KORG Prophecy, HELP!

avalon

Stamgast
Lid sinds
16 januari 2004
Berichten
385
Locatie
Den haag
Hey allemaal,

Ik heb enige tijd geleden de (grote) stap genomen om met hardware aan de slag te gaan, daar dit mij veel meer aanspreekt dan de hele avond maar wat met mn muis te gaan zitten klikken.

Ik heb zojuist een tweede aanschaf gedaan, namelijk de KORG Prophecy (naast mijn MS2000-R) hiermee hopende op nieuwe, spannnende sounds te stuiten en mijn (halve) writers blocks een positive stimulans te geven.

Ik hou me voornamelijk bezig met het produceren van Hardstyle, Hardtrance, Hard-Techno en daar eigenlijk een fusion van, van die 3 stijlen.

De Prophecy ziet er trouwens geweldig uit (lichte krasjes) en heb er een superprijs voor gehad!

Ik zit er nu een enige tijd achter, en ik begin toch vreselijk de moed te verliezen hierin, mischien komt 't omdat ik uit de softsynth hoek kom waar je door belachelijk veel presets heen kan scrollen die eigenlijk min of meer hapklaar zijn..

Waar ik met de Prophecy mee bezig ben is om er 'dikke' Leads uit te krijgen, ik krijg het gewoon niet voor elkaar, wat ik ook doe, uiteraard doe ik iets verkeerd, maar wat ?

Het draait uiteraard allemaal om synthese en ik heb het internet af gescout op zoek naar tutorials of basis uitleg waar zo'n Lead uit opgebouwd is, maar ik kan hierover gewoon niets vinden, veel verder dan een zaagtandje (die niet overtuigend dik en al snel 'vies' klinkt) kom ik niet..

Mijn vraag is dus of jullie mij mischien tips zouden kunnen geven uit het opbouwen van eigen geluiden, gewoon een zet in de goede richting, want ik ben eigenlijk wel klaar met kant-en-klare presets zoals bv. uit de reFX NEXUS.

Ik weet dat ik waarschijnlijk niet de meest simpele synth heb gekocht om dit te leren (MOSS) maar ik wil dit zelf graag leren en hiermee een stapje verder in mijn kunnen.

Alvast bedankt!
 
Dit is een vraag die je het meeste tegenkomt (net als hoe maak ik vette kicks).

Ervaring opbouwen door gewoon heel veel te proberen.
Het is lullig om te horen en te zeggen maar in de praktijk is dat gewoon zo. Basiskennis synthese is wel essentieel als je unieke vette eigen geluiden wilt maken. En dat komtniet uit de boekjes, of van een leraar voor de klas maar van zelf zoveel mogelijk mogelijkheden uitproberen. Als je dat eenmaal onder de knie hebt is (bijna) iedere synth een makkie om mee te werken, je bent dan alleen afhankelijk van de gebruikte componenten en gebruiksvriendelijkheid.

Je hebt met die ms2000 wel een dikke bak al in huis om leads mee te maken en om veel van synthese te leren, ik heb hem sinds een week ook. De prophecy heb ik zelf nooit geprobeerd maar ook hier geldt, als je weet wat je doet en welke kant je op moet om de geluiden te maken die je zoekt maakt het vaak weinig uit wat voor synth je exact hebt (uitzonderingen daar gelaten natuurlijk).
 
tzit vaak ook in de effecten (weet niet of de prophecy ingebouwde effecten heeft), beetje galm en delay doen wonderen
 
Bedankt voor je reply Niel, al denk ik zelf dat jouw post idd van toepassing is bij algemene vragen zoals 'vette kick' of 'vette lead'

Klik hier om een voorbeeld te zien/horen van een uitleg op een specifieke vraag, namelijk die van gepitchte bassdrums zoals die veel gebruikt worden in Hardstyle tegenwoordig. (jammer genoeg)

Waar ik naar op zoek ben zijn leads zoals die in reFX Nexus zitten of zoals Endymion bv gemaakt hebben (met de KORG Prophecy / Z1)

