Hardware synth & ableton live

roelsalemink

Nieuwkomer
Lid sinds
9 juli 2007
Berichten
24
Locatie
gendringen
ik produceer nu al een tijdje met ableton live. Graag wil ik nu een hardware synth en of drumcomputer aanschaffen. Gewoon voor het produceren dus niet voor live dingen. Hoe kan ik deze het best aansluiten op mijn laptop met ableton?
Soms via midi naar usb ofzo? En kan ik de geluiden uit die synth gewoon gaan intekenen in ableton net als met de vst synth's? En met een drumcomputer. kan ik die synchroom laten lopen met mijn ableton en dan naar mijn mixer sturen. Dus op mijn mixer een kanaal van ableton en een kanaal drumcomputer/groovebox?
Graag zou ik hierop een antwoord willen van jullie aangezien jullie er alles vanaf weten toch?
 
Laatst gewijzigd:
Je vroeg of het mogelijk was in eerste instantie, maar niet hoe :) Maar goed..
Ja het staat allemaal in de manuals.. en eigenlijk is het allemaal heel logisch..
Paramaters tekenen in je sequence zoals bij vst's, dat kan ook bij hardwarebakken, die hebben per paramater allemaal een controllernummer, die kun je dan in de sequencer intekenen.. dus in de manual van je HWsynth checkuh welke controllernummers je moet hebben.. spreekt allemaal voor zich..
Je hebt dan idd midi nodig op je laptop... dus middels een audiointerface met midi of bijv. via een usbmidi interface zoals je zelf al aangeeft.
Een drumcomputer kun je idd syncen, dat gaat meestal via midiclock, dat moet je dan aanvinken in je sequencer (midi clock out).. Je drumcomputer kun je natuurlijk ook behandelen als een synth en de diverse paramters intekenen in je sequencer, afhankelijk van welke drumcomputer je gaat kopen natuurlijk...
Duss ik zou zeggen, ga experimenteren ermee..
Succes.
 
Re: Hardware synth & ableton live

Origineel geplaatst door roelsalemink
Soms via midi naar usb ofzo?
Je zult inderdaad een USB MIDI interface aan moeten schaffen. Afhankelijk van hoeveel hardware je er op wil zetten, natuurlijk.

En kan ik de geluiden uit die synth gewoon gaan intekenen in ableton net als met de vst synths?
Nee, dat gaat niet zo makkelijk. De synthesizers hebben NRPN (non-registered parameter numbers) en CC (continuous controllers). Dat eerste is voor de eigenschappen die niet op elke synth zitten; het tweede voor een hoop spul wat per synth gelijk is (velocity, modulation, aftertouch, pitchbend, etc.). Je kunt wel gaan tekenen, maar of de synth er ook op reageert is een tweede, en je zult zelf moeten uitvinden welke nummers allemaal aan te sturen zijn.

En met een drumcomputer. kan ik die synchroon laten lopen met mijn ableton en dan naar mijn mixer sturen.
Het geluid stuur je naar de mixer en de klok van de drumcomputer doe je als "slave" instellen terwijl Ableton "master" is. Verander het tempo van Ableton en de drumcomputer gaat mee.

aangezien jullie er alles vanaf weten toch?
Ja, maar we zijn geen helpdesk en we verwachten wel dat je de handleiding doorneemt ;).
 
Ehm..Ableton Live maakte mij juist gans los van al het "msb, nrpn etc.." programmeer gedoe.
Gewoon: audio opnemen, spoor na spoor, slot na slot (loop) en vrij spelen met een minimum aan "gemuis".

Dus: hardware synth eraan via audio-to-usb o.i.d., spelen, opnemen, waar nodig editen en volgende slot/spoor/track!

Speule, gak!
:D
 
Back
Top