Jupiter-8V Update

Origineel geplaatst door dennisb
zoek de verschillen www.myvision.eu/pub/jup-diff.mp3 eerst 1 noot om en dan ongeveer hetzelfde om en om, altijd eerst de 8V en dan de originele met dezelfde instellingen

Ik vind de 8V tov het origineel wat agressiever klinken, ik kan m jammer genoeg niet als vst gebruiken want dan kraakt het heel erg, ik weet niet hoe dat komt.

Als je exact dezelfde instellingen hebt gebruikt, klinkt het toch gewoon als een andere synth?
De eerste noot is rauw en de volgende noot, waarvan je zegt dat het 't origineel is, klinkt alsof het in unison staat en ook een andere golfvorm heeft.
 
Ik vind dat verschil toch wel heel erg groot.
Lijkt wel of er over het origineel een effect heen zit of zo iets. Klinkt wat meer gedetuned of zo, moeilijk te beschrijven. In ieder geval klinkt ie echt totaal anders in deze demo. Weet je zeker dat je dezelfde instellingen hebt gebruikt? De 8V klinkt een stuk droger dan het origneel.
Ik heb ook het idee dat er bij de 8V een zaaggolf gebruikt is en bij het origneel een blok.

De nieuwe demo 1.02 werkt bij mij voor geen meter. De 1.0 deed het stukken beter. Nu heb ik juist last dat ik na drie of vier noten al bijna op 100% zit.
 
Origineel geplaatst door renepela


Lijkt wel of er over het origineel een effect heen zit of zo iets. Klinkt wat meer gedetuned of zo, moeilijk te beschrijven.
B]


dat viel me ook al op:P
 
Origineel geplaatst door iunowhu
Nee, zweven is geen driften.
Driften is als de oscillator gewoon vals word.
Zweven is waneer er spannings verschillen zijn in elektriciteit.

De meeast realistische Prophet emulatie is de Pro-53.
De Creamware en Arturia klinken wel okay, maar zitten minder dicht in de buurt.

Ik weet wat driften is .. maar wat bedoel je dan met zweven ? :)
 
Driften is dat een oscilator langzaam ontstemt, zondar dat je dat wilt. Hij loopt dus weg van de positie waarop je hem had ingesteld.

Zweven is volgens mij een klein verschil in frequentie tussen twee of meer geluidsbronnen. Dit hoor je terug in het geluid door dat je volume verschillen gaat waarnemen. Bij een sinus krijg je dat op sommige plaatsen de sinussen elkaar versterken en op sommige plaatsen elkaar juist gaan opheffen. Overigens zeg ik net dat het kleine frequentieverschillen moeten zijn, maar dat is dacht ik ook niet helemaal waar. Wanneer je een frequentieverdubbeling hebt, ervaar je dat als precies 1 oktaaf verschil. Als je iets minder dan een frequentieverdubbeling hebt, begint ie ook weer te zweven.

Overigens is een zweving over octaven heen eigenlijk altijd nodig ! Als je echt strak zou stemmen trekt je gehoor dat niet. Het wordt dan te wiskundig en klinkt juist vals. Dus om de zweving weg te krijgen zou je op elke oktaaf de frequentie moeten verdubbelen. Moet het aangenaam blijven klinken, moet er echter altijd een kleine zweving inzitten.

Je kunt dus stellen dat als je driftende oscilatoren hebt, de zweving vanzelf ook komt, want een driftende oscilator zorgt voor een steeds groter wordend verschil in frequentie.
 
Origineel geplaatst door iunowhu
Als je exact dezelfde instellingen hebt gebruikt, klinkt het toch gewoon als een andere synth?
De eerste noot is rauw en de volgende noot, waarvan je zegt dat het 't origineel is, klinkt alsof het in unison staat en ook een andere golfvorm heeft.

Origineel geplaatst door renepela
Ik vind dat verschil toch wel heel erg groot.
Lijkt wel of er over het origineel een effect heen zit of zo iets. Klinkt wat meer gedetuned of zo, moeilijk te beschrijven. In ieder geval klinkt ie echt totaal anders in deze demo. Weet je zeker dat je dezelfde instellingen hebt gebruikt? De 8V klinkt een stuk droger dan het origneel.
Ik heb ook het idee dat er bij de 8V een zaaggolf gebruikt is en bij het origneel een blok.

