Maak de beste SBlive! track

RES

Direct Digital Synthesis
Lid sinds
10 februari 2005
Berichten
830
Opdracht. produceer het beste geluid uit de ultra goedkope SBlive geluidskaarten.
Dit trackje net zitten maken. Maw, hoe krijg je de blikke klikklak klank eruit. :confused:
 

Attachments

  • sblive_beat_2007.mp3
    1.014,6 KB · Bekeken: 35
Ik heb een tijd met een SBlive gewerkt, maar ik heb eerlijk gezegd nooit zo'n blikkerig geluid er in gekregen 8o)
 
Re: Maak de beste SBlive! track

Origineel geplaatst door RES
Opdracht. produceer het beste geluid uit de ultra goedkope SBlive geluidskaarten.
Dit trackje net zitten maken. Maw, hoe krijg je de blikke klikklak klank eruit. :confused:

r u serious :confused:
 
Ik herinner me dat er best een goeie synth in de Soundblasters zat. Ik heb denk ik nog wel ergens een AWE32 Gold, veel geld ooit voor betaald. Ook heb ik een SB16 met wavetable uitbreidingskaart. Er was van die software dat je de synt uitgebreid kon editten. Je kan er prima muziek mee maken. En de AWE was ook nog een sampler.

Ik ga er vanuit dat de Live ook wel goed zal klinken, maar ja die heb ik dus niet.
 
Re: Maak de beste SBlive! track

Origineel geplaatst door RES
Opdracht. produceer het beste geluid uit de ultra goedkope SBlive geluidskaarten.
Dit trackje net zitten maken. Maw, hoe krijg je de blikke klikklak klank eruit. :confused:

Nee, hou op met rare opdrachten, en leer produceren. Besteed je je tijd beter :D .
 
Re: Re: Maak de beste SBlive! track

Re: Re: Maak de beste SBlive! track

Origineel geplaatst door stevy
Nee, hou op met rare opdrachten, en leer produceren. Besteed je je tijd beter :D .
inderdaad
een van de raarste vragen die ik ook voorbij zag komen
 
ik vind dit helemaal geen rare opdracht. De opdracht is nl om met 'n, alom verguisde, SBlive een zo best mogelijke sound te krijgen, oftewel: met een zo waardeloos mogelijk stuk gear toch iets goeds neerzetten. (waardeloos is hierbij in geld uitgedrukt, ik ga me niet wagen aan een waardeoordeel van SB qua geluidskwaliteit).
Best een uitdaging lijkt me. :)

ik ga hier trouwens niet aan meedoen. In een la op zolder heb ik nog meerdere SB's liggen, maar ik heb weinig zin om 'n pc open te maken om er 'n andere geluidskaart in te zetten.
 
:erm: daarbij komt nog dat 'beste' nogal persoons-/smaakgebonden is?!?

enfin.. succes iig
 
Die kaarten heb ik nog wel ergens... maar niet meer de PC waar die rommel in past.
Maar inderdaad. Zo slecht waren ze niet.

En dan nog wat een vraag.. er zijn tal van mensen die hun hele analoge wagenpark aan 'n Behringer hangen.
Die zouden een soort gelijke draad kunnen posten en dan omgeveer dezelfde antwoorden kunnen verwachten.

Maar wel goed hoor. Zal strax proberen een van die SB! knoei in m'n macbook te vrotten... lol

Wel vette Miami Vice track trouwens.
 
ik heb deze track ooit gemaakt met een tracker en een SBLive. Telt dat ook? :P
 
Origineel geplaatst door sander
Ik herinner me dat er best een goeie synth in de Soundblasters zat. Ik heb denk ik nog wel ergens een AWE32 Gold, veel geld ooit voor betaald. Ook heb ik een SB16 met wavetable uitbreidingskaart. Er was van die software dat je de synt uitgebreid kon editten. Je kan er prima muziek mee maken. En de AWE was ook nog een sampler.

Ik ga er vanuit dat de Live ook wel goed zal klinken, maar ja die heb ik dus niet.

