[Effecten] DSF user reviews

DJ41

Lid sinds 1834
Lid sinds
20 december 2001
Berichten
1.910
Locatie
Nieuwerkerk a/d IJssel
Ik zal eens een klein overzicht geven van wat effect apparaten die ik heb of heb gehad. Het zou leuk zijn als andere leden zouden aanvullen met andere apparaten of aanvullend hun commentaar geven op de units.

Yamaha Rev-500

Mijn allereerste FX unit. Wat mij opviel aan deze unit is dat hij erg gebruikersvriendelijk is. Hij heeft een mooie grote display en is ontzettend eenvoudig te bedienen. Van de handleiding kan ik me niet zo veel herrinneren, maar die had je volgens mij ook echt niet nodig om het apparaat te kunnen bedienen. De klank van deze unit is zeer goed. De reverbs zijn erg goed in te stellen m.b.v. het display. De reden waarom ik deze unit heb weggedaan was omdat ik toen iets nodig had met ook een delay erin. Als dat niet het geval was, dan had ik hem beslist nog gehad! Dit is mijn enige Yamaha FX bak geweest en hij viel niet tegen.

Digitech Studio Quad V2

Deze Digitech (door sommigen Digipech genoemd) is een multieffectenbak met 4 outputs. Deze kunnen allemaal los van elkaar worden gebruikt voor 4 mono-effecten of gewoon 2 X stereo. De effecten die erin zitten zijn allemaal best aardig, maar voor mij miste ze toch iets. De studio Quad is een goede keuze als eerste FX apparaat, omdat hij zo veelzijdig is. Je kunt veel verschillende FX configuraties gebruiken en door de 4 X out heb je veel mogelijkheden. Het editten op dit ding was voor mij de reden om hem weg te doen. Verschrikkelijke menu’s waarin je moet scrollen en zoeken in de handleiding maakt deze unit geen plezier in het gebruik. Als je eenmaal een beetje gewend bent aan de interface zal het best meevallen, maar voor mij was dit apparaat niet weggelegd.

Digitech S-100

Deze bak heb ik voor een koopje op de kop weten te tikken. De S-100 is niet zo veelzijdig als zijn broertje de Quad, maar de eenvoud van dit apparaat is zijn kracht. Je hebt wel de handleiding nodig om de verschillende parameters te kunnen editten. Het display (2 cijferig/letterig LED) geeft steeds met 2 letters of cijfers aan welk effect je selecteert en in welke waarde je hem zet. Bijvoorbeeld “DE” is Delay en “PH” is Phaser. De Digitech S-100 klinkt voor het geld zeker niet slecht. De reverbs en delays klinken het best, de rest van de effecten wat minder. Ik vind hem qua qualiteit soms zelfs boven de Quad uitkomen! Alleen zijn de mogelijkheden natuurlijk veel beperkter. De mooie blauwe metalic kleur van deze unit is erg gaaf en misstaat zeker niet in je rack!

Lexicon MPX-500

Deze Lexicon is mijn allereerste Lexicon unit die ik heb gehoord/gebruikt. Het verschil met de andere units is erg groot. De reverb die hieruit komt is gewoon echt om te smullen. Deze Lexicon heeft een mooie grote display en een enrom scala aan effecten. De reverbs in combinatie met de delays zijn fenominaal. De handleiding is niet erg groot en meestal gebruik ik hem alleen om bepaalde effecten in op te zoeken. Het geld wat je voor deze unit betaald is het beslist waard. De andere effecten buiten de reverb en delay om zijn ook allemaal erg goed. De lexicon klinkt heel erg zuiver en mooi. Als je ranzige Low-fi FX nodig hebt, kijk dan naar deze unit hieronder.
De “hype” rond dit merk is in mijn ogen helemaal terecht!

Zoom RFX-1000

De RFX-1000 is een budget FX bak met een groot aantal effecten. De meeste effecten zijn compleet waardeloos (voor mij dan). Ik zou deze unit niet gebruiken voor vocalen, maar op drums en perussie zou hij nog wel gaan. Er zit een bijzonder funzige vocoder in (best grappig) en een paar FX die toch bruikbaar kunnen zijn. Ik zou deze bak niet kopen als je eerste FX unit. Afhankelijk van het type muziek wat je maakt is deze bak soms bruikbaar.
Verwacht er niet teveel van en je hebt een leuke FX bak voor ranzige dingen. Ranzig is niet altijd fout, ranzig kan ook heel leuk zijn. Deze bakken zijn erg goedkoop (die van mij was 75 Euro).
 
toppie!
 
Lexicon MPX200:

Zelfde verhaal als de MPX500, minder edit mogelijkheden maar klinkt noogsteeds strak!

Het lijkt wel of lexicon gewoon geen slecht klinkende galm kunnen maken! :D
 
Zoiets ja; nieuw is ie bij feedback 399.-

Zeg, is het niet handig om dit soort reviews (in iets uitgebreider vorm) in de DSF user review DB te zetten? (ja ik ben er zelf ook te lui voor...)
 
Zijn er nog meer mensen met reviews?

Ik heb zelf de nanoverb thuis staan..

Lekker makkelijk in het gebruik en ideal voor live...
verder is het niet top of the bill maar een leuke, goedkope starter in mijn ogen.
met de grotere broer midiverb4 kun je meer editten.. maar de klank is hetzelfde.

gr
mw
 
Ik zal de reviews een nette plaats gaan geven in een aparte thread waarop niet geantwoord kan worden. Zo staan alle reviews bij elkaar, zonder opmerkingen ertussen.

Misschien dat het zelfs beter is om ze ergens anders te plaatsen, dat moeten we eventjes met wat moderators bespreken.

Top idee!

p.s. Voor drums bestaat er ook al zoiets. Die zal ik ook wat centraler groeperen.

Zie ook: https://www.synthforum.nl/forums/showthread.php?s=&threadid=2511
 
Origineel geplaatst door JohnnyBusca
Ik zal de reviews een nette plaats gaan geven in een aparte thread waarop niet geantwoord kan worden. Zo staan alle reviews bij elkaar, zonder opmerkingen ertussen.

Misschien dat het zelfs beter is om ze ergens anders te plaatsen, dat moeten we eventjes met wat moderators bespreken.

Top idee!

p.s. Voor drums bestaat er ook al zoiets. Die zal ik ook wat centraler groeperen.

Zie ook: https://www.synthforum.nl/forums/showthread.php?s=&threadid=2511

TOP !
 
Back
Top