Levensduur CD-Recordables

Ramoonus

Gepokt en gemazeld
Lid sinds
25 april 2005
Berichten
5.229
Locatie
Zeeland
Ik las van de week het veronrustende nieuws dat een CD-R slechts 4 jaar mee gaat
Klopt dit? (cd verpakking zegt namelijk heel wat anders)

In hoe verre gaan vergulde CD-Rs langer mee?
En is er een verschil in levensduur tussen verschillende merken?
Gaan speciale Audio CD-Rs langer mee dan "normale"?
 
:erm: Heb je geen CD-r's van 2001 of eerder? Dan weet je 't toch?

Lijkt me eerder 't geval als je ze heel veel zou gebruiken. Dan slijten ze meer, denk ik.
 
Met een beetje geluk gaan ze zo'n 10 jaar mee. Soms langer, soms korter. Toen ze net geintroduceerd werden dachten ze dat ze oneindig mee gingen, maar helaas.

Volgens mij is er nog geen digitaal media wat oneindig lang mee gaat. Dat is bijvoorbeeld de reden dat er nog zo ontzettend veel archief op papier is, of dat er regelmatig kopieen van iets worden gemaakt.
 
Hangt er vanaf welke soort CDr. Je hebt speciale CDr's die 100 jaar meegaan en nu zelfs 1000 jaar (volgens de fabriek dan :D) Die zijn ook niet zoveel duurder dan normale cd'rs.
 
Origineel geplaatst door smackos
Hangt er vanaf welke soort CDr. Je hebt speciale CDr's die 100 jaar meegaan en nu zelfs 1000 jaar (volgens de fabriek dan :D) Die zijn ook niet zoveel duurder dan normale cd'rs.

Zegt ook niet helemaal alles. Ik heb Maxell's van een jaar of 3 terug die echt niet meer te lezen zijn en 'nonames' van een jaar of acht geleden die het gewoon nog perfect doen :stupid
 
Het verschil zit 'm in de schrijflaag ("dye" genoemd") die de producent gebruikt. Dat is eigenlijk organisch materiaal en dus onderhevig aan slijtage.
De meeste cd-r's worden gemaakt met het goedkopere Cyanine, om de kosten te drukken (uiteraard). De betere merken (Taiyo Yuden en MAM-E bijvoorbeeld) gebruiken Phthalocyanine als schrijflaag. Duurder maar veel kwalitatiever.

Het verschil is duidelijk bewijsbaar. Als je een 'gewone' cd-r onder een hete lamp legt en dan in de cd-speler zijn er heel veel spelers (vooral in de auto) die die cd niet meer kunnen afspelen. Doe hetzelfde met de betere cd-r's en dat probleem verdwijnt. Het is echt waar, mede-forumlid Danny heeft deze test uitgevoerd.
 
heb een lading nashua en thats write zooi die idd niet meer te lezen is ondanks wel goed bewaard... Gebruik nu verbatim en dat is stukken beter in kwaliteit !
 
Er was een tijd dat ik mp3's downloade (met napster) en deze wel eens op cd-r fikte om in de auto te kunnen beluisteren. Ook heb ik wel eens wat cd's gekopieerd van kennissen enzo.

Een paar jaar geleden begonnen deze schijfjes het 1 voor 1 te begeven. Dit was voor mij 1 van de redenen om m'n brander alleen nog maar te gebruiken voor het backuppen en fikken van m'n eigen zooi en, indien nodig, gigantische zoektochten te gaan houden bij winkels als ik weer eens een nummer zocht. Ik koop tegenwoordig alles, niet alleen vanwege het "anti-diefstal"-argument, maar ook ("vooral" mss wel) omdat ik er zo schijtziek van ben dat ik nummers niet meer heb omdat cd-r's niet lang meegaan.
 
Ik kwam er dus ook achter een tijdje geleden dat sommige cd-r's niet het eeuwige leven hebben. Jammergenoeg betrof het niet mp3's maar was het op het werk en betrof het dus tekeningen van diverse projecten. Gelukkig heb je zat software die ze alsnog leesbaar maken (iets met raw-data inlezen oid) maar weinig freeware wat dat betreft......
 
De naam MAM-E is hier al enkele malen gevallen. Deze firma geeft 100 jaar opslaggarantie op enkele van hun produkten. In hoeverre zij dit hard kunnen maken, blijft natuurlijk de vraag (die zal in het beste geval maar over 100 jaar te beantwoorden vallen). Maar wat ik wel weet is dat de originele duplicatie van m'n CD op veel CD-spelers problemen gaf (tikjes, overslaan en haperen tot helemaal onbruikbaar). Ik heb uiteindelijk besloten om zelf vanaf de master de dupliceren op MAM-E SG Ultra. Deze blijven zelfs bij hoge temperaturen feilloos werken (wat al bemoedigend is). Wat extra vertrouwen inboezemt is dat hun Gold Line heel erg bekend is als opslagmedium in de medische wereld.

Taio Yuden lijkt me eveneens een merk dat heel betrouwbaar materiaal maakt (krijgt heel veel goede recenties en ook de gebruikerservaringen zijn steeds positief). Ik denk dus als je betrouwbare schijfjes zoekt, je best voor één van deze twee gaat.

