Ervaringen met aftertouch op 88 (weighted) key workstations

LukVdH

Nieuwkomer
Lid sinds
11 september 2011
Berichten
13
Locatie
Omgeving Herentals België
Ik zoek naar ervaringen met de werking van aftertouch op 88 weighted hammer keyboards (in workstations).
Heel vroeger had ik (de eerste in België) een D50 waarmee het perfect mogelijk was fijne nuances in klanken aan te brengen door gebruik te maken van de aftertouch. Idem met mijn oude Kurzweil (PC88mx), ook een oud Yamaha masterkeyboard had redelijk nuanceerbare aftertouch (maar de velocity ging maar tot 100, ander verhaal).
Nu heb ik een Roland Fantom X8, paar jaar geleden nieuw gekocht). De aftertouch daarvan is rampzalig slecht (vind ik, en op andere fora zie ik dat ik niet alleen ben).
Je moet met je volle gewicht op de toetsen duwen (mijn vingers/handen doen er pijn van...) en dan is het nog een "alles of niets" wat aftertouch betreft, vergeet "nuances" en "gedoseerd".

Nu heb ik al lang geen muziekwinkels meer bezocht, en heb ik dus ook geen ervaring met andere workstations zoals die van Yamaha, Korg.

Dus (om het kort te maken :-) is de vraag: zijn er mensen met ervaring met de werking (en dan vooral doseerbaarheid en benodigde kracht) van de aftertouch op de huidige generatie van 88 hammer key workstations, en welke zijn "de beste" (als het dus op doseerbaarheid en benodigde druk aankomt) ?

Ik ga ervan uit dat de nieuwere Roland Fantoms nog steeds dezelfde onbruikbare aftertouch hebben?

Natuurlijk is het geluid van een eventuele opvolger voor mijn Fantom ook belangrijk. Ik zoek vooral warme geluiden (Kurzweil....) en ik heb de indruk dat vooral Korg (de M3 bv) erg koud klinkt (in de demo's die ik op het net hoorde en YouTube-te toch).

Wie geeft me raad?

Het lijkt wel de onbeantwoordbare "welke synth moet ik kiezen" vraag, maar ik vraag nu specifiek naar de werking van de aftertouch. Misschien telt dat als een nieuw aspect ;-) .

Alvast bedankt.
 
Je vraagt specifiek naar gewogen 88 toetsen keyboards?
Nou, de aftertouch van mijn Alesis Fusion 8 HD is naar mijn mening uitstekend te doceren. Hij speelt sowieso lekker, behoorlijk zwaar maar dat is juist prettig om genuanceerd te kunnen spelen.
 
ik had lange tijd een Fatar SL880 en daar was het onbruikbaar. Gorillakracht en aan-uit gevoel
 
Hallo Luk

Mijn Kronos 61 uitvoering, heeft dan wel geen gewogen toetsen.
Maar ook daar is het hard werken op de toetsen.
Ik vraag me zelfs af of dit harde drukken op de toetsen geen versnelde slijtage oplevert. Niet normaal zeg. Ik krijg er bijna de blaren van op de vingers...

Je hebt weliswaar in de Kronos in de zgn. Global mode een aftertouch-curve zitten, die je van 1 tot 8 kunt instellen, en dan is 8 de meest gevoelige, dus dan hoef je minder hard te drukken op een toets.
Maar helaas, voor mijn gevoel wordt dan het effect van het aftertouch-effect ook verhoogd. En klinkt het al gauw vals, als je een vibrato-achtig effect met een LFO maakt en dan te hard drukt op een toets.
Dus dat helpt ook al niet echt. Mijn aftertouch-curve staat nu op 4.
En daar moet ik het maar mee doen, ben ik bang.

Bepaald niet ideaal inderdaad.

Groet,
Piet

8>
 
Mijn beste 88 klavier betreffende AT was de gem equinox 88 pro
De synth engine was (voor mij dan) ruk en het workstation gedeelte slecht.

M'n Korg trinity 88 had ook een goede AT.

m'n Alesis fusion 8HD heeft ook een zeer goede AT maar de toetsen zijn wat aan de lichte kant


Mijn 2 beste keyboards voor AT zijn de Casio cz1 (mono AT)en de Ensoniq sq80 (poly AT) dit zijn beiden 61 synth action keyboards.

