Audio interface +300 euro

sucksir

Ingeburgerd
Lid sinds
8 Maart 2005
Berichten
59
Locatie
De Uithof
Een goede nacht allemaal,

Na veel en veel lezen op diverse fora heb ik besloten om een firewire geluidskaart aan te schaffen voor mijn lappie die tot nu toe alleen AC97 had :r . De keuze om een geluidskaart is enorm moeilijk en ik ben blijven steken bij de komende kaarten. Mijn budget is rond de 300 euro en niet teveel er over heen.

Native Instruments Audio Kontrol 1 ; Nog niet zo lang uit, bovendien USB, vette looks
Focusrite Saffire LE ; Niet veel over bekend, drivers ?
M-Audio Firewire 410 ; Maar 2 ingangen
M-Audio FW 1814 ; Veel meer ingangen maar ook vrij duur
PreSonus Firebox ; Een van de betere keuzes denk ik, ook qua price/value, bewezen, echter wel adapter nodig voor midi-toepassingen

Wat ik wil aansluiten is met name mijn midicontroller Novation remote SL + iig 1 mic + mini-disk recorder (via sp/dif). Later optioneel mss een hardware synth (module) en mic erbij.
Qua uitgangen natuurlijk 2 naar de speakers, 2 naar mijn DJ-mixer (zodat ik ook tracks via de laptop kan beluisteren), 1 naar de controller en later wschijnlijk ook 1 naar de synth.

Dus heb eigenlijk wel aardig wat aansluitingen nodig. Ik neig zelf naar de Firebox al is de Audio Kontrol wel een genot om te zien en is bovendien USB2.0. Ook is de Saffire qua aansluitingen een optie.

Ik hoop dat jullie me de cons en pros van de kaarten kunnen laten zien en zo voor mij tot een heldere genuanceerde beslissing te laten komen. Alvast bedankt in advance 8)


PS. Ik heb een 4-pins Firewire uitgang op de laptop, betekent dit dat er een externe adapter voeding op de geluidskaart moet?
 
Re: Audio interface +300 euro

Origineel geplaatst door sucksir
PS. Ik heb een 4-pins Firewire uitgang op de laptop, betekent dit dat er een externe adapter voeding op de geluidskaart moet?

ja

gr,
Marc
 
De Yamaha UW500 ziet er op zich erg interessant uit en ook mooi. Veel aansluitingen, het enige probleem is dat het USB1,1 is. Veelal is dit te weinig, waardoor je vaak latency-issues hebt.

Dus de yamaha valt al af voor mij of heb ik hetnou helemaal mis met USB1,1
 
Heeft iemand misschien nog wat toe te voegen aan mijn topicpost ?

Zou wel zo netjes en solidair zijn tegenover een newbie die toch aardig zijn huiswerk heeft gedaan (A)
 
Origineel geplaatst door sucksir
De Yamaha UW500 ziet er op zich erg interessant uit en ook mooi. Veel aansluitingen, het enige probleem is dat het USB1,1 is. Veelal is dit te weinig, waardoor je vaak latency-issues hebt.

Dus de yamaha valt al af voor mij of heb ik hetnou helemaal mis met USB1,1

nou dat valt dus reuze mee, zeker als je digitale connecties gebruikt. ik draai zelf op een compaq laptop met xp met externe 250 hd en 6!! gb (op 500mhz) intern.

en het mooie is dat je er een hele bundel software bijkrijgt (ik draai zelf met ableton 6, maar de gx software is een stuk uitgebreider)
 
Hmmm, ik zie dat het in dit geval wel kan, al moet ik zeggen dat die laptop van jou wel erg verouderd is ;) .

Anyway, ik heb gewoon slechte dingen over USB1,1 gehoord en heb dus liever firewire of als het toch moet dan USB2,0.
 
Origineel geplaatst door sucksir
Hmmm, ik zie dat het in dit geval wel kan, al moet ik zeggen dat die laptop van jou wel erg verouderd is ;) .

Anyway, ik heb gewoon slechte dingen over USB1,1 gehoord en heb dus liever firewire of als het toch moet dan USB2,0.

verouderd msichein, maar hij werkt en goed ook. Hdet voordeel van de armada is dat ie gemaakt is voor bedrijfsgebruik, geen peospas, gewoon stevig en snel.