De nieuwe demo 1.02 werkt bij mij voor geen meter. De 1.0 deed het stukken beter. Nu heb ik juist last dat ik na drie of vier noten al bijna op 100% zit.

over allebei zat precies hetzelfde outboard effect en ze waren echt allebei zaagtand en ook allebei in unison met alle schuifjes in exact dezelfde stand. Ik heb nog wat vergelijkings materiaal maar dan helemaal droog en niet in unison behalve de laatst twee dingetjes www.myvision.eu/pub/jup-diff2.mp3

Mijn conclusies voorlopig in het licht van mijn persoonlijke smaak :

- de 8V doet het heel behoorlijk tov een J8 zolang je niet met unison werkt want dan onderscheidt de man zich van het jongetje. Dit maakt m voor mij een slechte vervanger want in unison krijg je juist die J8 sound.
- de 8V is op zichzelf een goede software synth
- de 8V kan bij bepaalde instellingen ook fijner klinken als een J8 maar niet in dezelfde mate als andersom
 
LEUKE TEST:okdan:

De jup8v is gemoddeld naar een Jup8. De Jup8A kwam later en was wat stabieler. Dit zou ook nog wel eens een verschilletje tijdens sound vergelijk kunnen opleveren.
 
Origineel geplaatst door dennisb
over allebei zat precies hetzelfde outboard effect en ze waren echt allebei zaagtand en ook allebei in unison met alle schuifjes in exact dezelfde stand. Ik heb nog wat vergelijkings materiaal maar dan helemaal droog en niet in unison behalve de laatst twee dingetjes www.myvision.eu/pub/jup-diff2.mp3
- de 8V kan bij bepaalde instellingen ook fijner klinken als een J8 maar niet in dezelfde mate als andersom
Is de Unison mode in de 8V nou mono?
Of doe ik iets verkeerd?

Ben het voor betreft dede rest wel met je eens :)
 
Wellicht een schot voor open doel. Kun je de handleiding van de echte Jup 8 gebruiken op de softsynth?
 
Origineel geplaatst door xpanded stereo
LEUKE TEST:okdan:

De jup8v is gemoddeld naar een Jup8. De Jup8A kwam later en was wat stabieler. Dit zou ook nog wel eens een verschilletje tijdens sound vergelijk kunnen opleveren.

bedankt het is ook wel leuk om te doen zo'n testje, wat je zegt over de jup8a en de jup8 vind ik geen afdoende verklaring voor het verschil. Vanaf serienummer 171700 heeft een jup 14 bit DAC ipv 12 bit. Nog wat later is er een DCB fitting bijgekomen, deze versie noemt men de Jup8a. De 14 bit is stabieler maar de 12 bit zou dan weer wat voller moeten klinken. Ik heb zelf een 14 bit dus die zou dan iets minder vol moeten klinken als de 8V wat duidelijk niet het geval is.
 
Origineel geplaatst door MadDonna
Wellicht een schot voor open doel. Kun je de handleiding van de echte Jup 8 gebruiken op de softsynth?

een J8 heeft geen unison detune en geen schuif voor VCA modulatie maar een knopje met 3 standen voor de rest klopt het wel aardig, ik kon er iig direct mee uit de voeten.
 
Als je er maar plezier mee hebt;) Vol klinken heeft ook wel wat met je soundcard te maken natuurlijk. sample rate..etc etc..anyway, ik heb iig erg veel fun met de jup8V. Heb al een aantal funkende tunes ermee gemaakt.

Groeten vanuit een snikheet Grenoble.
 
Origineel geplaatst door xpanded stereo
LEUKE TEST:okdan:

De jup8v is gemoddeld naar een Jup8. De Jup8A kwam later en was wat stabieler. Dit zou ook nog wel eens een verschilletje tijdens sound vergelijk kunnen opleveren.

Sorry maar geloof je zulke onzin nou echt?
 
zeg xpanded, any news on jelle's probleem?

nee zekers
 
Origineel geplaatst door mono-poly
Sorry maar geloof je zulke onzin nou echt?

Is dat niet zo dan. Er zit iig verschil in. Ik heb ze nooit naast elkaar gehoord. Dus kan het niet direct beamen of dat verschil ook in sound waarneembaar is. Verschillende internet bronnen beweren dat er wel een verschil inzit.
 
