goed-bij-elkaar-passende-noten-theorie ?

INLAND EMPIRE

Ouwe rot
Lid sinds
11 juni 2005
Berichten
980
yellow :)
ik ben op zoek naar een online stekkie waar je wat kan leren over muziektheorie. Echte notenleer laat ik nog ff achterwege. Maar ik zou graag weten welke akkoorden er bv passen als ik de sol en de si speel. bv he ... enzovoort. is er niet iets als een akkoordentheorie? of een goed-bij-elkaar-passande-noten-theorie :D ??
Ik zou graag een stapje verder gaan maar notenleer is nog niet voor nu :engel: .. en op het gevoel wat harmonieen zoeken ben ik beu zowaar
ik heb al gemerkt dat als ik alles eenvoudig hou, en maar een paar noten gebruik, ik veel sneller tot een goed resultaat kom. bv enkel met de sol en de si ofzo.. de do en de fa passen bv heel goe bij elkaar
alle hulp is welkom!
de site mag in het engels, maar liefst in het nederlands.. anders moet ik alles nog omzetten :Z :Z .. c -> do enz.. :D :D
 
Laatst gewijzigd:
haha dat zou wel lekker zijn
1 a4tje voor bij de koffie en dan de studio in
daar zit ik ook op te wachten eigenlijk :D

t kuttige is dat je je echt even moet verdiepen. moet ik ook helaas
heb wel een theoriejekkeltje voor je

http://www.electromagnet.nl/Quick_Jazz_Theory.pdf

droge kost I know, maar als je elke keer als je muziek gaat maken even 1 laddertje of akkoordenschema oid tjekt
krijg je gelijk inspiratie voor nieuwe dingen maken

succes
 
ja zoiets, mag misschien net ietsje meer zijn dan een A4 ook :D
nee maar ik heb zo is iets gehoord, is datgene ik bedoel misschien harmonieleer?
ik heb dat jazz theorie boek al. sweeral engels hee =( .. ik vind de theorie op zich al vrij gecompliceerd, ik leer dat liever in het nederlands
 
Toonladders en akkoorden helpen veel.........zijn ook leuk om te oefenenen

De theorie is een soort wiskunde, wordt ik niet vrolijk van met al die achterlijke termen.

Je kunt het ook anders aanpakken..........muziek is geluid.......geluid is geluid, alles kan als jij dat zo vindt, fuck de regels en fuck de theorie............mmmmm
 
Re: goed-bij-elkaar-passende-noten-theorie ?

Origineel geplaatst door INLAND EMPIRE
Is er niet iets als een akkoordentheorie? of een goed-bij-elkaar-passande-noten-theorie :D ??
Ik zou graag een stapje verder gaan maar notenleer is nog niet voor nu :engel: .. en op het gevoel wat harmonieen zoeken ben ik beu zowaar

Het probleem is dat dit zo verschrikkelijk subjectief is. In theorie kunnen alle noten bij elkaar passen. Alleen ervaren we dat niet altijd zo omdat we bepaalde dingen gewoon zijn en andere niet.
Je kan uiteindelijk toch niet om de notenleer heen als je echt wil weten wat je doet. En het is echt niet moeilijk hoor, er is geen reden om het niet even te bekijken.
Zo zou je dan bijvoorbeeld snel te weten komen dat niet alleen (voor jou) de do en de fa goed bij mekaar passen, maar dat dit net hetzelfde is voor de mi en de la. De afstand tussen die noten is namelijk gelijk.
Een goeie hulp die ik heb gehad tijdens de pianolessen in de muziekschool is het moeten instuderen (toen als ellendig ervaren, nu als een zegen) van de tertstoonladders. Dus bvb do-mi-sol-do (over twee of meer octaven - en dat met de twee handen). En dat voor elke witte noot die er is: zo dus ook re-fa#-le-re..., mi-sol#-si-mi ... tot aan si-re#-fa#-si. Eigenlijk leer je dan gewoon alle (basis-)akkoorden in de vingers krijgen. Daarna kan je de andere (afgeleide) akkoorden gaan bekijken en weer proberen toe te passen op elke toonladder.

Of om het met de woorden van een bekende hond te zeggen: repeteren repeteren wie zijn best doet zal het leren, repeteren en proberen en studeren. :D
 
Jie!
maar waarie? ik vind geen linkie naar een plekkie voor deze theorie? mie mie mie =(
toch niet in het nederlands..
ik zal me maar wat gaan bezig houden met die tertstoonladder oefening. het is dus de bedoeling dat ik die noten achter elkaar afspeel, he? niet in harmonie? maar in melodie, toch?
 
Leuk is nummerologie etc op noten toe te passen kan je freaky dingen meedoen.
Zeker als je weet wat de oorsprong/waarom van ons 12 tonig stelsel is.....
Leonardo da Vinci etc...

Zo kunnen valse noten in context toch lekker met elkaar klinken etc.
Zo pas ik vaak de gulde snede toe in sequences, 1-1-2-3-5-8 etc

Of je volgt een cursus bij Stef Meeder...;)

Tis maar net wat je wilt
 
ik wil online info in onze moedertaal :eureka:

... maar eh.. de gulde snede toepassen in muziek? vertel! want ik ben ni mee peins ik
 
tip van mij: leer de intervallen!!! daarmee bedoel ik dat je weet dat de afstand tussen een C en een G een kwint is (naar boven dan...) en dat je kan horen dat het een kwint is. op school bij muziek moest ik dat vroeger leren en ik heb er nog steeds veel plezier van.

duss: grondtoon, kleine secunde, grote secunde, kleine terts, enz...

het handige is dat je ook een beetje kan gaan spieken bij andere artiesten, omdat je de intervallen herkend. een bekend trucje is bijvoorbeeld om het refrein 2x te spelen en de 2e keer speel je alles een kleine secunde hoger (luister maar naar K3...)

in jouw stijl passen jazzy piano accoorden heel goed denk ik. X m maj7 of zelfs X m maj7(9)
 
Back
Top