** btw, wat voor leads heb jij uit de MS2000 gekregen Niel?
Ik vind 'm persoonlijk veel geschikter voor FX en rare geluidjes om 't maar een beetje plat te zeggen.
 
tzit vaak ook in de effecten (weet niet of de prophecy ingebouwde effecten heeft), beetje galm en delay doen wonderen

Volgens Tweakheadz zou je juist niet als eerste naar de effects moeten grijpen, maar eerst de sound op zichzelf zo goed mogelijk laten klinken.
Dit is altijd mijn uitgangs punt geweest, 'dry' sounds met een snufje effects vind ik meestal 't mooiste klinken, hebben vaak veel meer impact 8)

Het probleem is dus dat ik uit de Prophecy geen lekkere Leads krijg, je weet wel zo'n lead zoals je die (wederom) bij een reFX Nexus hebt, dat je gelijk zoiets hebt van, lekker!!

Daar ben ik een beetje naar op zoek in de KORG Prophecy, ik weet dat 't een zeer krachtig apparaat is, ook al is 't een monosynth.
 
Ik heb de ms2000 pas een week dus kan nog niet echt een track ermee laten horen maar heb er spul mee gemaakt wat redelijk overeenkomt met juno 106 gezaag en Alpha juno's. Tikje chorus en reverb/delay doet vaak veel idd. Het moet niet je uitgangspunt zijn, want zonder goede basissound met body blijft t vaak k#t.
Ervaring met softsynths heb ik amper, daar begin ik niet aan.
Meeste leads van mijn vorige producties zijn JP8080 en alpha juno.
 
Okee, mischien mijn vraag maar wat verbreden :koffie:

Kan iemand mij hier die wél (ruime) ervaring heeft ket KORG's " Multi Oscillator System " (MOSS) mij een duwtje in de goede richting geven?

Begin nu zelfs een beetje geïrriteerd te raken van die KORG haha! :stupid



edit:

Wat audio demo's van wat ik ongeveer wil bereiken..

Reloaded part2 - 1.50min
Angel heart - 0.30min

Dit zijn maar voorbeelden, ik wil ze dus niet persé na maken, maar meer 't type sound, style die ik eruit probeer te krijgen..

Anyone??
 
Laatst gewijzigd:
het blijft moeilijk in te schatten, maar ik denk dat de leads die jij op het oog hebt, ik vermoed heldere leads, niet zo 1-2-3 uit d eprophecy kunnen komen. ik vind d eprophecy meer een scheurbak. hij heeft een zeer eigen karakter en leads zoals de virus of zo in een wip uitpoept, die haal je niet uit de prophecy.
heb je de manuals? ik heb die geloof ik wel in het nederlands en je mag ze eventueel hebben. wat ik met de prophecy doe, kan ik zonder manuals. programmeren begin ik niet aan ;)
he ook nog veel presets voor progenie. maar met presets had je het geloof ik al gehad.
succes en als je de leads niet vindt, de prophecy er gewoon bij houden.
 
het blijft moeilijk in te schatten, maar ik denk dat de leads die jij op het oog hebt, ik vermoed heldere leads, niet zo 1-2-3 uit d eprophecy kunnen komen. ik vind d eprophecy meer een scheurbak. hij heeft een zeer eigen karakter en leads zoals de virus of zo in een wip uitpoept, die haal je niet uit de prophecy.
heb je de manuals? ik heb die geloof ik wel in het nederlands en je mag ze eventueel hebben. wat ik met de prophecy doe, kan ik zonder manuals. programmeren begin ik niet aan ;)
he ook nog veel presets voor progenie. maar met presets had je het geloof ik al gehad.
succes en als je de leads niet vindt, de prophecy er gewoon bij houden.

Het zijn idd, vrij heldere (recht voor z'n raap) leads wat ik hieruit probeer te halen, op zichzelfstaande sounds, zover krijg ik er idd dikke, korrelige sounds uit, flink scheuren dus!

