Wat en hoe samplen jullie nou eigenlijk???

pjeut

Ouwe rot
Lid sinds
14 Maart 2003
Berichten
2.109
Locatie
Emmeloord
Deze vraag is mogelijk vaker gesteld, maar volgens mij nog nooit écht goed beantwoord.

Waar ik op doel is dat "on the fly" gebruik van een sampler. Ik stelt me iets voor van een auxiliary van een mixer die naar de microfoon-ingang van een sampler gaat en waar ergens in de track geluid de sampler ingaat en wordt opgenomen, en dat meteen deze sample wordt gebruikt doordat de sampler al werd aangestuurd (MIDI) voordat de sample was geladen.

Is dit ruwweg de wijze waarop zo'n sampler wordt gebruikt? En wat is daar nou precies de toegevoegde waarde van?
Graag ook nog even aanvullingen over werkwijzen etc.. Wat zijn voordelen / nadelen, etc...
 
Ik geloof niet dat dat de manier is waarop de meeste mensen een sampler gebruiken.

Waarom moet het zo "real time"? Gewoon lekker rustig sampletjes knippen, in sampler proppen, en sequencen. Desnoods verspreid over een paar weken :)
 
En welk...

En welk...

...materiaal gebruiken jullie dan om te samplen. En dan bedoel ik:
- Waarvan is het afkomstig; opnames van anderen (en hoe zit het dan met rechten);
- Samplen jullie dan geluiden of juist rifjes (stukje audio met ritme) die je met de sequencer looped?

Ik vraag dat hierom, omdat ik me ernstig zit af te vragen waarom ik m'n S-2000 nog in m'n rack heb zitten. Uiteraard gebruik ik 'em wel om m'n diverse Sample-CD's in te laden.
 
Ik gebruik samplers vooral om er zelf patches of (drum)loops mee te maken (libraries gebruik ik nooit). Aangezien je met een V-Synth heel snel loops kunt maken (Variphrase) heb ik de gewone samplers de deur uit gedaan...die hebben niks extra's te bieden en werken ook lang niet zo snel. Ook de resample optie gebruik ik regelmatig, bv om je loop + effecten te samplen.
 
Wat sample ik:

- alles wat je niet of niet makkelijk met een synth kan doen, zoals:

"Naturel" drumkits, scratches, vocalen, etc.

- alles wat je eenmalig met een synth doet, zoals:

Synthetische percussie, etc; allemaal teveel werk om elke keer weer die preset eruit te halen en dan maar 1 geluidje tegelijk te doen (Nord Micromodular, bijv.). Gewoon elk geluidje op een paar settings samplen, werkt stukken sneller.

Effect-geluidjes - bliepjes, weet ik wat. Spul wat gewoon te lang duurt om elke keer weer in te stellen waarvan ik weet dat ik er geen (of weinig) variaties van nodig heb.

Lange achtergrond-geluiden (drones).

Je S2000 is nou niet echt super-gebruikersvriendelijk te noemen, dus misschien staat 'ie inderdaad voor weinig echt nuttige dingen in je rack. Wat je er mee doet is voornamelijk library-gebruik, dus inladen en hop. De vraag is; gebruik je 'm voornamelijk als library omdat het niet echt leuk is om er mee te werken (of te langdradig, langdurig, frustrerend) of omdat je verder niet echt toepassingen weet?
 
Voornamelijk het laatste....

Voornamelijk het laatste....

....maar die twee redenen die je noemt kennen een spannende interactie.
 
Ik Sample bijv mijn SIEL omdat die geen midi heeft... Ik neem dat dan op in Soundforge. daarna kopieer ik het naar mijn ES-sampler...

Maar zoals yoozer ook zegt... Bijv omgevingsgeluiden, stemmen, akoestische drum partijen... oftewel geluiden die niet na te maken zijn door synths... die sample je ook... Ik gebruik daarvoor een MD en resample het dan in Soundforge om het daarna in mijn sampler te laden..
 
ken ook mensen die al hun outtakes in hun sampler flikkeren en dan alles opnieuw mixen en arrangeren etc ..
vooral bij het gebruik van 1 soort sampler krijgt alles eenzelfde suasje wat het heel snel goed doet laten klinken ..
 
Mijn S5000 heb ik gekocht als expander voor men NM Clasic. Ik gebruik hem dus vooral om sounds die ik met m'n NM maak te sampelen en zo DSP power te besparen.

Secundair gebruik ik hem om met recycle gemaakte loops te vernaggelen.
 
De essentie - hier reeds aangehaald - is dat je alles wat je hoort kan sampelen.
Layeren blijft voor mij één van de krachtigste functies binnen het sampling gebeuren.
 
Wat de TS beschrijft is toch phrase-sampling?
Naar mijn mening 1 van de leukste en meest creatieve gebruik binnen de wereld van sampling.
Iets inspelen en de sampler speelt het gelijk weer af (gelooped)

Ik gebruikte voorheen cooledit, nam een drum-intro of "group-break" op (laatste is een fragment waar je meerdere instrumenten
in hoort, meestal de drums, bas, toeters en bellen, vocals etc.) op.
Loopte 1, 2 of 4 maten. En re-arangeerde al die kleine stukjes tot bruikbare stukken
die ik kon gebruiken. De drums remixte ik meestal tot een patroon dat ik wil gebruiken.

Erg leuk. Is zeg maar tape-knippen maar dan digitaal.

Nu gebruik ik een mpc-60. En vanwege de korte sample-tijd dat beschikbaar is wordt je gedwongen creatiever en
met minder poespas te samplen.
De auto-start sample functie (dat werkt met een threhhold) en de sample tijd dat je kunt instellen voor de te samplen geluid.
Helpt daarbij aanzienlijk.
 
pas liep mn pc vast tijdens het afspelen van een track van me (hoort bij compu's) het geluid begon op een aangename manier te stotteren en te herhalen, heel ritmisch.

dusseeh, meteen maar gesampled, gereboot en weer opgenomen op mn pc en aan de track toegevoegd. was wel blij dat ik even had opgeslagen en zo, anders was ik een boel kwijtgeweest van mn arrangement...

dat kan dus ook met samplers...
 
Re: En welk...

Re: En welk...

samples pluk ik van samplecds
verander er meestal niet veel aan

en voor het samples van hardware heb ik samplerobot
 
t gaat de topicstarter meer om het "on-the-fly" samplen geloof ik.

iemand die dat doet/kan?

ik heb het zelf nog niet echt geprobeerd maar vooral live zijn daar natuurlijk erg leuke dingen mee te doen. (een zanger samplen en dan lekker laten stotteren door op je pads te rammen:D )
 
Origineel geplaatst door bliepbliep
t gaat de topicstarter meer om het "on-the-fly" samplen geloof ik.

iemand die dat doet/kan?

je bedoelt "live loops maken"? Ja, doe ik wel eens. Ik ben mij momenteel aan het orienteren voor een geschikte looper (sampler/delay) met overdub, undo/redo, midi sync. Zie threads:

Frippertronics en SoundScapes en Loop delay
 
Back
Top