mpc als sequencer: voor de hand liggend?

Lid sinds
15 februari 2007
Berichten
1.002
Locatie
Vlakbij Hulst
Op Youtube en dergelijke vind ik massa's informatie over de MPC-reeks.

Maar wat me niet geheel duidelijk is, is of er wel degelijk mensen zijn die hun MPC vooral gebruiken als sequencer ipv als apparaat om samples te choppen en hiphopbeats mee aan elkaar te toveren. De MPC wordt omschreven als een drumsampler, maar is het niet eerder (zoals de naam zegt) een MIDI PRODUCTIE CENTRUM om externe synths aan te sturen en met een interne sampler om de drums te produceren?

Ok, het toestel heeft meer mogelijheden dan waar het 'voor gemaakt' is. Maar ik vroeg me af of er werkelijk mensen zijn die gewoon de MPC vooral als sequencer gebruiken zoals ze dat zouden doen met een softsequencer zoals cubase of dergelijke programma's.

Ik vraag me dit af omdat ik ergens de 'drang' voel om ergens één toestel te hebben, waarmee ik bijna alles kan, én draagbaar. Zodat ik bij vrienden thuis evenveel mogelijkheden heb als hier in mijn eigen studiotje. Microkorg in de rugzak, mpc in de rugzak, samples maken on the spot, ... Ik dacht dat de MPC de oplossing was, en zou graag willen dat dat de oplossing is. Maar misschien is een laptop nog nét iets veelzijdiger, zij het met een goede audio-midi interface met goede pre-amps. Begrijp me niet verkeerd, ik ben iemand die zichzelf graag beperkingen oplegt, maar soms kom ik daar wel snel op terug.

Kort: hoe vervangt een MPC een computer als je gewend bent om met softsequencers te werken.
 
Een laptop is inderdaad veelzijdiger, maar bij lange na niet zo leuk als een MPC. Als je er eentje wilt hebben die in je rugzak past zou ik de MPC-1000 nemen. Het ding is met een JJ-OS zowat gelijkwaardig aan een MPC-2000XL en heeft standaard al FX aan boord (waar sommigen over jammeren, maar dat doet overal wel iemand over) Met het apparaat kun je 32 externe midi apparaten aansturen, dus puik.

Eerlijk gezegd gebruik ik 'm wel als drumsampler, met een laptop eraan gesync'd voor de langere samples/loops/accapela's vanuit Ableton live, en een E-mu XL-7 eraan gesync'd om synths aan te sturen. Zo houd ik de drumpartijen van de melodielijnen en die andrere toei gescheiden en kan ik ze naar wens afwisselen. Dit is wel meer een Live-setup dan een studio setup (hoewel er niet zoveel live mee gebeurt, behalve met een vriendin thuis).

Met een MPC an sich kun je prima werken, heb ik lang gedaan en het is gewoon leuker dan met een computer. Wel moeilijker als je heel complexe dingen wilt maken. Het is een PRIMA midi-sequencer.
 
Je moet direct de keuze maken. Of je met software sequencer wil werken of hardware.

Het zijn twee zeer verschillende manieren. Met een MPC is veel leuker. Ik wilede wel een tip geven: The MPC3000 is het. Als je daar een van tweede hands op de kop kan tikken moet je dat doen.

En laat niemand je iets wijs maken want het verschil dat is er. de MPC3000 is gemaakt om te doen waar hij voor gemaakt is. Elk knopje heeft een functie.

Niet van die complexe programs waar je in moet zoeken.

Maar het blijft persoonlijk. Maar als je de MPC wil gebruiken om te squencen(dus als main sequencer) zou ik niet gaan werken in combinatie een computer. Wel om je loops en dat soort dingen te editen(vindt ik trouwens met een MPC nog steeds leuker).

Probeer altijd eerst uit voor je iets aan schaft.

