Flexibele oplossing voor zowel studio als 'on the road'

Flying Panther

Vliegend lid
Lid sinds
26 oktober 2002
Berichten
2.331
Locatie
Delft
Ok, t wordt een heel verhaal, maar ik hoop toch dat ik er wat reacties op krijg 8)

Op dit moment gebruik ik in de 'studio' een laptop icm met een Audiophile USB om m'n muziek op te nemen en weer te geven. Aangezien ik toch redelijk wat tijd buiten de studio besteed (zit regelmatig in de trein, ben ook vaak het weekend niet thuis), betekent dit dat ik vaak wel mn laptop met al mn muzieksoftware erop bij me heb, maar er eigenlijk niets mee kan doen, omdat de onboard geluidskaart gewoon niet voldoet.
Nu zou ik natuurlijk de Audiophile mee kunnen nemen, maar dat betekent wel iedere keer het achter mn bureau duiken om de juiste kabels los te halen, adapter uit de dradenspaghetti zoeken etc. Dat zie ik eigenlijk niet zo zitten, het is toch redelijk wat extra meeslepen en in de trein schiet het natuurlijk nog niet op, want de Audiophile is niet USB-powered.

Nu heb ik een tijdje terug mijn oog al laten vallen op de Echo Indigo I/O. Dit is een cardbus interface met stereo in en uit (van de Audiophile gebruik ik de S/PDIF en midi toch niet). Haalt zn stroom uit de laptop en is klein. Ideaal dus..
Maarr, deze heeft dus een headphone amp op de stereo uit zitten, wat natuurlijk onderweg geen probleem is (integendeel zelfs, dan zal ik toch een koptelefoon gebruiken), maar zodra ik weer in de studio ben en m op mn mixer aansluit lijkt me dat niet helemaal fijn. Het zusje van de Indigo I/O, de Indigo DJ, heeft wel een gescheiden line en headphone out, maar die heeft dan weer geen line in, dus voor in de studio niet bruikbaar.

Aan de andere kant zou ik in de studio natuurlijk gewoon de Audiophile kunnen blijven gebruiken, maar het nadeel is dan dat ik Cubase en andere software steeds op de juiste ASIO driver moet instellen. Dit lijkt me zelf eigenlijk wel een fijne oplossing, zeker omdat ik dan ook de mogelijkheid om later de Audiophile te vervangen voor een interface met meer I/O.

Vraag is dus eigenlijk: Zou ik de Echo Indigo ook in de studio kunnen gebruiken én is het eventueel mogelijk om de audiosoftware automatisch de juiste ASIO driver te laten kiezen (bv door hardwareprofielen oid?) of wil ik gewoon te veel en moet ik niet zo zeuren? (jaja, inkoppertje ;))
 
ik zou kijken voor een FW interface en die aan je flaptop jassen

;)

maar welke errrrrr iemand????
 
Ja een FW-interface lijkt me heel erg fijn voor in de studio, en dan t liefst eentje met een flinke lading in- en outputs natuurlijk ;) Maar voor onderweg is dat toch niet echt handig, omdat ik in mn laptop geen 6 pins FW heb (alleen 4 pins, zonder voeding dus). Plus dat de gemiddelde FW-interface natuurlijk niet echt veel kleiner dan de Audiophile is die ik al heb (of ik moet er een paar over het hoofd gezien hebben natuurlijk :eureka: )
 
Nee eigenlijk niet, opzich natuurlijk wel een erg mooi concept, maar om mee te nemen eigenlijk toch wel weer groot (qua afmetingen ongeveer gelijk aan de audiophile). En dr moet (als ik t goed begrepen heb) toch dan ook weer een adapter mee..
Ik was niet echt bekend met het concept, maar het heeft zeker praktische voordelen.. Wel iets om ff te onthouden dus.

Wel zag ik hier dat de EMU 1616m blijkbaar ook zonder breakoutbox te gebruiken is, en dat je dan een hoofdtelefoonuitgang tot je beschikking hebt. Daar had ik dus overheen gekeken. Voor onderweg zou dat prima zijn, aangezien ik dan toch voornamelijk met software zal werken en niet echt dingen zal willen opnemen.

Maarr, eigenlijk heb ik het niet zo op Creative. Dat is natuurlijk een vooroordeel, dus daar zou ik wellicht overheen kunnen stappen..

Eerst maar eens even goed kijken hoe het zit met de in- en outputs (dr zit ook een hoop op wat ik sowieso niet ga gebruiken) en wat nu eigenlijk de verschillen tussen de 1616m en de 'gewone' 1616 zijn en hoe het zit met latency's enzo.. Ik houd me aanbevolen voor gebruikerservaringen! ;)
 
Ga voor de 1616m, een van de beste adc die er te krijgen zijn en die je verder alleen terugvind in apparaten als digidesign 192 HD, lynx, mytek motu HD etc. met ook nog eens goede preamps (XTC, wat een geweldige naam voor een preamp) en werkt met cardbus, moet je wel opletten want deze werkt met PCMCIA en niet met express card. kost 450 bij feedback
 
Back
Top