Volgens mij kunnen de meeste SB kaarten samplen, met dat programmaatje.. hoe heet dat ook alweer... vienna of zoiets.. kun je soundbanks laden. Ik heb alleen nooit begrepen hoe dat moest...:stupid
 
De handleiding van je geluidskaart er eens op naslaan kan geen kwaad. De nieuwere SB kaarten van enig niveau -en volgens mij, 99% zeker, hoort de live daar ook bij- kunnen sf2 banken in het RAM van je PC laden. Volgens mij al vanaf de AWE64 gold, en dan schrijven we toch al héél wat jaren terug. (de gewone A64 kon het nog niet).

Het programma "soundfont bankbeheer" gebruik je om één of meerdere SF2 banken te laden in je RAM, allemaal netjes toewijsbaar.

Met het programma "Vienna" kan je zelf banken bijwerken of zelfs van 0 aanmaken, en je kan werkelijk alle parameters editen.

Ik draai zelf nu de Titanic SF2 als standaard (MIDI bank van meer dan 200MB), maar ik heb evengoed permanent een kleine "vintage synth" bank geladen en nog wat dingen.

Dus als je de MIDI capaciteiten van een Live gaat beoordelen op een 2 of 4 MB standaardbankje en je daar dwangmatig aan gaat vasthouden, dan heb je ofwel de mogelijkheden van je kaart, ofwel de mogelijkheden van MIDI, ofwel beide niet helemaal onder de knie. Het is alsof je een sampler zou gaan beoordelen op wat er toevallig van de fabriek uit ingeladen was. Zo moet dat dus niet.

In ieder geval, met een SB kaart die sf2 compatibel is en een PC met wat RAM, heb je dus een enorme midicompatible sampler waarin je alles wat je maar wil kan laden en editen, compatibel met om het even welke MIDI software, en dat voor een belachelijk lage prijs. En mensen klagen ook wel eens over de geluidskwaliteit, maar -als je het allemaal een beetje goed doet- heb ik eerlijk gezegd geen schokkende verschillen gehoord tussen een Audigy² en kaarten die dan wel ok zouden zijn. Wat wel een geldig argument is, is dat de 48kHz native een overbodige samplingstap is als je niet in 48 opneemt. Maar goed, ook dat geeft bij mij niet meteen een wereldschokkende impact op het geluid, en het eindresultaat is wat telt.
 
Origineel geplaatst door ruudvee
De SBLive is zeker niet slecht, maar als ik er mee opneem hoor ik kaakjes als een stoffige LP er door heen.
Het afspelen is wel goed.

Dat is toch juist hip vintage? Zoals een DJ Shadow of Burial.
 
Even voor de duidelijkheid, ik gebruik dus een Audigy2 en geen Audigy. (ook geen ZS ofzo, gewoon de 2)

Die voorgaande discussie was inderdaad interessant. Vooral de evolutie tussen de argumenten in post 1 en verderop :).

Maar anyway, Sb Live, Audigy en andere kaarten kunnen custom soundfontbanken van onbeperkte grootte en dus kwaliteit inladen, waardoor jezelf beperken tot een 2 of 4mb standaardbankje niet meer dan jezelf pesten is. SF2 ondersteuning via je RAM is een fantastisch ding voor muziekproductie met MIDI, gebruik het dan ook! :D

Al is het maar om nog een rammelend "SB is shitty" argument te ontkrachten. (verkeerd gebruiken van de kaart en vergelijken met dingen die 10 keer zoveel kosten zijn andere loze argumenten; zoals ik zei zijn er ook terechte kritieken op sommige SB kaarten, zoals bv de 48khW native sampling frequentie die een onnodige stap is bij 44khz CD opnames.)

btw als ik met de Audigy2 opneem, hoor ik geen tikjes of kraakjes.
 
Origineel geplaatst door Fuse
Welke conclusies trek ik hier uit?
Audigy is een interne geluidskaart en heeft last van EM straling wat meer ruis oplevert. Iets wat niet met klinische test opvalt maar in de praktijk dus wel.

Juist niet... als je het nieteens met de klinische test ziet, dan kun je het al helemaal niet horen.
 
Back
Top