Nord Lead PCMCIA kaart

jvq

Ouwe rot
Lid sinds
7 juli 2016
Berichten
531
Locatie
Amsterdam
Hallo, even een draadje om iets nuttigs wat ik geleerd heb te delen.

De Nord Lead 1 en 2 hebben een optionele geheugenuitbreiding middels een PCMCIA SRAM kaart. Zonder die kaart heb je wel erg weinig geheugen slots, en kun je niet eens eigen drumkits op de synth opslaan (alleen maar via sysex). Kortom die geheugenkaart is essentieel. Dit heeft Nord opgelost vanaf de Nord Lead 2X waar gewoon genoeg geheugen ingebouwd zit.

Dit is algemeen bekend. Maar hoe kom je aan zo'n PCMCIA kaart (of officieel "PC Card") als je er één nodig hebt? Deze kaarten zijn verouderd. Je kunt ze nog wel krijgen omdat ze voor industriële toepassingen (oude machines die moeten blijven werken) nog steeds nodig zijn, maar ze zijn dan ook belachelijk geprijsd (vaak 200+ dollar). Je kunt het beste een oude kaart kopen denk ik.

Als je een nieuwe kaart koopt, pas dan op dat het een kaart met 16-bit data access is. Oude kaarten kunnen zowel 8-bit als 16-bit aan. Nieuwe kaarten kunnen alleen het één of het ander. Het heeft €200 mij inclusief verzending en invoerrechten gekost om zo'n 8-bit kaart te kopen die dus niet blijk te werken in mijn Nord Rack 2. In tweede instantie heb ik voor €100 inclusief verzendkosten een oude kaart kunnen vinden op Ebay die wel werkt.

Ik deel dit verhaal om anderen te behoeden dat ze zo'n 8-bit kaart kopen. Je kunt qua prijs denk ik het beste een oude kaart kopen. Als je een nieuwe koopt, neem dan 16-bit. Zie ook deze uitleg van een fabrikant.
 
Back
Top