Mijn Kronos 61 uitvoering, heeft dan wel geen gewogen toetsen.
Maar ook daar is het hard werken op de toetsen.

Ik vraag me zelfs af of dit harde drukken op de toetsen geen versnelde slijtage oplevert. Niet normaal zeg. Ik krijg er bijna de blaren van op de vingers...

De mijne staat ook veel te hard. (Kronos 61)

De curve (range) kan je software matig regelen maar dat verandert niets aan de minimale trigger waarde. Dat is bij oudere korgs een interne afstelling, zal bij de Kronos ook wel zo zijn.

Dus hoe je de curve ook insteld je zal even hard moeten drukken om de minimum AT te krijgen. Alleen het verschil tussen minimum en maximum verander je.
 
Dank je wel Vic,

voor je verdere verduidelijkende informatie. :)

Ze hadden wat mij betreft beter met een soort velocity gevoelige treshold kunnen werken. Je stelt dan een waarde in. Onder de waarde geen effect, sla je wat harder aan, het gewenste effect treedt op.

Dat was misschien beter geweest.

8>
 
Ja dat zou lastig zijn.

De velocity wordt bepaald met het tijdsinterval tussen 2 contacten onder iedere toets en de AT wordt gemeten met een drukgevoelige strip.
Het zijn hardwarematig 2 aparte dingen.

9 kansen op 10 zit er op de AT strip van de Kronos 2 afstelpots, 1 voor de trigger waarde af te stellen en 1 voor de Curve Hardwarematig af te stellen. Maar dat kan anders zijn, heb nog niet veel aan hypermoderne synths gewerkt.

Ik zal de mijne wel bestuderen en afstellen maar ik wacht tot de garantie verlopen is.

De meeste 88 keybeds zijn trouwens niet anders en meestal afstelbaar.
Echter een kut strip blijft een kutstrip en daar valt niets aan goed te regelen.
Korg strips waren tot op heden zeer goed.
 
Dat is jammer, dat dat niet kan...

Gisteren was ik met een geluid bezig, een zgn. hammer on-effect bij een gitaar, en daar leek het aanslaggevoelig te zijn.
Toen ben ik gaan kijken in het program of ik ergens een aftertouch-functie kon herleiden. Maar het bleek achteraf via een gate bij één van de ams-mixers gerealiseerd te zijn. Het werd daar geregeld met een treshold.

Vandaar mijn opmerking over eventueel met treshold.
Want daar ging het wel goed. Hammer off onder een bepaald niveau, hammer on boven het gewenste niveau... Door middel van een exponential velocity AMS... Niks niet hard op een toets drukken, gewoon aan en uit. Maar ik begrijp inmiddels uit je verhaal, dat dit niet zo eenvoudig is, om dit met after touch te realiseren.

Too bad...

8>

Psje. Aftertouch werkt prima bij mijn Tyros 4 van Yamaha.
Dus Yamaha heeft het hier beter voor elkaar.
 
Klopt, hardware matig velaagt de weerstand in de AT strip als je er op drukt.
De treshold wanneer de AT begint te werken is af tr regelen met een extra regelpot die in serie staat met de strip

Staat dus helemaal los van de Velocity treshold.

Je kan wel naar de winkel stappen en vragen om de AT treshold zachter te draaien natuurlijk. Als ze een bekwaam techneut in huis hebben natuurlijk.

Volgens mij heeft de man aan de productielijn gewoon een voorkeur voor zware AT en is ie ook zo afgesteld.
 
De beste meest gruwelijk goede aftertouch ooit heb ik ervaren met een PNoScan II optische strip onder een houten piano klavier (Fender Rhodes, Steinway vleugel). Zowiezo is de optische scanner van de note on/off al ontzettend nauwkeurig en te doseren, de polyfone aftertouch is dat ook .. volgens mij zit dit systeem ook in dit masterkeyboard (waar ik persoonlijk dan geen ervaring mee heb)
http://www.infiniteresponse.com/

De slechtste is alpha juno2 .. haha .. je denk dat ie stuk is maar als je met je volle gewicht erop gaat leunen .. hey wtf?
 
