groottee monitoren

reason

Nieuwkomer
Lid sinds
29 mei 2006
Berichten
12
Locatie
Scheveningen / Almere / Schagen
Even een simpele vraag,
2 monitoren, richt je op 1 plek in je kamer.
Meestal niet meer dan 3 meter van je verwijderd.
Wat maakt de grootte van de monitoren verder nog uit?

Ik wil een paar monitoren kopen, op het ogenblik zit ik in een vrij kleine kamer, dus dan maakt het me weinig uit. Maar aangezien me budget nu redelijk is en ik "klaar" wil zijn voor een eventuele verhuizing en 1 goede aankoop doen in plaats van 2.

M`n "oog" is tot zover gevallen op de KRK 8, €300x2.
De meeste reacties hierop waren positief, ga ook zeker even testen in Rockpalace :).

Alvast bedankt!
 
De krk zijn nearfields die je normaal gesproken niet verder van je oren zet als 1 1/2 meter . Zodra het meer word ( dus achter je desk ) dan spreek je over midfields .
 
Re: groottee monitoren

Origineel geplaatst door reason
Even een simpele vraag,
2 monitoren, richt je op 1 plek in je kamer.
Meestal niet meer dan 3 meter van je verwijderd.
Wat maakt de grootte van de monitoren verder nog uit?

Ik wil een paar monitoren kopen, op het ogenblik zit ik in een vrij kleine kamer, dus dan maakt het me weinig uit. Maar aangezien me budget nu redelijk is en ik "klaar" wil zijn voor een eventuele verhuizing en 1 goede aankoop doen in plaats van 2.

M`n "oog" is tot zover gevallen op de KRK 8, €300x2.
De meeste reacties hierop waren positief, ga ook zeker even testen in Rockpalace :).

Alvast bedankt!

Ik kan alvast zeggen dat ik vind dat de krk na een luistertest enkel marketing zijn, zeker in dat prijssegment. Dan zijn de Yamaha die ik heb en anders iets duurder de tannoy toch net iets vlakker en geven je mixing en mastering net dat plusje. tegenover als je echt mooie klank wilt, moet je eigenlijk GEEN monitors kopen, maar eerder hifi of clubspeakers. maar die zijn helaas niet geschikt voor mix en master. het voordeel van krk: 'het is beide' lijkt mij erg onwaarschijnlijk in welk geval ook een positief resultaat te geven. De oude geschriften he: 'noch vis noch vlees' of 'lauw en uitgespuugd' of 'te licht bevonden'. Hun V series daarentegen!!! Maar dan nog zijn er Tannoy in die prijsklasse, of oude Yamaha waar vele record labels mee begonnen om bovenaan te eindigen...
 
Persoonlijk snap ik de vergelijking KRK - Tannoy niet, omdat die helemaal niet hetzelfde frequentiebereik hebben.. tenzij de nieuwe reeks er enorm op vooruitgegaan is?
Yamaha kan ik niets over zeggen, dus zwijg ik over.

Ik heb de vergelijking in de winkel gemaakt (KRK - Tannoy), en inderdaad, die Tannoys klonken 'vlak', maar dan mede door onvoldoende (cruciaal) frequentiebereik imo.

Zelf heb ik de KRK RP8 een dik jaar geleden voor 550 euro kunnen kopen, ik zit er gemiddeld een meter vanaf, meer is inderdaad niet aan te raden.

En toch, goed mixen en masteren hangt zeker niet af van zo'n absolute referentie als 'de monitor' (en zeker niet binnen een bepaald beperkt budget).
Ik heb nog nooit een 'minnetje' ondervonden door af te mixen / te masteren op m'n KRK's, m'n tracks klinken (tegenwoordig) allemaal praktisch 'hetzelfde', of'k ze nu op headphones of moni's afmix.

Het is de kunst te weten hoe het in een auto / op een p.a. / op een hoofdtelefoon klinkt, als je weet hoe het op je monitors klinkt (of op je monitors als je 't op je headphones hebt gemixt bv.).
M.a.w. de kleuring / beperkingen van je monitors leer je al oefenenderwijs ook 'masteren'.
Plenty of people op dit forum die (in het laag) strakke technotracks afmixen op Reveals.

