futuristische synth brainstorm...

JohnDoe5

Gedeactiveerd account
Lid sinds
3 november 2004
Berichten
1.158
We hebben nu allemaal het een en ander vernomen van de nieuwe fase in synth-world...

bijv. de Ti lijn van Access die het mogelijk maakt om alle sounds van access te libaryen en makkelijk uit te wissellen.In combi met een voledige VSTi ondersteuning....

Wel nu, nu vraag ik me het volgende af:

Zouden er in de Toekomst synths komen met het complete scala aan filters,osc,effecten lekkere DSP kracht etc....
die verder GEEN patches bevatten.

MAAR een synth met een techniek die het mogelijk maakt om via internet en/ of gekochte libarys van allerlei merken toch patches te kunnen inladen in de synth...

De grote merken maken dan diverse soundlabary's die gewoon in de synth passen.... bijvoorbeeld ?

Ook is het dan bijvoorbeeld mogelijk om per merk een OS te downloaden die je in die synth zet, zodat de filters,OSC etc... hun eigen karakterstieke setup hebben, wat typerend is voor het desbetreffende merk....

Zo kun je dus bijv; een Virus hebben en met de gekochte ge-uploade OS een Clavia synth inladen die gewoon het typerende karakter van Clavia naar de filters,OSC, effecten etc... toe wijst....

moet je eens voorstellen dat je met je POLAR TI -2015 ; ook mogelijkheden zou kunnen hebben om de OS/soundengine via een download en usb 5 ( tegen die tijd ), van een Novation te downloaden, of van je POLAR een Clavia te kunnen maken ...

Zodat je maar 1 synth hoeft te hebben waarin je tevens mogelijkheden hebt om ( bijv. Clavia, Novation, Alesis, Emu, Korg,Access,roland, hartmann... ) te kunnen inladen.

Je krijgt dan wel allerlei merken die met elkaar gaan concurenen op het gebied van DE hardware-synth die dit zou moeten gaan waar maken ( je krijgt dus verschillende modellen )

-Zou dit niet iets zijn ?
- Hoe denken jullie hierover ?
- hoe realistisch is dit ?
- binnen welk tijdsbestek zou dit plaats kunnen vinden denken jullie ?
- wat zijn de voor en nadelen ?
- wat zouden jullie nog toegevoegd willen zien ?

Kortom jullie visie graag ?
 
dat is er toch al lang? de computer met software plug-ins! of zo'n ding a la Neko

en dan biedt zich dus een punt aan dat jij vergeet: de hardware (keyboard, knoppen, displays, etc) is niet in het minst een onderscheidende factor voor hardware synth producenten. dus ik vrees dat weinig (grote) fabrikanten brood in jouw plan gaan zien...
 
de parasynth , die wordt bedient dmv paranormale golven in de hersens.
stereo;)
 
Origineel geplaatst door turtel
de parasynth , die wordt bedient dmv paranormale golven in de hersens.
stereo;)

niet eens surround sound ? :)
 
Origineel geplaatst door dione
niet eens surround sound ? :)

ik heb maar twee oren, stereo is zat :)
 
1 er was analoog
2. er kwam digitaal in een onbenullige uitvoering
3. er kwam digitaal dat analoog nadeed na tegenvallen eerste digitale experimenten
4. denk dat t nu tijd wordt voor digitaal full-on

ook op gebeid van effecten denk k dat r nog n hoopd verzonnen kan worden.. de meeste plugins en effecten nu zijn toch nog gebaseerd op vrij oude principes/..

zoals n vriend van me wel es zei ongeveer: alles wat je hoofd kan zou je met n apparaat ook kunnen..
instrumenten uit n volledige compositie 'filteren'/vervangen/aanpassen..

