Waldorf Blofeld

Ik vind die demo'tjes op synthwiki toch wel vet klinken anders.
Het prikkelt iig om deze bak eens in reallife te checken :peukie:
 
Ik heb sinds eergisteren een Blofeld.

Het is een compact kastje dat erg degelijk aandoet en voelt.
De volledig metalen behuizing voelt zwaar en ook de knoppen voelen stevig.
Het geheel wekt de indruk alsof je er mee kunt voetballen, hetgeen ik niet geprobeerd heb overigens.

Het schermpje 'kijkt' prettig en is niet snel vermoeiend voor de ogen.
De grafische interface is een verademing. Het editen wordt op deze manier heel aanschouwelijk en je hebt veel beter een idee wat je aan het doen bent.

De implementatie van de knoppen is doordacht en ook de parameters die niet direct onder een knop zitten, laten zich gemakkelijk aanpassen.

De klank is goed, althans dat vind ik.
De filters vind ik persoonlijk erg lekker klinken en het feit dat je ziet waar en wat je aan het filteren bent maakt het allemaal nog leuker.
Tot nu toe heb ik niet veel meer gedaan dan presets luisteren en die een beetje aanpassen, maar daar heb ik me al uitstekend mee vermaakt.
Hij kan erg warm klinken, maar ook dun en digitaal (in de goede zin van het woord) en uiteraard kan er ook een bak 'teringherrie' uitkomen.

Het feit dat de Blofeld alleen een MIDI in heeft kan misschien als nadeel worden ervaren, maar via USB kun je MIDI signalen alsnog je pc invoeren, wat voor mij het gemis van een fysieke MIDI out teniet doet.
Verder had ik het persoonlijk wel leuk gevonden als de mogelijkheid een extern audio signaal de Blofeld in te voeren aanwezig was geweest.

Aan de arpeggiator ben ik nog niet echt toegekomen, maar wat ik er zo van hoor en zie in de diverse patches en erover lees in de handleiding is dat een krachtig stuk gereedschap.

Dit zijn bevindingen tot nu toe, want twee dagen is natuurlijk wel erg kort om de 'ins en outs' van een instrument te leren kennen.
Mijn vrouw merkte op dat zij er meteen mee aan de slag kon zonder een letter in de handleiding te hebben gelezen.

Mijn conclusie tot nu toe is dat je je, zeker voor deze prijs, gene buil kunt vallen aan de Blofeld.


groet

Tom
 
Ik heb de Blofeld begin maart bij Thomann besteld. De te verwachten leverdatum was toen 31 maart.
Toen hij daar in z'n geheel van de site verdween ben ik gaan informeren.
Van Thomann begreep ik dat Waldorf de vraag nauwelijks aankan. Bij Thomann verwachtten ze in mei een lading Blofelds.
Aangezien veel mensen er één hebben besteld hebben ze hem van de site afgehaald.
Ik kreeg te horen dat ik zeker tot eind mei/begin juni moest wachten, maar tot mijn verrasing kreeg ik hem vrijdag al bezorgd.
Ik krijg het vermoeden dat ze mij vanwege het gedoe met de plugiator die ik er ook heb besteld, op de lijst naar boven hebben geschoven.

Ik vrees dus dat de Blofeld op het moment moeilijk leverbaar is.


groet

Tom
 
ok, ik heb mijn order sinds 1,5e week staan bij de feedback. daar gaven ze een levertijd van van max. 3 weken mits op voorraad bij de leverancier...en ik kreeg ook het bericht dat een andere zaak in eindhoven vrijdag al een lading blofelds had gekregen dus ik hoop dat feedback ze ook kan leveren vanaf deze week....

BTW: nog meer mensen die ze hier hebben besteld..?
 
Dat zou mooi zijn. Ik hoop het voor je.
Het is de moeite en het wachten waard.


groet

Tom
 
En ik verwacht de levertijd van de tweedehands blofeld spoedig zal beginnen binnen een paar maanden,aan een zeer zeer 8)zacht prijsje
 
En ik verwacht de levertijd van de tweedehands blofeld spoedig zal beginnen binnen een paar maanden,aan een zeer zeer 8)zacht prijsje

dat zal nog wel ff duren denk ik, zijn er nog maar weinig die op korte termijn van deze prachtmachine afwillen(misschien voor de hoofdprijs, zeker niet voor zo'n zacht prijsje als jij in gedachte hebt), iedereen die er een heeft is enthousiast. misschien over 1,5 jaar gaan ze komen:maffia:
 
Overigens heeft de Blofeld een externe netadapter.
Da's op zich jammer, maar die adapter is vrij smal en overlapt dus geen andere contacten in je verlengsnoer.
Misschien erg triviaal, maar ik vind het toch wel een prettige bijkomstigheid.


groet

Tom
 
Ik heb de Blofeld begin maart bij Thomann besteld. De te verwachten leverdatum was toen 31 maart.
Toen hij daar in z'n geheel van de site verdween ben ik gaan informeren.
Van Thomann begreep ik dat Waldorf de vraag nauwelijks aankan. Bij Thomann verwachtten ze in mei een lading Blofelds.
Aangezien veel mensen er één hebben besteld hebben ze hem van de site afgehaald.
Ik kreeg te horen dat ik zeker tot eind mei/begin juni moest wachten, maar tot mijn verrasing kreeg ik hem vrijdag al bezorgd.
Ik krijg het vermoeden dat ze mij vanwege het gedoe met de plugiator die ik er ook heb besteld, op de lijst naar boven hebben geschoven.

