Roland: RD-700sx VS. Fantom X8

Michael29

Nieuwkomer
Lid sinds
12 oktober 2008
Berichten
3
Beste toetsenisten,

Ik ben opzoek naar een nieuwe synthesizer, mijn budget is ong. 1500 euro,
Ik heb een aantal bespeeld, en kom uiteindelijk uit op de RD-700sx of de Fantom X8. (s90es van yamaha is misschien ook nog een optie)

Mijn verwachting is dat ik deze instrumenten tweedehands voor rond de 1500 euro te pakken kan krijgen.

Mijn vraag is nu, welk instrument zou ik het beste kunnen kopen :confused:..
Het gaat mij er vooral om, dat ik gewoon hele goede samples heb, een goed klavier(die bij beiden hetzelfde zijn, 88 keys Progressive Hammer-Action Keyboard),
een makkelijke bediening voor tijdens een optreden, maar ook een stukje diepgang tijdens het thuisgebruik, i.c.m. pc en dergelijken.

Bij de RD-700sx vind ik de 4 programmeerbare sliders erg aantrekkelijk.
Bij de Fantom X8 daarentegen, vind ik de interface zeer aantrekkelijk.
Verder weet ik niet of ik de Dynamic Pad Bank wel zal gebruiken, waar ik overigens ook de functie nog niet van ontdekt heb.

Kortom, veel onzekerheid over een nieuwe aankoop, en de hoop dat jullie mij iets verder zouden kunnen helpen.

Alvast bedankt! :okdan:
 
RD700SX is veel meer een (uitgebreide) digitale piano.
De fantom (en de S90es ook) zijn meer synths met ook (goeie?) pianoklanken aan boord.
De laatste 2 gaan een stuk verder qua geluidsmogelijkheden (en ook veel meer geluiden aan boord) dan de RD. Maar 't is net wat je 't meeste waarde aan hecht/gaat gebruiken.
 
Ik heb zelf een Yamaha MO8 (deze heeft dezelfde soundengine als de S90es, maar niet de goede pianosound en minder polyfonie) en speel regelmatig op een Roland RD700sx. Als je op zoek bent naar een goede en uitgebreide synthesizer zou ik zeker voor de S90es gaan, omdat deze (zeker tegenover de RD700sx) veel verder gaat in het editen van sounds. Daarnaast vind ik persoonlijk de sounds van de S90es echt stukken beter dan de sounds van de RD700sx. Vooral orgels, strings, brasses en pads vind ik stukken beter klinken bij de S90es. De pianosound is echt persoonlijk, want ben zelf weg van de S90es sound, terwijl anderen weer liever de Roland horen.

Als je echt op zoek bent naar een apparaat met sampler en sequencer zou ik pas naar de Fantom kijken.

Ik denk namelijk dat deze prijs iets hoger zal liggen dan de S90es.
In de kerk waar ik regelmatig speel hebben ze dus de Roland RD700sx, maar als het mogelijk is neem ik het liefst mijn MO8 in combinatie met mijn Nord Electro Rack mee.

Daarnaast zal ik (en anderen met mij) je aanraden om de apparaten eens flink te gaan testen, alles draait voor het grootste gedeelte om je persoonlijke smaak.
 
Bedankt voor de reactie's!
Ik denk dat de S90ES uiteindelijk ook de middenweg is tussen de twee rolands. Verder weet ik niet goed of ik weer een yamaha wil, thuis begon ik op een oude psr, daarna een dgx 505 en die ben ik onderhand wel zat zeg maar. In de kerk speel ik zelf regelmatig op een CP 300 van yamaha, speelt heel lekker, maar ik heb het idee dat ik de samples van yamaha wel een beetje gezien heb. Nou ken ik de samples van de S90ES niet goed, en als ik zo een beetje hoor, en zie bij andere topics, zijn ze toch wel heel goed. Toch wilde ik bij het uitzoeken van een nieuwe synthesizer nu toch een keer voor iets anders. Ik heb zitten kijken bij roland, korg (pa588 ), kurzweil (pc2x of misschien de pc3x) leek me ook wel spannend. Misschien is Kawai iets? (MP5, MP8, 9500?).

Uiteindelijk vond ik de RD-700SX erg aantrekkelijk klinken, en voelen. Maar de Fantom X leek me wel aantrekkelijk omdat ik toch wel wat meer wilde gaan hobiën qua samplen en sequencen. En ik vind het een synthesizer met uitstraling!

Aangezien ik uiteindelijk besloten heb, mijn bedrag te houden op een euro of 1500, (mag iets meer of minder) Verwacht ik dat de pc3x en MP 8 al afvallen. Verder wil ik gewoon hele goede samples, een goed klavier, en veel mogelijkheden. Belangrijk zijn de Piano's, E.P.'s, Rhodes, Orgels!, en strijkers. De ze klinken sowieso erg goed op de RD-700sx.

Ik weet niet of de samples van de RD-700sx ook op de Fantom X terug te vinden zijn. (de RD heeft geloof ik ong. 500 samples, terwijl de Fantom er ong. 1400 heeft :O)

Zoals jullie kunnen zien ben ik, ondanks dat ik naar mijn idee toch veel research gedaan heb, en ook al wat instrumenten bespeeld heb, nog zeer Onzeker over mijn nieuwe aankoop. Daarom hoop ik dat jullie mij wat meer advies en tips kunnen geven..

Alvast bedankt!
 
Gelijke prijzen? Ik zou dan voor de Fantom X8 gaan, geen twijfel. Belangrijkste reden: een veel flexibeler en uitgebreider apparaat. De RD heeft wat meer verschillende 88-notes gesamplede piano's (de FX heeft 'alleen maar' de ultimate grand), maar stop er desgewenst de SRX-11 in, en je hebt er een geweldige extra Steinway piano bij. Dan heb je qua piano's wrsch wel genoeg munitie, maar heb je ook een volledig workstation (veel meer synthesizermogelijkheden, sequencer, sampler) met meer uitbreidingsmogelijkheden (4 SRX-kaarten).
Met zo'n Fantom zit je gewoon veel minder snel aan de grenzen van wat je nu wil, of in de toekomst mogelijk zou willen.

Enige nadeel: de Fantom X8 is wat lomper qua versjouwen/vervoeren, maar ja, ook de RD is al een 88-toetsen gewogen klavier, dus ook al redelijk bulky.
 
Zo te horen heb je wel zin aan wat samplen en sequencen, en je hebt inderdaad met de fantom x8 een geweldig apparaat in huis. Helemaal wanneer je van de Roland 'sound' houdt. Ikweet niet of je bij de Fantom X een BalancedHammer klavier krijgt of een GradedHammer klavier hebt? Als deze balanced is (dus op elke plek op evenveel gewogen zeg maar) en je wilt toch meer richting de pianofeel met een klavier die in het laag een zware aanslag heeft en in in het hoog een lichtere aanslagr zou ik je aanraden om eens flink te gaan spelen op de apparaten.
Ik heb vorig een Yamaha MO8 gekocht met Balanced Hammer, omdat ik dacht dat dit toch wel in de buurt kwam van die piano, maar 2 maanden later was ik er achter dat als ik opnieuw zou mogen beslissen toch voor de Graded hammer klavier zou gaan, omdat je met dat klavier nog meer richting een echt pianoklavier gaat. Maar dat is ook weer persoonlijk.;-)
 
Back
Top