Het grote Chriet Titulaer topic

Status
Er kan niet meer gereageerd worden.
"waar je nota bene zelf niet bij was". Het gaat nog steeds om het bewijs, niet om de persoon. Ik moet er niet bij geweest zijn, de feiten moeten voor zich spreken. Als ik alleen maar kon geloven omdat ik erbij was, zou ik niet kunnen functioneren in deze wereld. Daarbij, jij gelooft niet in de landingen waar je nota bene zelf niet bij was, wat is het verschil? Loos argument vind ik dat.

jullie staan achter een claim van NASA (waar je notabene zelf niet eens bij was), het is dus aan jullie (in het verlengde van NASA) om met bewijs te komen... 'hoaxers' zijn vrij om te geloven dat het niet zo is net zoals 'jullie' die 'geloven' (want je was er echt niet zelf bij) dat het wel zo was. want: iets wat je niet 100% zeker weet blijft geloven...

Ik begin mezelf hieer te herhalen...

-100% bewijs bestaat niet in werkelijkheid, het is enkel een wiskundig gegeven. In werkelijkheid bestaat alleen "boven redelijke twijfel bewezen"
-NASA heeft zoveel bewijs -open, peer reviewed en bevestigd- geleverd voor de maanlandingen dat hun claims als mainstream aanvaard werden; zij hebben wat dat betreft aan hun bewijslast voldaan. Zij hadden die bewijslast en die was zwaar gezien de sterkte van de claims, maar ze hebben dan ook bergen (neem dat letterlijk) bewijs geleverd.
-als jij tegen een mainstream claim in wilt gaan, heb jij de bewijslast om jouw idee te bewijzen. Zo gaat het in het logische debat, dit is niet een regeltje dat ik uitvind ofzo.
-bewijs en feiten hebben niks met "geloven" te maken, die spreken voor zichzelf.
-Het gaat er niet om dat jij gelooft dat ze niet geland zijn, het gaat erom dat jij daarmee mensen publiekelijk beschuldigt van leugenarij dan wel naïviteit, en zo'n beschuldiging heeft bewijs nodig of dient ingetrokken te worden.

Dus als je die beschuldiging wilt aanhouden, kom dan met logisch correcte argumenten, onderbouwend bewijs en liefst een consistente theorie van wat er dan wel gebeurd is. Je hebt nog geen enkele gegeven. 1 link naar ufos-aliens, maar zeg eens in je eigen woorden en met rechtstreekse betrekking tot apollo waarom het niet gebeurd zou zijn zoals verteld. Geen extrapolaties dus, gewoon feitelijk wat niet klopt, wat niet kan, wat een leugen is en waarom.

maar goed, wat is dan het meest overtuigende bewijs voor jullie dat ze er WEL zijn geweest?
Zoals gezegd ligt de bewijslast dus niet meer bij degenen die de echtheid van de maanlandingen verdedigen, tenzij een solide argument naar boven komt dat dit niet zo zou zijn. Maar om toch even te antwoorden:

Voor mij is het meest overtuigende bewijs het detail (dus het kleine) en consistentie (dus het grote) die beide in zoiets reusachtigs overtuigend kloppend zijn. De mate waarin technische en historische details en details van details kloppen, na tientallen jaren dat de wetenschap met de resultaten gewerkt heeft nog steeds kloppen, nieuw opgedane kennis nog steeds klopt met wat geclaimd wordt, willekeurig onderzoek in details van apollo nog steeds klopt...dat allemaal faken lijkt me complexer dan het gewoon echt doen. Om het op zo'n detailniveau te faken moet je alles echt ontwerpen, waarom vlieg je dan ook niet meteen echt naar de maan. Je hebt dan geen reden meer om het niet echt te doen, want het project is ontworpen en gebouwd. Dus voor mij is niet 1 bewijsstuk het meest overtuigende, maar het feit dat alle bewijs consistent en nog steeds kloppend is, in alle aspecten en interacties gewoon een kloppend geheel vormt én dat ook in het extreem de andere richting uit, een willekeurig miniminidetail nog steeds overtuigend kloppend is. Heel veel details en hun gezamenlijke geheel dat destijds zo overtuigend was dat de hele wereld inclusief vijanden met goede trackingsystemen erin geloofde. Dat zo overtuigend is dat de ruimtevaartindustrie nu nog steeds op Apollo data steunt in ontwerpen. Het is meer dan overtuigend, omdat nieuwe data claims uit het verleden bevestigt.

