Studio Electronics SE-1X of Futureretro XS ?

hey guys,
bedankt voor advies. ik heb nog wat verder gezocht en vind het even niet verantwoord om 2000 euro uit te geven...ga eenvoudig beginnen in de 'analoge bakken' en als het allemaal prima bevalt, dan koop ik me een zwaardere bak, a la CODE of Cwejman.

dus in the meantime: een MFB synth II. kost 2x niks en heeft 3 VCO's, en is volledig analoog en heeft geheugen en full MIDI.
Ik post wel wat ervaringen met dit beestje, alhoewel, ik vermoed dat jullie 'em toch al kennen.
 
Volgens Leo en sommige anderen die beide bakken hebben gehoord klinkt de ATC-X nog beter als de SE1x. Ik heb/ken alleen de ATC en de sound is gewoon erg goed.

Is dat zo ? Dan ben ik ook wel benieuwd naar die atc-x. Heb hier een se-1 zonder env. mod. Gekocht omdat Leo hem hoog had zitten en idd de demo's erg vet zijn. Ik was ook al zo onder de indruk van de omega demo's destijds en moest een SE hebben.

Ben er nog steeds zwaar van onder de indruk. En het mooiste is dat ze 2de hands geen reet meer kosten. $600 op ebay is te doen als je goed oplet. En dat is echt geen prijs voor zo'n dikke 3 osc mono synth.

Ik zou het iig wel weten .. :kroon:
 
ik denk eerder dat het smaak is....

en mss door de 4 filters..maar volgens mij is een se-1x wel uitgebreider...
maar een se1x heeft wel knoppen en die atc 1 dial
 
ik denk eerder dat het smaak is....

en mss door de 4 filters..maar volgens mij is een se-1x wel uitgebreider...
maar een se1x heeft wel knoppen en die atc 1 dial

Ik ben eigenlijk wel benieuwd wat Leo nou precies gezegd heeft. Alleen voor meer filters zou ik die directe knoppen niet opgeven.
 
Mja sommigen geven toch de voorkeur aan een SE1-x, zelfs als ze ook een ATC hebben..... toch een oscillator extra bv.
 
Ach het zijn alle 2 leuke synths natuurlijk...

kennelijk voor nog iets dikkere bassen een ATC, en voor meer variatie (en nog steeds een belachelijke bass) een SE1x :)
 
Ach het zijn alle 2 leuke synths natuurlijk...

kennelijk voor nog iets dikkere bassen een ATC, en voor meer variatie (en nog steeds een belachelijke bass) een SE1x :)

Dat vraagt om geluidsfragmenten.

1 VCO (verschillende fragmenten voor driehoek, zaag en rechthoek)
Mixer op 50% (om oversturing te voorkomen)
Filter (moog) op 0 en maximaal gemoduleerd door ADSR. ASR op 0, D op max.
VCA gewoon gegate.

Ik kan de Se1x geluiden verzorgen, wie doet de ATC?
 
ik wil best een sample trekken. heb het alleen behoorlijk druk dus kan even duren.
tevens een aanmerking op de methode: we gebruiken andere AD converters en waarschijnlijk ook verschillende methodes voor mp3 encoding, of houden we het wav?
en dan nog iets, ik ben totaal verliefd geworden op het ARP filter in de ATC, vind ook dat mbv dat filter de beste bassen uit het apparaat komen. maar goed, moog filter op 0 (=127/helemaal open?) it is. anders valt er ook weinig te vergelijken uiteraard.
verwacht mijn sample maar eind v/h weekend ofzo.
 
ik wil best een sample trekken. heb het alleen behoorlijk druk dus kan even duren.
tevens een aanmerking op de methode: we gebruiken andere AD converters en waarschijnlijk ook verschillende methodes voor mp3 encoding, of houden we het wav?
en dan nog iets, ik ben totaal verliefd geworden op het ARP filter in de ATC, vind ook dat mbv dat filter de beste bassen uit het apparaat komen. maar goed, moog filter op 0 (=127/helemaal open?) it is. anders valt er ook weinig te vergelijken uiteraard.
verwacht mijn sample maar eind v/h weekend ofzo.
Mooi, dan ga ik vanavond even samples maken.
Filter helemaal dicht, maar met maximale ADSR modulatie. ASR op 0 D op max.
En wav's, anders zijn er teveel dingen die verschil kunnen maken. Ik gebruik een MPC1000 voor opnemen.
 
