Jupiter-8V Update

dat verklaart wel wat meer waarom het bij unison gebruik zo veel gaat schelen

dit in reactie op mansher
 
Als termen als "ik vermoed" "mischien" etc niet op jou overkomen mag jij van mij lekker zielig gaan doen hoor.
Maar ja ik heb vernomen dat jij voor deze firma werkt dus het zegt mij genoeg.
 
Idd Dennis,

En met unison detune in de plug gaat ie natuurlijk alle voices mooi over een gelijke interval verspreiden,dus heb je weer niks...

Ik weet niet hoe't komt,maar ik vind het in elke VST een groot EUVEL dat ze aan wat ik hiervoor schreef gewoon niet denken als developer(niet arturia specifiek).

Het lijkt wel of die mannen nooit echt met analoge stuff gewerkt hebben,en enkel een te modellen synth in huis halen voor het eigenlijke modellen...Da's best jammer,want analoog is een way of life...

(ja ik heb medelijden met mensen zonder budget,maar het is nu éénmaal zo...)
 
Gelukkig toch nog wat positiefs.
Wel mooi dat wat jij zegt over gecalibreerd en niet gecalibreerd.
Dat verhaal ging ook al door me kop heen en jou post het.
Van de week maar is aan me echte JP8 schuifjes zitten.
 
Origineel geplaatst door xpanded stereo
nee fjoez nog niet. Ik kan je wel een mailtje sturen als ik nieuws heb over de oplossing voor jelle's probleem als je wilt?

nou, dat hoeft niet
maar als er hier iets positiefs staat ben je er weer bij, maar anders niet, en al ZEKER niet om iemands probleem netjes af te handelen
 
Origineel geplaatst door mansher
Idd Dennis,

En met unison detune in de plug gaat ie natuurlijk alle voices mooi over een gelijke interval verspreiden,dus heb je weer niks...


niks vind ik dan net iets te bot want je kan er best mooi resultaat mee behalen maar dus niet dat zingende, (ik gebruik dit woord liever niet maar dan toch maar) ronde geluid van de J8 in unison
 
niks vind ik dan net iets te bot want je kan er best mooi resultaat mee behalen maar dus niet dat zingende, (ik gebruik dit woord liever niet maar dan toch maar) ronde geluid van de J8 in unison

Ok niks is idd niet waar,het is een synth,en als je talent hebt zul je'r ongetwijfeld een dikke hit mee kunnen maken,maar het gaat hier denk ik niet om talent maar om een modelled vst,en daarvan is toch de bedoeling dat ie enigzinds op't origineel gelijkt,niet alleen qua functionaliteit maar ook qua klank vermoed ik...

Dus t.o.v. het origineel qua klank niks bedoelde ik dan...

Nogmaals ik wil arturia of deze plug niet specifiek becritiseren,maar eerder de denkwijze waarop (modelled) VSTI's in het algemeen gemaakt worden.Er wordt eindeloos tijd gespendeerd aan het modellen van de componenten(wat zeker nodig is),maar dan geen rekening mee gehouden hoe ze zich uiteindelijk als geheel gaan gedragen:stupid...Best jammer,want met de juiste denkwijze kunnen ze volgens mij VEEL betere VSTI's gaan maken die daarom niet meteen héél veel meer rekenkracht nodig zouden hebben...

Ow jah,voor de mensen bij arturia,ja ik zou wel interesse hebben om me bij jullie team te vervoegen,ik ben zeker dat we wel tot een akkoord kunnen komen...:D =) 8D :dubbel: :duivels:
 
Toch is componenten modeleren imho een broodje aap verhaal volgens mij.
Want dan kan je toch als je alle CEM SSM en IR300x ic's heb gemodeleerd zo alle vintage bakken uitpoepen?
De bouwstenen heb je dan al in huis.

8>
 
Origineel geplaatst door mansher
Dus t.o.v. het origineel qua klank niks bedoelde ik dan...

in unison is het tov het origineel inderdaad niks, mee eens


Best jammer,want met de juiste denkwijze kunnen ze volgens mij VEEL betere VSTI's gaan maken die daarom niet meteen héél veel meer rekenkracht nodig zouden hebben...