kzou zelf wel eens geluid stil willen kunnen zetten, maar dan net als hoe je video stilzet ..eeehm.. en dan niet piiiiiiieeeeeep ofzo maar gewoon ff tijdelijk in zelfde geluidssfeer 'baden' en dan weer door..
kzal ad visser es bellen
 
waar ik persoonlijk wel al vaker over heb zitten denken...; eerst was er analoog, toen kwam digitaal... what's next?? zou er ooit nog iets anders uitgevonden worden, wat weer heel anders werkt dan analoog en digitaal... ?? :geslaagd:
 
nogal uitgebreide vraag die je stelt he

en dan ook nog een synth waarmee je geuren ten geruike kan brengen zeker
 
Origineel geplaatst door Dj Ruffryder
waar ik persoonlijk wel al vaker over heb zitten denken...; eerst was er analoog, toen kwam digitaal... what's next??
Analoog is een continu signaal; digitaal is een discreet signaal. Het ene is zonder onderbreking waar te nemen, het andere kan dit benaderen door gewoon gruwelijk snel over te schakelen (samplerate) maar als je inzoomt blijven het toch nog aparte stapjes.

zou er ooit nog iets anders uitgevonden worden, wat weer heel anders werkt dan analoog en digitaal... ?? :geslaagd:
Nee, omdat het 2 methodes zijn en niet 2 smaken. Bij zwart en wit kun je niet vragen of er misschien nog een 3e kleur komt die tegenovergesteld is aan beiden; bij chocolade en vanille kun je altijd nog om aardbeien vragen.

Origineel geplaatst door jaccis
Zouden er in de Toekomst synths komen met het complete scala aan filters,osc,effecten lekkere DSP kracht etc....
die verder GEEN patches bevatten.
Kun jij er dan wat mee doen? :P
MAAR een synth met een techniek die het mogelijk maakt om via internet en/ of gekochte libarys van allerlei merken toch patches te kunnen inladen in de synth...
Hoe bedoel je, alle merken?
De grote merken maken dan diverse soundlabary's die gewoon in de synth passen.... bijvoorbeeld ?
Dus dat Roland, Korg, Yamaha etc. allemaal hun moeizaam bij elkaar gespaarde multisamples op een dozijn verschillende resoluties gaan dumpen in een stuk software dat makkelijk te kopiëren is, en dat het bedrijf dat een of andere synth maakt waar diverse gepatenteerde implementaties van digitale filters door de jaren heen in zitten?
Zo kun je dus bijv; een Virus hebben en met de gekochte ge-uploade OS een Clavia synth inladen die gewoon het typerende karakter van Clavia naar de filters,OSC, effecten etc... toe wijst....
En waarom niet: Clavia software loopt op een andere DSP dan waar de Virus op loopt, en al kun je in theorie de ene op de andere zetten, alles wat hard en ongeoptimaliseerd in assembly-taal zit is een ongelofelijke pain in the ass om te doen. Wederom maak je misbruik (even een ROM kopieren) dan weer veel te makkelijk - en waarom zou Clavia dat uberhaupt willen dat Virus de winst er voor opstrijkt?
Je krijgt dan wel allerlei merken die met elkaar gaan concurenen op het gebied van DE hardware-synth die dit zou moeten gaan waar maken ( je krijgt dus verschillende modellen )
Nee. Geschiedenis heeft al bewezen dat we het niet eens eens kunnen worden over een nieuwe, betere MIDI standaard, halfslachtige pogingen met mLan daargelaten. Om het dan eens te worden over 1 synthformaat kan alleen in de software wereld gebeuren, en zelfs -daar- zitten we met DXi, VST en AU.

Het is veel nuttiger voor bijv. Reaktor om mateloos populair te zijn en dan verschillende kleine bedrijfjes te hebben die kant en klare ensembles in elkaar hameren op diep ("core") niveau dan dat je probeert geluiden van hardware synth X in module Y te krijgen. Men wil immers wel wat aan jou verdienen. Reaktor is populair en wat je er mee bouwt is wat beter beschermd tegen fouten dan dat je puur in C++ van scratch af zou beginnen.

Dan nog, waarom uberhaupt geld voor zo'n ensemble betalen? Patenteren kan niet, en er wordt geen magisch poeder gebruikt om zo iets te maken. Het is dus mogelijk om als community dingen bij te dragen wat nuttiger is dan met allerhande industrie-standaarden te gaan goochelen, en het kost niks. Wil je niet delen, dan hou je 't ding gewoon voor jezelf, no problem.