Peace

Gear: MPC3000LE, MPC60, Nordlead 3, Juno 106, Pulsar 2, Kawai K4,E-MU Morpheus, Roland JV-1080, MAC G4, Logic, Yamaha O3D
 
Ik gebruik een MPC1000 vooral als een midi-sequencer om live of in de oefenruimte te kunnen doen wat ik thuis met soft sequencers doe. Soft sequencers zijn inderdaad veelzijdiger, maar de MPC is een handzame, mobiele en betrouwbare sequencer on stage en relaxed om on the spot mee te jammen of gewoon lekker te kutklooien :okdan:
 
Ik stond ook ooit voor de keuze, ik gebruik veel midi en ook wat samples, maar samplen is bij mij lang niet zo intensief als bij hip hop beats. Ik heb voor de RS7000 gekozen, omdat die mij makkelijker leek voor alle midi sequences. In de studio maak ik er schetsjes mee, en die schetsjes zet ik in de computer en maak er daar een song van, en dezelfde schetsjes zijn meteen handig als basis voor m'n live set. Heb er nog geen spijt van gehad, hoewel ik toch nog steeds wel 'ns een MPC wil proberen. Zoveel mensen gebruiken het voor vanalles en nog wat, die kunnen het toch niet allemaal mis hebben ;)

En ja, een laptop is altijd het meest veelzijdigst natuurlijk, qua functies kan daar geen hardware sequencer tegenop. Alleen qua hands-on gebruiks gemak kan het wel 'ns tekort schieten...
 
Ik heb pas een MPC1000 gekocht voor m'n beats. Ik had eerst gedacht om die enkel als drumsampler te gebruiken maar het werkt op zich zo leuk dat ik nu ook drums programmeer met de mpc. Het nieuwe JJOS heeft denk ik een nog betere grid edit (X0X programmeerstijl, MPC heedft dat standaard niet) zodat het nog interessanter wordt. Het louter intikken van je beats d.m.v. de pads is iets dat voor mij niet echt werkt (dat is eigenlijk de MPC stijl van programmeren). Ik ben gewoon om visueel 16de noten te zien en met dat JJOS gaat dat ook.

Die oudere modellen hebben geen grid edit en zijn voor mij dan ook niet interessant. Ook het laden van samples via de PC etc... is met de nieuwe modellen gemakkelijker (geen SCSI shit ...). Cubase gebruik ik nog wel voor melodiën.
 
'k Ben een MPC user vanaf 2003, toen heb ik de 2000xl gekocht. Vorig jaar ben ik overgestapt op een MPC 2500.

De 2500 is erg uitgebreid. Er zit een effectprocessor in, goede filters, 128 mb geheugen (is een optie maar aan te raden) en het OS is logisch en overzichtelijker.

Het JJ OS heb ik ook gedraaid maar dat vond ik er een beetje in elkaar geknutseld uit zien. Qua functionaliteit vond ik het ook niet spannend.
In de MPC2500 zit standaard WEL een x0x stijl sequencer. Je gaat met de cursor links / rechts door je steps en met up/down kun je switchen van sample. Het ziet er een beetje uit als de piano roll van de bekende software sequencer pakketten, maar dan op een vaste grid. Ik gebruik dit overigens nooit.

Hoe zet ik mijn MPC in?
In de MPC2500 laad ik mijn samples (logisch) die ik van te voren klaargemaakt heb in wavelab. Voorbewerking is meestal normalizen, soms een compressor plug gebruiken om het wat meer dynamiek (dynamiet?) te geven. Ik zet de MPC in usb mode en gooi van de computer de samples op de smartcard.
In de MPC edit ik de programs met altijd een vaste layout. Kicks op 1 en 2, snares op 3 en 4, crash op pad 5 en op 6,7,8 de hihats etc etc.
Van de 8 outputs gebruik ik er 6 voor drums, die ik uitmix op mijn mackie 1604 VLZ mixer. kanaal 7 en 8 ga ik zeer binnenkort instellen als stereo out met daarover de interne FX die ik ook naar 7&8 route.

Sequencen:
Met de MPC maak ik drumloops van 8 of 16 maten lang. Ik zet meestal eerst het idee wat ruw op in een paar minuten. Het werkt supersnel! Je zet hem op record in een loop van 8 maten en gaan! Je speelt een spoor in, en met TRACK - en TRACK + buttons ga je naar een nieuw leeg kanaal terwijl de MPC lustig doorbeukt en hij nog steeds staat te recorden.
Op het 2e spoor speel ik wat hihats in, op het 3e spoor wat hihat fills, etc etc. Binnen een paar minuten kun je een lekkere groove neerzetten. Ik vind het belangrijk dat je dit kunt doen zonder te stoppen want dan raak je 'uit de groove' voor mijn gevoel.