Ik hoop dat die dag een keer komt dan kan ik lekker op de bank met de schoottop tekeer gaan ipv met 26 kilo zeulen. Tot die tijd blijft het behelpen :dubbel:
 
Origineel geplaatst door mono-poly
Toch is componenten modeleren imho een broodje aap verhaal volgens mij.
Want dan kan je toch als je alle CEM SSM en IR300x ic's heb gemodeleerd zo alle vintage bakken uitpoepen?
De bouwstenen heb je dan al in huis.

8>
Dat idee heb ik ook.
Volgens mij houden veel ontwikkelaars globaal dezelfde routing van een synth aan, en nemen ze de balangrijkste filters erin mee. Maar een analoge synth heeft zoveel koppelcondensatoren en andere kleine afwijkingen dat het op dit moment veel teveel rekenkracht zou vergen.

Het lijkt mij dat er altijd gepoogd wordt om een balans aan te vinden tussen wat de massa hoort en wat een veel kleinere groep mensen horen die analoog ter beschikking heeft.

Maar ik ben het wel met Mansher eens, dat van die onderlinge voice vco vcf vca tuningsverschillen lijkt me idd niet veel rekenkracht vergen.
Misschien gewoon teveel werk? Of men denkt dat dat wel mee zal vallen?
Das trouwens wel het fijne van reaktor, daarin kan je dat soort dingen nou zelf wel aanbrengen. :)
 
Toch is componenten modeleren imho een broodje aap verhaal volgens mij.

Dat ze "er" nog niet zijn op het gebied van modeleren is duidelijk,maar ik denk dat je'r niet rond kunt in het productieproces,een bepaald component heeft een bepaald karakter,als je dat al niet kunt vatten heb je niks,hoe die componenten zich gaan gedragen t.o.v. verschillende factoren als tijd,temperatuur,vervoer,bespelen,in combinatie met andere componenten etc dat is weer een héél ander verhaal,en met ennige moeite en research geloofwaardig na te bootsen door bvb een vst synth te hebben als deze jup8v maar daarbij nog en extra paneel te hebben waar je die subtiele dingen kan gaan aanpassen(calibreren).Er moeten uiteraard nog oplossingen gevonden worden voor bvb temperatuur,ouderdom etc,maar dat maakt het alleen maar intresanter vind ik.

Zo kun je naar smaak je synth ook een eigen karakter gaan bieden bvb omdat sommige mensen liever alles strak gecalibreerd horen (hé Hanzke ;)) en andere dan weer totaal niet strak willen (ehum) etc.Bij de andromeda bvb heb je'n egine optimizer waar je het karakter van bepaalde componenten van de synth kan gaan veranderen waardoor je een héél andere synth krijgt op gebied van die componenten(filter,osc,pwm,...)


in unison is het tov het origineel inderdaad niks, mee eens

In unison gaat het gewoon meer opvallen omdat je daar alle stemmen layered met die identieke noot,je hebt een referentiepunt.Als je dan weer chords gaat spelen valt het minder op omdat je dat referentiepunt niet hebt(die identieke noot),maar geloof me, het is er, en het maakt wel degelijke een groot verschil.Het verschil wordt natuurlijk nog minder als je monofoon (niet in unison) gaat spelen,maar toch zullen die specifieke calibraties ook een rol gaan spelen.(bvb 2 oscs's die net niet perfect getuned staan etc...).

Al deze kleine imprefecties dragen zeker bij tot de sound van een synth...
 
Das trouwens wel het fijne van reaktor, daarin kan je dat soort dingen nou zelf wel aanbrengen.

Da's idd leuk aan reaktor,die OP-X was eerst ook een reaktor ensemble,dus daar zal het idee wel ergens van gekomen zijn,maar dan kom je weer aan dat andere toch belangrijk aspect van het modelen van de componenten,want de standaard reaktor osc (of van gelijk welk synth vst maak programma) klinkt niet exact aan die van een jupiter 8 of minimoog of...Je kan het waarschijnlijk in reaktor wel doen bij benadering na enige research en testen,maar dan ben je lang bezig,en dat is nou net wat die mensen bij arturia doen en waar veel tijd inkruipt...