Maar het blijft een feit dat je nooit risicoloos blijft, natuurlijk.

Daarom: maak een kopie op twee schijfjes ... heb je nog steeds een backup. Zo neem ik een project op als redbookformaat (om af te spelen op de normale CD-spelers) en een kopie in CD24 formaat als backup. Dit laatste formaat heeft een grotere foutcorrectie en zorgt dus voor een grotere garantie tot bewaren. Misschien een tip die sommigen onder ons goed van pas kan komen ;) .

:doei:
 
of dat er regelmatig kopieen van iets worden gemaakt

Dat heeft overigens niet alleen te maken met de levensduur van de drager, maar ook met de levensduur van de apparatuur. Want na 10 jaar is misschien het medium nog wel leesbaar, maar kun je mogelijk het apparaat dat het moet lezen niet meer gebruiken... Ik heb het in de praktijk meegemaakt in 1995 toen we broncode van een Digital machine moesten uitlezen maar geen tapestreamer meer konden regelen die die tapes kon lezen.

Ik zelf heb backups die nog stammen van floppy's. Die zijn daarna een keer naar ZIP gegaan, toen naar CD en inmiddels staat het op DVD. Dus het vernieuwd zichzelf wel om de zoveel jaar.
 
@danny
Wat kosten deze brandbare cdr's en kunnen we geen groepsbay van maken. wellicht scheelt het enorm of niet rendabel.
 
Origineel geplaatst door dr.DRé
@danny
Wat kosten deze brandbare cdr's en kunnen we geen groepsbay van maken. wellicht scheelt het enorm of niet rendabel.
kan zo 500 stuks slijten in 24 uur
Taiyo Yuden's heb ik het dan over
niet over MAMs :)
 
Laatst gewijzigd:
owja ik vond nog wat handige info
Dye Materiaal - Patent houder - Dye Kleur
Cyanine - Taiyo Yuden - blauw
PhtaloCyanine - Mitsui Toatsu Chemicals- Transparant
Metallized Azo - Verbatim/Mitsubishi- blauw
Advanced PhtaloCyanine - Mitsui Toatsu Chemicals- Transparant
Formazan - Kodak Japan Limited- licht groen

gehele lijst van welke dye welk merk gebruikt op http://www.cdduplicator.nl/uitleg/cdr-dye.html
 
CD's en DVd's zijn naar mijn mening het slechtste medium waar ze de laatste 50 jaar mee op de proppen zijn gekomen. Volgens mij hebben ze een gemiddelde levensduur van ongeveer 4 jaar (bij mij thuis) en dat houdt dus in dat de meeste snel kapot gaan en enkele jarenlang meegaan (bij normaal gebruik en opslag)
Dvd'tjes zijn nog slechter, na nog geen anderhalf jaar zijn zelf gebrande dvd's soms al onleesbaar en crc errors, zowel bij dure als goedkope dvd's. Thats write lijken wel de beste te zijn.

Verbatim was altijd mijn favoriet, maar ook die begeven het nu meestal. Ze zijn wel al 8 jaar oud ofzo.

Muziekcd's uit de winkel gaan trouwens wel lang mee, een duidelijk verschil.

Wat zeker helpt bij het langer behouden van je cd's: Brand ze zo langzaam mogelijk. Hoe sneller ze worden gebrand, des te sneller ze onleesbaar worden (mijn ervaring).

Toch vreemd, want md's, wat eigenlijk cd'tjes in een premanent doosje zijn, doen het bij mij echt heel lang. Ik geloof dat er in al die jaren misschien 1 of 2 md's onleesbaar zijn geworden. En dat na veel deleten en opnieuw opnemen. Hetzelfde zie ik bij vrienden met md's. Echt superstom dat ze de hele minidiscserie hebben laten vallen, maar ja, we hebben altijd sharp nog, die er volgens mij nog mee door gaat. Het is tegenwoordig wel retemoeilijk nieuwe md'tjes te kopen!

Hoe dan ook, IK HAAT CD's en DVD's!
 
Origineel geplaatst door dsil

Muziekcd's uit de winkel gaan trouwens wel lang mee, een duidelijk verschil. [/B]

Ik heb nog veel audio CD's uit 1980, en deze zijn nog helemaal OK. Zelfs een uit 1984 de begintijd, die helemaal stukgedraaid is en nog steeds prima afspeelt. Dus 22 jaar geleden. Vooral de Philips zijn nog uitstekend. Wat voor CD's gebruikten ze in de begintijd dan. Daar ben ik in geinteresseerd. Niet in de troep die al een foutmelding geeft tijdens het controren van de data.
 
Echte CD's uit de winkel bestaan uit daadwerkelijke putjes (0en en 1en) die er in gebrand zijn door het maken van een echte CD-master,
maar CDrs van "thuis" zijn alleen door de laser in je eigen brander oppervlakkig bewerkt..
Huis tuin en keuken branders bewerken alleen de oppervlakte laag door 0en en 1en als kleurverschillen heb ik begrepen..
Ze branden geen putjes erin..

Ik heb ook CDrs met eigen muziek in 1998 gebrand en die spelen ook niet meer af...
 
Back
Top