Studio Electronics SE-1X of Futureretro XS ?

Jitterbug

escapist
Lid sinds
8 oktober 2002
Berichten
66
Locatie
Brussel
Ik zou m'n digitale verzameling wat willen aanvullen met een monofone analoge synth. Ik heb m'n oog laten vallen op de Futureretro XS, waarvan ik de soundsamples heel overtuigend vond. Lekker vet, rond en warm, net wat ik zoek. heeft ook MIDI wat ik belangrijk vind in m'n setup. Ook de signal routing is heel makkelijk aan te passen, wat dit een hele creatieve bak zou moeten maken. Enorm nadeel vind ik het ontbreken van geheugen om presets op te slaan. Ik heb in 2008 geen zin meer in polaroids of overlays om achteraf een setting terug te halen.

Andere mogelijkheid is de Studio Electronics SE-1X. Deze is een moog-achtige cloon met Oberheim filter. Deze heeft de mogelijkheid (net zoals de Moog Little Phatty) om presets op te slaan. Een plus dus voor mij. Aleen...
(en nu ga ik waarschijnlijk alle synthfreaks op mijn nek halen..:engel:)...ik vind'em magerder klinken dan de XS. veel meer artefacten in de sound en minder vol dan de XS.
Komt dit nu door de MP3's...of is er meer aan de hand ?
Heel graag jullie commentaar/bevindingen/goeie raad

Hier een link naar de soundsamples die ik bedoel:

de SE-1X: (op ebay, maar een hele reeks samples in de objectbeschrijving van Nova Music)
http://cgi.benl.ebay.be/Studio-Electronics-SE-1X-Analog-Synthesizer-Module-SE1X_W0QQitemZ250201474622QQihZ015QQcategoryZ38071QQrdZ1QQssPageNameZWD2VQQcmdZViewItem?_trksid=p1638.m122

De XS:
http://www.future-retro.com/XSAUDIO.html

of zijn er opties, andere synths die ik over het hoofd gezien heb ? (in dezelfde prijsklasse: 1300-1500 euro, of goedkoper uiteraard)
 
in mijn oren (xs alleen van demosounds.. se-1x van zelf betasten ook) klint de xs veel bruter. de se1x wat romiger misschien.. die xs heeft een lekker agressieve attack. ik ga zelf def. voor de XS.
wat een demo's :P
je moet er wel snel bij zijn, de eerste 100 zullen zo weg zijn
later in het jaar gaan ze er meer leveren
 
Ja, ik weet dat ik me moet haasten, maar haast is een slechte raadgever...maar idd, die XS demo's doen wat met je he

stoort het jou niet dat je, eens je een on-ge-loof-lijke sound heb gemaakt, je hem niet kan opslaan (om die later bv. aan je kleinkinderen te laten horen ;-)
je moet onmiddellijk opnemen dan en audio beginnen verknippen om in productie te gebruiken. alles digitaal dus. geen tweaken meer...
 
heb al jaren een se1-x,maar ken die xs niet...weet wel dat de se1-x zeker niet dun klinkt en zeer bruikbaar is...klinkt wel vol,maar ook een tikkie clean,ligt altijd lekker in de mix...dikke aanrader...de previews van se zijn niet echt goed trouwens...
 
Ik weet dat ik met niet (volledig) op die soundsamples mag baseren, maar ja, ik mijn muziekwinkel staat geeneen van de twee...
maar die soundsamples van de SE-1X zijn idd. niet overtuigend. Wordt nog wat nadenken/graven voor ik mijn 'cash outsplash'
 
Ik heb sinds een tijdje een SE1x, en die bevalt me echt prima. Heel dik geluid en breed inzetbaar. Het Oberheim filter klinkt heel anders dan het Moog filter, en heeft als extra een bandpassfilter, waardoor ie erg flexibel wordt. De SE1x klinkt op zich behoorlijk clean, maar de interne oversturing is best lekker. Een beetje extra overdrive geeft een echt dikke sound. Op de synthwiki staan ook een paar geluidsfragmenten: http://www.synthwiki.nl/index.php/SE1
De XS heb ik helaas geen ervaring mee...
 
De se is een dikke bak. Dun zou ik het iig niet noemen maar je moet voor jouw sound gaan.
 
