Liedjes maken/opnemen met workstation sequencer goed te doen ?

CJ75

Using keys to open doors
Lid sinds
18 februari 2005
Berichten
431
Locatie
Tussen Den Haag en Leiden :-)
Hallo allemaal,

even een situatieschets:

live-toetsenist met set-up:

- Korg Triton Le
- Roland JV80 met hiphop-expansion
- Roland XP50 met Asia-expansion

Geen onwijze set-up dus, maar voor mij goed genoeg voor allround gig-gebruik.

Eigen liedjes maken/in laten zingen/opnemen/bewerken:

- Tot aantal jaren geleden Cubase (begonnen op Atari toen PC), sinds een aantal jaren veelal met Reason, al dan niet gerewired met Cubase.
- Inzingen op het lied in Cool Edit/Audition

Uiteraard geen super-opname maar i.i.g. goed genoeg om als demootje/gadget te verspreiden etc.

Sowieso wel aantal keren verder laten mixen en masteren buiten via via etc.


Okay hier mijn punt:
Ik merk dat ik eigenlijk toch veelal nummers maak die voornamelijk leunen op akoestische instrumenten, met hier daar wat synth-leadjes. Zeg maar dat ik me op een huis-tuin-en-keuken-manier laat inspireren door pop/soul nummers.

Ik hoef dus zelf niet per se afhankelijk te zijn van het 'moeten' maken van je eigen sounds en FX, dat hoeft dus niet per se overzichtelijk op een monitor.
Eigenlijk komt het er op neer dat ik vaak piano's/gitaren/strings etc. in (huidige) workstations al voldoende vindt klinken en daar waar er edit-wensen zijn kan dat ook nog aangepast worden. Een PC zie ik dan niet direct voor me.

Ik zit er dus aan te denken om wellicht over een tijdje mijn liedjes te maken op een workstation, bijvoorbeeld Fantom X (ja ik heb ook vergeleken met Triton Extreme en Motif XS, maar een mening is persoonlijk, en sowieso hoort die discussie denk ik in een andere thread thuis :D)

Voor degenen die regelmatig (of standaard) hun liedjes op workstation-sequencers maken etc, de volgende vragen:

- Is het bij een compleet liedje eigenlijk al goed mogelijk een degelijke eindmix te maken ? Zo niet, pak je dan toch de PC er weer bij ? (Ik heb nog geen compleet nummer met m'n Triton Le gemaakt)

- Voor degenen die bijv. met een Fantom X6 X& of X8 met de audio-expansion werken. Is de kwaliteit van zang-opname ook okay 'ondanks' het feit dat het een workstation is ?

- En als alles goed is, kun je dan gewoon je complete op de workstation gemaakte nummer inclusief zang direct als wav-bestand naar PC overbrengen en dan (na eventueel op PC nog verder bewerkt te hebben) op CD branden ?


Oh ja, ik heb al genoeg info over de Fantom, Motif en Triton etc. gelezen en ook uitgeprobeerd, maar in dit specifieke geval verwacht ik toch meer wijzer te worden van gebruikerservaringen.

Kortom (misschien herkenbaar): ik wil voor mijn liedjes niet steeds gebruik hoeven te maken van de PC (ook qua sounds niet echt afhankelijk) maar gewoon bij wijze lekker op de bank met je keys op schoot liedjes maken etc.:)

Okay,

groeten van CJ !
 
Mijn ervaring is dat je uiteindelijk toch met muis en monitor wilt werken. Het werken met een workstation is dan ook traag en onoverzichtelijk.

Koop gewoon een interface met veel inputs, zo niet een interface en een mixertje. Start de DAW naar keuze op.

Ik dacht namelijk ook dat een sequincer van een Motif wel makkelijk zou werken. Maar het is gewoon een grote brei van diepe menu's en vele knopjes drukken. Dat ben je al snel zat. En wat je zelf al afvraagt, hoe is het mixen? Je kan die Motif Sliders daar best voor gebruiken...als je hem op je pc aansluit met het usb kabeltje :L

Het workstation concept loopt ook wel op z'n einde.
 
Het zingen moet ook via het workstation..?..


ikzelf zou dan eerder een paar 10tjes uitgeven aan een simpel 4 sporencassettrecordertje , een potlood voor de teksten,
de korg dus laten staan..en de rest weg doen...
het voordeel hiervan is dat je je veel meer focused op de muziek in plaats van de techniek

Ik zit vaak met de alesis Micron op de leuning van de bank mee te spelen en te zingenbij de televisie...

daar komen soms best wel leuke liedjes uit voort...en dan pak het 4 sporen cassetterecordertje...en dan...neem ik dat meteen op..
soms alles in 1 keer op 1 spoortje...want het moet wel leuk blijven..ZEKER niet te ingewikkeld doen..

en een goed nummer kun je dan altijd nog eens gaan uitwerken..na een paarweken omdat het blijft hangen..

Murc :frons:
 
Laatst gewijzigd:
Bedankt voor de antwoorden tot zover.

Maar is het dan niet zo dat je uiteindelijk toch wel gewend zult raken aan het werken met de workstation-sequencer en het net zo een automatisme wordt als werken met bijv. Cubase ?

Of is het anders een idee (als ik de PC wil vermijden) om met harddisk-recorder te gaan werken ? (Ja Murc gaf al een aanzetje met 4-sporen recorder)

Grt. CJ
 
Heb voor het serieuzer gebeuren een flash rom 8tracker van Fostex..

en verdomd..meteen moet je heel goed nadenken over het opname proces..
er kan VEEL..dus dat ga je meteen overwegen om dat allemaal te gaan gebruiken...wat dus weer erg afleidt van het muziek maken..niet doen dus..

en guess what...als ik soms zelfs hele oude opnames laat horen met mijn Yamaha MT50 recordertje gelooft niemand dat het daarmee gemaakt is...
het knalt eruit met enorme brilliance en presentie..dat analoge cassette spul..klinkt gewoon heel levendig..