Als de drums oké genoeg zijn, dan ga ik de monomachine programmeren die een sync signaal krijgt van de MPC. Ik zal hier verder niet op in gaan aangezien het over de MPC gaat.
Wat je ook kunt doen is dat je een nieuw spoor selecteert en in plaats van DRUM mode MIDI mode kiest (stapje opzij met de cursor, 1 keer aan het wieltje draaien en hoppa het is een midi track). Je kiest een kanaal en een output (van 1A tot 16D) waarbij A t/m D staan voor elk een midi out achter op de MPC.
Je kunt gewoon je synths aansturen en er is volgens mij een hoop onduidelijkheid over, maar je kunt met de MPC gewoon midi opnemen net als met cubase of welke sequencer dan ook.
Dus speel lekker je lijntjes in vanaf je masterkeys terwijl de MPC staat te recorden. Je kunt dit ook weer over meerdere sporen uitsmeren natuurlijk. Je pakt 2 sporen om je lijntje op te bouwen en dan nog 2 sporen waar je controller data in opneemt.

The fun part ;):
Je zet je MPC aan met je zojuist opgenomen sporen en zet hem in track mute. Je kunt via track mute met de pads de diverse sporen aan en uitzetten waardoor je kunt jammen. Dit verklaart ook meteen waarom ik met de MPC mijn drums over veel sporen verdeel. Live kun je heerlijk varieren op die manier. Als je een beetje verder bent zou je ook de interne filters aan kunnen sturen met de 2 draaiknoppen en sliders. Je denkt misschien dat het weinig is, maar in praktijk gebruik ik zelden 2 van die controls.

Opnemen:
Wat ik al zei, mijn gear komt uit op een analoge mixer en ik neem meestal stereo op (ik heb ook facaliteiten om te multitracken maar dat doe ik niet vaak... te lui voor).
Ik hanteer het principe 1 take 1 track. Ik neem een track in 1 keer op en doe aan minimale nabewerking. Steeds stukje bij beetje wat er bij opnemen en aan elkaar plakken hou ik niet van.

MPC vs Laptop?
Je kunt met een laptop veel meer, met allerlei plugins en dan allemaal in een apparaat zo groot als een tosti ijzer. Ik heb redelijk wat livesets gezien en vaak hoor je wat hikken doordat een laptop minder stabiel loopt. Begin dit jaar heb ik een set gedaan en in de andere zaal was een minimal act die een laptop gebruikte. Het ding is 3 keer gecrashed, iets wat ik niet wil tijdens een liveset (hoewel, hikkende muziek hoor je toch niet met minimal :duivels: )
De MPC is wat beperkter maar ik moet zeggen dat ik een liveset van een uur kan geven met de MPC en monomachine. Het is de kok, niet de keuken (maar je moet wel een keuken hebben natuurlijk). Ik zou niet anders willen.

-C-
 
ik ben een mpc (2500) user sinds 2007
voorheen altijd gekloot met mn pc gehad

nu gebruik ik mijn mpc als main seq (zon beetje op dezelfde manier als C738)
sync aan de mpc hangt mijn schrittmacher die ik ook dingen laat sequencen
ik merge die 2 midi outs en stuur ze naar alle synts via een patchbay

ik zou niet anders meer willen
lekker snel dingen in elkaar frutselen, muten en unmuten van tracks
zowel met samples als met midi
lekker veel outs zowel midi als audio
alles op een kaartje (makkelijk te backuppen) heb een 2 gig kaartje erin

soms (als ik in een hele luie bui ben) laat ik de pc een midi file afspelen en neem gewoon de noten op van synth of drum partijen beetje aanpassen knippen plakken

voor mij een goed ding in ieder geval
 
Het JJ OS heb ik ook gedraaid maar dat vond ik er een beetje in elkaar geknutseld uit zien. Qua functionaliteit vond ik het ook niet spannend.

is dit een grapje ofzo? heb je hem 2 minuten gedraaid omdat je bang werd dat het er iets anders uitzag ?
 
Nee geen grap.
Het heeft voor mij geen toegevoegde waarde, ik red me met het akai OS.
Het enige waar ik 'bang' van werd omdat het dr anders uit zag, was het track mute screen. Dat werkt precies andersom als bij het normale OS. Geen zin om me steeds te vergissen met muten.

