PRAKTIJKTIP: instelling mixer.

pjeut

Ouwe rot
Lid sinds
14 Maart 2003
Berichten
2.109
Locatie
Emmeloord
Bij voorbaat excuses voor weer een thread ove een issue dat ongetwijfeld al vaker aan bod is gekomen.
Maar het is mijn bedoeling om even uit puur praktisch oogpunt de benodigde handelingen te beschrijven om je mixer goed in te stellen, en aansluitend de langskomende begrippen nader te duiden.

Graag aanvullingen en verbeteringen:

1. Een mixer heeft een gainregeling (rond regelaar; meestal boven aan de strip) en een volumeregelaar (de lage faderschuif onderaan).

2. De gain is de voorversterking van een binnenkomend kanaal voordat het signaal écht de mixer ingaat. De volumeregelaar bepaalt de sterkte van het kanaal-signaal dat de mixer verlaat.

3. Voor alle punten in de lijn instrument/geluidsbron ---> muziekdrager geldt dat het geluid/signaal zo luid mogelijk aan de volgende stap in de ketting moet worden doorgegeven (met zo luid mogelijk wordt bedoeld; zó luid dat net geen vervorming optreedt). Het voordeel van zo luid mogelijk doorgeven is ten eerste dat er een groot dynamisch bereik is (de mogelijkheid om een verschil tussen hard en zacht neer te kunnen zetten) en ten tweede dat de signaal/ruisverhouding zo klein mogelijk is (ruisproductie van een apparaat is meestal een constante terwijl de eigen geluid/signaalproductie kan worden ingesteld; door het apparaat-volume zo luid mogelijk in te stellen is het relatieve aandeel van ruis in het signaal het minst).

4. Zoals gezegd wordt de input van een mixer geregeld met de gain-regelaar. Het volume van het instrument of wat er ook op het kanaal wordt ingeplugd kan op maximaal worden gezet. (KLOPT DIT???graag reactie)

5. Om vervolgens het kanaal in te stellen, kan het beste de volgende werkwijze worden gebruikt.
- Laat de geluidsbron een voor deze bron luid signaal geven (Synth met een luide patch en met volledige polyfonie,
gitaar met een ruige vervormde rif, zanger(es) die zijn/haar longer er uit zingt);
- Zet de fader voor het volume op 0 db, en zet de toonregelingen allemaal op 0;
- Ga vervolgens de gain net zover open draaien totdat er vervorming optreedt: in het hoorbare geluid of op de meters/leds die in het rood beginnen te schieten (of net er voorbij als dat je voorkeur heeft).

6. Dat is het eigenlijk. Vanaf nu kunnen de faders de onderlinge verhouding tussen de kanalen bepalen. Maar nu weet je in ieder geval per kanaal dat met de fader op 0db het maximale volume kan worden geleverd zonder dat er vervorming zal optreden.

7. Vervolgens bij de doorgave van kanalen of mixen naar een recorder of pc geldt ook weer: hoe luider hoe beter.

KLOPT DIT VERHAAL? Graag ook even de waarden van nul db. Wat betekent dit, en kent de gainregeling ook 0 db???

Vragen, vragen, vragen....En verder alle bijdrage om tot een soort "mixer instellen voor dummies" te komen.
 
Re: PRAKTIJKTIP: instelling mixer.

4. Zoals gezegd wordt de input van een mixer geregeld met de gain-regelaar. Het volume van het instrument of wat er ook op het kanaal wordt ingeplugd kan op maximaal worden gezet. (KLOPT DIT???graag reactie)

Min of meer. Ik heb er een paar (met name m'n modular) die zo hoog uitsturen dat het met de gain niet meer te corrigeren is, dus die staan wat lager dan maximaal.
(nog even los van mensen die met opzet de gain oversturen om zo vervorming te krijgen)

kent de gainregeling ook 0 db???

Ja, unity gain. Dan heb je geen versterking en geen verzwakking. Feitelijk gaat dan je signaal 1-op-1 de mixer in.
 