DUS..keep it simple...
 
Ik heb nog nooit een PC gebruikt om te sequencen. Ik heb ooit eens een hardware sequencer gebruikt (akai ASQ-10) en daarna alleen maar workstattion sequencers (GEM S2, GEm Equinox, Roland Fantom-XA en nu de Alesis Fusion)

Ik moet zeggen alles went, de Fusion is het omslachtigste van wat ik heb gebruikt. Ik denk wel dat ik binnenkort een sequence programma wil gaan aanschaffen, maar weet nog niet wat (misschien heeft iemand een aanrader) omdat ik me er nog niet in verdiept heb.

Tot die tijd blijft het bij de sequencer van de Alesis. Ik denk dat alles went, maar als je eenmaal iets heel makkelijks gewend bent (een PC sequencer schijnt toch veel makkelijker te werken) dan zal het wennen waarschijnlijk een frustrerende bezigheid gaan worden.

Groetjes van Rudo
 
Stond voor het zelfde dilemma. Ik schrijf ook liedjes en wil een simpele oplossing die niet in de weg gaat zitten met mijn creativiteit.

Ik heb een G-70 waarmee ik schrijf. opnemen doe ik nog steeds via cubase (se versie), omdat de sequencer van een workstation, hoe uitgebreid in mogelijkheden ook, gewoon nog niet half zo goed en snel werkt.

Eerste instantie gebruik ik 2 midi tracks, 1 voor de arranger settings (fill, variations, intro end) en 1 die de gespeelde akkoorden opneemt. Dan heb je de songvorm in 1 keer staan, en kun je je akkoorden en arranger settings gewoon aanpassen, dat gaat op de interne sequencer gewoon niet (zo makkelijk). De interne sequencer neemt altijd alleen de uiteindelijk gespeelde midinootjes op, als je een keer een andere groove of fill wilt zit je al... Dan kun je lekker alles opnieuw doen.

Om een beetje reclame te maken :engel:, mijn g70 heeft een aantal waanzinnige sounds en klinkt al snel als een relatief echte band. (maar ik zou hem niet op de bank op schoot nemen) Als je eens wat gemaakte trackjes wil horen...

Cheers, E.
 
Laatst gewijzigd:
Back in the days gebruikte ze een achterlijke MC4 roland micro composer met rekenmachine en de tracks die ze daar mee maakte zijn 10000000x beter dan al die crap tegenwoordig...het is er niet beter op geworden met muis en scherm.

En het is maar wat je leuk vind, niks is beter of slechter...ik vind zelf wel dat een hardware /workstation sequencer echt 10x sneller werkt dan dat suffe gepriegel op een schermpje. En al die overbodige shit die je wel hebt op de computer...3 miljoen extra midi cc filters compressor timeshift allecator units blahblahdieblah nou daar is de muziek ook niet beter op geworden.
 
Back in the days gebruikte ze een achterlijke MC4 roland micro composer met rekenmachine en de tracks die ze daar mee maakte zijn 10000000x beter dan al die crap tegenwoordig...het is er niet beter op geworden met muis en scherm.

En het is maar wat je leuk vind, niks is beter of slechter...ik vind zelf wel dat een hardware /workstation sequencer echt 10x sneller werkt dan dat suffe gepriegel op een schermpje. En al die overbodige shit die je wel hebt op de computer...3 miljoen extra midi cc filters compressor timeshift allecator units blahblahdieblah nou daar is de muziek ook niet beter op geworden.

Of je neemt de middenweg,De MV-8800.
leuk bedacht,Hardware,muis en scherm.................nou ja...hardware??dat tuig is zoals gewoonlijk weer een zooi knoppen vergeten.

En als je nu 10 keer hier op drukt kom je in een heel handig menutje terecht,en vanuit dat menu moet je 25 keer hier op drukken waarvan de 14e,18e,20e en 23e keer shift ingedrukt houden ,anders kom je in dit menu terecht.Maar daar is weer heel vernuftig over nagedacht want van daaruit kun je na 17 keer op enter gedrukt te hebben in dat menu de parameter regelen die in 32 menu's ervoor geactiveerd wordt.
Zo,en nu heb je inplaats van een string een piano geluid.

Ehhhh o nee...ik had eigenlijk een lead nodig
 
Mijn mening is dat met DAW makkelijker werken is dan met een workstation.

- Denk bijv. ook eens aan integratie van samples die je op je PC beheerd
- Diezelfde samples kan je direct bewerken en pasklaar maken voor je project
- Alleen al voor de automation functies in de diverse DAW (logic / cubase) zou ik kiezen voor DAW. Ga dat maar eens doen op je werkstation.
- Er zijn zoveel opties in de DAW, waarvan ik het niet zie zitten ze te gebruiken op een werkstation.
- VST/DXi effecten in een DAW heb je zo tevoorschijn, keuzes zijn eindeloos
- Computer hebben de meesten al in bezit, rest je slechts de DAW te installeren.
- Masterkeyboard kan je op je gemakkie uitzoeken, enige compromis is je budget ; bij een DAW moet je compromissen maken tussen toetsenbord / opties van het workstation
- ... en ik kan nog wel even doorgaan zo :D
 
Hoi Rudo
Iedereen gebruikt hier Cubase.
Zelf ben ik SonarGeil.
Net wat je wilt.
Niet iedereen hoor. Ik gebruik alleen hardware sequencers. Ik ken ook forumleden die geen mdi, maar alleen audio gebruiken.
 
Back
Top