Misschien dat ik de AT treshold dan maar via de technische dienst van mijn dealer af laat stellen. Als ze dat kunnen. ;)

Maar dit bedrijf heeft een eigen technische dienst, dus dat zal wel goed zitten. Ik moet toch over een poosje er een keer naar toe.
Mijn Joystick geeft steeds een ongewenste klik, als ik hem van links naar rechts beweeg, niet van boven naar beneden.
En ik wil ook vragen of ze dan meteen die fan wat zachter kunnen zetten.
Maar ja, nog anderhalf jaar garantie, ik hoef me nog niet te haasten.
Eerst nog maar eens kijken of m'n lijstje met klachten niet nog groter wordt. Ik hoop het niet natuurlijk.

8>
 
zijn er mensen met ervaring met de werking (en dan vooral doseerbaarheid en benodigde kracht) van de aftertouch op de huidige generatie van 88 hammer key workstations, en welke zijn "de beste" (als het dus op doseerbaarheid en benodigde druk aankomt) ?

Ik speel intussen al heel wat jaren op een gewogen klavier van Yamaha.

Eerst in een Motif 8, daarna Motif ES8.

Dit klavier wordt door Yamaha in zowat alle synthgebaseerde instrumenten geplaatst zoals Motif en S90(ES/XS). Het is een gewogen en gebalanceerd klavier.

Ik vind het erg prettig spelen op het klavier alsook de aftertouch die erg goed te doseren is.
Het klavier voelt, voor mij dan, iets zwaarder aan dan de meeste klavieren van andere merken (die ik vaak 'te licht' en soms zelfs 'te sponzig' vind)
Het is natuurlijk subjectief maar voor mij is dit klavier echt het beste wat ik tot nu toe heb bespeeld.
 
Laatst gewijzigd:
Mijn Kronos 61 uitvoering, heeft dan wel geen gewogen toetsen.
Maar ook daar is het hard werken op de toetsen.
Ik vraag me zelfs af of dit harde drukken op de toetsen geen versnelde slijtage oplevert. Niet normaal zeg. Ik krijg er bijna de blaren van op de vingers...

Je hebt weliswaar in de Kronos in de zgn. Global mode een aftertouch-curve zitten, die je van 1 tot 8 kunt instellen, en dan is 8 de meest gevoelige, dus dan hoef je minder hard te drukken op een toets.
Maar helaas, voor mijn gevoel wordt dan het effect van het aftertouch-effect ook verhoogd. En klinkt het al gauw vals, als je een vibrato-achtig effect met een LFO maakt en dan te hard drukt op een toets.
Dus dat helpt ook al niet echt. Mijn aftertouch-curve staat nu op 4.
En daar moet ik het maar mee doen, ben ik bang.


Dat harde drukken kun je zo oplossen legolasII, de after touch curve bepaald puur hoe de curve is, maar niet het bereik van de aftertouch. Om het bereik aan te passen moet je het volgende doen:

- druk op de global knop
- kies in het menu rechtsbovenin de optie: aftertouch calibration.
- je ziet nu een balkje die je kunt gaan vullen door op een toets te drukken. Hoe harder je drukt hoe voller dat balkje wordt.
- druk nu de toets langzaam in tot het maximale hardheid gevoel dat je zelf acceptabel vindt.
- laat nu de toets langzaam los
- druk op de DONE knop.

Afhankelijk van hoe hard je dat balkje nu hebt afgesteld is dat voortaan je nieuwe aftertouch bereik
:okdan:

Dus je kunt het helemaal naar je eigen smaak afstellen :)
 
Hoi Quifster,

Geen moment meer op dat command-menu gekeken.
Dit is het antwoord waar ik al tijden naar gezocht heb.
Dit is dus het soort treshold-instelling voor de after touch wat ik graag wilde.

Waarom zetten ze zo'n instelling bijv. niet naast de aftertouch curve?
Dan heb je alles wat betreft after touch instelling bij elkaar.

Maar, ik heb het inmiddels al afgesteld.
Het werkt super, nu kan ik de after touch sturen, zoals ik het graag wil. :)
En hard drukken op de toetsen is niet meer nodig.
Met ietsje extra drukken op de toetsen, is het effect nu al hoorbaar.

Volgens mij is forumlid Vic hier ook nog niet achter.
Anders had hij me hier in dit topic er wel op gewezen.

Hartstikke bedankt maar weer, Quifster.
Dit scheelt me een hoop zere vingers, en misschien ook wel Kronos-slijtage...

:okdan:
 
Back
Top