Re: Re: PRAKTIJKTIP: instelling mixer.

Re: Re: PRAKTIJKTIP: instelling mixer.

Origineel geplaatst door etaoin
Min of meer. Ik heb er een paar (met name m'n modular) die zo hoog uitsturen dat het met de gain niet meer te corrigeren is, dus die staan wat lager dan maximaal.
(nog even los van mensen die met opzet de gain oversturen om zo vervorming te krijgen)



Oké, oké, oké,... luider dan luid kan altijd, natuurlijk. Maar dat doet aan het principe niks af dat de gainregelaar, naast versterking, ook het binnenkomend signaal kan dempen. Dus in principe het binnenkomend signaal maximaal n deze trimmen met je gain (behoudens signalen die zo luid zijn dat ze niet genoeg te trimmen zijn).


Ja, unity gain. Dan heb je geen versterking en geen verzwakking. Feitelijk gaat dan je signaal 1-op-1 de mixer in.

Maar wat is dan de betekenis van 0 db op de fader? Ook dat het 1 op 1 door de mixer gaat en wordt doorgegeven?

Etaoin, ook nog graag even in lekentermen het verschil tussen dbv en dbu, en waarom het ene zogenaamd professioneel is en het andere door thuisgebruik.

Thanx man.
 
Re: Re: Re: PRAKTIJKTIP: instelling mixer.

Re: Re: Re: PRAKTIJKTIP: instelling mixer.

Maar wat is dan de betekenis van 0 db op de fader? Ook dat het 1 op 1 door de mixer gaat en wordt doorgegeven?

Ja

Etaoin, ook nog graag even in lekentermen het verschil tussen dbv en dbu, en waarom het ene zogenaamd professioneel is en het andere door thuisgebruik.

Als ik dat kon... :D
Overigens bedoel je tussen dBu en dBV. dBu en dBv zijn hetzelfde.
Lekker extra verwarrend dat de hoofdletter uitmaakt...
Ik weet zelf ongeveer hoe en wat, maar uitleggen kan ik het zeker niet.
 
Punt 4 klopt niet.

Ik heb er even geen beredenering voor maar het is volgens mij instrument afhankelijk.

De promega 2 moet je de volume op ongeveer drie kwart zetten en niet voluit dat staat in de handleiding. Ook mijn CM-32L moet ik niet volluit zetten dan krijg ik al vervoming in het apparaat zelf, bij harde toestaanslagen. Zoiets zal dus ook wel gelden voor de promega 2.

Ook punt 5 vind ik raar men neemt neem een luide patch van ee synth?
De gain instelling lijkt me afhankelijk van de gebruikte patch.

"- Zet de fader voor het volume op 0 db, en zet de toonregelingen allemaal op 0;"
is afhankelijk van type mixer denk ik.
Mijn faders hebben geen invloed op het input signaal.
Ik zie meteen op mijn meters hoe hard het ingangs signaal binnen en stel dus alleen met de gain af visueel.
Mijn fader heeft daar geen invloed op en kan zelfs helemaal naar beneden staan.
 
De promega 2 moet je de volume op ongeveer drie kwart zetten en niet voluit dat staat in de handleiding. Ook mijn CM-32L moet ik niet volluit zetten dan krijg ik al vervoming in het apparaat zelf, bij harde toestaanslagen. Zoiets zal dus ook wel gelden voor de promega 2.

Oja, inderdaad, binnen de headroom van het instrument natuurlijk. Mijn Akai S6000 kan ik ook niet op 0dB uitsturen want dan krijg ik ook bij akkoorden een probleem omdat er geen headroom meer is, dus die staat op -6 of -12.
 
Origineel geplaatst door Exzit
Punt 4 klopt niet.

Ik heb er even geen beredenering voor maar het is volgens mij instrument afhankelijk.