De uitnodiging staat nog steeds open om met een logisch kloppend argument en bijbehorende bewijslast, en indien mogelijk een totaaltheorie van de hoax te komen. Uiteraard mag de bron van een website, boek of ander bron komen, maar presenteer het argument hier even in je eigen woorden. Want ik zou graag weten waarom jij niet in de landingen gelooft. Of het een detail is dat voor jou ongeloofwaardig, of het totale verhaal, gewoon wat en hoe. 1 ding per keer aub, zodat we het er grondig over kunnen hebben.

ik weet het nl. niet, maar jullie wel toch?
Hou je nu toch je 50/50 positie aan? Dan stel ik voor de beschuldigingen achterwege te laten, en te specifiëren wwaar jij twijfels aan hebt en waarom. Met rechtstreekse betrekking tot Apollo uiteraard. Misschien kan je door dat uit te lichten ons, of wij jou, tot andere inzichten brengen.
 
Origineel geplaatst door Nicolas 2000
"het schijnt dat" is een slecht begin. Je hebt gelijk, maar probeer iets bevestigd te hebben voor je het beweert.

Je hebt gelijk, iemand wou een boek uitbrengen. Afgeschaft, omdat men het verspilling van geld vond, en men sowieso er toch geen nut in zag wat betreft hoax believers overtuigen.
frapant... ze lopen eerst met het idee om tegenbewijzen te moeten leveren en ineens toch weer niet?
ik zou zeggen dat het dan toch op 1 of andere manier bij NASA knaagt. maar het zal er wel op vast zitten dat ze maar beter helemaal geen aandacht willen schenken omdat er dan nog meer fouten naar buiten treden.
ach, dit zelfde zagen we toch ook bij dat 'andere' grote incident 6 jaar geleden.

no news is good news...
 
frapant... ze lopen eerst met het idee om tegenbewijzen te moeten leveren en ineens toch weer niet?

Frapant? Heb jij op je werk nog nooit een eigen idee gehad om daarna door je bazen teruggefloten te worden, vooral wanneer dat idee geld kost? Of thuis? :D

ik zou zeggen dat het dan toch op 1 of andere manier bij NASA knaagt.

Valselijk en publiekelijk beschuldigd worden heeft een zeer sterke neiging tot knagen.

maar het zal er wel op vast zitten dat ze maar beter helemaal geen aandacht schenken omdat er dan nog meer fouten naar buiten treden.
En hoppa, weer een beschuldiging. Bewijs nu eerst eens een keertje dat er uberhaupt fouten naar buiten gekomen zijn, dit is weer een claim die los in de lucht hangt maar die je geen substantie geeft.

En laat 9/11 er alstublieft buiten, dat bewijst werkelijk niks over Apollo.

Dit soort reacties zijn dus precies de reden waarom NASA geen geld spendeerde aan een boek over de hoax theoriën.

maareuh, kunnen we nu na geschat 5 pagina's hierover misschien eens je eerste werkelijke argument zien waarom jij niet in de maanlandingen gelooft? Een correct, onderbouwd, rechtstreeks tot Apollo betrekking hebbend argument? Als dat te veel gevraagd is, een aspect waar jij aan twijfelt dat rechtstreeks betrekking heeft tot apollo plus waarom jij het dubieus vindt? (dus niet zo vaag als "ik geloof niet in de landingen" of "de technologie", maar specifiek)
 
maar goed, wat is dan het meest overtuigende bewijs voor jullie dat ze er WEL zijn geweest?

Ten eerste het feit dat zulk een complot met zoveel betrokkenen geheim zou kunnen blijven.
Ten tweede dat de grote rivaal, de USSR, geen enkele moeite deed dit 'bedrog' aan de kaak te stellen.

Last but not least, dat het 'Jodrell Bank' observatorium in Engeland, onafhankelijk, elke fase van de vlucht en landing tot in detail kon volgen met één van hun radiotelescopen.
Ze waren in de jaren daarvoor zelfs in staat om met die instrumenten de foto's die Russische maansones overseinden, te onderscheppen en te publiceren, nog voor de Russen dat deden.


groet

Tom
 
Origineel geplaatst door Nicolas 2000
En laat 9/11 er alstublieft buiten, dat bewijst werkelijk niks over Apollo.
omdat ik een vermoeden heb dat het wederom zo'n constructie is... schreeuwende nieuwszenders die keer op keer hetzelfde bleren, dan gaan mensen het vanzelf als echt beschouwen... ok, ik zal het niet meer over neger elevator hebben.

