Samples opnemen en delen

deathspell

Ouwe rot
Lid sinds
29 juni 2012
Berichten
1.578
Vraagje... ik heb wat instrumenten staan waar ik graag samples van zou willen opnemen om te delen via Bandcamp of zo... pay as you like, dat idee.

Nou heb ik bijvoorbeeld een basspatch van mijn MacBeth Elements opgenomen in Ableton - drie octaven van C1 tot en met C3. Maar hoe kan ik die heel lange wav-file nu het best opdelen in losse noten? Ik weet dat ik hem kan omzetten via Slice to New MIDI Track - maar dan komt alles in Drum Rack te staan, wat niet echt de ideale omgeving is voor dit soort samples. Simpler lijkt me een stuk logischer...

Het opsplitsen lukt wel, ik heb alles op een vast tempo via MIDI aangestuurd en kan dus invullen 'Create one slice per:' 1/2 Note... Mijn vraag is hoe ik het een beetje snel en handig omzet naar Simpler, zodat je de noten via MIDI in Ableton kunt gebruiken?

Ik hoop dat ik het zo een beetje goed uitleg...

Alvast bedankt voor het meedenken!
 
ik hoop dat ik je een beetje goed begrepen heb want ik ben zelf zo groen als gras met samples,
maar je hebt dus een reeks samples opgenomen als 1 file, en die gesplit.
En die wil je nu kunnen spelen in ableton?

Volgens mij is simpler daar niet het beste apparaat voor. maar ableton-sampler kan het wel:


Ook niet super, maar zou kunnen werken voor je?

Ikzelf heb ook een beetje gespeeld met Sample robot, daar kun je volledige sample maps maken en die als volledige map (In bijvoorbeeld SFZ formaat) exporteren naar compatibele synths. Simpler en Sampler horen daar helaas niet bij, maar de gratis VST Sforzando van Plogue wel:


En die kun je als vst in ableton laden.

(Sample robot is trouwens vooral handig als je een MIDI instrument of VST2 wil samplen en loopen. dat kan ie namelijk volautomatisch)

(ik heb het tot nu toe gebruikt om sample maps te maken van VST patches die ik gemaakt heb in bijvoorbeeld serum of Diva en die te exporteren naar Waldorf Quantum om daarmee bijvoorbeeld verder te experimenteren in de granular engine of de map te gebruiken als exciter in de physical modelling engine, maar zit er nog best mee te kutten :dubbel: ).

nou ja... dat was een beetje off topic misschien, maar hopelijk staat er iets tussen mn gewauwel waar je wat aan hebt.
 
Dank je wel, maar nee, ik heb één lang bestand - een opname van een basspatch van een synth, van C1 tot en met C3.

Als ik de functie 'Slice to New MIDI Track' in Live gebruik, met de juiste instelling, wordt alles netjes opgedeeld in één noot per slice en vervolgens wordt alles ingeladen in Drum Rack. Fijn, maar voor tonale instrumenten lijkt me Drum Rack niet ideaal... liever zou ik zien dat het in Simpler wordt gezet. Hoe krijg ik dat voor elkaar?
 
Ik gebruik daar de batch processor van Wavelab voor.
Maar Wavelab is niet goedkoop.
Mocht je dat toevallig al hebben dan zou ik daar eens naar kijken.
Je kan daarmee in één ruk een lange file opknippen in losse bestandjes (samples) en automatisch de juiste naam geven.
Mocht je ook Kontakt hebben dan kan je de samples in 1 keer in Kontakt slepen.
Als je zorgt dat Wavelab de juiste info in de bestandnamen zet (note nummers of namen) dan zet Kontakt de samples meteen op de juiste plaat en ben je vrij snel klaar.

Maar goed..dit is allemaal leuk als je Wavelab en Kontakt hebt.

Ik ben niet bekend met Ableton.
Ook niet met Sample Robot. Dat schijnt ook mooi te zijn.

[EDIT]
Hier staan wat Kontakt instrumentjes van mij die je eventueel kan downloaden en hergebruiken mocht je dat interessant vinden.
 
Laatst gewijzigd:
ik wil dat voor jou doen, k heb hier enkele / voor ndl'ers gefreakte domain / treaths over m'n sampling

ik gebruik "Set marker on silence" van samplitude, zo goed werkt dat niet op de sample zelf,
maar ik gebruik een M-BD1 met prg chng off en z'n thru poort naar de synth, , als sync voor 'set marker on silence'

en dan met totalcmd, awave studio en EXS om de samples te beluisteren
 
misschien: bitwig heeft "slice to multisample" demo bitwig.com
&
ik dacht: Tom Cosm - External Resampler
 
Dit is meer bijzaak maar wel handig.
Maak automatisch batches van sample namen aan.

Screenshot 2023-08-01 at 19.29.15.png
 
Dank je wel, maar nee, ik heb één lang bestand - een opname van een basspatch van een synth, van C1 tot en met C3.

Ik heb zelf laatst van YouTube gesampled in Audacity en ging lekker knippen en kopiëren naar nieuw spoor en toen alles in 1 batch exporteren en taggen.
Vond het prima om zo te doen.
 
Met MPC- One/Keys en EMU Emulator X3 (fantastische softwaresampler; uit de handel, maar mijn voorkeur) kun je automatisch instrumenten samplen, loopen, normalizen en naam geven.
Keyrange instellen en begin en eindnoot instellen en je krijgt gelijk resultaat. Vaker wel samples nabewerken omdat de loop niet helemaal gelukt is, maar ook daar wordt je op den duur best handig in. Kortom er zijn best veel tijdsbesparende opties.
 
Vraagje... ik heb wat instrumenten staan waar ik graag samples van zou willen opnemen om te delen via Bandcamp of zo... pay as you like, dat idee.

Nou heb ik bijvoorbeeld een basspatch van mijn MacBeth Elements opgenomen in Ableton - drie octaven van C1 tot en met C3. Maar hoe kan ik die heel

Ik heb interesse in samples van Macbeth in 32bit Pcm 48khz la ma weten
 
Interessante sample converter gevonden die wellicht helpt bij deze draad.

ConvertWithMoss​

  1. 1010music blackbox, tangerine, bitbox (preset.xml)
  2. Akai MPC Keygroups (*.xpm)
  3. Bitwig Studio multisample (*.multisample)
  4. DecentSampler (*.dspreset, *.dslibrary)
  5. Korg KMP/KSF (*.KMP)
  6. Korg wavestate/modwave (*.korgmultisample)
  7. Native Instruments Kontakt 1-7 (*.nki) - destination only Kontakt 1
  8. SFZ (*.sfz)
  9. SoundFont 2 (*.sf2) - read only
  10. TAL Sampler (*.talsmpl)
  11. WAV files (*.wav)
 
Aangezien ik voor mn nieuwe Waldorf NW1 hardware sampler een conversie programma nodig had om het obscure .wtrs formaat wavetable om te zetten nodig had.
Zoekt en zij zult vinden. En het programma stond al op mn labtop haha. AUDACITY. ok speel er zelf maar even mee dit kan een conversie oplossing zijn voor veel samplers met aparte bestandsformaten. wellicht je oude e-mu? geen idee maar ik had dit ook niet verwacht.

In mijn geval ben ik erachter gekomen dat de NW1 16 bit is. kHz weet ik nog niet. Iemand meer info over de NW1?

Let wel..
Screenshot 2024-02-25 at 01.01.12.png
Screenshot 2024-02-25 at 00.18.23.png
Screenshot 2024-02-25 at 00.08.38.png
 
Back
Top