De promega 2 moet je de volume op ongeveer drie kwart zetten en niet voluit dat staat in de handleiding. Ook mijn CM-32L moet ik niet volluit zetten dan krijg ik al vervoming in het apparaat zelf, bij harde toestaanslagen. Zoiets zal dus ook wel gelden voor de promega 2.

Ook punt 5 vind ik raar men neemt neem een luide patch van ee synth?
De gain instelling lijkt me afhankelijk van de gebruikte patch.

"- Zet de fader voor het volume op 0 db, en zet de toonregelingen allemaal op 0;"
is afhankelijk van type mixer denk ik.
Mijn faders hebben geen invloed op het input signaal.
Ik zie meteen op mijn meters hoe hard het ingangs signaal binnen komt en stel dus alleen met de gain af kan zelfs dsu alleen visueel.
Mijn fader heeft daar geen invloed op en kan zelfs helemaal naar beneden staan.
 
Oké, Exzit...

Oké, Exzit...

Origineel geplaatst door Exzit
Punt 4 klopt niet.

Ik heb er even geen beredenering voor maar het is volgens mij instrument afhankelijk.

De promega 2 moet je de volume op ongeveer drie kwart zetten en niet voluit dat staat in de handleiding. Ook mijn CM-32L moet ik niet volluit zetten dan krijg ik al vervoming in het apparaat zelf, bij harde toestaanslagen. Zoiets zal dus ook wel gelden voor de promega 2.


...maar dit is met permissie ongeveer hetzelfde wat etaoin ook al zei: er zijn altijd instrumenten die zo luid zijn dat ze met de gain niet meer te regelen zijn.

Maar je hebt gelijk: ik ga 4 aanpassen:

4. Zoals gezegd wordt de input van een mixer geregeld met de gain-regelaar, maar sommige instrumenten hebben zoveel volume dat ze met de gainregelaar op de mixer niet meer in te regelen vallen. Om toch op maximale gain te komen: zet de gainregelaar op minimaal, de volumeregelaar van het instrument/geluidsbron op maximaal en laat deze signaal afgeven. indien bij minimale gain er toch sprake is van vervorming, de volumeregelaar van het instrument/geluidsbron net zoveel dichtdraaien totdat er geen vervorming meer optreedt. Indien'bij maximale instrumentvolume en minimale gain o de mixer er geen vervorming is, de gain net zoveel open draaien totdat er vervorming ontstaat.


trouwens, nog graag een NOOB-uitleg over het verschil tussen -10 dbu en +4 dbu: wat zegt het eigenlijk en waar dient dit verschil toe, immers, dit kunt je toch ook regelen met je gain? Wat heeft het dan nog voor nut om de input-sginaal zélf daar op aan te passen?

Ook input impedantie is in dit verband een belangrijk punt, maar daar zijn al wat echte uitleg-threads over geschreven. wie het wil kan een linkje krijgen.
Het volume van het instrument of wat er ook op het kanaal wordt ingeplugd kan op maximaal worden gezet. (KLOPT DIT???graag reactie)
 
Hier zeg je wat dingen die ik niet hlemaal begrijp...

Hier zeg je wat dingen die ik niet hlemaal begrijp...

Origineel geplaatst door etaoin
Oja, inderdaad, binnen de headroom van het instrument natuurlijk. Mijn Akai S6000 kan ik ook niet op 0dB uitsturen want dan krijg ik ook bij akkoorden een probleem omdat er geen headroom meer is, dus die staat op -6 of -12.

De headroom van het instrument is toch al vastgelegd op het moment dat het signaal het instrument verlaat?? het is dan de headroom van de mixer waar het op binnenkomt die telt.
Je zegt dat je je S6000 niet 0db laat uitsturen. Wat bedoel je daarmee; wat is 0 DB? Betekent dat dat de volumeregelaar helemaal naar rechts staat? Dus dat de voorversterker in de Akai zijn volledige signaal op zijn output zet, en dus dat er geen demping door de volumepodmeter meer plaats vindt? Is dat wat 0db van de akai wil zeggen?

