Nord Rack ombouwen naar Nord Lead ???

G

Guest

Guest
weet iemand of de bordjes van de nord rack over te zetten zijn naar de nord lead en dan volledig werken?
zitten er bv ook aansluitingen voor het toetsenbord op, zitten alle potmeters en schakelaars op de zelfde plaats?
bedankt voor eventuele informatie en hulp.
 
FF uit nieuwsgierigheid, waarom zou je dat willen?
Je kiest er niet voor om gewoon een midikeyboard
aan een rack te hangen.
:)
 
curiosity killed the cat,
but satisfaction brought it back!


ik heb een nordlead waarvan de outputs niet helemaal ok zijn, maar het werkt allemaal wel over de headphones out.
maar..... ik beschouw de nordlead toch wel als een klassieker, een leuke synth, waarvoor ik ooit elke gulden opzij heb gelegd, om m nieuw te kopen, op basis van een voorpagine van shiva midi bulletin. 3695 guldens waren dat en een maandje later nog eens 1000 (!) voor de 8 extra stemmen.

ik wil graag het geluid van de nordlead houden, maar liever toch met goede outputs. (waarom zou ik mezelf niet verwennen? ik werk er hard genoeg voor!) ik zit er nu over te denken om gewoon de nordlead zo te houden, of een nord rack2 aan te schaffen (relatief goedkoop en meer mogelijkheden/stemmen/outputs) of een gewone nord rack, met in mijn achterhoofd het plan om eventueel die nord rackborden naar de lead te bouwen.

zo zit dat dus.
 
Leo,

is het niet een kwestie van de outputs opnieuw vertinnen?
Misschien is het een bekend probleem, heb je clavia support al gemailed?

-C-
 
ik zal inderdaad ook vanavond gaan schroeven, zitten stick en wiel niet op een klein apart bordje?!

het is ook inderdaad een bekend clavia probleem. heb het al 2 keer eerder gehad met een nordlead. het was toen iets kleine en goedkoops, een opamp of zo, een ic-tje. zit nog een heel verhaal aan vast dat ik nu maar s achterwege zal laten.
maar het was dus wel iets elektronisch en helaas geen kwestie van de bout. jammer genoeg, want zo ver reikt ongeveer mijn kennis en kunde.
 
Maar... als het een opamp is zoals de vorige keer, dan is het veel goedkoper om dat te laten repareren dan dat je een NordRack moet er bij moet gaan kopen. Lijkt mij persoonlijk nogal een omslachtige manier van 'repareren'.

Als de headphone het wel doet volgens jou, dan lijkt het mij ook niet zo'n groot probleem. De aansluiting van de headphone amplifier wordt veelal pas aan het einde van het circuit vlak voor de uitgangen afgetakt.

Is het toevallig niet gewoon een opamp die vlak voor de uitgangen zit (uitgangsbuffer) ?
Ik ken de schema's van de Nordlead niet overigens.
 
Origineel geplaatst door Leo
curiosity killed the cat,
but satisfaction brought it back!
---
--
-
-

zo zit dat dus.

Ok :)

Zou toch mooi zijn waneer je het kan repareren ipv de verbouwing.
ook ivm met garantie van zo'n nieuw aan te schaffen app.
Maar als je het doet heb je een uniek exemplaar ;)

succes d'r mee
 
ja ok, ik snap waarom je dat denkt. ik heb vergeten erbij te zeggen dat de nordlead goed gebruikt is en dat alle potmeters losjes zijn. alles werkt, niks rammelt,, geen gekraak, maar gewoon, losse asjes na veel gebruik, ze draaien erg licht. dat was ook een overweging. maar de ene keer denk ik: aanpakken en opknappen en de andere keer denk ik weer: je lijkt wel gek, alles werkt, er komt goed stereo geluid uit, ook al is het uit een alternatief gat. nou en?!

voorlopig heb ik andere zorgen, dus ik ga de keuken weer s in.
 
Zo, Leo heeft het ding (uit frustratie?) uiteindelijk aan mij verkocht. Audio uit de koptelefoonuitgang werkt inderdaad uitstekend, maar nu begint het bij mij ook te jeuken. Ik heb Clavia support net gemaild, en ben met een scheef oog op zoek naar een expanded Nord Rack 1 om de print om te bouwen.

Zijn er nog dingen die ik moet weten, Leo? En hoe staat het met de verbouwing :biertje:
 
Heb mijn oude nord 1 eens laten repareren bij Clavia.... maar was meteen 300 euro armer.

Dus als je iemand kent, of je vafo winkel, probeer het dan daar.
Versturen was duur en duurde best lang totdat ik hem terug had. 2 maanden ofzo.
Maar was wel weer piek fijn in orde. Totaal nieuwe printplaat *D

Succes
 
Heb mijn oude nord 1 eens laten repareren bij Clavia.... maar was meteen 300 euro armer.

Wat een extreme prijs :o:

Maak eens een foto van de printplaat in de omgeving van de uitgangsconnectoren. Ik ben zelf wel benieuwd wat daar allemaal zit namelijk.

Heeft hij ook individuele uitgangen of is het een enkele stereo uitgang?
 
Origineel geplaatst door scan
Heb mijn oude nord 1 eens laten repareren bij Clavia.... maar was meteen 300 euro armer.


