Live setup via software

Thundahawk

Nieuwkomer
Lid sinds
23 december 2005
Berichten
7
Locatie
Drachten, Friesland
Hey all,

Sinds een tijdje ben ik verdiept geraakt in de wondere wereld van VST's etc. Ik heb een M-Audio Midisport UNO aangeschaft om mijn keyboard te verbinden met mijn laptop, zodat ik daarmee (mbv. Asio4All) live kan spelen met VST's.

Nu hebben we met de band besloten om het nummer Cold as Ice van Foreigner te spelen. Prima, leuk piano-partijtje. Maar wat merk ik nu? Als ik via mijn pc/laptop speel, dan heb ik veel moeite om de noten op de juiste tijd te spelen. Eerst dacht ik gewoon dat dat de moeilijkheid was.

Nu was ik gister via een demo-versie van Midinotate Composer een klein stukje aan het opnemen zodat ik die op papier kon zetten mocht ik het een en ander vergeten. Ik moest de VST-host uitzetten omdat die de MIDI-interface reserveert, en op die manier kan Midinotate er geen gebruik van maken. Geen probleem verder, ik dacht ik speel wel even via de samples in het keyboard. En wat merk ik? Het spelen van hetzelfde stukje waarvan ik eerst dacht dat 't moeilijkheid was speelt ineens bijzonder eenvoudig.

Toen begon ik toch een beetje aan mijn apparatuur te twijfelen, en heb ik eens goed geluisterd naar de delay tussen aanslag en gehoor. Het is niet veel, maar er zit toch een beetje (hoorbare) latency tussen. Ik dacht bij mijzelf dat het verschil in moeilijkheid hier eigenlijk wel weg moest komen.

Het maakt dus niet uit of ik mijn laptop of mijn pc gebruikt.

Laptop
----------
Gebruikt ASIO4ALL

Acer Aspire 1600 series
Intel Pentium 4 2.6Ghz
SigmaTel C-Major Audio (Volges mij echt een prul ding)
512MB RAM
60GB Hitachi 7200RPM disk

PC
----------
Gebruikt ASIO4ALL

Proc: AMD Athlon 64 3200+
MB: Asus A8N-SLI Deluxe
---> Chipset: nVidia nForce 4
Geluidskaart: Onboard (Volges mij een AC'97)
RAM: 1024MB Kingston HyperX
DISK: 300gig DiamondMax 10

Ik ben dus op zoek gegaan naar een Audio Interface voor mijn laptop/pc (dus via USB / Firewire / Cardbus), via de search hier. Vervolgens raak ik verzeilt in honderden topics over alles waar maar 1 woord ASIO of latency in voorkomt.

Na 2 uur rondgesneupt te hebben vond ik het welletjes en besloot dan maar om deze post te maken :).

Wat ik zelf heb gevonden is:

- M-Audio Audiophile USB (€155)
- E-Mu 0404 USB (€199)

En nog eentje van Creamware, maar dat gaat toch echt ver boven mijn budget.

Ik vind echter bij deze systemen allemaal extra features die waarschijnlijk extra kosten terwijl ik die (denk ik) nooit zal gebruiken, zoals (ik quote even wat):

- digital I/O supports surround-encoded AC-3 and DTS passthrough
- headphone output (1/4" TRS) with level control knob
- S/PDIF digital I/O (coaxial) with 2-channel PCM

Om een lang verhaal kort te maken:

Ik ben op zoek naar een goede MIDI-interface voor mijn laptop (een geluidskaart dus) waarmee ik echt lage latency haal. Ik ben (volgens mij) helemaal niet geintresseerd in dingen als DSP, of mixing of weet ik veel wat voor onzin er allemaal op zit. Ik moet een goede MIDI/Audio interface waarmee ik Live, zonder delay kan spelen.

Daarnaast ben ik op zoek naar een betere host. Ik gebruik nu V-stack, maar dit programma loopt niet helemaal soepel, en de opties zijn beperkt. Eigelijk moet ik gewoon via MIDI een signaaltje naar de pc kunnen sturen dat er bijv van instrument gewisselt moet worden etc.

Zo dat was een heel verhaal, hoop dat jullie er wat van kunnen maken!!!!
 
je probleem is de audio latency setting in Live. dat is hoeveel vertraging (uitgedrukt in milliseconden) er tussen input (bv. midi) en output (bv. audio) zit door de verwerking in de software. hoe lager je de latency setting zet hoe strakker het zal spelen maar ook hoe hoger de belasting van je computer's CPU is. geen latency is onmogelijk maar t kan wel zo klein zijn dat je t niet merkt.
 
Heb alles in Asio4All reeds op het beste niveau staan (zo'n klein mogelijk delay), heb 112 Samples buffer, als ik lager ga dan gaat me geluidskaart over de kop.

Met B4 merk ik het niet echt maar bij piano's heb ik er wel last van.

Ik geloof markaugust meteen over die BME firewire interfaces... alleen die zijn wel een beetje erg aan de dure kant!
 
Back
Top