Ik raak wel 'ns een beetje in de war van die diverse gebruiken van db; dan weer als akoustische geluidsbeleving voor je oren (vallende bladeren versus een overvliegende F16, je weet wel), dan weer als input-variabele voor een mixer of een opname-apparaat, en nu ook weer als verhoudingsgrootheid voor het signaal van een electronisch instrument.

wie, oh wie kan daar nou toch 'ns voor eens en voor altijd klaarheid in brengen?
 
Re: Oké, Exzit...

Re: Oké, Exzit...

Origineel geplaatst door pjeut
...maar dit is met permissie ongeveer hetzelfde wat etaoin ook al zei: er zijn altijd instrumenten die zo luid zijn dat ze met de gain niet meer te regelen zijn.

Maar je hebt gelijk: ik ga 4 aanpassen:

4. Zoals gezegd wordt de input van een mixer geregeld met de gain-regelaar, maar sommige instrumenten hebben zoveel volume dat ze met de gainregelaar op de mixer niet meer in te regelen vallen. Om toch op maximale gain te komen: zet de gainregelaar op minimaal, de volumeregelaar van het instrument/geluidsbron op maximaal en laat deze signaal afgeven. indien bij minimale gain er toch sprake is van vervorming, de volumeregelaar van het instrument/geluidsbron net zoveel dichtdraaien totdat er geen vervorming meer optreedt. Indien'bij maximale instrumentvolume en minimale gain o de mixer er geen vervorming is, de gain net zoveel open draaien totdat er vervorming ontstaat.


trouwens, nog graag een NOOB-uitleg over het verschil tussen -10 dbu en +4 dbu: wat zegt het eigenlijk en waar dient dit verschil toe, immers, dit kunt je toch ook regelen met je gain? Wat heeft het dan nog voor nut om de input-sginaal zélf daar op aan te passen?

Ook input impedantie is in dit verband een belangrijk punt, maar daar zijn al wat echte uitleg-threads over geschreven. wie het wil kan een linkje krijgen.
Het volume van het instrument of wat er ook op het kanaal wordt ingeplugd kan op maximaal worden gezet. (KLOPT DIT???graag reactie)

4dbu ius profesioneel en -10 dbu niet heb ik begrepen hoe en waarom weet ik ook niet heeft volgens mij t emaken met een betere S/N verhouding.

Punt 4 ben ik het geloof ik niet mee eens.
Het gaat volgens mij om het instrument zelf waarin die overstuurd is. Dus instrument afhankelijk.
Dus de volume die eruit komt komt misschien wel zelfs laag binnen op je mixer maar is binnen het instrument misschien wel al overstuurd omdat daar de volume wel op maximum staat.
 
Re: Hier zeg je wat dingen die ik niet hlemaal begrijp...

Re: Hier zeg je wat dingen die ik niet hlemaal begrijp...

De headroom van het instrument is toch al vastgelegd op het moment dat het signaal het instrument verlaat??

Dat klopt, maar dit is ook een interne setting.
Waar het op neer komt is dat als je één sample de volledige headroom zou geven (dat is de 0dB setting), je onmogelijk polyfoon kunt spelen omdat je het risico loopt dat meerdere stemmen samen over je headroom heen gaan. Je kunt dus de headroom per stem beperken.
 
Re: Re: Oké, Exzit...

Re: Re: Oké, Exzit...

Origineel geplaatst door Exzit
4dbu ius profesioneel en -10 dbu niet heb ik begrepen hoe en waarom weet ik ook niet heeft volgens mij t emaken met een betere S/N verhouding.



Maar dit kun je toch ook gewoon met je gainregelaar regelen? En trouwens, ook electronisch Decibellen zijn een verhoudingsgetal. Dus -10 danwel +4 dbu ten opzichte van wat??? , en wat is dan 0 dbu?
Dit is weer een vraag aan iedereen, Exzit, niet dat ik dit speciaal van jou zou willen weten.

