Mc303 synchen met audiosoftware

Ik werk niet met Reason en niet met de MC303 maar misschien helpt het volgende...
Probeer andere midikabels. Hoe heb je hem aangesloten... Is het via de midi van een Soundblaster geluidskaart, check dan of de kaart ingesteld staat op 48khz ipv 44,1. De midi timing kan nog weleens in de war raken.

Staan beide op midi-clock en weet je zeker dat Reason op Slave staat en de MC303 op master?
 
Uh....ik heb een tijd een mc303 gehad, alweer een aantal jaartjes geleden inmiddels, maar ik kan me herinneren dat ik ook problemen had met de synchronisatie. Dat itt RM1x, RS7000, Electribes etc etc.
Misschien is het een OS/firmware issue?
 
Met reason had ik dit ook geprobeerd en het liep idd ook voor geen meter synchroon! Ik had de verschillende modes van de mc303 geprobeerd (slave, remote, ...) maar nix werkte. Ik had ook verschillende midi instellingen geprobeerrd maar dat bracht allemaal nix op!

Wie hier een oplossing voor weet mag ze nog altijd posten want ik ben voorlopig nog genoodzaakt om met de mc303 te werken omdat mijn budget nog niet groot genoeg is om de mc909 aan te schaffen.

Heeft er hier trouwens al iemand een mc909 en wat vond je ervan?
 
En ik wil weer iets anders.

Ik ben een dj en wil mijn op de 303 gemaakte track's door mijn platen heen spelen. Ik heb een efx-500 (van pioneer) die van mijn platen de bpm kan meten en hem daarna midi doorstuurt naar mijn 303. Als ik nu echter de 303 op slave zet, dan gaat het lampje op de goede maat knipperen maar wil hij niet starten.

Nu zeiden ze in de winkel dat ik enkele instellingen moest veranderen zodat de 303 wel de snelheid overneemt, maar wel zijn eiegen ritme kan maken (weet niet precies hoe dat zit), maar het is nog niet gelukt.

Ligt dat nu aan mijn efx-500, aan mijn 303, of gewoon aan mij???
 
Steve *WAT* wil je nu? Welke software heb je die je wilt gebruiken en welke instellingen heb je tot nog toe gebprobeerd?

beiden: werkt de arpegiator wel in het juiste tempo? *bij het syncen uiteraard*
 
p.s. Het trouwens kunnen dat de SBlive die veel mensen gebruiken als 'midi-interface' ook de oorzaak is van veel gezeik. dat ding heeft rotte timing, slechte sysexoverdracht en heel wat meer gezeik.
 
Ik heb een Sblive! Dit zal idd ook wel iets verklaren!

Over het synchen ga ik ff niet verder gaan want ik probeer zoveel uit met zoveel verschillende programma's dat het gewoon niet mogelijk is.

Ow ja bazziman, wat is dan volgens jou een goeide geluidskaart voor een deftig prijsje....?
 
Geluidskaart maakt niets uit...alhoewel: het kan natuurlijk ook de belachelijke latency van de SBlive zijn die de boel verziekt...maar goed...je hebt sowieso ook een goede midiinterface nodig ---> midiman lijkt me prima oplossing. Een nieuwe geluidskaart voor niet teveel weet ik ook nog niet: ben zelf nieuwe pc aan het samenstellen en draai momenteel ook een gewone sblive. (ik gebruik nooit softsynths)
 
Die Sb kaart kan misschien bruikbaar zijn wanneer je hem op 48khz zet, zoals ik al eerder zei. Maar dat houdt dan in dat je volgens mij met Reason ook daarin moet werken. Een en ander heeft te maken met de chip die intern vaststaat op 48. Hoewel je in eerste instantie niet verwacht dat dat ook maar iets met midi te maken heeft, f*ckt hij toch het een en ander op. Probeer dat dus eerst even uit. Lukt het niet dan kun je misschien beter een externe midipoort gebruiken.
 
Toen de MC303 uitkwam werd ie in eerste instantie niet echt serieus genomen (alles in een doos, gebaseerd op brade samples). Er waren toen al mensen die 'm niet kochten vanwege de vage midi implementatie & sync problemen.
Roland schijnt in de nieuwe 'oplage' (kweet geen serie nummers) veel problemen te hebben opgelost. Zelf hou ik mij verre van de alles in een klonen, originele TR's TB's etc. en anders maar iets anders.
 
Als dit mogelijk is ga ik hierover nog wel eens informeren. Want volgens mij is men groovebox toch wel al heel wat jaartjes (hoewel ie er nog steeds goed voorkomt).

Heb trouwens ff men plannen gestaakt om een mc909 te kopen omdat er eerst een DATEQ XTC mixer staat aan te komen. Maar die mc909 wordt ook wel gekocht als ik ff heb gewerkt;)

Zoals meestal is het gewoon alles op zijn tijd.
 
Ondertussen heb ik al veel geecperimenteerd:

Mc 303 staat op "ret"
mc 303 uit op in van soundcard
mc 303 in via de out van de soundcard

Wanneer ik op play druk begint reason mee te spelen (reason sample rate staat op 48.000!) maar loopt het nog steeds niet synchroon

Heeft er nog iemand een idéé hoe ik dit kan oplossen?
 
Ondertussen synch ik reason met cubase (via rewire) en zou ik eens willen proberen om men groovebox via cubase aan te sturen. Weet iemand hier het fijne van???

Ik heb al zitten experimenteren met midi out van fruityloops om midi naar de groovebox te sturen en dit werkt goed. Maar jammergenoeg is het niet mogelijk om fruityloops te synchen met reason :stupid.

