modules door externe synth halen ?

JohnDoe5

Gedeactiveerd account
Lid sinds
3 november 2004
Berichten
1.158
Hoe hebben jullie het volgende feit opgelost ?

Wanneer je bijv. een motif ES rack en/of een Fantom XR hebt hebben deze weinig tot geen directe potmeters, buttons wat betreft; OSC, FILTERS, LFO's etc

Hoe bewerken jullie de sounds/patches uit dit soort synths ??

Want der zitten catgeorien met sounds/patches die zich heel goed lenen voor vette bewrkeningen.

1. Waar trekken jullie em door heen ?

2. Hoe vaak trekken jullie bijv. je Roland XV 5080 sounds door je Virus heen of je Waldorf...

3. Of bewrken jullie dat soort modules met externe filterbakken ??

4. Wat voegt zo'n shermann of akai filterbak toe aan wat mijn virus, k-station bijv. kunnen ??

5. Waarom worden deze filterbakken etc... gebruikt. Als men bijv. VA's in zijn/haar setup hebben staan met voldoende
'' direct hand on'' edit mogelijkheden ?
 
Al die bakken hebben toch hun eigen filters?
En die zijn makkelijk toewijsbaar aan (externe) controllers. Of mis ik iets?

Externe analoge filters worden volgens mij zwaar overschat.
Heb ooit eens lopen goochelen met die van m'n A6 maar had niet zoiets van 'ow yes!'.
Misschien dat het anders is met beter filter als een mutator of zo.

Voorlopig red ik me nog prima met een incidentele VST filter die ook wel OK klinkt.
 
bedoel niet alleen filters, gewoon alle '' direct hand on'' knoppen, draai-knoppen etc...

ZONDER dat je het ene menutje door het ander moet lopen...

Zou er een wereld voor me open gaan wanneer ik mijn fantom XR door de knoppen,buttons,draaiknoppen haal van bijv. een Supernova II ??

Of heb ik '' perse '' een externe controller( met mogelijkheden voor ; filters,lfo's,OSC's ) nodig ?? Zou zoiets zich beter voor lenen ??
 
Ik weet niet echt wat je bedoeld maar ik heb het vage vermoeden dat je zelf helemaal niet door hebt hoe dat alles werkt.

Maar als je je afvraagt als je externe controller gaat gebruiken of dat verschil uit maakt?
Antwoord is simpelweg ja.

Maar haal dan niet de functionaliteit tussen 'live' controllers en 'programmer' door elkaar.
In het eerste geval gebruik je de controller voor expresieve handeling en de 2e voor puur het bouwen van sounds.
En in het laatste geval is het toch een tikkie meer ingewikkeld dan lijkt want een Fantom X heeft genoeg editable parameters om een BCR2000 of 10 nodig te hebben wil je elke parameter real-time afzonderlijk kunnen beinvloeden.

Toegegeven dat het via het frontje van de Fantom zelf behoorlijk kloten is, maar daarom kun je het beestje ook via de computer programmeren en is op zich al wat overzichtelijker en sneller.
En de parameters die je wel real-time wilt beinvloeden wijs je toe aan de modmatrix en kun je daarmee gaan lopen freaken.
Hij is simpelweg niet gebouwd om makkelijk te programmeren maar eerder voor mensen die via program changes patches selecteren en die gewoon gebruiken. (al dan niet zelf gebakken)
 
Ik zal het nog eens proberen allemaal te verhelderen.

Maar ik denk dat je het grootste gedeelte van mijn verhaal toch wel snapt...

Romplers als bijv;

alle Roland synths en yamaha motif lijn bijv. lenen zich niet voor direct tweaken aan potmeters,buutons etc... omdat ze die simpelweg geen of heel weinig hebben...

Ik vraag me af of er een redelijk makkelijke '' realtime direct hand on'' manier is om die menutjes te omzeilen en het op te lossen met een externe controller/filter bak ??

Of voegt zo'n filterbak niets toe, om dat ik het zelfde kan bereiken wanneer ik bijv. mijn fantom XR door een Virus heen haal ?? En dan ook realtime kan tweaken ??


Ik moet eerlijk bekennen dat ik niet bekend ben met sounds door een ecterne controller/ filter heen trrekken. Moet dit echt met midi-toewijzingen aan elke knop ??

hoop dat het zo duidelijk is...
 
Origineel geplaatst door jaccis
Ik vraag me af of er een redelijk makkelijke '' realtime direct hand on'' manier is om die menutjes te omzeilen en het op te lossen met een externe controller/filter bak ??
Dat heet geen filter (want filteren zoals fuse het begreep was met audio, niet met MIDI) maar een controller. Behringer BCR bijvoorbeeld, kost niks, kan een hoop.

Of voegt zo'n filterbak niets toe, om dat ik het zelfde kan bereiken wanneer ik bijv. mijn fantom XR door een Virus heen haal ?? En dan ook realtime kan tweaken ??
Da's iets heel, heel anders.

Eerste scenario:
MIDI Controller > Synthesizer

Tweede scenario:
Fantom XR geluid > Virus effecten/filters/etc.

Beiden hebben helemaal niks met elkaar te maken. Als je het geluid van de Fantom door de Virus jaagt ben je met audio bezig, als je een midicontroller wil gebruiken voor je Fantom ben je met MIDI bezig. MIDI staat tot audio als notenschrift tot casettebandjes.

De Fantom is een synthesizer met 4 sample-based oscillators waarbij er per oscillator een filter (voor audio dus) op zit, je 2 LFO's hebt, en 3 vast toegewezen envelopes. Of zelf je geluiden maken op zo'n ding de moeite waard is? Vraag Artemio van Fantomized maar en lees dit even na : http://artemiolabs.com/pub/books/fantom-tweakbook/

Als je de filters van de Virus op de geluiden van de Fantom wilt gebruiken - naja, daar schiet je misschien inderdaad niet zoveel mee op, nee.
 
'k Zou bijna zeggen: probeer 't gewoon es.

Je kan er min of meer van uitgaan dat elke bak anders klinkt. Dus je zal best verschil horen als je de Fantom door een Virus, een Nova of een losse filterbank haalt of dat je met een losse "aansturings-knoppenbak" de interne efx van de Fantom gebruikt.

Welke 't lekkerst klinkt is nogal smaak afhankelijk.. Om nog maar te zwijgen over de werkwijze..
 
Je denkt te moeilijk.

Enige wat jij nodig hebt is een midi controller zoals die van Behringer. Daarmee bestuur je de opties van je Motif die geen draaiknoppen hebben op het instrument zelf. Zie het als een soort van afstandsbediening, die op afstand wat knopjes beweegt.

Met externe apparatuur zoals een Sherman bewerk je het geluid wat uit je Motif komt. Dat staat dus 100% los van de opties die al in je Motif zitten, maar geen knoppen hebben.

Trouwens, je Virus TI is binnenkort de enige midi controller die je nodig hebt. Binnenkort bij een nieuw OS kan je de Remote Mode gaan gebruiken. Je Virus wordt dan een grote knoppenbak die de mogelijkheden van je Motif op afstand kan besturen.
 
Back
Top