Standaarden komen er pas door als een toepassing ze populair maakt - voor 80-90% van de gebruikers. Het punt is nou juist dat iemand die een Virus TI koopt niet echt zou omkijken naar een Motif en andersom; gescheiden interesses.

De enige alles-kunner-synth heb je in de Open Labs Neko of (als ze het protocol openzetten voor andere fabrikanten), de Korg OASYS. Je kunt zelf wel uitvinden hoeveel ze kosten :).
 
Laatst gewijzigd:
Re: futuristische synth brainstorm...

Origineel geplaatst door jaccis
...Ook is het dan bijvoorbeeld mogelijk om per merk een OS te downloaden die je in die synth zet, zodat de filters,OSC etc... hun eigen karakterstieke setup hebben, wat typerend is voor het desbetreffende merk...

Dit bestaat al! De Chameleon van Soundart is een pure DSP-bak waarop iedereen die kan programmeren een eigen synth/drum-machine/filter/MIDI translator/etc/etc kan bouwen. Alles is wel open-sources/GPL, maar een paar fanatieke programmeurs maken écht fantastische dingen hiervoor!

Op het Creamware SCOPE platform schijn je trouwens ook licenties voor te kunnen krijgen zodat je zelf synths etc kunt programmeren.
 
Ondanks dat ik altijd tegen clavia loop et schoppen vanwege wat tekortkomingen in de G2, denk ik wel dat dit één van de meest revolutionaire synths is van het moment.

Futuristisch... misschien een hardware synth speciaal gemaakt voor granulaire synthese? Dit kun je trouwens met een A4000 of A5000 sampler van yamaha als je een beetje creatief omspringt met een korte loop en loop startpunt moduleert of tweaked.

-C-
 
Ik wacht op een mechanische acoustiche synth.
Waarvan de OSC 's mechanisch zijn net als de LFO etc.
 
>> Welkom in de jaren '70!

erm..kdacht meer aan eeh..
stel je (met of zonder wiet..met gaat vaak ietsie overtuigender) luistert naar muziek en gaat je focussen op een bepaald instrument..dan hoor je de rest amper nog... conclusie: een vrij zuiver filter ge activeerd in je hoofd...

lijkt me leuk om die effe als vst fx te hebben en dan in n eindmix effe dat brakke synth lijntje er weer uit halen..

ofzo..
 
grappig..geluidsperceptie.. daar doe je onbewust al veel dingen mee
hoe vaak denk je niet dat daar en daar t basje dit doet terwijl dat nou juist net ff de gitaar was etc..
dat is voor mij een van de belangrijkste punten van funkende sjit.. 1 lijntje/instrument pakt je aandacht en je wordt de hele tijd heen en weer gesmeten langs de verschillende instrumenten/sounds.. ze nemen jouw focus steeds van elkaar over.

zou wel lekker zijn als dat in een plugje zat idd :D
 
Re: Re: futuristische synth brainstorm...

Re: Re: futuristische synth brainstorm...

Origineel geplaatst door Lacertus
Dit bestaat al! De Chameleon van Soundart is een pure DSP-bak waarop iedereen die kan programmeren een eigen synth/drum-machine/filter/MIDI translator/etc/etc kan bouwen. Alles is wel open-sources/GPL, maar een paar fanatieke programmeurs maken écht fantastische dingen hiervoor!

Jammer dat ze de tweede versie niet hebben uitgewerkt. De specs daarvan vind ik echt heel interessant. En de australis synth klinkt best wel erg lekker bijvoorbeeld :)
 
mij persoonlijk zou het heelijk lijken als ik een usb poort achter mij oor of zo zou hebben.
op deze manier kan er een directe verbinding met mijn grijze massa en de pc worden gelegd.
via een snoertje, als dat dan nog bestaat, upload ik al mijn auditieve gedachte naar een visueel bestuurbaar sequence systeem dat voor mij als 3d hologram wordt geprojecteerd.

dat lijkt mij wel wat...
 
Back
Top