De SE1x met snapification mod is wel heeel erg snel (de attack)
hele dikke bak gewoon
 
Appels met peren lijkt me.....
Koop ze allebij :duivels:

hoe bedoel je, appels en peren? qua sound?

ja, zeg, koop ze allebei...ben je halfzot?:W
dan komt dit wel erg in de buurt van een cwejman dan ;)

ik zoek gewoon wat analoge sounds om naast m'n Virus polar, en ander digitaal gear te gebruiken. en om meer inzicht te krijgen in analoge synths. ze blijven me gewoon fascineren, maar telkens zijn m'n aankopen digitaal omwille van het gebruiksgemak.
maar deze keer is het menens. het wordt analoog. alleen...het moet muzikaal analoog zijn en niet enkel wat blips en beeps. en toch wat gebruiksgemak.
ik weet het. ik ben niet makkelijk, maar ik ben een (verwend) kind van mijn tijd:duivels:
 
SE1x is echt een dikke bak, XS is wat agressiever denk ik...
maar die heeft weer 1 osc minder maar wel weer 2 suboscs...
en een multimodefilter....

SE1x heeft weer 2 verschillende filters... alle 2 de filters zijn erg nice...en de SE1x heeft geheugens......

je zou ook even kunnen kijken naar de SE CODE die is ook wel erg vet en in stemmen uit te breiden...dei demo zal ik even zoekn want die is wel erg vet.....

Moeilijke keuzes altijd he?
 
Ja, ik weet dat ik me moet haasten, maar haast is een slechte raadgever...maar idd, die XS demo's doen wat met je he

stoort het jou niet dat je, eens je een on-ge-loof-lijke sound heb gemaakt, je hem niet kan opslaan (om die later bv. aan je kleinkinderen te laten horen ;-)
je moet onmiddellijk opnemen dan en audio beginnen verknippen om in productie te gebruiken. alles digitaal dus. geen tweaken meer...

nee, dat heb ik met de ms20 ook
opde juno gebruik ik ook nooit mem.. ook niet op de juup
maar dan kan je ook weer vrij snel naar een sound toe draaien natuurlijk, wat met de xs misschien iets moeilijker is
maar ik ga er gewoon nootjes naartoe sturen, knoppen draaien en opnemen dacht ik zo

supertje bruut
 

...euh
VET, ja ! die baslijn, dat is toch zo ongeveer wat ik zoek, alleen...:
codewssm.jpg


de CODE 8 voice OD :{ kost bijna 6000 dollar. m'n vrouwtje niet mee akkoord, vrees ik

de MONOCODE OD 2400 dollar. is al schappelijker, hoewel :(

als ik toch voor de 'zonder presets'-route zou kiezen, dan is een zelfbouw misschien ook interessant. leer je ook een hoop mee qua soundstructuur en is gewoon dikke fun. geluid zal wel niet zo fabuleus zijn.
maar dit is voor het zelfbouwforum...

Weet je wat het ook is ? ik vergelijk constant de demo's met m'n Virus polar. en vermits die (hoewel VA) toch wel dik klinkt, denk ik dat ik iets te veeleisend ben...?
Maar misschien terecht. ik doe geen impulsaankopen meer.

(of misschien toch nog eentje, om het af te leren ?:duivels:)
 
Laatst gewijzigd:
hehe,

al deze synts pissen over je polar hoor :)
maak je daar maar geen zorgen over...

maaruh, 2 totaal andere machines natuurlijk...
mono synth wordt meestal gebruikt voor bassen en leads....
zeker weten dat de virus daar slechter in is...

Voor pads koop je natuurlijk geen 1 stemmige synth...

oja bij die CODE demo's alles is CODE, ook de drums sounds..... samplen die hap!
 
Ja, totaal anders. maar goed ook, ik zoek een aanvulling van m'n sound he.
die Cwejman ziet er ook ongelooflijk uit, met 3 VCO's en heel wat routing mogelijkheden. wederom niet goedkoop, maar wat een sound. toch wat die demo op de Cwejman-site betreft.
Ik leer elke dag nieuwe analoge bakken kennen. had me er nog niet zo in verdiept, zie je.
leuke zoektocht, maar ben er nog helemaal niet uit. nadeel van die toch wel 'speciale analoge bakken': moeilijk om een demomodel te vinden in de shop. moet voortgaan op mp3's en jullie geschreven advies.
waarvoor dank trouwens

Die CODE is wel wat
 
mja die XS is ook wel erg vet hoor....

Moeilijke keuzes......

CODE vs XS ik zou het niet weten...

mss is die XS toch nog wel iets bruter maar wel wat "goedkoper" uit gevoerd zeg maar... en de CODE is wat netter in elkaar gezet...

Cwejman S1 mk2 is weer een stapje verder denk ik.....
 
Back
Top