Origineel geplaatst door OnAcid
6, kom jij van die planeet met die apen? :D
en jij loopt de hele dag met een trauma de buurt onveilig te maken met je JP8? :D
 
Origineel geplaatst door 6 trak
frapant... ze lopen eerst met het idee om tegenbewijzen te moeten leveren en ineens toch weer niet?
ik zou zeggen dat het dan toch op 1 of andere manier bij NASA knaagt. maar het zal er wel op vast zitten dat ze maar beter helemaal geen aandacht willen schenken omdat er dan nog meer fouten naar buiten treden.
ach, dit zelfde zagen we toch ook bij dat 'andere' grote incident 6 jaar geleden.

no news is good news...

Dat zelfde was volgens mij ook het geval bij de Mars foto's van Cydonia (face). Ze (NASA) wist niet zo goed of ze nou juist wel of nou juist niet de foto's met hoge resolutie zouden moeten maken.. Ze hebben het toch gedaan, na druk uit de "hoax wereld" (zo heb ik begrepen)


R
 
Voeg daar aan toe het feit dat de russen hun eigen, veel bescheidener "moon hoax" (officieel probeerden ze niet bemand naar de maan te gaan, maar hadden toch een programma daarvoor lopen) niet geheim konden houden, ondanks de geslotenheid van hun land tov het open apollo programma. Na de val bleef het helemaal niet meer geheim, en reeds op het moment zelf wist het buitenland toch wel iets van waar de vijand mee bezig was. Op de eerste na zijn alle supergeheime N1 lanceringen door de amerikanen gedetecteerd. Maar Rusland zou niet merken dat er helemaal geen mensen naar de maan gestuurd werden als dit voordien duidelijk aangekondigd werd? Rusland zou in het geheim driftig verder werken aan hun missie als zij niet geloofden dat Amerika mensen op de maan ging krijgen?

Occam 'die van Occam's razor dus) fronst hierop zijn wenkbrauwen, en prefereert dan toch maar echte landingen waarvan Rusland maar al te goed wist dat de vijand mannetjes op de maan had gekregen voordat zij dat konden.

Dus als je Rusland erbij betrekt, heb je

-geen logisch verhaal als ze van de fake landingen afwisten: dan zouden ze het wel wereldkundig maken en zelf niet zo hard proberen nog voor amerika te zijn.

-geen logisch verhaal als ze de fake landingen niet konden achterhalen: amerika kon zeer veel van de russen achterhalen, en technologisch is er geen enkel argument waarom dat omgekeerd niet zou kunnen.
 
Origineel geplaatst door Arv
Dat zelfde was volgens mij ook het geval bij de Mars foto's van Cydonia (face). Ze (NASA) wist niet zo goed of ze nou juist wel of nou juist niet de foto's met hoge resolutie zouden moeten maken.. Ze hebben het toch gedaan, na druk uit de "hoax wereld" (zo heb ik begrepen)
R

Inderdaad, druk uit de hoax en anti-hoax wereld. Resultaat is dat de hardcore hoax believers nu claimen dat de nieuwe foto's gefaked zijn (onlogisch: waarom faketen ze de oude, verboden foto's van het gezicht dan niet gewoon, of waarom maakten ze die oude foto dan publiek in de eerste plaats??)

Zonde eigenlijk van die hetze rond het gezicht, want het Cydoniagebied is topografisch interessant maar die aandacht wordt weggeleid door verhaaltjes over monumenten, oude beschavingen, evil government die erover liegen etc...
 
Origineel geplaatst door 6 trak
omdat ik een vermoeden heb dat het wederom zo'n constructie is... schreeuwende nieuwszenders die keer op keer hetzelfde bleren, dan gaan mensen het vanzelf als echt beschouwen... ok, ik zal het niet meer over neger elevator hebben.


Mooimooi :). Laat ik afsluiten met te zeggen dat de hoax claims keer op keer herhaald worden op het internet, youtube, video, DVD, boek (merkwaardig veel mensen verdienen geld aan het verkondigen van hoax theorieën), keer op keer wordt hetzelfde gebleerd en de mensen gaan het vanzelf als echt beschouwen.