Hier zijn de beloofde samples.

Het is een E (laagste noot van een 4 snarige basgitaar +- 40Hz)
De 1e 3 samples zijn met het filter helemaal open, de laatste 3 hebben een filtersweep van +- 5 sec. De sweep gaat van helemaal open totaan de grond toon, zodat op het laatst er een sinusachtige overblijft. Het leek mij zinloos om het filter helemaal dicht te laten gaan. Resonantie staat op 0, het moog filter is gebruikt. Ik heb de filtersweep 5 sec gemaakt omdat het anders te lang duurt. De mixer staat wel op 50%.
 

Attachments

  • Se1-x samples 1.ZIP
    791 KB · Bekeken: 130
Grappig dat iemand eerst geinteresseerd is in een van de twee machines die in de draadtitel staan en dan toch kiest voor een goedkopere oplossing.
Het zal natuurlijk te maken hebben met wat belangrijke criteria zijn voor het kiezen van een monosynth. Ik heb ook mijn criteria als ik voor een synth kies(minimaal MIDI).

Om wat bij te dragen aan een toekomstige lezer van deze draad:
Als ik zo die Future Retro XS hoor via die demo's dan denk ik "wat een lekkere brute bak". Maar ik ben bang dat je na een tijdje uitgekeken bent op die bak, vanwege niet voldoende flexibiliteit i.v.t. de andere machine genoemd in de draadtitel(ook een van mijn criteria: voldoende inzetbaarheid van een synth).
Een SE-1X is een synth waar ik heel veel respect voor heb, en is een synth die ook live goed inzetbaar is wegens de presets. Als je alleen in de studio bent, zijn presets niet zo belangrijk, tenzij je later het live wilt reproduceren. Ik maak tenminste altijd geluiden die je op dat moment lekker vindt en die misschien op een ander moment beter klinken.

Koediman had de SE ATC geopperd als andere kandidaat. Als dat ding ook via MIDI CC herkent en ik heb toch al een programmeerbare MIDI controller, dan is dat ook zeker een kandidaat. Zeker als die vetter(lees voller) kan klinken.

Een van deze twee staat op mijn verlanglijst. Ik moet eerst een tijdje sparen, maar tot die tijd heb ik kans om te zien wat het beste bij me past. Misschien is een Waldorf Pulse goed genoeg voor me, :biertje:
 
Nou, ondanks dat ik toch wel enige synth-ervaring heb blijf ik een beetje een n00b op het gebied van synth-techniek. De ATC zit sowieso al anders in elkaar als de SE dus ik kan de standen ook niet exakt overnemen. Nog iets; als ik de envelopes zo zet als Patat ze zet kom ik niet op dezelfde sound uit dus ik heb een beetje gegoocheld in een poging het hetzelfde te laten klinken.

Sweepen van een tri/sine wave is een beetje zinloos (of lukte me niet goed, pick your choice ;) ) dus heb ik ook gelaten voor wat het was. wel heeft de nieuwe ATC een extra sine waveform dus die zit er als extraatje bij.

Methode: ATC direkt naar EMU1820 soundcard. in Soundforge opgenomen op 24bit, normalized naar 82% (beetje het nivo van de luidste patat-sample) en bitdepth naar 16bit geconverteerd.
 

Attachments

  • ATCpart1.zip
    805 KB · Bekeken: 127
Back
Top