven we toch gewoon cirkeltjes lopen ?
... misschien nemen nederlanders mij wat te serieus...

van vrouwen... bv
da's nu iets waar'k echt geen verstand van heb..
 
Origineel geplaatst door JazzMann
*mijn "pain in the ass gehalte"
*gekruid.
*van vrouwen... bv, da's nu iets waar'k echt geen verstand van heb..

:confused: Watvoor indrukken probeer jij ons hier te geven :confused:

:D :D :duivels: :D :D
 
Re: Re: Die verdomde koptelefoon...

Re: Re: Die verdomde koptelefoon...

Origineel geplaatst door JazzMann
...althans er op het forum van die pipo's zijn die het tegendeel beweren

Mammaloe vindt jou niet meer lief.
 
Back
Top