Ik kan je 1 ding zeggen: hoe hard ik ook in iets geloof of niet geloof: mijn raket of satelliet werkt alleen maar volgens de principes van de fysica. Dus als ik keihard in Apollo geloof maar het is fout, dan werkt mijn op Apollodata gebaseerd toestel niet. De praktijk wijst uit dat ze wel werken. Het gaat over zoveel meer dan horen wat gezegd wordt. het gaat over kritisch denken, begrijpen, onderzoeken, gebruiken...en dan klopt Apollo nog steeds. De hoaxargumenten die ik gezien heb, niet meer. Voel je uitgenodigd om met een hoax argument te komen dat na veel kritisch denken, onderzoek, waar mogelijk toepassen nog steeds klopt.
 
Vndt het wel een goeie grap dat een gezicht was gezien op mars ,en er vicking landers naartoe gestuurd , het is net een echt gezicht , maar een berg :D
 

Attachments

  • 55837rwyv_w (custom).jpg
    55837rwyv_w (custom).jpg
    17,9 KB · Bekeken: 56
ik heb geen zin om jullie ruzie over hoax´en te lezen dus...

was het niet zo dat die apollo reizen levensgevaarlijk waren? dat ze er later nog eens goed bij stil stonden en dachten jeeeeeezus dat we dat hebben aangedurft? en dat ze daarna vanwege kosten plaatje / veilig heid er een einde aan hebben gemaakt?

bovendien heb ik altijd genoten van chriet tietulear, de wondere wereld, de kijk, wubbo en ruimtereizen en wou vroeger ook ruimteschipuitvinder worden. zeker die space 86 doos ziet er gewoon superstoer uit.
 
Origineel geplaatst door brmzz
ik heb geen zin om jullie ruzie over hoax´en te lezen dus...

was het niet zo dat die apollo reizen levensgevaarlijk waren? dat ze er later nog eens goed bij stil stonden en dachten jeeeeeezus dat we dat hebben aangedurft? en dat ze daarna vanwege kosten plaatje / veilig heid er een einde aan hebben gemaakt?

Volgens mij kwam dat voornamelijk omdat in de jaren 70 de economie (oliecrisis etc.) niet zo goed ging en er niet veel animo bij de publieke opinie was om miljarden $$$ belastinggeld in dat project te pompen. Ruimtevaart is altijd gevaarlijk, volgens mij is het space shuttle programma een stuk gevaarlijker, die dingen zijn echt ghetto.
 
Origineel geplaatst door brmzz
ik heb geen zin om jullie ruzie over hoax´en te lezen dus...

was het niet zo dat die apollo reizen levensgevaarlijk waren?
bijzonder idd dat ze allemaal zonder problemen door de Van Allen Belt konden vliegen terwijl men in een spaceshuttle vlucht de straling met gesloten ogen kon waarnemen...?!
bijna alle astronauten zijn nog in leven op Alan Shepard en James Irwin na die pas in de jaren 90 stierven.
 
Origineel geplaatst door turtel
Vndt het wel een goeie grap dat een gezicht was gezien op mars ,en er vicking landers naartoe gestuurd , het is net een echt gezicht , maar een berg :D

Die foto is getruceerd hoor, zo treffend was de gelijkenis niet. De Viking landers werden ook niet gestuurd omwille van het gezicht, en zijn ook niet in de buurt ervan geland.

mars_2409_narrowweb__300x337,0.jpg


Dit is meer het detailniveau dat gezien werd, meteen een stuk minder opmerkelijk dan die net getuite lippen op de foto in jouw post :).
 
Origineel geplaatst door 6 trak
bijzonder idd dat ze allemaal zonder problemen door de Van Allen Belt konden vliegen terwijl men in een spaceshuttle vlucht de straling met gesloten ogen kon waarnemen...?!
bijna alle astronauten zijn nog in leven op Alan Shepard en James Irwin na die pas in de jaren 90 stierven.

ja maaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaar :D

wikipedia: Proponents of the Apollo Moon Landing Hoax allegations have argued that space travel to the moon is impossible because the Van Allen radiation would kill or incapacitate an astronaut who made the trip. James Van Allen himself, now deceased (August 9, 2006), dismissed these ideas. In practice, Apollo astronauts who traveled to the moon spent very little time in the belts and would have received a harmless dose [6]. Nevertheless NASA said that they deliberately timed Apollo launches, and used lunar transfer orbits that only skirted the edge of the belt over the equator to minimize the radiation. Astronauts who visited the moon would probably have a slightly higher risk of cancer during their lifetimes.
 