Origineel geplaatst door fjoesz
zeg xpanded, any news on jelle's probleem?

nee zekers

nee fjoez nog niet. Ik kan je wel een mailtje sturen als ik nieuws heb over de oplossing voor jelle's probleem als je wilt?
 
Origineel geplaatst door xpanded stereo
Is dat niet zo dan. Er zit iig verschil in. Ik heb ze nooit naast elkaar gehoord. Dus kan het niet direct beamen of dat verschil ook in sound waarneembaar is. Verschillende internet bronnen beweren dat er wel een verschil inzit.

Ik vermoed dat het een leuk verkoop verhaaltje is.
Maar ja bewijzen doe ik het niet.
Ik vind het echt raar dat ze zelfs een DAC gemoddeld hebben.
Want die doet slechts het digitale signaal van omzetten naar analoog.
Maar ja dat word Moddeld is natuurlijk ultra hip in je verkoop advertentie.
Maar wie weet zit ik er wel naast.
 
Origineel geplaatst door xpanded stereo
Is dat niet zo dan. Er zit iig verschil in. Ik heb ze nooit naast elkaar gehoord. Dus kan het niet direct beamen of dat verschil ook in sound waarneembaar is. Verschillende internet bronnen beweren dat er wel een verschil inzit.

waarbij de 8a in de regel geprefeerd wordt boven de 8 dus waarom ze nou de 8 gekozen hebben. Het was wel leuk geweest als ze een knopje op de 8V zouden hebben waarbij je kan kiezen tussen 12 en 14 bit modeling.
 
Ik heb nog de jup8v nog de echte getest,maar wou toch wat zeggen...

Zoals iunowhu al aanhaalde is dat zweven idd een sterke karakter bepaler,de imperfecties maken de synth. Maar ik denk dat als je dat nu wil gaan moddelen (stiekem hoop ik dat arturia dit te horen krijgt) dat enkel zweven van de oscs niet genoeg is om het algemene "analoog karakter" van gelijk welke synth te vangen...

Ondanks dat in een analoge synth de vco's idd zweven is er denk ik een nog belangrijker punt en dat is dat niet alle voices tov elkaar hetzelfde klinken.Dus onafhankelijk van het zweven,zijn alle onderdelen van de stemmen niet perfect tov elkaar gecalibreerd. Ik heb't dan over de pitch, filter envelop's de PW(m) de vca settings de panning (als die er is) en zo kun je nog wel ff doorgaan...Let ook,er is een groot verschil tussen zweven van oscs en het licht ontstemd zijn van de voices tov elkaar.(2 oscs kunnen al zwevend een stem mooi wollig maken,maar dat betekent daarom niet dat de stem licht ontstemt is...en ik denk dat beide een vereiste zijn in het modellen van analoog...)

Dus wat volgens mij het analoog karakter bepaald is het verschil in instellingen onder de motorkap,of het onderlinge verschil tussen de calibratie van de onderdelen die een stem tot een stem maken...

Om eerlijk te zijn verbaast het me dat voor zover ik weet enkel deze mensen dat in minieme mate hebben begrepen http://www.sonicprojects.ch/obx/vstversion.html

Ik citeer ff;

The killer feature of this vst is the separate treatment of each of the six voices with slight differences in sound as it is in the real world. The oscillators, filters cutoffs and envelope times differ slightly from voice to voice (no random function) and can be tuned individually with three global buttons.

Dus nogmaals het gaat niet om een random functie op deze parameters,het gaat em echt om een verschil in "calibratie"van de verscheidene onderdelen van een stem....winkwink Arturia
:eureka:
 
aan Monopoly:

ik denk dat je er een beetje naast zit. Gemoddeld is een normale term. Geemuleerd kan ook als je dat liever hebt. Dit woord komt nergens voor in advertensies van de JP8V en de DAC is niet gemoddeld. Als je van 1 Jupiter uitgaat die je gaat emuleren, zou het wel eens kunnen zijn dat een andere Jupiter die dus niet geemuleerd is net iets anders klinkt. Vandaar mijn opmerking over een wellicht mogelijk verschil ala JP8 en JP8A. enzv enzv...beetje jammer dat je zo reageerd. Heb niet echt het idee dat ik verkooppraat hou hier op het forum. Zijn ook altijd dezelfde mensen die de negatieve sfeer er lekker in kunnen brengen:D ;
 
Back
Top