Maar nogmaal,dit op zich is niet genoeg om een vst te maken warvan de bedoeling is dat het als een bestaande synth zal gaan klinken...

Ik kan me nog zoveel aspecten bedenken die belangrijk zijn en die ik niet terugvind op vst's...
 
ik vraag me af of een synth uberhaupt wel na te bootsen is, in analoge danwel digitale vorm om het even welke synth. Een 303 is al vele malen analoog gekloond zonder resultaat in de zin dat de kloon exact hetzelfde klinkt. Waarom verwachten we dat dan wel in digitale vorm? Aan de andere kant mag je het wel verwachten als het als zodanig gebracht wordt natuurlijk. Ze zouden eigenlijk de 8V ook als zo makkelijk mogelijk te bedienen VST moeten brengen ipv alles geforceerd aan een plaatje op je beeldscherm te hangen, of spat de illusie dan echt als een zeepbel uit elkaar?
 
Origineel geplaatst door mansher
Da's idd leuk aan reaktor,die OP-X was eerst ook een reaktor ensemble,dus daar zal het idee wel ergens van gekomen zijn,maar dan kom je weer aan dat andere toch belangrijk aspect van het modelen van de componenten,want de standaard reaktor osc (of van gelijk welk synth vst maak programma) klinkt niet exact aan die van een jupiter 8 of minimoog of...Je kan het waarschijnlijk in reaktor wel doen bij benadering na enige research en testen,maar dan ben je lang bezig,en dat is nou net wat die mensen bij arturia doen en waar veel tijd inkruipt...

Maar nogmaal,dit op zich is niet genoeg om een vst te maken warvan de bedoeling is dat het als een bestaande synth zal gaan klinken...

Ik kan me nog zoveel aspecten bedenken die belangrijk zijn en die ik niet terugvind op vst's...
Op zich vind ik dat dus zo leuk aan reaktor, het uren tweaken om een oscilator of filter om hem zoveel mogeljk gelijkend te krijgen.
Als ik mijn J8 versie ooit afkrijg op een manier waar ikzelf tevreden over ben zal ik hem wel eens posten.
Tot die tijd blijft het tweaken en tweaken. Maar op die manier leer je wel veel over karakters van een synth, en wat analoog als voordeel kan hebben t.o.v digitaal.

Ook al werk ik erg veel met software, op 1 gebied zal software voor mij altijd onderdoen voor hardware: nl het gebruik van knoppen, ook al zou hij 100% hetzelfde klinken. Een muis blijft gewoon voor mij een vervelend ding!
 
Dat is juist de pest aan Reaktor. Je bent uren en uren (en uren en uren) bezig.
 
Origineel geplaatst door GeitenBreijer
Op zich vind ik dat dus zo leuk aan reaktor, het uren tweaken om een oscilator of filter om hem zoveel mogeljk gelijkend te krijgen.
Als ik mijn J8 versie ooit afkrijg op een manier waar ikzelf tevreden over ben zal ik hem wel eens posten.
Tot die tijd blijft het tweaken en tweaken. Maar op die manier leer je wel veel over karakters van een synth, en wat analoog als voordeel kan hebben t.o.v digitaal.

Ook al werk ik erg veel met software, op 1 gebied zal software voor mij altijd onderdoen voor hardware: nl het gebruik van knoppen, ook al zou hij 100% hetzelfde klinken. Een muis blijft gewoon voor mij een vervelend ding!

Wellicht kun je (in afwachting van een jupiter 8 controller) de ms-20 controller (of een andere) gebruiken voor het betere schuif en draai werk?
 
Laatst gewijzigd:
sorry dat ik het zeg maar vindt het net een speelgoed synth , kelere me pc trekt het ook noggeeneens
vindt dat geluid te erg :r
 
Back
Top