Punt 4 ben ik het geloof ik niet mee eens.
Het gaat volgens mij om het instrument zelf waarin die overstuurd is. Dus instrument afhankelijk.
Dus de volume die eruit komt komt misschien wel zelfs laag binnen op je mixer maar is binnen het instrument misschien wel al overstuurd omdat daar de volume wel op maximum staat.

Klopt dit nou wel, wat je zegt? Wat er in het apparaat allemaal gebeurt, heb je zelf in de hand (of niet, natuurlijk), maar voor de mixer gaat het uitsluitend over wat er voor signaal uit de output komt. Kijk, ik speel graag gitaar over een vervormer, maar de output van die vervormer moet zélf wel onvervormd de mixer ingaan, en daar gaat het hier om.

Nog steeds graag uitleg over -10 en +4 db; wat is het en wat heb je d'r aan???
 
Re: Re: Re: Oké, Exzit...

Re: Re: Re: Oké, Exzit...

Dus -10 danwel +4 dbu ten opzichte van wat??? , en wat is dan 0 dbu?

copy-paste
dBV represents the level compared to 1 Volt RMS. 0dBV = 1V. There is no reference to impedance (V = Volt).

dBu represents the level compared to 0,775 Volt RMS with an unloaded, open circuit, source (u = 'unloaded' or 'unterminated' -- a voltage that is not related to power by an impedance).

Dealing with voltage, convert from dBV to dBu: 1dBV equals +2.2dBu.

+4dBu equals 1.23 Volt RMS.

The reference level of -10dBV is the equivalent to a level of -7.8dBu.

!!! +4dBu and -10dBV systems have a level difference of 11.8 dB and not 14 dB. This is almost a voltage ratio of 4:1 !!!
 
Electric voltage

dBu or dBv
dB(0.775 V) — (usually RMS) voltage amplitude referenced to 0.775 volt. Although dBu can be used with any impedance, dBu = dBm when the load is 600Ù. dBu is preferable, since dBv is easily confused with dBV. The "u" comes from "unloaded".

dBV
dB(1 V) — (usually RMS) voltage amplitude of a signal in a wire, relative to 1 volt, not related to any impedance.

Voor dit soort opzoekdingen: Wikipedia. Bijv. http://en.wikipedia.org/wiki/Decibel

En verder... Google is your friend...

VU METERS VS PEAK METERS

Now in the studio, sound is measured not in decibels but rather in Volume Units and the meter that measures Volume units is known as a VU meter. A Volume Units are in reality a reference of Decibels (DB) against voltage or commonly referred to DBV. 0 dbv is referenced to 0.775 volts. Now to understand the VU meter we must look at the Voltmeter. A voltmeter was designed to look at voltages just like the VU meter but voltages on a technicians bench are usually steady tones and do not fluctuate as those levels associated with live sound. Therefore the VU meter was designed to have different ballistics. VU meter ballistics were designed so that the meter scale movement would approximate the response of the human ear. The VU meter looks at the average level of the program material. The VU meter does not register instantaneous peaks above the average program level. For instance a snare drum has loud transients or instantaneous peaks that don't really register on a VU meter. The VU meter will register higher than the average level, but much below the actual level of snare drum's peak level. For the most part let's think of the average level on a VU meter as being 0 VU. Looking at the diagram below of a VU meter notice that 0 VU is just before the red indications which stop at +3 of the VU meter. Notice that the lowest reading is -20. If we were recording a synthesizer playing a chord pad part we would try to keep the level at around 0 on the VU meter. If we were recording Snare drum we would be happy with a reading of only -3 and that is because the snare's peaks could be well over +12 to +18 VU.

Now some VU meters have a single LED (light emitting diode) that is usually red. Red to indicate trouble! If you have a piece of gear that has a Peak indicator you will notice that it will blink well before the VU meter even seems to move in many cases and it will blink even though the VU meter is only reading -6 VU. This is because of the way the VU meters ballistics are programmed. They are programmed to be slow, where as Peak Indicators and Meters are programmed to be lightning fast! If you consult your manual, there will be a notation as to was level the peak indicator represents.

