Kippenvel - de Novachord

Hammond Novachords #117, #132, and #1431

via jonesalley:
"Here's an unusual grouping for you. From left to right, Hammond Novachords #117, #132, and #1431. They have recently been joined by their older brother, #61, but I don't have a current photograph. All four are complete and intact, except for a few missing or broken tubes, and all four will be undergoing a slow restoration process. Don't hold your breath..."

JSpolaroid+014.jpg


3 stuks dus...ook leuk
 
intrigerend wel :)

doet me af en toe denken aan Solina strings en een CS80
 
KICK!!!!

Allemachtig wat is dit een mooi instrument zeg!!! The Godfather of all synths......wat een ongelofelijk bizar mooi, donker, heldere sound heeft deze bak......tering al me haren staan recht overend, rillingen langs me ruggegraat en telkens opnieuw bij het beluisteren van de mp's......tranen lopen over me wangen.....vooral mp3 nova2 is echt moooooooooi.......
Het lijkt wel of deze synth uit 1938 al me chakra's open zet, een soort van universele trilling veroorzaakt deze bak......dit heb ik serieus nog nooit gehoord of ervaren dat een synth mij zo diep raakt als de Novachord. Gewoon niet normaal.

:luv:
 
hoeveel zijn er gemaakt?
(vroeg de man hoopvol...........)
groeten,
jeroen

This is approximately the 515th Novachord from a total of 1069 units made. Date of manufacture for this Novachord is roughly march 1940.

1069 dus....pfff ik hoop dat de kringloopwinkel er toevallig 1 heeft staan..8o)
 
Wow gewoon geen woorden voor zon bak ga ik scooren!!!!! ooit misschien
 
Het geluid van de Novochord moet nu niet bepaald overschat worden. De CD is behoorlijk op-ge-beefd. Het filmpje van Hilltree is een eigentijdse opname en geeft een veel eerlijker geluid. Maar goed, de instabiliteit zorgde voor de onverkoopbaarheid.

Hammond zelf vond het instrument eigenlijk ook maar een zijweggetje. Het toonwiel orgel liep toch wel beter. Leuk is de geschiedenis van de Hammond Clock Company. Laurens Hammond was als jongeling van 17 jaar al een redelijk goede uitvinder, een soort Edison. Zijn belangrijkste uitvinding is een synchroon electro motor geweest. Deze werd aanvankelijk gebruikt voor stationsklokken, vandaar ook de naam van de fabriek. Omk die klokken goed regelmatig te kunnen laten lopen was een stabiel electrisch net noodzakelijk en dat verkreeg Hammond door alle bedrijfsleiders van de centrales zo'n klok cadeau te doen. Daarna werd er gebrainstormd wat er nog meer mogelijk was. Wat kon de frabriek goed? Motoren en tandwieltjes maken... Het toonwiel orgel! Daar zijn ze behoorlijk bekend mee geworden. Maar de crises van 1926 overleefden ze door een bridge tafel te maken waar de kaarten automatisch werden gedeeld, een soort robot. Daar zijn er zo´n 25.000 van verkocht, al zijn er maar zeer weinig overgebleven.

http://uv201.com/Clock_Pages/Hammond/bridge_table.htm

Wout
 
leuke klus heeft de man,.;.............

hij is op sommige punten geloof ik wel wat onzeker met het werken met buizen.

het is overigens zo, als je een novachord hebt of koopt,...
als je hem niet opknapt, dan heb je een leuke chemische tijdbom is huis,, met veel pac´s en pcb´s

ook leuk om te zien, de structuur is eigenlijk hetzelfde als van de latere hammond toverorgels ( en ook natuurlijk alle andere merken)

hoofdoscillator, delers voor de lagere oktaven en keyers voor het vca effect.

de novachord heeft dus 12 hoofdoscillators om te stemmen ( de topoktaaf)
net zoals bij alle jaren 50 tot 70 orgels.

leuk die schema´s
het multi resfilter is een aanrader om na te bouwen, die geeft de novachrd voor zeker 40% z´n klank.
:mega:
 
wat Wout al zei, de opnames zijn behoorljjk gepimpt.
de klank kon nog wel eens behoorlijk kazig zijn, als ik de schema´s zo bekijk dan.
( ik heb er nog nooit een van dichtbij gehoord, dus als iemand er een heeft, dan ben ik wel benieuwd)
:mega:
 
wat Wout al zei, de opnames zijn behoorlijk gepimpt.
de klank kon nog wel eens behoorlijk kazig zijn, als ik de schema´s zo bekijk dan.
( ik heb er nog nooit een van dichtbij gehoord, dus als iemand er een heeft, dan ben ik wel benieuwd)
:mega:
Het YouTube filmpje van Hilltree geeft een goed idee. Ook het intro is een Novachord. Deze geluidsopnamen zijn niet van de wereldtentoonstelling, maar wel eigentijds. Cor Steyn's Magic Organ klonk in de jaren 50 al veel beter.
Het Novachord is beslist geen voorloper van de synthesizer, maar een orgel dat ook envelopes en VCA's gebruikte, een half vorm eigenlijk. Een belangrijk element van de synthesizer ontbreekt hier: de VCO.
Ook het repertoire was anders, duidelijk anders. Leuk te horen hoe men toentertijd dacht hoe elektronische muziek zou gaan klinken. (Zie de PS)
Door de instabiliteit was het Novachord vaak vals, wat een toonwiel nooit was, intern gezien, dan. Omdat er nog geen werkelijke vraag naar dit soort instrument bestond was het voor een muzikant duidelijk: geen Nova maar een A en later B3! Verdwenen van het podium wegens technische onvolmaaktheid en in de muziekpraktijk nog niet gewenst. De synthesizer is beslist een muziekinstrument dat pas aan het eind van de 60-tiger jaren van de vorige eeuw kon ontstaan.

Met de auto met benzine motor is het toch ook zo? Onderstaand vervoersmiddel is ook ooit geprobeerd, maar hebben de straten er vol mee gereden...?

Wout

PS Het repertoire van dit soort instrumenten is een zeer belangrijke factor! De geschiedenis van de elektronische muziek gaat nu nog over de technische fase: men beschrijft vaak alleen de opeenvolging van de verschillende apparaten, maar de muziekpraktijk is eigenlijk doorslaggevend. Wie heeft de electronische muziek populair gemaakt? Wendy Carlos met 'Switched on Bach'? Tja, ze haalde de krant er mee, dus Moog werd bekend. Emerson met 'Lucky Man'? Een steuntje in de rug voor de verkoop. Stockhausen met de WDR, of Varèse samen met Raaymakers in Eindhoven, of de IRCAM in Parijs? De werkelijke doorbraak is toch eigenlijk van de Dance gekomen, in de jaren 80 en 90! Ongeveer 90% van de muziek die heden ten dage uitgezonden en verkocht wordt, is gemaakt met computer gecontroleerde elektronische instrumenten.
 

Attachments

  • 2037565.jpg
    2037565.jpg
    13 KB · Bekeken: 71
Laatst gewijzigd:
Back
Top