Studio Electronics SE-1X of Futureretro XS ?

Dank je wel Koediman.
Je kan de zaag goed met elkaar vergelijken. Ze zijn geinverteerd, maar dat heb ik met wavelab veranderd. Ik hoor het verschil niet.
De pulsen zijn ook voor mijn oren gelijk.
Is ook niet verwonderlijk, zelfde VCO's en VCF.

Er moet eigenlijk een kruising komen van de ATC en SE1: 3 VCO's en 4 VCF's, dat zou een hele gave bak zijn.
 
Grappig dat iemand eerst geinteresseerd is in een van de twee machines die in de draadtitel staan en dan toch kiest voor een goedkopere oplossing.
Het zal natuurlijk te maken hebben met wat belangrijke criteria zijn voor het kiezen van een monosynth. Ik heb ook mijn criteria als ik voor een synth kies(minimaal MIDI).

Ja, typisch he. als twee honden vechten om een been, loopt de derde ermee heen...:D

maar je hebt gelijk, het gaat idd om de minimale specs, nee, eigenlijk eerder om gebruiksgemak, in combinatie met specs EN de prijs. normaalgezien ben ik niet te beroerd om er wat geld tegenaan te smijten, als de gear goed is, en het is net wat ik zoek, dan wordt er gekocht (binnen limieten natuurlijk). Maar a) ik heb met de XS en de SE1x nog niet kunnen pielen en b) zo goedkoop zijn ze niet om een halve impulsaankoop te verantwoorden. En vermits geen van beiden me volledig kon overtuigen, ben ik maar voor de goedkope keuze gegaan, met toch wel behoorlijke specs, en de demo's vond ik toch wel goed klinken (de MFB Synth ii)
Ik zal jullie laten weten of het de goede keuze was> En ik verduidelijk: als dit me bevalt (de full analoge route), dan komt er zeker meer. ik hoop dat de MFB een mooie aanvulling vormt qua sound bij m'n bestaande digitale en virtueel analoge sound.

Maar daarvoor moeten die pummels van UPS hier in Brussel hem wel vinden in hun magazijn, wat vandaag niet het geval was. Arrrrrgh:stupid. Aan Thomann ligt het niet, die waren snel genoeg...
 
Er moet eigenlijk een kruising komen van de ATC en SE1: 3 VCO's en 4 VCF's, dat zou een hele gave bak zijn.

Dat gevoel heb ik dus CONSTANT...bij veel apparatuur. niks is perfect he. mocht alles maar modulair zijn en universeel compatibel en herconfigureerbaar en...

niet dus:erm:
 
Na nu even de tijd genomen te hebben om eens goed te gaan luisteren kom ik erachter dat ik het niet met je eens ben patat. De samples klinken wel degelijk verschillend. Ik heb me even tot de pure waveforms beperkt omdat dat het eerlijkst vergelijkt en hieronder m'n mening:

Square heeft bij beiden een wat ander karakter, kan niet echt zeggen wat ik mooier vind, als er een pistool op me gericht zou zijn zou ik wellicht voor de SE kiezen.

Saw vind ik de ATC duidelijk een tikkie dikker terwijl de SE wat geprononceerder klinkt.

Triangle vind ik de ATC wat "drukkender" klinken, minder ruis erop ook. De SE klinkt opener en daardoor wat fraaier, luxer, hoe je het maar wil uitdrukken maar qua bass wint de ATC.

Als het puur over de meeste bas gaat wint de ATC-Sine het van alle samples wat mij betreft.
 
Ik heb net nog even geluisterd en ben het niet met je eens. Ze klinken exact hetzelfde op een Genelec 1030a en op Shure Ec2 oordopjes.
Ik heb dit keer van de samples 1 enkele golf gepakt, deze genomaliseerd en geinverteerd. Daarna de sampler in en geluisterd. En ik heb alleen de zaag en blok golven beluisterd.