Origineel geplaatst door brmzz
ik heb geen zin om jullie ruzie over hoax´en te lezen dus...

was het niet zo dat die apollo reizen levensgevaarlijk waren? dat ze er later nog eens goed bij stil stonden en dachten jeeeeeezus dat we dat hebben aangedurft? en dat ze daarna vanwege kosten plaatje / veilig heid er een einde aan hebben gemaakt?

bovendien heb ik altijd genoten van chriet tietulear, de wondere wereld, de kijk, wubbo en ruimtereizen en wou vroeger ook ruimteschipuitvinder worden. zeker die space 86 doos ziet er gewoon superstoer uit.

Wat mij betreft was het geen ruzie hoor, gewoon een vraag om met argumenten te komen of met beschuldigingen te stoppen.

Goed, jouw post. Het was zeker gevaarlijk. Levensgevaarlijk in die zin dat het potentieel voor dodelijke afloop zeker aanwezig was. Het waren geen echte cowboys hoor ,aan veiligheid werd zeker gedacht (daarom dat ook enkel LM commanders op de LM trainer vlogen, dat trainingstoestel was ook levensgevaarlijk), maar face it: als je als eerste probeert mensen naar de maan te sturen, dan kàn veiligheid eenvoudig niet je hoogste prioriteit zijn. Armstrong gaf zichzelf 50% kans om het er levend vanaf te brengen voordat hij vertrok. In hoeverre die schatting goed is is te betwijfelen, maar erg veilig was het niet. De shuttle is echt wel een stuk veiliger hoor. De shuttle voldoet aan het algemene veiligheidspercentage, valt zeker niet op wat betrouwbaarheid betreft tov andere raketten. Het is dat er telkens 7 doden mee vallen dat het zoveel aandacht krijgt, maar >98% betrouwbaarheid (en in huidige configuratie kan je die boven 99% schatten) is zeker niet slecht. Met Apollo (na apollo1) ging het nooit dodelijk mis, maar het was wel duidelijk dat het min of meer een kwestie van tijd was. Hoe veilig precies? Weet ik niet. Na Apollo17 denk ik echt wel mere dan 50% hoor, maar 98% lijkt me niet het geval. Maar strikt genomen kunnen we het niet weten vanwege het beperkt aantal vluchten. Maar ja, het was zeker gevaarlijk.

Gevaar is 1 van de redenen om te stoppen. Zoals ze modelvliegers wel eens leren "always quit just before that one last flight" :).Stop terwijl het nog goed gaat. Daarenboven kostte het handenvol geld, was de reden om naar de maan te gaan vermindert (men was er geweest, dus "to go there" was geschrapt, en wetenschappelijk/praktisch werd het iets lastiger met de beperkte mogelijkheden van de LM). Maar dus vooral was de politieke en publieke animo er niet meer om zoveel geld eraan uit te geven, en opgeteld met het gevaar in de missies is men gestopt. Nog een paar skylabvluchten, maar dat was het dan tot men met de shuttle begon.

Over veiligheid nog een puntje. De astronauten, zijnde militaire testpiloten in de meeste gevallen, vonden zichzelf niet altijd zo'n helden die zichzelf in het gevaar gooiden met de ruimtereizen. Als ze niet in het astronautenprogramma zaten, dan zaten ze waarschijnlijk in Vietnam tussen de kogels te vliegen. Die 50% overlevingskansen voor 1 missie staan dan plots in een ander daglicht. Armstron had voor zijn maanmissies het gevaar anders wel al gezien: naast zijn eerdere ruimtereis had hij al met X-15 gevlogen wat niet altijd een even vlotte ervaring was, had hij in Korea de staart van zijn straaljager gevlogen tegen een spandraad, en had hij met de LM trainer een crash gehad waarbij hij de schietstoel moest gebruiken. maar goed, zo leeft (en steft, soms) een testpiloot nu eenmaal. Chuck Yeager nam net zoveel, zoniet meer risico toen hij op eigen houtje het hoogterecord zette met zijn Starfighter. Het vliegtuig was dood, Yeager levend maar daar zat ook wel een portie geluk bij. Gevaar was en is voor hen soms minder relevant dan voor de gemiddelde mens.