Kan ik vanuit cubase bv. de drums en de bassline uitsturen naar de mc303. M.a.w. 2 sporen uit cubase naar de mc 303 uitsturen of is het slecht mogelijk om 1 spoor tegelijkertijd naar de mc303 te sturen.

Alvast bedankt
 
Origineel geplaatst door Steve303
Ondertussen synch ik reason met cubase (via rewire) en zou ik eens willen proberen om men groovebox via cubase aan te sturen. Weet iemand hier het fijne van???

Ik heb al zitten experimenteren met midi out van fruityloops om midi naar de groovebox te sturen en dit werkt goed. Maar jammergenoeg is het niet mogelijk om fruityloops te synchen met reason :stupid.

Kan ik vanuit cubase bv. de drums en de bassline uitsturen naar de mc303. M.a.w. 2 sporen uit cubase naar de mc 303 uitsturen of is het slecht mogelijk om 1 spoor tegelijkertijd naar de mc303 te sturen.

Alvast bedankt

Dat laatste kan: in module mode de boel opstarten en de mc-303 is een multitimbrale module...zoek maar naar de Bazziman-pagina voor een patchscript voor cubase om patchselectie wat gemakkelijker te maken.
 
Re: Mc303 synchen met audiosoftware

Origineel geplaatst door Steve303
Hallo,

Ik wil graag mijn mc303 synchen met mijn pc. (Rebirth of reason).
Dit lukt toch wel langs geen kanten want het loopt volledig uit de maat. Wie weet raad?

Nog nooit gehoord van latency?
Dat is de buffer-delay van je soft-synth. Een PC is nog helemaal niet snel genoeg om real-time audio te genereren, dus moet het alles bufferen. Naargelang de horsepower van je PC kan je de buffer kleiner maken (dus minder delay).
Wat er eigenlijk moet gebeuren is dat je MIDI mee vertraagd moet worden met je audio-latency, maar Rebirth kan dit niet op zichzelf. Voor een of andere bizarre reden kan Rebirth alleen syncen op een extern Sync-Signaal en hiermee ben je bij softsynths nu net niets aangezien je met vertraging zit.
Zoals al eerder gezegd :
Je kan alleen je MC-303 een beetje degelijk syncen via cubase en dan je Rebirth gebruiken via Rewire. Dan sync je de MC-303 met de PC. Alles komt dan (redelijk) goed omdat cubase automatisch je MIDI-out gaat delayen naar gelang je audio-latency.
Dat is 1 van de voornaamste reden waarom ik softsynths haat... Alhoewel ik er vroeger wel veel mee gespeeld heb...
 
Re: Re: Mc303 synchen met audiosoftware

Re: Re: Mc303 synchen met audiosoftware

Origineel geplaatst door oli303
Nog nooit gehoord van latency?
Dat is de buffer-delay van je soft-synth. Een PC is nog helemaal niet snel genoeg om real-time audio te genereren, dus moet het alles bufferen. Naargelang de horsepower van je PC kan je de buffer kleiner maken (dus minder delay).

Nog nooit gehoord van een soundcard?
Met een goeie geluidskaart is het mogelijk om nog minder latency te hebben dan een hardwaresynth... (1 à 2 ms)
Horsepower van je PC bepaalt inderdaad ook je latency maar deze heeft veel minder invloed dan een soundcard.
 
Van latency was ik mij ook al bewust en hiermee heb ik ook al geexperimenteerd. IK heb een sound blaster audigy en weet dat deze niet al te best is voor midi maar ben voorlopig nog niet van plan om een andere te kopen! Ik zal mij er wel eens een goeie aanschaffen (alles op zijn tijd).

IK heb al een mixermap en een module driver gedownload voor mij mc-303, maar wat heb ik nu nodig en wat kan ik hier met doen. Verder waren er ook nog drummaps maar deze waren niet beschikbaar! Ik weet niet echt wat ik met de files van die mixermap en module driver moet doen???
 
MC-909 als oplossing voor al uw problemen

MC-909 als oplossing voor al uw problemen

Mijn subjectieve mening:

Als je met een mc-303 en reason (heb je de handleiding?) en cubase (handleiding hopelijk aanwezig? goed lezen) en een SBlive niets leuks kunt maken, of niet lekker kunt knutselen en alleen maar tegen technische problemen aanloopt,
dan is een mc-909 geen oplossing. Ik ken mensen die maken met alleen maar een SBlive de leukste dingen.
volgens mij maakt dat jouw setup alleen maar ingewikkelder, ik zeg niet dat je hem niet moet kopen ofzo, maar verwacht niet dat alles opeens synchroon loopt en al je technische problemen opgelost zijn. Wel eens naar het boek "basisboek Midi" van Shiva DMA gekeken ? of neus eens rond op midipage.nl

met de Midi van een SBlive is niets mis trouwens, midi is midi ! dus laat je ajb geen geluidskaart van 1000 euro aansmeren die meteen je sync problemen uit de wereld zou helpen. audio latency voor softsynths is een ander verhaal.

Kun je anders je songs van je MC-303 niet beter in cubase/reason of fruityloops arrangeren als je daar toch al mee werkt?

hoop dat je eruit komt zonder al te veel investeringen en weer gewoon muziek kunt gaan maken, ipv alleen maar technische problemen of sparen en uitkijken naar de volgende aanschaf. wat betreft deze 'investeringen' misschien is een investering in een stuk originele software met handleiding of een basisboek cubase/werken met midi slimmer dan een investering in een mc-909.

ps. wat je met drummaps, mixermaps en patchfiles moet doen in Cubase staat toch echt in de handleiding. Of begin ajb met cubasis 4.0 origineel ofzo, 95 euro bij music house / mediamarkt.
 
Back
Top