Conclusie: het is maar welke je lekker vindt klinken, DAN komt het 'ermee leren werken'.
 
misschien wel ja, maar wat er niet is kan je niet horen denk ik altijd maar.
 
Re: groottee monitoren

Origineel geplaatst door reason
Even een simpele vraag,
2 monitoren, richt je op 1 plek in je kamer.
Meestal niet meer dan 3 meter van je verwijderd.
Wat maakt de grootte van de monitoren verder nog uit?
Alvast bedankt!

het effect van grote monitoren ten opzicht van kleine monitoren is dat je geluid "groter" word,
en dan maakt het niet uit welke je pakt dat staat hier ff buiten, grotere kasten hebben meestal ook een wat breeder frequency bereik vooral in het laag , het scheelt mischien 10hz ten opzichte van kleine monitoren maar je kunt net iets lager dan met met kleintjes en dus ook je laag net iets beter controleren, en daarbij hoef je niet hard te draaien...maar denk dat je dan over 12" en 15" praat , denk ik te groot voor je kamer als ik dat zo hoor , :dj:
 
Waarom grote monitoren? Dit wordt vaak geassocieerd met harder kunnen blazen. Kleintjes kunnen ook bellenblazen

Ik ben van mening dat je beter af kunt mixen op kleine monitoren. Omdat de afstand tussen jij achter de mixdesk en de monitoren ongeveer 1,5 meter is.
Grote monitoren worden veelal gebruikt als extra check.
 
Origineel geplaatst door Catalunya
Waarom grote monitoren? Dit wordt vaak geassocieerd met harder kunnen blazen. Kleintjes kunnen ook bellenblazen

Ik ben van mening dat je beter af kunt mixen op kleine monitoren. Omdat de afstand tussen jij achter de mixdesk en de monitoren ongeveer 1,5 meter is.
Grote monitoren worden veelal gebruikt als extra check.

dat is een misvatting dat grote monitoren hard "moeten"... bij ongeveer 70phone is je gehoor het meest linear en daar mix je ook op af,groot of klein het hangt er van af wat je wilt "zien"= horen .. de balans check je op je kleine, heeft niks met afstand te maken, je kiest je monitoren meestal naar je ruimte, grote ruimte met veel lucht vraagt om grotere monitoren, maar de pest is dat je moet wel kunnen mixen op grote monitoren, dat is een kunst die een beetje verleert is naar mijn mening., maa goed iedereen doet et op z'n eifen manier
 
Laatst gewijzigd:
Origineel geplaatst door Capstan cappy
dat is een misvatting dat grote monitoren hard "moeten"... bij ongeveer 70phone is je gehoor het meest linear en daar mix je ook op af,groot of klein het hangt er van af wat je wilt "zien"= horen .. de balans check je op je kleine, heeft niks met afstand te maken, je kiest je monitoren meestal naar je ruimte, grote ruimte met veel lucht vraagt om grotere monitoren, maar de pest is dat je moet wel kunnen mixen op grote monitoren, dat is een kunst die een beetje verleert is naar mijn mening., maa goed iedereen doet et op z'n eifen manier

Het heeft heel erg met plaats"gebrek" te maken. In de meeste studio's hangen ze, naar beneden gericht. Om toch maar die luisterdriehoek te krijgen. Volgens mij is het voornamelijk check van lage frequenties bij hard volume. Heeft wel met afstand te maken, want de afstand tussen de kern van de tweeter en woofer wordt over het algemeen groter. Dit houdt in dat je dus verder weg moet zitten voor het juiste afstraal gedrag
 
hoezeer ik ook een discussie daarover zou willen voeren, moeten we de originele poster niet te kort doen denk ik;)
denk dat je met 8"of 10" monitoren uitstekend uit de voeten kunt in gemiddelde ruimtes midfield dus
 
voor thuis :

844950502_l.jpg


:D
 
Origineel geplaatst door Capstan cappy
en das aleen nog maar de linkerkant zeg maar:)

idd 80 KiloWatt per kant .. 160 in totaal ..zeg maar dag tegen je vullingen ! :D
 
Iedereen die wel eens zijn nearfield mix op 1 van de betere mid / mains heeft gehoord kan meestal wel een paar verbeterings puntjes vinden . Als je 1 maal een goed gedempte ruimte heb met een paar volwassen speakers is het gewoon allemaal een stuk aangenamer en makkelijker .
 
Back
Top