Ik vrees dus dat de Blofeld op het moment moeilijk leverbaar is.


groet

Tom

Klopt :p
Ik heb m daar besteld begin december vorig jaar en had em pas vorige week mogen ontvangen :)
Maaaaar, het wachten loont de moeite, tis echt een beest van een synth!
Enige probleem is een bugje dat ik erin gevonden heb nl:

Ge kunt uw sounds sorteren in categorieën (bass, lead, arp, etc). Das ultra gemakkelijk om uw sounds terug te vinden of te sorteren. Als ge bijv. categorie "bass" selecteert dan kunt ge alle mogelijke bass presets die erin steken na gaan. Juist bij die handeling loopt het "bladeren" in de sounds vast waar ik verplicht ben dit stukje techniek te herstarten... (Ja, ik gebruik de laatste firmware, heb deze ook meermaals installed, dus corrupt is ie niet)
 
Die categorie functie vind ik erg handig.
Bij mij liep die ook vast. Dat wil zeggen, ik kon geen andere patches selecteren als ik in een categorie zocht.
Het installeren van OS 1.02 heeft dit euvel echter verholpen en heb op dat vlak geen vastlopers of andersoortige problemen ondervonden.
Vreemd dat dit bij jou geen soelaas heeft geboden.
Misschien aan mailtje naar Waldorf aan wagen?


groet

Tom
 
dat zal nog wel ff duren denk ik, zijn er nog maar weinig die op korte termijn van deze prachtmachine afwillen(misschien voor de hoofdprijs, zeker niet voor zo'n zacht prijsje als jij in gedachte hebt), iedereen die er een heeft is enthousiast. misschien over 1,5 jaar gaan ze komen:maffia:

Ik ben daar vrij gerust in dat ik dat apparaatje binnen een maand of vier in m'n bezit kan hebben tweedehands.Altijd zijn er die er weer vanaf willen,altijd.....
 
Beste Tom,

Das wel heel gek, ik heb wel degelijk de nieuwste 1.02 os erop gezet (via SysEx Librarian). Meerdere malen zelfs, alles verloopt succesvol behalve die bug in het menu dan :/

Ik had eerder al een mailtje gestuurd naar Waldorf (ene pers. Holger) en die ging het doorgeven aan een developper.
 
Voor welke muziekstijl gebruiken jullie dit beest?? ..nav. de demo's lijkt hij me erg breed inzetbaar :peukie:
 
Ik wil hem gaan gebruiken voor hiphop.
Ik sample nu vooral maar ik dacht dat die Blofeld misschien wel een goede aanvulling was voor mij en hij lijkt me niet al te moeilijk om te gebruiken voor een beginner.
 
Mensen als Jarre en Vangelis zijn voorbeelden van de muzikale hoek waar ik het in zoek.
 
Ik kreeg gisteren mijn Blofeld ook binnen (beetje rondgezocht en nog een winkel gevonden die er 1 op voorraad had :D)

Echt een heel leuk bakje, gisteren heel de avond mee zitten spelen en er komen echt krachtige sounds uit. Vanavond ga ik de Microwave XT er eens naast zetten om te kijken welke van de twee er nou lekkerder klinkt.

Het is in ieder geval wel duidelijk dat de Blofeld dingen kan die de XT niet kan (ook logisch op basis van de specs). Wat ik jammer vind is dat ze de waveshaper en sin(x) filtertypen niet hebben overgenomen uit de XT. Daar heb ik altijd erg veel plezier mee gehad namelijk.

Editten op de XT is uiteraard iets vriendelijker dan de Blofeld door het gemis aan knoppen echet werkt het scherm in combinatie met de matrix echt heel fijn. Enige waar ik aan moest wennen zijn de pages onder sommige keuze opties. Maar wederom door het grote scherm is dit gewoon overzichtelijk genoeg om goed mee aan de slag te kunnen.

De enige echte opmerking die ik heb is het gebruik van de shift knop om bepaalde functies te bereiken. Dit had met een zeer beperkte toevoeging van drukknoppen een stuk toegankelijker kunnen zijn.

Maar al met al echt een heel capabel bakje wat zeer robuust aanvoelt en gewoon klinkt als een huis en zich ook in het onderste gedeelte van het geluidsspectrum prima staande houd.

Ik kan me in ieder geval goed voorstellen dat Waldorf de vraag niet aankan.
 
ik ben echt wel benieuwd hoe de blofeld zich verhoudt tegenover de xt ...Dus de filtershapers buiten beschouwing gelaten zou de blofeld de patches van de xt kunnen reproduceren ?
Ben benieuwd
 
Komt van support Waldorf:

"This bug occured in earlier firmware versions but should fixed within 1.02. I can´t reproduce it here. Please check, if you Blofeld runs on firmaware 1.02, maybe updating process failed and the machine "fall back" in version 1.01 or so."

Heel raar want mijn machine draait momenteel versie 1.02, ik heb die geupdate met sysex librarian voor macosx. Zou ik mss beter een andere tool gebruiken?
 
Back
Top