mpc als sequencer: voor de hand liggend?

het besturingsysteem op de 500 schijnt er slecht te zijn.. ik vind dat schermpje ook zo klein en minimalistisch.. maar qua sequence opties denk ik wel ja.... of kijk eens naar een 2e hands 1000..
 
ja ik zat ook te denken aan een 1000, maar ik denk dat ik de extra opties van een duizend niet echt nodig heb... zonde van de centen dacht ik. Tenzij iemand echt met een leuk prijsje komt voor de 1000. Het gaat er mij dan om of de stappen goed te zien/volgen zijn op de 500 of is dat beter op de 1000. Ik las dat je op de 2500 echt de stappen kan zien op display. Snappie?
 
mmja, die vraag had ik een beetje verwacht. Ik ben echt een leek en denk vrij simpel. Ik zal het proberen uit te leggen.

ik heb voor het couplet 4 verschillende losse samples die simultaan moeten lopen. Voor het refrein heb ik ook 4 verschillende losse samples die simultaan moeten lopen en 1 sample die later in het refrein in moet vallen. Nou kan ik dat wel op gevoel doen, maar ik heb liever dat ik dat vantevoren in kan geven zodat ik zeker weet dat de timing goed is. Daarbij speel ik mee op drums en aangezien het DnB is heb ik geen tijd om knoppen te drukken.

Dus ik wil dan een nummer volledig in de MPC zetten, de samples op de goede volgorde.... Waarom een MPC? Handig, klein, CF kaartjes, niet zo fragiel en niet zo zwaar. (ik heb nu een SP-404, das echt een leuk sampleding, maar daar blijft het bij... Alles moet daar op gevoel gebeuren en samples bewerken op dat ding is ook niet echt je van het)

Weet je zo een beetje genoeg
 
een 500 zou prima voor je zijn, bedenk wel voor jezelf of je het niet irritant vind dat het lcd scherm zo klein is..
 
Thanks! Bespaart me weer centjes! Ik ga er zowiezo op vooruit, de SP-404 (die ik overigens nog niet zo lang geleden opnieuw heb aangeschaft) heeft helemaal geen display (tenzij je die ledjes een display noemt)

Ik denk dat ik even in de winkel ga kijken hoe goed/slecht het display is.

Nogmaals bedankt voor je advies :biertje:
 
dat is inderdaad het beste om te doen man! ga even naar de winkel en check het daar uit, wat misschien ook geen slecht idee is om de handleiding van de mpc 500 te checken en kijken of al je behoeftes bevredigt kunnen worden
 
Ik zou niet voor de 500 maar 1000 gaan 2dehands en dan het JJ os besturingssysteem kopen ipv van brakke Akai OS. Dan kan je al veel meer met je samples en allerlij leuke andere dingen.
 
Jongens, ik ben hartstikke blij met mn 500!!!! Ik heb er ff een weekend mee gestoeid. Eenvoudige interface en doet precies wat IK nodig heb. alleen was ik de 128MB RAM vergeten, dat moet je er echt wel bij hebben anders heeft het sequencen niet echt zin. Dan kan je net 1 sample laden en dat is het... Maar goed, bedankt voor de adviesen (vooral beestachtig) ik ga lekker prutsen van de week.
 
falafelbiels;908979Als je er eentje wilt hebben die in je rugzak past zou ik de MPC-1000 nemen. Het ding is met een JJ-OS zowat gelijkwaardig aan een MPC-2000XL en heeft standaard al FX aan boord (waar sommigen over jammeren schreef:
Nou met JJ-os heb je op de 1000 veel meer mogelijkheden hoor dan de 2KXL.
Het is alleen de vraag of je het allemaal gebruikt. In OS JJ versie 2 is het laatste nieuwtje portamento!
 
ach ja mensen vallen wel eens over die 4 uitgangen minder... Verder is inderdaad een 1000 + JJ VEEEEEL interessanter. 99 programma's draaien ipv 4 is voor mij het belangrijkste verschil.
 
Om dit oude topic nog maar eens een shot te geven.

Ik was het verhaal hier aan't herlezen, en ik bedacht het volgende.

Als ik thuis muziek maak, dan sequence ik mijn synths (hardware) vanuit mn pc. De drums komen uit een softsampler. Als ik een synthlijn heb die heel de tijd hetzelfde blijft (van geluid-geen tweaken dus) dan neem ik die op als audio. Geluiden die getweakt moeten worden die laat ik zolang mogelijk als midi staan.

Dus stel nu dat ik klaar ben met een liedje, dus 1 of 2 midisporen voor drums, 1 of 2 audiosporen met bass of synths (gesampled dus, in loops van 4 of 8 maten), en 2 sporen midi voor hardwarebakken.

Kan ik dan gewoon die 'opmaak' overzetten op een mpc?
M.a.w. kan ik gemakkelijk de midi-gesequencede sporen en de drumsporen op de mpc laden zodat die externe hardware en d einterne sampler aanstuurt?
En de audioloops zo achter elkaar plakken dat de songstrutuur hetzelfde is als de software versie? (bv drie keer een volledige bassloop en de vierde keer stopt die bij de derde maat tijdens een drumbreak ofzo - of de bassloop stottert even bij de 4de maat... ik zeg maar wat...)

Om op die manier de MPC als live-machien te gebruiken (ivm labiliteit van een pc systeem)
 
Als ik thuis muziek maak, dan sequence ik mijn synths (hardware) vanuit mn pc. De drums komen uit een softsampler. Als ik een synthlijn heb die heel de tijd hetzelfde blijft (van geluid-geen tweaken dus) dan neem ik die op als audio. Geluiden die getweakt moeten worden die laat ik zolang mogelijk als midi staan.

Dus stel nu dat ik klaar ben met een liedje, dus 1 of 2 midisporen voor drums, 1 of 2 audiosporen met bass of synths (gesampled dus, in loops van 4 of 8 maten), en 2 sporen midi voor hardwarebakken.

Kan ik dan gewoon die 'opmaak' overzetten op een mpc?
M.a.w. kan ik gemakkelijk de midi-gesequencede sporen en de drumsporen op de mpc laden zodat die externe hardware en d einterne sampler aanstuurt?
En de audioloops zo achter elkaar plakken dat de songstrutuur hetzelfde is als de software versie? (bv drie keer een volledige bassloop en de vierde keer stopt die bij de derde maat tijdens een drumbreak ofzo - of de bassloop stottert even bij de 4de maat... ik zeg maar wat...)

Om op die manier de MPC als live-machien te gebruiken (ivm labiliteit van een pc systeem)

Hier gaat het dus over...
 
ja, dat kan grotendeels. Loops laten stotteren in de vierde maat tijdens een drumbreak gaat wat lastiger. Je zou de grote loop daarvoor in kleinere stukken moeten knippen en die apart moeten triggeren, of een paar alternatieve loops moeten samplen. Realiseer je wel dat je het tempo niet meer realtime kunt aanpassen wanneer je met (langere loops) werkt; een mpc is geen ableton live.
 
Dan zou ik een nieuwere pc kopen. of gewoon een mac.

Mijn pc is vrij nieuw, maar wordt ook gebruikt voor internet, mail, word, ...

Maar ik kan me voorstellen dat je voor de prijs van een mpc1000 mét extra geheugen en bv JJ OS wel al een deftige hands-on laptop hebt waar je dan enkel en alleen muziek kan mee sequencen...

Goede tip eigenlijk.
 
Back
Top