Compressor en Equalizer aansluiten

radiojochem

Nieuwkomer
Lid sinds
6 april 2007
Berichten
7
Locatie
Zutphen
Hallo, Ik had een vraag.
Ik heb van de week een compressor limiter gekocht. dat aansluiten is gelukt heb gewoon via de in en de output een op de send en 1 op het microfoon kanaal omdat die anders mono bleef 8D heb ook insert op mijn mengpaneel maar daar krijg ik geen gehoor bij

maar nou heb ik een volgend probleem ik heb ook nog een equalizer staan en die had ik eerst gewoon over de boxen, maar nu wil ik heb via het mengpaneel hebben. maar hoe kan ik die het beste aan sluiten

want op de equalizer ziet links en rechts kanalen en op mijn limiter zaten gewoon oude kop telefoon pluggen hij is wel 2 kanaals verder heb ik op mijn inserts, stereo aux en return, send.

en op de equalizer zit een input,output,tape monitor, tape-out.
en op mijn versterker heb ik een rec aansluiting

kan iemand mij helpen. ook met welke kabels ik het beste kan gebruiken in mijn mengpaneel zit alleen maar grote koptelefoon stekkers zeg maar behalve de tape in en rec out

alvast bedankt

Merk mengpaneel Skytec AUDIO 172.564
 
Laatst gewijzigd:
ZSTP.gif


Je zoekt een dergelijke kabel. Dat heet een insert kabel en heeft aan de ene kant 1 stereo jack (TRS) en aan de andere kant 2 mono jack aansluitingen.

Wat er gebeurt als je de stereo jack in een insert op je mengtafel plugged is dat het normale audiopad wordt onderbroken en je signaal via 1 van de mono jacks bij je compressor of equalizer aankomt. De andere mono jack retourneerd het geluid naar je mengtafel waar de audio zijn normale signaalpad weer vervolgt.

Je kunt bij de kabel op het plaatje duidelijk zien dat het om 1 stereo en 2 mono jackpluggen gaat. Deze kabels zijn in een veelvoud aan lengten en uitvoeringen te koop.

En dit is de meest voorkomende manier om een compressor, equalizer of andere dynamics processor aan te sluiten. Het kan ook prima met directe signaalpaden, maar dat is doorgaans minder makkelijk als je je compressor ook over andere signalen wilt gebruiken.

Zeker bij compressie op vocals is het aansluiten via insert het makkelijkst.

Hoe je nu beschrijft hoe je de boel hebt aangesloten (de audio aanvoer op een send en de return op een mic pre????) zou ik echt meteen veranderen in een opstelling met 2 insert kabels. Een compressor sluit je (behalve misschien als effect) nooit aan als send.
 
maar die kabel past er niet in want ik over al van die grote koptelefoon pluggen op of moet ik dan weer verloop je kopen
maar heb thuis zeg maar aansluiting van koptelefoon naar koptelefoon liggen en die doe ik dan in mijn in - en output maar dan geeft die geen signaal ook geen mono via de insert dat zou dan toch moeten?
 
Dit zijn 1/4e Inch jackpluggen, dezelfde als een grote koptelefoonaansluiting gebruikt. En nogmaals....een insert is om te inserten. Vergeet ook niet dat je geen geluid krijgt als je de 2 mono uiteinden van een insertkabel verkeerd om aansluit....de ene is aanvoer, de andere retour.

Indien je een insertkabel op je mengtafel aansluit en er geen audio op het retourpad komt blijft dat kanaal altijd stil. Het is een fysieke onderbreken van je signaalpad.
 
Dus als ik twee van die kabels heb is het probleem opgelost?

bedankt voor je hulp
en hoe moet ik dat met de equalizer doen ? Die heeft gewone aansluitingen alleen die zijn links en rechts zeg maa moet ik die dan op de stereo aux return doen ? heb ook nog de send of wat adviseer jij ?

heel erg bedankt
 
Origineel geplaatst door radiojochem
Dus als ik twee van die kabels heb is het probleem opgelost?

bedankt voor je hulp
en hoe moet ik dat met de equalizer doen ? Die heeft gewone aansluitingen alleen die zijn links en rechts zeg maa moet ik die dan op de stereo aux return doen ? heb ook nog de send of wat adviseer jij ?

heel erg bedankt

Aangezien je maar 1 keer kunt inserten zul je dat idd anders op moeten lossen. Je kunt dit op een subgroup doen (als je mengtafel die heeft) of anders zul je Insert -> compressor -> Equalizer -> insert return moeten doen.
 
Misschien is het wel handig om eerst uit te frobelen wat iets doet voordat je het koopt?
 
had ik gedaan maar het lukte niet dus daarom dat ik dit vroeg nou bedankt he voor de reacties
 
Dus je koop iets terwijl je niet echt weet wat je er mee kan?

Niet bedoeld om je af te zeiken of zo. Maar als je iets koopt zou ik iig een winkel opsnorren die het je wil uitleggen dunkt me. Want als achteraf blijkt dat het helemaal niet kan gebruiken moet je of weer terug naar die winkel of verkoop je het door (met verlies als het tegenzit).
 
Origineel geplaatst door radiojochem
maar die kabel past er niet in want ik over al van die grote koptelefoon pluggen op

De insertkabel die 'ie laat zien heeft "grote koptelefoonpluggen" (ook wel 3.5mm jack of patchkabels genoemd).

maar heb thuis zeg maar aansluiting van koptelefoon naar koptelefoon liggen en die doe ik dan in mijn in - en output maar dan geeft die geen signaal ook geen mono via de insert dat zou dan toch moeten?

leestekens zouden een hoop goed doen ;)

Die equalizer, wat is dat voor 'n ding? Veel schuifjes? Wil je 'm over alles wat er uit je mengpaneel komt zetten of alleen maar over een paar kanalen als send-effect?
 
die equalizer heeft gewoon 2 kanalen een rechts een links en ik hoef hem maar over 1 kanaal inprincipe
 
Back
Top