Ik ben meer van het 'if it works, dont fix it' principe. Daarom blijf ik bij mijn akai OS. Ik draai ook niet de allernieuwste.

-C-
 
geen toegevoegde waarde? dus je hebt alle nieuwe opties ook daadwerkelijk gecheckt en geconstateerd of het je workflow versneld of niet?..

laten we dan als eerst eens beginnen met GPE (global program edit), daarin kan je bijvoorbeeld je hele program in 1 keer tunen, filteren, lfo-en, volume aanpassen, alles wat je dus normaliter in je normale program mode ook kan maar nu kan je het dus voor je hele program in 1 keer doen met de whole button, in de oude akai OS zou je dus per pad alles moeten doen, stel je voor dat je 16 samples hebt en je wilt die omlaag tunen en een klein beetje filteren! hoeveel tijd scheelt dat wel niet..anyway, dus dat zou geen toegevoegde waarde voor je hebben, of je wist je gewoon niet dat deze optie bestond omdat je je er niet in hebt verdiept ? :) .. maar ik kan best begrijpen dat je liever een half uur over een handeling doet die ook in 2 minuut kan doen :)
 
Laatst gewijzigd:
Je moet direct de keuze maken. Of je met software sequencer wil werken of hardware.

Het zijn twee zeer verschillende manieren. Met een MPC is veel leuker. Ik wilede wel een tip geven: The MPC3000 is het. Als je daar een van tweede hands op de kop kan tikken moet je dat doen.

ik moet zeggen dat ik het wel ironisch vind dat je mpc3000 nu te koop staat :D
 
de MPC3000 is gemaakt om te doen waar hij voor gemaakt is.

Wat dat betreft kun je net zo goed aan de MC-303 gaan, die is ook gemaakt om te doen waarvoor hij gemaakt is...




net als mijn schoenen trouwens...





en het fietspad...
 
geen toegevoegde waarde? dus je hebt alle nieuwe opties ook daadwerkelijk gecheckt en geconstateerd of het je workflow versneld of niet?..

laten we dan als eerst eens beginnen met GPE (global program edit), daarin kan je bijvoorbeeld je hele program in 1 keer tunen, filteren, lfo-en, volume aanpassen, alles wat je dus normaliter in je normale program mode ook kan maar nu kan je het dus voor je hele program in 1 keer doen met de whole button, in de oude akai OS zou je dus per pad alles moeten doen, stel je voor dat je 16 samples hebt en je wilt die omlaag tunen en een klein beetje filteren! hoeveel tijd scheelt dat wel niet..anyway, dus dat zou geen toegevoegde waarde voor je hebben, of je wist je gewoon niet dat deze optie bestond omdat je je er niet in hebt verdiept ? :) .. maar ik kan best begrijpen dat je liever een half uur over een handeling doet die ook in 2 minuut kan doen :)


Oh 't zal allemaal wel.

Het heeft voor mij gewoon geen toegevoegde waarde, zoals ik het nu doe is prima :).

-C-
 
zucht...waarom zeg je dan dat je het functioneel niet spannend vind als je niet eens weet je wat je er mee kan? dat komt echt behoorlijk DOM over ;p

JJ os is DE SHIT
 
Ik zeg dat het geen toegevoegde waarde heeft. Ik weet wat het kan, ik heb die functionaliteiten niet nodig.

Weet je wat echt DOM overkomt?
Dat hooghartige toontje van je. Dat in combinatie met de tekst in je sig geeft je niveau prima aan.
Vér onder het gemiddelde hierzo. Ik word er niet anders van dat jij moet huilen omdat ik het JJ os niet wil draaien.

Laat mensen in hun waarde, hoe moeilijk is dat?
Ga eens van je kerst genieten in plaats van te proberen mensen af te zeiken.

:biertje:

-C-
 
Ik zeg dat het geen toegevoegde waarde heeft.

Laat mensen in hun waarde, hoe moeilijk is dat?


:biertje:

-C-

woord om hoog neger

maar aan de andere kant is het wellicht handig om te schrijven.

het heeft "voor mij" geen toegevoegde waarde
buiten dat stop met blaffen beest

JJ is de shit maar als je er geen behoefte aan hebt tja who cares

vrede op mars.
 
Back
Top