Hallo,als jaren gebruiker van Korg Triton classic en erna Korg Triton studio wil ik effe hier
aan deze thread iets toevoegen.
Wat is gewoon super aan Korg Workstation's,wel inderdaad de touchsreen,mijn eerste synth met deze,
en wat heb ik hiervan genoten :-)
Dan met de Triton Studio,de interne harde schijf en cd writer,zodat ik mijn program's en sample's,
eigen multi-samples kon opslagen in de synth zelf,mooi in folders
Geen bullshit met externe zip,jazz,deadclick's ;-)
Dan ook persoonlijk het grootste pluspunt,dat je in geval van de Triton studio,
een Adat uitbreiding kon steken,met wordclock ingang :-)
Dan had ik ook de Karma Triton software waarmee je met een triton en de soft op een pc
je de Karma GE's had van de Korg Karma zelf,
veel fun met deze,vooral de Gated Ge's :-)
Nu na al deze positieve punten het mindere werk :-(
Ten eerste Korg maakt veel gebruik van zijn insert effect's om een klank op te dikken,
tof,maar niet als je hem gaat gebruiken in de sequencer,opeens heb je die 5 insert en 2 master
effect's die je had in program mode voor 1 program ter beschikking voor nu 16 programs'
meestal valt heel de charme van die mooie klank weg.
Eigenlijk ligt het een beetje aan de Korg-engine,die heeft maar 2 OSC per program,
Ok,iedere OSC heeft een low en high multi-sample dat je kan instellen,
maar toch kan je niet genoeg layeren om echt een dikke klank te halen
waardoor dus de insert effect's worden aangesproken,intensief zelf :-(
Dan na een paar jaar gebruik begon me nog iets te irriteren,misschien wel het ergste punt.
Al die mooie pad's,motion synth's,die echt wel heel mooi zijn,beginnen na een tijd
hetzelfde te klinken qua timbre,wel hoe kwam dat,wel ik merkte op dat er veel gebruik werd gemaakt
van dezelfde multi-samples voor deze klanken :-(
En dat brengt me tot het punt dat de multi-samples van Korg niet zoveel voorstellen
en vooral niet uitgebreid zijn,
je kan jou eigen multi-samples maken en dat is lovend geloof me,
maar dat is ook wel heel veel werk :-(
Nu door dit allemaal ben ik een Roland fan geworden,
nu had ooit al een JD-800 gehad,zelfs mijn allereerste synth :-)
maar qua multi-samples en polyfonie was deze nog erg ver van wat nu allemaal kan,
en dus erna toen die Korg Triton Classic uitkwam met alles in één toestel
heb ik dit pad gekozen en tot op een punt veel plezier aan beleefd.
Maar nu dus ben ik een grote Roland fan,op de Korg Wavestation na,
die gewoon super blijft en daarbij een veel betere synth-engine
8 patch's per performance en iedere patch kan 4 tones bevatten die je kan vectorieel
mengen en waarvan deze 4 tones,een gewone of een super wavesequence kunnen bevatten ;-)
Maar om niet weer af te dwalen,
ik heb gekozen voor Roland omdat de synth-engine dus beter is,
4 tones per patch,waardoor je al zonder effecten een dikkere klank kan verkrijgen
(wel ten koste van polyfony,maar die is tegenwoordig al zo groot)
en omdat Roland maar 1 multi-effect heeft per patch en 2 global,chorus en reverb,
veranderd de klank niet veel als je deze gaat gebruiken in Performace mode.
Dus de klank blijft meer hetzelfde.
Dan de multi-samples van Roland zijn meer verschillend,vooral met de SRX en SR-JV80 board's
OK,korg heeft zijn EXB-PCM Board's,maar zelf met deze brengt het niet veel bij.
Zelfs de Korg Oasys of de M3 heeft eigenlijk bijna dezelfde multi-samples als
vorige Korg's,alleen nu in het geval van de Oasys on-compressed of met cross faded samples
om verschillende dynamieken te reproduceren,maar kijk maar eens na in hun lijst
en dat brengt me tot het punt dat ondanks dat deze workstation er zeer mooi uitzien
en meer uitgangen heeft en touchscreen,ik deze terug haat qua klank :-(
Dus voor mij is Roland den top qua synth-engine en multisample's
ik mis wel de vele uitgangen op de nieuwe modellen,
daarom ook dat ik nog werk met de XV5080's die dus via R-bus 8 digitale uitgangen heeft :-)
Verder komt er een fantom X8 aan :-)
Vooral omdat je met deze eigen multi-samples kunt gebruiken als tone en met de XV5080
kon je alleen maar 1 sample over heel de keyrange gebruiken als tone :-(
Van Yamaha ken ik niet genoeg(toch qua synth's,mengpanelen blijven super),wat ik wel ooit heb opgemerkt is dat deze qua
akoustische
instrumenten inderdaad precies beter leek,
dacht vooral de drum's en de andere instrumenten weet ik wel niet meer welke ;-)
Maar de synth-engine heb ik ooit eens bekeken,maar blijkbaar heb ik toch toen voor Roland gekozen
weet wel ook niet meer waarom ;-)
Oef,wat een tekst,zeggen dat ik hem nu een tweede keer type omdat
ik een verkeerde knop had geduwd en opeens alles weg was van mijn scherm
(sommige zullen dit ook wel kennen)
Voila,hopelijk heb ik ook iets bijgedragen aan deze thread
en anders is het scherm opvulling zeker :-)
Succes in de keuze