Origineel geplaatst door organix
Wat een extreme prijs :o:


Origineel geplaatst door scan

Maar was wel weer piek fijn in orde. Totaal nieuwe printplaat *D

Iets meer dan een 2dehands Nord Rack + wat geduld, maar je hoeft niet meer zelf te klooien..
:eureka:
 
Nou, voor 300 euro koop ik er liever een Nord Rack bij. Hier trouwens twee foto's:

Nord_Lead_pcb1.jpg

Nord_Lead_pcb2.jpg


De achterkant is niet bijster interessant. 't is een multilayer pcb, dus je kunt de banen toch niet volgen. Soldeerpunten zien er op het eerste oog goed uit. Typenummers van de transistors heb ik erbij gezet. De opamps zijn nog wel te lezen.
 
Oke.. thanx voor de duidelijke fotos :)

Het ziet er niet heel erg moeilijk uit en de onderdelen zijn geen exotische types gelukkig.

Ik weet niet precies de benamingen van de connectoren achter (heb zelf helaas geen nord :) ), maar ik gok dat de rechste de koptelefoonaansluiting is? Het circuitje rond U14 lijkt namelijk wel op een versterkerschakeling... en de allerrechtste... een pedaalingang? (gokje)

De stereooutput zal dan geregeld worden door U15 en de componenten er om heen. De C32725 transistoren zijn volgens meneer google equivalent aan de BC327.

Wanneer je een beetje handig bent met een scoop kun je U15 meten op output (pin 1 en 7). Komt hier niets uit dan checken op de ingangen, maar waarschijnlijk staat hier hetzelfde signaal op als op de ingang van U14.

Discrete onderdelen zoals weerstanden gaan vrijwel nooit stuk. Dus als U15 output geeft, dan zijn daarna gelijk de Q3, Q4, Q5 of Q6 verdacht.

Als het bovenstaande dingen zijn dan heb je het snel opgelost voor misschien maar een paar eurocent. :)

Op het eerste gezocht lijkt het mij zeker de moeite om het te repareren.
 
and after

trouwens... ik heb ooit eens een zelfde soort nord probleem gehad en toen was het een op-amp. dacht ik.
een dingetje dat clavia niet apart wilde leveren, ik moest een nieuw bord laten monteren voor 800 gulden (op een moment dat een tweedehands nordlead ongeveer 1000/1200 gulden deed, uit mijn hoofd.) dat zou toen wel om een exotisch dingetje gaan, dat ze toen uiteindelijk wel geleverd hebben, na wat gedoe. en nog gratis ook. service connection heeft m toen voor 50 euro gemaakt.
 

Attachments

  • after.jpg
    after.jpg
    308 KB · Bekeken: 66
Alvast bedankt, Organix. De middelste twee (waarvan ik de klepjes weg heb gehaald) zijn de stereo outputs.

Ik heb wel beschikking over een scoop, maar dan moet ik ofwel de Nord naar m'n ouders slepen, of de scoop naar m'n huis halen. Dan lijkt het me nog makkelijker om die C32725's (Q3-Q6) te vervangen door een viertal BC327's, en er een nieuwe opamp in te proppen, niet? Ik heb trouwens nog wat Burr Brown 2227 en 2228's liggen. Kan ik die er niet in solderen? Of is dit weer te makkelijk gedacht van mij :L
 
(bovenstaande in antwoord op je vraag hoe het met de verbouwing ging)
trouwens david, het was niet uit frustratie, maar ik heb besloten de evolver weer naar poly te upgraden. voor de nordsound ga ik nog wel een nord rack aanschaffen denk ik. want die is toch wel lekker (de sound) en een tabletop neemt minder ruimte in.
succes gewenst. overigens had ik intussen al van de importeur m-music ofzo, prima zaak) begrepen dat ombouwen/inbouwen van een rack1 naar een lead1 geen probleem is en gewoon kan.
mijn tip (en aanvankelijk plan): ga op zoek naar een goede en prettig geprijsde rack, bouw die om naar de lead (ook vanwee de potmeter-actie) en verkoop de rack met vermelding van de toestand, op een eerlijke manier. de prijsrek (ook naar beneden) is er op een bepaald moment toch uit. een goede nord rack moet te vinden zijn voor rond 250 en een nord rack waarvan de potmeters licht gaan en de headphones output gebruikt moet worden is toch nog altijd wel 150-175 waard, zou ik denken, want hij blijft leuk en bruikbaar. zo heb je met wat zoeken en zelfwerkzaamheid voordelig een klassieker in prima staat.
 
Ehm... in theorie kun je misschien wel andere opamps er in zetten, maar toch zou ik aanbevelen gewoon een LF353 er in terug te zetten. Clavia heeft deze niet voor niets gekozen tijdens het ontwerp. Bij vervangen van opamps door een ander type moet je de hele waslijst met eigenschappen nalopen of het nieuwe type wel voldoet aan de eisen van het ontwerp.

En dat terwijl een nieuwe LF353 slechts 35 eurocent kost (bij Farnell) en het een makkelijk verkrijgbaar component is.

Tip: solder er gelijk een IC voetje in op de plaats van U15 nadat je de defecte opamp er uit hebt gesoldeerd. De doorgemetaliseerde busjes of printbaantjes in de multilayer print overleven het vaak niet als je een paar keer hetzelfde IC gaat vervangt. Bij de volgende reparatiebeurt is het dan veel makkelijker en minder riskant om het IC te vervangen.

Sowieso is het wel handig om met een scoop pin 1 en 7 te meten voordat je hem er uitsoldeerd. Dan weet je zeker of het IC daadwerkelijk defect is.

Wees nogmaals voorzichtig met het er uit solderen, wanneer de busjes of printbaantjes beschadigen kun je de print wel weggooien. Goede spullen zoals een temperatuurregelbare soldeerbout, soldeerlitze en zuiger zijn gewoon nodig bij deze klussen. Ik weet verder niet je praktijkervaring met solderen... maar anders kun je het beter laten doen :)
 
Back
Top