Tussen usb en firewire zou ik trowuens toch voor usb gaanomdat die geen cpu trekt en firewire wel (igg een stuk meer)

uiteraard een eprsoonlijke keuze, ik werk er top mee (drums opnemen, meersporig)
 
OK, thx voor je ervaringen. Ik zal dat USB1,1 verhaal maar eens heroverwegen. Al moet firewire niet zon belasting voor mij zijn, heb net een nieuwe laptop voor 1399 euro gekocht }:|

Toch lijkt me gezien de mogelijkheden de firebox een van de betere keuzes, vooral omdat die zich al dik heeft bewezen. Misschien dat het daarom wel zo fijn zou zijn als andere mensen die ervaringen over de andere kaarten zouden posten. Typ ook wat neer als je denkt een andere toevoeging te hebben, want ik wil eigenlijk al snel me keus maken.
 
Origineel geplaatst door MusiQmaN
verouderd msichein, maar hij werkt en goed ook. Hdet voordeel van de armada is dat ie gemaakt is voor bedrijfsgebruik, geen peospas, gewoon stevig en snel.

Tussen usb en firewire zou ik trowuens toch voor usb gaanomdat die geen cpu trekt en firewire wel (igg een stuk meer)

uiteraard een eprsoonlijke keuze, ik werk er top mee (drums opnemen, meersporig)

over geld niets te klagen dus ;)


mensen komop help deze man eens :d
 
Origineel geplaatst door MusiQmaN
Tussen usb en firewire zou ik trowuens toch voor usb gaanomdat die geen cpu trekt en firewire wel (igg een stuk meer)

ioow,

Het is omgekeerd hoor, firewire zorgt voor veel minder overhead op je systeem:

-> FireWire, uses a "Peer-to-Peer" architecture in which the peripherals are intelligent and can negotiate bus conflicts to determine which device can best control a data transfer.

-> Hi-Speed USB 2.0 uses a "Master-Slave" architecture in which the computer handles all arbitration functions and dictates data flow to, from and between the attached peripherals (adding additional system overhead and resulting in slower data flow control)

nog een groot verschil! ->

Firewire moet zijn bandwidth niet verdelen over de aangesloten devices. als er bv 3 firewire toestellen aanhangen krijgen ze alle 3 480 mbps, waar ze bij USB2 maar een deel krijgen van het totale "debiet"
 
Origineel geplaatst door DJDM

nog een groot verschil! ->

Firewire moet zijn bandwidth niet verdelen over de aangesloten devices. als er bv 3 firewire toestellen aanhangen krijgen ze alle 3 480 mbps, waar ze bij USB2 maar een deel krijgen van het totale "debiet"

Even een theoretisch rekensommetje

32 kanalen i/o aan 24/96 levert de volgende datastroom op:


64 x 24 x 96.000 = 147456000 bits = 17,6 MB p/s

Een USB2-bus kan in theorie 60 MB p/s aan.

Ik bestrijd je theorie dus niet. Ik wil hiermee enkel zeggen dat het in de praktijk (zo goed als altijd) een nutteloos verschil is.........

En met USB 1.1 is niks mis. De meeste fabrikanten gebruiken het, omdat ze hun interface bus-powered willen hebben. Een USB poort geeft voldoende stroom om USB 1.1 volledig te kunnen benutten. Bij USB 2.0 is alleen meer bandbreedte toegevoegd, maar de stroom vanuit de usb poort is gelijk gebleven, en te laag om de extra features op een interface (dus bandbreedte) van stroom te voorzien.

Firewire poorten leveren meer stroom. Mar er bestaan naar mijn weten 0 pc-laptops met een buspowered firewire poort. Een macbook heeft dat wel. Daarom worden vaak wat kleinere interfaces als usb 1.1 gemaakt en grotere (meer i/o, enz) als firewire. Dan kunnen iig mac gebruikers hem via buspower gebruiken. voor pc gebruikers maakt firewire of usb 2.0 dan feitelijk geen verschil. Daarom zijn er ook relatief weinig USB 2.0 geluidskaarten.

En verder nog over USB 1.1:

4 kanalen i/0 aan 24/44.1 levert de volgende datastroom op:

8 x 24 x 44100 = 8467200 bits = 1 MB p/s

Een USB 1.1 poort kan 1,5 MB p/s aan.......

Voor portable interfaces is dit 99/100 keer voldoende.

Alleenbij hogere samplerates gaat het krap worden. Maar het belang van 96 Khz wordt in mijn ogen zoiezo al schromelijk overschat......
Wanneer buspower niet relevant is voor jou, kies dan een interface met de features die jij zoekt. USB of Firewire maakt dan niet zo heel veel uit.

gr,
Marc
 
Back
Top