Het inverteren is belangrijk omdat het overgrote deel van de speakers nogal wat vervorming produceerd, en die vervorming veranderd als je de golfvorm inverteerd. Dit word overgens steeds minder naarmate de speakers minder vervormen. Het is een goede test om de kwalitijd van speakers te testen. Hoor je verschil als je de + en - omdraaid? Ja, dan geeft de desbetrefende speaker nogal wat vervorming (kan leuk zijn natuurlijk en echt erg is het niet). Nee, dan heb je een goede monitor speaker te pakken (moet nog wel de frequentie curve recht lopen). Overgens moet je nogal wat geld uitgeven om zulke goede speakers in je kamer te krijgen.
 
Bij m'n vorige post had ik m'n koptelefoon (AKG) op, misschien idd niet ideaal voor het testen van bassen.

Je kunt echter ook overdrijven met inverteren en weet ik niet wat. Het gaat erom hoe het uit het apparaat komt en hoe het klinkt als je het afspeelt op behoorlijke apparatuur. Ben voor de zekerheid maar even overgestapt op m'n boxen. Jouw Genelecs zijn prima neem ik aan, m'n Dynaudio's ook, dus daar ligt het echt niet aan. We hebben samples direkt uit de apparaten getrokken, als ze anders klinken op dezelfde boxen kan ik niet anders als dat zodanig beschrijven.

Die ene sample pakken is wel een goed idee, heb ze ook exakt even luid gemaakt dmv normalizen.

Zaag/Saw, de ATC duidelijk meer bas (=dikker), SE meer hoog/duidelijkere "rand" (=geprononceerder) dus ik blijf bij m'n standpunt daarover..

Tri, klinkt vrijwel hetzelfde, tikkie meer ruis/vervuiling op de SE-sample. Op m'n koptelefoon klonk het behoorlijk anders dus ik neem aan dat volgens de uitleg hierboven m'n speakers beter bestand zijn tegen geinverteerde +/- verschillen ofzo. ;)

Blok/Square, behoorlijk meer bas in de ATC sample. hij klinkt ook gewoon een stuk lekkerder.

Voor de rest wil ik eenieder aanraden zelf maar te luisteren, het heeft weinig zin om hier een ja/nee discussie te voeren als het bewijs voor iedereen zelf te horen is. óf ik heb een probleem tussen m'n oren, óf patat een probleem met z'n oren. :D
 
Laatst gewijzigd:
Ik moet m'n mening bijstellen: Er is idd verschil.

Maar ik heb nog meer ontdekt: Het maakt best veel uit hoe hard je de golf in het filter stuurd en of de synth warm is of niet.

In de bijlage zitten de ATC golven evt geinverteerd en 6 verschillende Se1-x golven. 100% is mixer op max en H is warme synth, de andere zijn mixer op 50% en koude synth.
 

Attachments

  • ATC vs Se1.zip
    18 KB · Bekeken: 104
Ok, blij dat jij het ook hoort. Ik heb het voorlopig even te druk om met nog meer parameters voor de test aan de gang te gaan. Het enige dat ik nog kan toevoegen is dat de ATC ook koud was ten tijde van de test.
 
hey guys,
dus in the meantime: een MFB synth II. kost 2x niks en heeft 3 VCO's, en is volledig analoog en heeft geheugen en full MIDI.
Ik post wel wat ervaringen met dit beestje, alhoewel, ik vermoed dat jullie 'em toch al kennen.

Heb je'm al binnen? Ik heb hem net, en de enveloppes zijn digitaal en ze zippen ook nog eens ;{. Zo is der altijd wat.
 
Heb je'm al binnen? Ik heb hem net, en de enveloppes zijn digitaal en ze zippen ook nog eens ;{. Zo is der altijd wat.
Volgens mij zippen alle snelle enveloppes .. tenzij jij wat anders onder zippen verstaat.
 
Back
Top