Peak meters have faster ballistics to allow more accurate tracking the attacks of high level transients. Their ballistics were tailored to have a more gradual fall-off, meaning the meter drops in level more slowly than it rises for ease of reading levels. Now even though Peak Meters are much more accurate, most recording engineers prefer VU meters over Peak Meters because Peak meter ballistics can be fatiguing after long hours behind the board.

+4 VS -10

When a piece of gear is said to be +4 DB in level it is called "Pro" and means that 0 VU on the VU meter has been calibrated to really be +4 DB. That is 0 VU equals +4 DB. On the other token when a piece of gear is said to be -10 DB it is called "Semi-Pro" and in reality 0 VU = -10. So the difference between a -10 DB piece of gear and a +4 DB piece of gear is 14 DB Now interfacing the two can cause problems. If you insert a -10 piece of gear into a +4 input is will be very low and by the time you've made up the level (if you have that much gain make-up available), the difference of 14 DB alone added a significant amount of noise to the original signal! On the other hand if you insert a +4 DB piece of gear into a -10 DB input, severe distortion can occur. Luckily most -10 DB pieces of gear had a Pad. A pad cuts down the amount of input level without adding any noise. So it can work to plug a Pro +4 DB piece of gear into a Semi-pro piece of gear.

Now I'm not saying that a 10 DB piece of gear cannot yield great results. You just have to match levels correctly.

(...)

SIGNAL TO NOISE RATIO

If you've ever looked at the specs. on any given piece of gear, there is always a reference given as to the amount of "signal to noise ratio". Signal to noise ratio is the ratio of signal voltage (or volume) in relation to Noise voltage. Signal to noise is usually measured in decibels. In your mixer there is noise that is always preset due to the electronics. Proper gain staging is essential so that your signals exceed the noise floor (the loudest level at which noise exsists). For instance, if your mixer was designed so the 0 VU equals +4 and the signal to noise ratio was measured by the manufacturer to be -65 db. The difference betwwen the two is 69 db. This means that a signal passing through your mixer at 0 VU is 69 db louder than the noise that the mixer's electionics make.

(van: http://members.aol.com/uniquenyc/key23.htm)
 
Re: Re: Re: Oké, Exzit...

Re: Re: Re: Oké, Exzit...

Origineel geplaatst door pjeut
Maar dit kun je toch ook gewoon met je gainregelaar regelen? En trouwens, ook electronisch Decibellen zijn een verhoudingsgetal. Dus -10 danwel +4 dbu ten opzichte van wat??? , en wat is dan 0 dbu?
Dit is weer een vraag aan iedereen, Exzit, niet dat ik dit speciaal van jou zou willen weten.?

Kan je ook beter ook niet doen want dat stuk begrijp ik ook niet.:D
 
Hanz...

Hanz...

... dat logaritmische verhaal en die ingewikkelde formules om tot iets te komen waar je niet naar op zoek bent, ken ik wel. In de opname-praktijk hebben "blijkbaar" -10 dbv en +4 dbu een bijzondere betekenis (waarbij je dan ook weer overal leest dat er geen verschil is tussen dbu en dbv (???? waarom dan toch die beide termen behouden???).

Wat is dat verschil, en, vooral, wat is het verschil met het middels de gainknop eigenhandig dit te regelen?
 
Hanz...

Hanz...

...ik was te vlug, had het tweede deel van je message niet gelezen.
dit ga ik 'ns uitprinten en op m'n gemak lezen.

Bedankt man, lijkt precies wat ik zoek.
 
Re: Hanz...

Re: Hanz...

Origineel geplaatst door pjeut
...ik was te vlug, had het tweede deel van je message niet gelezen.
dit ga ik 'ns uitprinten en op m'n gemak lezen.

Bedankt man, lijkt precies wat ik zoek.


Shit ik ook niet.
 
Back
Top