De tijdsgeest was toen ook anders. Er was meer ruimte voor falen, voor dodelijke ongevallen. Als we de ruimte in willen, als we naar de maan willen, dan zal dat levens kosten. Vrijwillige levens. En dat werd aanvaard. Nu nog als het met de shuttle misgaat -we vliegen verder- maar bij het publiek in het algemeen kan het schijnbaar écht niet dat het eens misgaat met een ruimtetuig. Vergeet niet dat het stuk voor stuk, ook de shuttle, experimentele voertuigen zijn die met enorme krachten spelen en waarmee we nog geen eeuwen ervaring hebben. Vaak gaat het goed, soms doet het kaboem. De mensen die ermee de ruimte ingaan weten dat, en zij willen ook niet dat we stoppen omdat het al eens misgaat. Als het te vaak misgaat dan merken we dat vanzelf wel, als op de dag van de lancering de astronauten niet thuis geven. We mogen zeker geen veredelde zelfmoordkisten bouwen en we moeten veiligheid nastreven, maar in experimentele ruimtevaart kan het simpelweg niet de eerste prioriteit zijn. Breng de ruimtevaart uit het experimentele naar een gewoon gebruikstoestel zoals spaceship2, en veiligheid moet wel een eerste prioriteit zijn. Hoewel mensen die met spaceship2 vliegen nog steeds goed moeten beseffen -en daar schriftelijke melding van krijgen- dat het gevaarlijk blijft, ook al is veiligheid prioritair. Want als veiligheid écht prioritair is, blijf je beter op de grond.

1 ding: als we terug naar de maan en dan naar Mars willen, zal ook het publiek niet té beladen mogen doen als het eens misgaat. Jammer, verschrikkelijk jammer, maar we kunnen er maar van leren, verbeteren, doorgaan.
 
Origineel geplaatst door Nicolas 2000
Die foto is getruceerd hoor, zo treffend was de gelijkenis niet. De Viking landers werden ook niet gestuurd omwille van het gezicht, en zijn ook niet in de buurt ervan geland.


beetje verschil :o:

die tweede is een stuk enger
 
Origineel geplaatst door 6 trak
bijzonder idd dat ze allemaal zonder problemen door de Van Allen Belt konden vliegen terwijl men in een spaceshuttle vlucht de straling met gesloten ogen kon waarnemen...?!
bijna alle astronauten zijn nog in leven op Alan Shepard en James Irwin na die pas in de jaren 90 stierven.

Inderdaad. Eentje aan leukemie, eentje door een motorongeval. Dat is dus niks bijzonder. Tegenwoordig zijn het allemaal oude mensen aan het worden, ik vrees dus dat in de toekomst er regelmatig een maanastronaut zal sterven. Hoewel bv Aldrin er nog erg kranig bijloopt hoor. Maar goed, over vroegtijdig of vreemd sterven van maanastronauten is dus inderdaad niks waar.

Wat betreft de Van Allen Gordels.