Nee, de manuals heb ik niet, althans wel de engelse gedownload, maar als ik de de nederlandse zou kunnen krijgen zou dat top zijn! :okdan:

Die progenie, is daar een volledige (free) versie van te downloaden?}:|

Jij begint niet aan programmeren zei je, why ? :P
 
edditing voor de prophecy

edditing voor de prophecy

Eventueel kan je met sounddiver van emagic je presets visueel zien op een beeldscherm.
Dan hoef je niet de hele tijd met je muis te klikken....maar krijgt je een goed overzicht in hoe de klank(synthese) is opgebouwd. Want de MOSS structuur is best complex...

Ander idee is....ik heb eventueel 2 orginele kaarten te koop, de analog models en vintage models, hiermee zou je een goede start kunnen maken en je eigen variatie op deze presets maken..... ..ik noem maar wat.
 
programmeren is me veel te lastig emt al die menu's en drukknoppen.
de manual bestaat uit 2 boeken en ik ben bang dat ik er maar 1 van die 2 in het nederlands heb. als je mij je adres pb-t, doe ik die in de post naar je toe.

overigens heb ik alle geluiden van die originele kaarten en zo ook, kan je zo van de pc in je prophecy laden, geluid voor geluid, of hele banken.
progenie is inderdaad in de demoversie op het te vinden. ik gebruikte het niet om te programmeren, maar alleen om presets te beheren.

ik vermoed dat de leads die jij zoekt veel makkelijker uit een virus a of novation nova te halen zijn. virus kost zo rond 300 en nova niet meer dan 250.
 
had ik overheen gelezen, met de ms2000 kom je inderdaad een stuk verder dan met d eprophecy, als ik de leads die jij zoekt goed inschat.
 
Een tip is misschien de serie over sound design op soundonsound.com te lezen.
Truks zoals twee bronnen(oscillators) gebruiken waarbij je de ene moduleert en de ander niet, en de ene detuned tov de ander, kan leiden tot vettigheden.
Er zijn meerdere van dat soort truks, zoals toepassing van een tikkeltje ruis, vervormen van filters, toevoegen van minime rresonantie etc.

Zoals Niel al zegt: het is en blijft zelf veel doen. Tenslotte moet je het ook zien als een instrument en nieet als een aparaat. Men verwacht tegenwoordig dat alles kant en klaar moet zijn, terwijl het leren kennen van een synth juist het leukste is.
 
Een tip is misschien de serie over sound design op soundonsound.com te lezen.
Truks zoals twee bronnen(oscillators) gebruiken waarbij je de ene moduleert en de ander niet, en de ene detuned tov de ander, kan leiden tot vettigheden.
Er zijn meerdere van dat soort truks, zoals toepassing van een tikkeltje ruis, vervormen van filters, toevoegen van minime rresonantie etc.

Zoals Niel al zegt: het is en blijft zelf veel doen. Tenslotte moet je het ook zien als een instrument en nieet als een aparaat. Men verwacht tegenwoordig dat alles kant en klaar moet zijn, terwijl het leren kennen van een synth juist het leukste is.


Daar ben ik het zonder meer met je eens, vandaar dat ik greep naar de reFX Nexus, waar all 'vette' sounds kant en klaar aanwezig zijn, ik wil verdeurie zelf sounds maken, weten WAAROM een sound zo klinkt, hiermee wil ik dus een betere "vertaling" kunnen maken met wat er in mijn hoofd zit en dat uit mn PC te krijgen..

Thnx for the tip, ik zal dat eens goed doorlezen :)
 
Laatst gewijzigd:
het leren van een synth zal toch niet voor iedereen het leukste zijn. andere mensen verwachten weer andere dingen van een (tja, hij voldoet aan de eigenschappen) apparaat.
je kan erg diep in de prophecy duiken en er veel uithalen. blijft nog wel de vraag of je er ook inderdaad de leads in zal vinden die je zoekt. succes.
 
Het gebruik van de editor progenie voor de Korg Propghecy maakt een stuk eenvoudiger, al gebruik ik de editor voornamelijk voor 'after-tuning'

Ik moet zeggen dat hij me niet tegenvalt, ik krijg er hele solid sounds uit, niet helemaal wat ik zocht, maar zeer bruikbaar, niet slecht voor 5 dagen pielen :P

Bedankt allemaal voor jullie toffe reakties! :okdan:
 
Back
Top