goed-bij-elkaar-passende-noten-theorie ?

Origineel geplaatst door dekzster
Een uitdaging zoeken vind ik veel leuker dan regeltjes volgen:

Een uitdaging zou zijn om goede muziek te maken met noten die NIET goed bijelkaar passen
Een uitdaging zou zijn om goede muziek te maken met ritmes die NIET precies op de maat met elkaar lopen
Een uitdaging zou zijn om frequencies te gebruiken die niet voorkomen in de standaard (weterse) octaven
Een uitdaging zou zijn om je muziek zo lelijk te vervormen dat het toch weer mooi wordt
Een uitdaging zou zijn om GEEN kompressor te gebruiken waardoor alles NIET clean en hard klinkt.
Etc. Etc.

Dit is ook al gevangen in een theorie: lateraal denken van Edward De Bono. ;)
 
Origineel geplaatst door Sander02
Wat bijv. grappig is, als je zo'n schemaatje volgt zoals hieronder:

Here are some possible answers.
I - iii - vi - IV - ii - V - I is a "loop."
It starts and ends on I.
IV - V - I is a three chord sequence.
vi - ii - V - I is a four chord sequence.
ii - V - iii - vi is another.
You can find a lot more

kijk, dit is nou een stukje theorie waar je wat aan hebt.

ik probeer zelf ook wel eens zoiets te verzinnen maar meestal werk t niet.

nog wat dingen die je erg goed kan gebruiken:

chromatische toonladder omhoog - "verstop" in je accoorden een steigende lijn en je hebt een spanningsopbouw.
chromatische toonladder omlaag - als je de accoorden steeds een semitoon lager speelt wordt het een droevig, mineurig geheel.

deze 2 accoorden doen het ook altijd wel aardig: Am - G - Am - G enz. dit accoordschema wordt gebruikt in Sadeness van Enigma en Dr. Beat van Gloria Estefan (en dus ook in de Mylo versie...)

blijf dingen uitproberen, maak dr wat moois van!

bliepbliep
 
Origineel geplaatst door bliepbliep
deze 2 accoorden doen het ook altijd wel aardig: Am - G - Am - G enz. dit accoordschema wordt gebruikt in Sadeness van Enigma en Dr. Beat van Gloria Estefan (en dus ook in de Mylo versie...)

'What Shall We Do With The Drunken Sailor' heeft dit schema ook :D

Wout
 
www.pianosheets.org

daar zoeken achter de harmonie cursussen van Berklee
Zware kost, maar als je die alle 4 door bent, heeft de mzuiek hoegenaamd geen gehempen meer voor je. Ze Zijn wel in het engels, maar kom, zo leer je ineens ook de engelse terminologie:okdan:

Nog een tip: harmonie leer zonder notenleer.....kan, maar mssn toch notenleer niet links laten liggen.

Vooral leren:

* Dominant - subdominant en andere verhoudingen
* II - V - I verbindingen in majeur en mineur (bv: D-7 - G7 - C maj7)
* 4klanken (7 -7 maj7, diminished.....)
* de verschillende modi (ionisch, dorisch, frygisch; lydisch; mixolydisch, aeolisch, lokrisch)
* slashchords (bv: C/G)
*kwinten en kwartencirkel

daarmee kan je al heel veel melodiën/harmoniën begrijpen en ook veel makkelijker naspelen
 
Hey...

Hey...

...heb je die Berklee-cursussen misschien ook ergens als gewone PDF staan? Dat bit-torrent krijg ik niet voor mekaar. Allemaal " plug-ins voor Windows 32** ???" (Lijkt mij een contradictie).

Dus als je 'em hebt, graag. Misschien iets voor de download-sectie van dit forum.


Groeten,
Pjeut.
 
Laatst gewijzigd:
het is ook schoolwerk:gaap: je maakt er zo wiskunde van

oktaaf 1:2
quint 2:3
kwart 3:4 :gaap:
gr terts 4:5
kl terts 5:6


gr. terts + kl terts =quint - 5/4*6/5=3/2

:gaap:

:)
 
Je kan ruwweg zeggen....

Je kan ruwweg zeggen....

Origineel geplaatst door bliepbliep
leraar basisschool was het toch? :)

maarre, lekker schemaatje dit, lekker simpel en klinkt goed.

[JIP&JANNEKEMODE]Dat akkoorden waarvan de bijbehorende tonen veel overeenkomsten hebben "goed na elkaar klinken". En met veel overeenkomst bedoel ik hier dat ze uit dezelfde toonladder komen.[/JIP&JANNEKEMODE]

Bijv. Am akkoord, bestaat uit a, c en e, G akkoord bestaat uit g, b en d. Allemaal verschillende noten, maar..... allemaal hebben ze een plekje in de toonladder C. En dat is eigenlijk het basisprincipe achter de harmonieleer:

Akkoorden die noten hebben uit dezelfde toonladder klinken goed met elkaar

Dus zet je handen maar op het klavier en laat je vingers zakken: eerst de drieklanken: C, Dm, Em, F, G, Am en Bm-5.
En nog een vinger erbij voor de vierklanken: Cmaj7, Dm7, Em7, Fmaj7, G7, Am7, Bm7-5.

Allemaal witte toetsen, dus toonladder C, en allemaal akkoorden die je met elkaar en door elkaar kan gebruiken.
 
Re: Je kan ruwweg zeggen....

Re: Je kan ruwweg zeggen....

Origineel geplaatst door pjeut
Allemaal witte toetsen, dus toonladder C, en allemaal akkoorden die je met elkaar en door elkaar kan gebruiken.

Ja maar, ja maar... muziek is toch zwart?! 8o)
 
Al had Mozart dan kroeshaar...

Al had Mozart dan kroeshaar...

...dat maakt 'em nog geen Ray Charles.
 
Weer ffe on topic:

Muziek moet je maken met je gevoel. de techniek, kennis en theorie zijn er om je daarbij te helpen, om er voor te zorgen dat wat je in je hoofd hebt er ook uitkomt zoals jij dat wilt...

toch???
 
Heeft íemand misschien...

Heeft íemand misschien...

Die Berklee harmoniecursus digitaal beschikbaar? Ik ben wel zeer benieuwd wat daar allemaal in mag staan.
Graag reactie

Origineel geplaatst door SultanSushi
www.pianosheets.org

daar zoeken achter de harmonie cursussen van Berklee
Zware kost, maar als je die alle 4 door bent, heeft de mzuiek hoegenaamd geen gehempen meer voor je. Ze Zijn wel in het engels, maar kom, zo leer je ineens ook de engelse terminologie:okdan:
 
Volgens mij is de pagina niet meer helemaal goed beschikbaar, zou het zeer op prijs stellen als die info over de theorie als pdf ergens te halen valt :)
 
Heb jij het geprobeerd met dat Bit Torrent? Ik krijg die cliënts niet gedownload 9download je die eigenlijk wel?).
Hoe dan ook; kan iemand in een paar zinnen zeggen hoe dit torrent-gedoe werkt? Is het hetzelfde principe als Limewire (ook Pear-to-pear)?
 
Ik hou me eigenlijk nooit bezig met dat soort dingen, bit torrent is toch net zo iets als edonkey e.d.?
 
ik zal zien of ik ze van't weekend ergens online krijg

Voor de loiefhebebrs zal ik er ook een cursus berklee arrangement bij doen
 
Origineel geplaatst door SultanSushi
ik zal zien of ik ze van't weekend ergens online krijg

Voor de loiefhebebrs zal ik er ook een cursus berklee arrangement bij doen

:okdan:
 
Back
Top