-men vloog niet lang doorheen de gordels. Voor straling is de tijd van de blootstelling van belang. Vloog je met een vliegtuigje 1 keer boven de reactor van tsjernobyl na de ontploffing, had je geen probleem. Vloog je er dagen met een helikopter over, was je waarschijnlijk dood.
-men vloog volgens een specifiek traject doorheen de asymmetrische gordels. Zo snel mogelijk, zo min mogelijk door het intense gebied. De gordels hebben bv een paar punten waar ze tot laag bij de grond doordringen, daar gaat de shuttle inderdaad ook door het onderste van de gordels, zeker als hij een baan met hoog apogeum vliegt.
-in de shuttle zag men inderdaad straling met gesloten ogen. Moet je je afvragen welke straling dat was. Straling die in de VAB voorkomt of ook elders? Schadelijke straling (ik kan lichtstraling ook met gesloten ogen zien hoor, als ik naar een lamp kijk, betekent op zich niks)? Indien schadelijk, hoeveel was de dosis? Wat men in de shuttle zag waren impacts van telkens 1 deeltje op het vlies van het oog. Hoeveel zo'n impacts moet je hebben vooraleer het schadelijk is? Zijn die imapcts wel schadelijk of zie je ze alleen maar al dan niet met gesloten ogen? Even een analogie: je voelt het als iemand een heel klein sneetje in je maakt, maar men moet je al honderden keren heel klein snijden vooraleer het gevaarlijk wordt. Sommige statische elektriciteit voel je aan je haren trekken maar is in het geheel niet gevaarlijk. (als ik het me goed herinner, was dat hetzelfde geval voor de deeltjes die ze in hun ogen zagen: die reageerden op het netvlies tot een vaag lichtpuntje, maar geraakten niet op schdelijke wijze dor de huid. Hier ben ik echter niet zeker van.) Tijdens Apollo zag men deze deeltjes trouwens ook in het oog; het is daar dat ze ontdekt werden. Maar ze zijn moeilijk waar te nemen, het is niet zo dat je kapotgebombardeerd wordt in een paar minuten. Bovendien, even terug naar de logica: als Apollo onmogelijk zou zijn door straling, waarom zou men dan tijdens Apollo reeds verzinnen dat de astronauten zelfs met gesloten ogen straling konden zien? Is dat niet in je eigen vel steken dan, zoiets opzienbarends, schijnbaar schokkends vertellen over diezelfde straling die je leugen noodzakelijk vertelt? Waarom zwijg je niet gewoon, dan werd het tijdens een shuttlemissie ontdekt en geen haan die kraaide naar het feit dat een subtiel verschijnsel niet gerapporteerd werd tijdens Apollo, die bovendien met andere toestellen (dus een andere wand, andere stralingsdemping) vlogen. Meer nog, hoe zou men het tijdens Apollo hebben kunnen ontdekken als men niet echt in de ruimte was? Dat ze een aardbaan zoals de shuttle vlogen kan niet, want dat kan heel eenvoudig getracked worden. Met het blote oog zelfs 's nachts! Dus dan stonden ze helemaal belachelijk, als mensen over heel de wereld zagen hoe Apollo niet uit zijn aardbaan vertrok terwijl men het wel beweerde.

-de astronauten hadden allemaal dosimeters aan zich. De gemeten totaal gekregen straling was niet ziekmakend of dodelijk.
-de sterkte van straling onder, in en boven de Van Allen Gordel is bekend. De zonne-activiteit tijdens de missies is bekend. De bouw van het schip is bekend. De gemeten dosis in het schip wordt door geen enkele wetenschapper met relevante kennis tegengesproken als onwaarschijnlijk, en de gemeten dosis is inderdaad niet ziekmakend. Er vliegen en werken continu satellieten in de gordels. Deze zouden stukgaan als de data over de gordels onderschat was om ze met apollo te doen matchen. Ze gaan niet kapot, dus die data is niet onderschat. Wijlen Van Allen himself ontkende dat de sterkte van de gordels die naar hem genoemd zijn van die aard was dat een astronaut er niet veilig doorheen kon vliegen. Het gaat maar om minuten hoor, ze waren er geen dagen in aan het ploeteren.

Het klinkt natuurlijk wel spectaculair dat men in de shuttle straling met gesloten ogen zag, maar dat op zich is geen argument. Hoe schadelijk was die straling, in welke hoeveelheid kwam ze voor tov apollomissies, en wat betekent dat dan voor de totale hoeveelheid schadelijke straling tijdens een apollomissie? Dat is wat relevant is.

Anders kan ik ook eisen dat spaarlampen meteen verboden worden omdat ze dodelijk zijn, ik zie hun straling immers met gesloten ogen.
 
Laatst gewijzigd:
Origineel geplaatst door turtel
beetje verschil :o:

die tweede is een stuk enger

Als het een gezicht was dan zijn de nieuwe opnames helemaal eng, want dan zou je gruwelijk en onherkenbaar verminkt zijn :). Maar de nieuwe foto's tonen wel duidelijk dat dat "gzicht" vanop de vikingfoto die ik toonde gewoon een heuvel is, die inderdaad mits leuke belichting aan de linkerkant een algemene gezichtsvorm laat zien. Mensen, en vele andere levende wezens, hebben trouwens functies in de hersenen die in vormen gezichten herkennen. Vandaar dat we ze zo vaak in willekeurige vlekken op de vloer enzo ook zien.

ESA heeft nog een mooie 3D scan van de heuvel, dan wordt het wel duidelijk dat het niks met een gebeeldhouwd gezicht te maken heeft.

Ik weet niet waar jij je eerdere foto van het gezicht vandaan gehaald hebt (ja ok, worth1000 :)), maar dat is dus photoshop om het geheel "iets" overtuigender te maken dan het zelfs ten tijde van de vikingfoto was.
 
Status
Er kan niet meer gereageerd worden.
Back
Top